PDA

Se full versjon : Ruffsens "Heffalompen"

ruffsen
10-12-2008, 12:21
Heisann, om det er ønskelig skal jeg legge inn noen bilder her over jul, hompekassa skal til rustsveiseing i jula. Hompekassa er en Landcruiser HJ60 1986 mod. Den er nylig vært så heldig å fått nyovehalt understell, og venter på en sviger far som skal ta rust. Bilen er knapt nok innkjørt, kun 302tusen. :safari: ser faktisk nesten slik ut.
bilen skal på tur fra sommeren av med 3 små og 2 store. i den forbindelsen bygger vi litt på. Skal ha penthouse på taket til barna, sliter med å finne ei god og stor nok takgrind til dette men sommeren er ikke her enda.
Artige er at det er så dyrt med ombygging til tur bil, kunne blitt mange netter på hotell for prisene på telt og takgrind.
:?
Familen har tidligere kjørt tur retur allicante spania, blitt enige om noe lenger turer med denne bilen så vi får se.................

Reisende Mac
10-12-2008, 12:29
Heisann! :D
Ja, bilder vil vi ha! Alltid morro å se andre sine turbilprosjekter. 60-serie land cruiser er jo ei grom vogn å bygge på da. Uslitelig redskap, så fremt ikke stålmarken har fått satt tenna i den ennå.

Harald Hansen
10-12-2008, 12:52
Telt og takgrind er investeringer, ikke utgifter... :D Vi venter i spenning på bilder!

ruffsen
10-12-2008, 13:51
er det noen som vet om jeg kan montere tak telt med deler av den fast monterte gulvet som "overheng" på grinda? har funnet ei tak grind som er 220 lang, bilen tåler 250 lengde med tak grind uten å få overheng foran i det hele tatt. jeg trenger all den plassen jeg kan få. er jo utrolig hva en trenger å ha med når en har tre små unger. 1 3 og 5 år. Eldste mann trenger å få med alt fra motorsykkel til ski uansett årstid. Liker han pakker for alle scenarioer da! men men.
noen som har vært borti frem sete som passer til korte mennesker? kona trenger ett godt sete og er 158 høy. tips mottas.
og harald, landcruiser uten rust??? finnes ikke det.

ruffsen
12-12-2008, 12:17
oi, kom inn noen priser på tak telt og tak grind i strømposten. må finne noe kvelds arbe for å kunne kjøpe utstyr gitt. noen som har behov for en snekker??? :roll:
er jo rette økonomisk tidene for det også :?

Reisende Mac
12-12-2008, 12:54
Jeg skulle gjerne ha satt opp en ny garasje (i Bævergrenda). Men, det er kanskje lønnt å vente til snøen har gått?

ruffsen
12-12-2008, 13:10
er nok det. men alvorlig talt en garasje kan jeg da ta til våren. stort hus vil du lage til bilen?
hvor i bevergrenda holder du til? har jobbet litt på ett hus oppe akkurat ved komune skille, snesrud grenda kanskje vi kan kalle det?

Reisende Mac
12-12-2008, 13:54
er bare 3km nord for byen jeg. :)
Har en gammel garasje på 5x6m tenkte å utvide plata denne står på, og så få opp noe som er 7x6 eller enda litt større. Skal nok brukes mer som verksted enn garasje, så takhøyden bør være god.

ruffsen
12-12-2008, 14:11
høres ut som en god plan. si i fra, vi tar raskt en slik en yil våren vi. arbeidet ligger jo i å planlegge. sier jo at grundig planlegging er halve jobben, og rett verktøy er jo også halve jobben. kjøpe verktøy og planlegge mye så er det jo ferdig egentlig da. :lol:

Harald Hansen
12-12-2008, 16:06
noen som har vært borti frem sete som passer til korte mennesker? kona trenger ett godt sete og er 158 høy. tips mottas.

Et sete fra en Defender? Det har kort sittepute, i alle fall, hvis det er der skoen trykker.

ruffsen
12-12-2008, 20:31
kunne jeg lånt det for prøving på madamen?
dette ble rart...............

Harald Hansen
12-12-2008, 21:26
kunne jeg lånt det for prøving på madamen?
dette ble rart...............

:mrgreen:

Jeg har nå ikke Defender, da, men det er det andre her på Kongsberg som har. Får se om noen tilbyr en prøvesitt...

ruffsen
12-12-2008, 22:15
leste veldig fort på det innleget, leste det faktisk så fort at jeg trodde du hadde et slikt stående.
ja ja, er jo nære jula og slikt.
:roll:
har fått vasket bilen godt under i dag. nå står den på to søler til tør frem til 3 dag hjul. Da starter en hard mark kur( stål typen) lurer på om bikkjer og biler er litt like, sies jo du bør kjøre en mark kur på de i halvåret. ikke vet jeg. Det var ingen rust i ramme eller i gulv eller inner skjermer. var meget posetivt overasket.
set siger fremmover om ikke annet da.

Reisende Mac
13-12-2008, 14:43
Jeg har to framseter fra Landcruiser 90 stående. Du kunne jo ha tatt en titt på de og sett om det er brukandes.

ruffsen
13-12-2008, 15:14
kanskje det er noe. veit ikke med dette med lengden da. men er det lc så ble jo far litt glad, må innrømme jeg ikke hadde skryti på landcruiser forumet om jeg hadde satt inn LR sete i bilen. risikert å bli utesengt da kanskje?
Kanskje tatt en tur å kikket på sete over jul? er jo litt stress dennne uka.

Reisende Mac
13-12-2008, 15:44
Ja, det er bare å slenge innom :)
Setene har visst sitti i en bil i 3mnd, og så ble bilen bygget om med skinninteriør. De er av stoff, og de er blåaktige med striper. Sitteputa er nok litt kortere enn man er vant med i fra europeiske biler.

ruffsen
22-12-2008, 22:07
Får bare nevne jeg har kanskje en god turbil i konebilen.........S-max fra ford funker merkelig bra, 7 seter grei plass til 4 voksne og 3 barn og bikkja på 3-4 timers turer. kjørte 4 voksne og 2 småunger nonstopp kongsberg allicante uten noe plunder og.
Kom på forden i dag ser dere, kjøpte jule tre og hadde jo ikke tak grind på, det løste seg greit med å slå ned venstre siden sine seter så det ble flatt og greit. Fremdeles sete plass til 4 personer lovelig!
Men velger nå HJ60`n allikevel jeg, om det er til butikken eller til Istanbull. :safari:

ruffsen
27-12-2008, 20:46
i dag har hompekassa blitt sveiset hele venstre side. var en del men borte nå. skal ta høyre sia i morgen. rust sveisinga har gått greit, tror det blir mere arbeid med sparkel og pusse kloss for å si det slik.
blir brukt brunex rett på stålet, ser ut til å fungere. så skal det legges en to komp. syre grunning og en to komp slipe grunning. toppstrøket blir visstnok "lastebil lakk" som er et tett topp strøk. slipper klar lakk så det blir mindre plunder å rette opp når en har fått skrapt seg litt på et tre eller lignende. kjennes riktig om ikke annet.

ruffsen
06-01-2009, 11:09
grunninga er endelig på, alt klart for sparkling. tar litt tid å være amatør å slipe bil merker jeg. kl 1 i natt var bilen ferdig grunnet. blir hjemme gjort alt på dette prosjektet, lakkerer selv også. lakkert mye smått før, er litt mere plunder med en hel bil merket jeg i går. neste bilen jeg lakkerer gjør ikke noe om er en cabriolet for å si det slik. :safari:

Harald Hansen
06-01-2009, 11:19
Det blir spennende å se, da. Kommet noe lenger i setejakten?

ruffsen
06-01-2009, 12:02
skulle vært å kikket på et par seter i bevergrenda hos den vandrende fragglen. tia strekker ikke til, gått jevnt i jula med rust pussing og mine 3 små barn. har stortro på å bli kvitt lyd da, har funnet mange stor hull som er tettet.

ruffsen
12-01-2009, 11:31
levert til lakkerer i går kveld
http://i498.photobucket.com/albums/rr350/audunniri/DSC_0386.jpg
og slik var den 2 jule dag.
http://i498.photobucket.com/albums/rr350/audunniri/010320082211JyAHO6u2G3crPHyyBY.jpg

Reisende Mac
12-01-2009, 12:06
Dette ser lovende ut! :)
Kan jeg spørre hvor mye man må betale for å få lakkert en såpass stor bil her i distriktet?

Jeg har forøvrg setene stående på rot, så det er bare å ta en tur når det måtte passe :)

ruffsen
12-01-2009, 12:13
svigerfar er ettet eller annet i rattet( styr og stell) på notodden videregående, derfor har vi brukt deres lokaler i jule ferien. utrolig godt å ha bukk og god plass med alt utstyr tilgjenngelig.
derfor blir den lakkert hus tuven bil lakkering, i dag er det blåst filler( slipe grunning) på bilen. den skal jeg slipe ned selv. dette gjøres nok i to tre omganger. innvendig i dører og vinduer tar jeg selv, er jo et lav budsjett prosjekt. anng pris blir det nok ikke billig, må jo betale for lakk, bare det er nok 1000 riks daler per runde med slipe grunning. og et topp strøk på som koster litt mere. håper på å komme under 5000. men det er da som strøken beige lc. skal nok oppgradere den prisen etterhvert er jeg redd.
:shock:
disse setene må jeg få sett på en dag ja. tid tid tid. men tiden kommer jo, den går ikke. :D

Harald Hansen
12-01-2009, 12:26
Flott med bilder! Bare kjør på med flere etter hvert som prosjektet skrider fram!

Er det beige som blir den endelige fargen? Slik som denne (http://www.4wdaction.com.au/shed/images/uploads/big/1736_7242_Sayer_Vic-High-Country_2007-(1416)1.JPG)?

ruffsen
12-01-2009, 12:29
der er den tenker jeg, joda med rack og snorkel også. tror det kan bli fint.

ruffsen
14-01-2009, 10:06
litt underveis i rust helvetehttp://i498.photobucket.com/albums/rr350/audunniri/DSCN0297.jpg
og litt før den ble startet påhttp://i498.photobucket.com/albums/rr350/audunniri/0103200822328k95N8Vy2U7A3gAzGI.jpg
og litt om hvorfor ting blir litt slitt så de trenger opppussing :shock: http://i498.photobucket.com/albums/rr350/audunniri/DSC_0200.jpg
mistet ett 35" hjul i 60 km/t på geilo en fredag kl 2300, det var litt upraktisk.

Skrotsnokelaget
14-01-2009, 12:11
Flott prosjekt.Blir morsomt å se når du blir ferdig. HJ 60 har vært i mine tanker som turbil,men å finne en til vettug pris uten rust er håpløst.Jeg har vel hatt 5 Hilux pickup opp igjennom årene og noe mere skuddsikkert enn gammel Toyota vet ikke jeg om.Det må være den Dodge pickupen jeg kjøper nå.Det er vel tilnærmet like driftssikkert.Nåja kanskje ikke med den motoren som sitter i.Bør nok ha med ekstra tennplugger.Trimma motorer har en tendens til å spise tennplugger hvis de blir kjørt for pent.

ruffsen
14-01-2009, 12:23
toyota uten rust er ikke lagd enda tror jeg.
den picupen, er det tatt så voldsomt ut da? skulle tro det gikk bra, bade på ene eller andre viset. og drifts sikkert er det vel, kanskje litt slitasje på understell med store hjul. blir morro å se uansett.
blir som en 71 challenger; kjørte forbi ALT, utenom bensin stasjoner!
må jo til å finne meg ny arbeids bil nå da denne har rykket opp til tur bil. kanskje toyota igjen for meg. enkelt er det jo. gammel hj45 eller banne i kjerka og kjøpe en eldre LR, noe ala det du har? nei fy, det går ikke. :shock:

Skrotsnokelaget
14-01-2009, 13:09
Ex milen min er til salgs den :wink: En gammel LR er verd å ha for kosen og ikke minst det unike miljøet. Jeg kommer til å kjøpe en Range Rover om den blir solgt.

ruffsen
14-01-2009, 14:48
blir nok ranger rover om det blir noe. engelsk noen gang, jeg har sliti mye med Lucas opp igjennom så har en inngrodd uvilje mot engelsk egentlig. bestefatter skrudde engelsk bil her i byen i 30år, god og sikker inntekt sa han. :D
jeg selv har hatt ni mnd som us bil repratør på vestlandet, mye utfordringer der også så jeg. blir nok enklere og sikkrere driffts messig med pickup enn van for å si det slik.

ruffsen
29-01-2009, 12:59
virker som kallenavnet mitt og bilen kan vurderes endret, bilen ser jo nesten ny ut og det kan jo ikke bli kalt hompekasse lenger. må vel klippe meg så jeg ikke skjemmer ut bilen å.
bilen er ny lakkert, inni og utenpå, ganske hel og grei. i dag blir det ny front rute, den blir montert av glassmester da jeg beviste min innkompetanse når jeg tok den gamle ut. ( ut er værre enn inn) jobb og rute kom på 2000 så det er jo hyggelig pris det.
tak grind er jo ett evig tema for meg, og flere. vi pratet litt frem og tilbake på tirsdag, for dere som overhørte det. uansett, jeg er jo snekker og er vel forpliktet til å prøve noe i treverk. så: 4 stk laste bøyler fra thule og noen kvadrat ubehandlet bambus parkett. bambus er jo utrolig vannbestandig og hardere enn eik. lett er det jo også.
ser for oss ei helt flat plattform, kan jo lett produsere feste punkter i treverk også. kan jo hende det er litt mere sjarm med parkett gulv på taket enn ARB roofrack??
vi kommer tilbake med priser og vekt. tekninske data på tre sorten sier det er mulig i hvertfall. så håper jeg stiller med dansegulv til vår treffet ( blir strenge regler rundt dansing der etter grovt inntak av alkohol forresten. :safari:

Skrotsnokelaget
29-01-2009, 13:51
Jeg vurderer strippestang i Negerbussen for å få holdt taket oppe. :lol:

ruffsen
29-01-2009, 14:04
hmm, tror vi ikke tar med ungene på treff. dette kan jo bli en voldsom fest ser jeg.

Reisende Mac
29-01-2009, 14:27
tja, Skrotsnokelaget som stripper inni negerbussen :?: :!:
-Det er nok flere enn bare ungene som vil få sjelelige sår av sånnt noe :lol:
Jeg tror vil holder oss til å ha de samme føringer for vårtreffet, som det vi hadde på treffet i høst jeg :wink:

ruffsen
29-01-2009, 16:38
ikke for å være slem men vi kan godt ha en regel mot stripping utført av medlemmene på treff i stor bil med egen strippestang.
jeg er litt gammeldags og syntes det kanskje er litt for moderne for meg :shock:

Harald Hansen
29-01-2009, 16:57
Nok strippeprat!

Bilbilder? Nylakkert bil, jo!

ruffsen
29-01-2009, 17:53
Har ikke sett bilen enda, så det er dårlig med bilder. Er litt spent på den fargen, fikk jo høre den var grå/beige med grønn skjær i. Satser på at sviger far som rapporterte er litt farge blind. Men bilen er fin å se på sier han da.

ruffsen
31-01-2009, 11:23
bilderhttp://i498.photobucket.com/albums/rr350/audunniri/DSC_0009.jpg
4liter filler( slipe grunning) blir seende slik ut.http://i498.photobucket.com/albums/rr350/audunniri/DSC_0011.jpg
var på notodden i går, svigerfar meldte fargen har blitt midt mellom hvit og militærgrønn. :shock: han mente det passet bra da jeg har både jobbet med forsvaret både i UN og Nato. Heldigvis er han en jævel til å kødde.http://i498.photobucket.com/albums/rr350/audunniri/DSC_0172.jpg
som bildet viser, ingen front rute enda. glassmesteren skulle ha hentet den men det kommer vel. Er utrolig fornøyd med farge, kunne godt vært litt mattere men men.

Harald Hansen
31-01-2009, 13:52
Flotte greier! Deilig følelse med nylakkert bil... :)

Skrotsnokelaget
31-01-2009, 13:54
Så ikke verst ut dette :safari: Kunne nok finne på å byttet ut Negerbussen i en sånn.

ruffsen
31-01-2009, 22:46
sitter i stua og pusser alt av små deler, som dørhåndtak og lufte luker. tar litt av dette oppussing prosjektet. skulle jo lage en helere bil av arbeids bilen egentlig som familen skulle bruke som tur bil.
i de siste ukene har tanke boksen gått på høygir for å besemme seg for hva slags arbeids bil jeg må kjøpe for å erstatte lc`n. har gått lenge å ventet på kne opprasjon, fått dato på det nå. det haster å finne seg en ny bil nå.

ruffsen
10-02-2009, 14:43
fått tilbake bilen i går, startet montering og det er koselig. dukker opp litt en kan forbedre undreveis så det tar jo litt mere tid å få det sammen enn det gikk på å demontere det. tror det ken bli en god bil jeg.
og skrotsnokelaget, får si fra kunne vi startet et par hj prosjekter samtidig en dag kanskje? blitt skikkelig hobby utav det?

ruffsen
12-02-2009, 08:57
ruta kom i og måtte ha ett merke.http://i498.photobucket.com/albums/rr350/audunniri/DSC_0003.jpg
Dere som har litt erfaring, den låse lista,er det noen som har ett verktøy eller noe som gjør den jobben enklere?? jeg strir med å få den i. (låse list til vindues listt type god gammel.)
på vei til å jobbe på god bilen så jeg en som sto å frøys, stakkar.http://i498.photobucket.com/albums/rr350/audunniri/DSC_0001.jpg
kanskje det er testing av flex? ikke så godt kjent med lr veit du :D
alt av "ting" blir halvblank sort, syntes det ble seende bra ut.http://i498.photobucket.com/albums/rr350/audunniri/DSC_0004.jpg
jeg har jo delt bak fanger som rusta spiste opp, må lage ny. baklemmen kan slåes ned. så dukket den videoen med r4 opp i forrige uke. Aha, produsere fanger biter som kan svinges ut på siden av lemmen når den er slått ned! vips bord og stoler for to! får se på om det er mulig å gjennomføre i neste uke. men det kan jo gå......alltid for mange planer, skjønner ikke hvorfor bilen aldri blir ferdig :shock:
bilen har nå stått med tph merker på ei uke, mange som spør og viser interesse. og mange som faktisk driver litt med bil feriering som virker int. artig det da.
tror noen har vært innom høgsveen å reklamert for forumet. der ble jeg faktisk annbefalt å ta en tur innom sidene her av ekspiditøren i går. etter et spørsmål on zarges kasse bare.
:safari: :safari:

Harald Hansen
12-02-2009, 11:48
Dette blir jo seende bra ut! Svart går til alt.

Dere som har litt erfaring, den låse lista,er det noen som har ett verktøy eller noe som gjør den jobben enklere?? jeg strir med å få den i. (låse list til vindues listt type god gammel.)

Det er sånn med låselist i gummi? Da trenger du en slik (http://www.sealsdirect.co.uk/bbCMS/shopping.asp?intDepartmentId=4):

http://www.sealsdirect.co.uk/images/GT75big.jpg

Maritim.no har til 344,- (http://www.maritim.no/product.aspx?id=11162&groupkey=003002001).

tror noen har vært innom høgsveen å reklamert for forumet. der ble jeg faktisk annbefalt å ta en tur innom sidene her av ekspiditøren i går. etter et spørsmål on zarges kasse bare.

Ser man det, ja. 8) :D

ruffsen
17-02-2009, 08:57
Ja da har vi fått i disse låse listene, Ole magne hadde håndlag med de. I dag kom det nye lister til vindu/dør ned kant. Jeg bruker penger på de rareste ting syntes de på NLCK. Har lyst på frisk gummi for å holde været ute av døra og kanskje litt lyd også. I dag blir det banking av støt fanger, den ble litt nære bilen etter den av kjøringa på Geilo tidlig i vinter, slikt ser jo ikke så pent ut. Bilen er nå ferdig montert, som bil, utvendig. Fremdeles jobbes det med lyd innvendig, håper det blir roligere inne i bilen etter denne jobben. Nå er hele bunnen dekket av asfalt plater, 20mm myk støy dempe matte over dette skal nå i. Lagt asfalt plate i alle dører, ca 4/5 dekket i hver dør der.
Det jeg har lagt merke til som er litt artig er hvordan farge har "forandret" bilen. Som hvit med grå grill så den høy og smal ut, nå har den blitt lavere og breiere. Oppleves slik i hvert fall, meget fornøyd. Bilde kommer nok.

Har vært noen dager som fulltid pappa her, har i den forbindelse lest mye av det som står på forumet her, takker for mange gode linker og mange goed tips.

ruffsen
02-07-2009, 11:20
Da var bilen friskmeldt igjen, eu kontrollen avdekket to feil: ener feil på vindusvisker( har faktisk ikke montert visker armene) og ener feil på skilt lys( faktisk glemt å montere det også!) men kunne vært værre :elg:
Bestilte i dag nye skilter, da mine er bøyde og stygge. Det tok tre dager og kostet 120,- Ting blir billigere selv hos staten! Nå skal det monteres 12volt og 220 volt igjen og så er det avgårde!

ruffsen
04-08-2009, 11:46
I sommer har vi fått prøvd oss med bilen litt. Hatt en flott tur opp norge, været har vært med oss også. Det ble 4870km tur retur Nordkapp med snaromveier både hit og dit. Bilen fungerte bra til formålet men, det er jo ting som må utbedres. Rent teknisk er det vært litt plunder med det elektriske viste det seg etter hvert. Minus polen på det høyre batteriet "spiser" seg selv opp. Jeg er ikke helt forståelses full på elektrokjemiske reaksjoner men her irrer det voldsomt. Det resulterer i små kutt i drivstoff tilførsel, fusking. Redd jeg må kjøpe nytt batteri. Rart det er kun en av fire poler som har en slik reaksjon. fuskingen er også værre i nærhet av sjø, så det må ha en slags innvirkning med salt i lufta kanskje????????????
Andre overaskelser var jo dette med aircondition. Trodde ikke det skulle bli tema i år som vi dro nordover, men ble da varmt nok i norske fjorder ovenfor polarsirkelen med slikt vær. Så bilen trenger litt nytt innen neste tur som blir Island til neste år. Foreløbig liste:-Takgrind,taktelt,mulig sitte plass under tak( markise el lign) Snorkle bilen, sperre bak og aircondition utenom div små utbedringer selvfølgelig.
Alt i alt fornøyd med turen, og for de som tenker på mumiland, helt genialt for småbarn og småbarns foreldre men ikke la ungene vli for gamle det er ett sted for rundt 7 år og ned til 1. Det er derimot den mest avslappende theme parken jeg har vært i for oss med små barn!

4springar
04-08-2009, 21:16
fint du fikk godvær her oppe, men ser også poenget med A/C i bilen.. er noe med stor bil, sola varmer mer en vita klarer kjøle...
om godværet her fortsetter flytter jeg sørover!

ruffsen
04-08-2009, 22:11
Haha, sørover du.........
Men veit du om det er levert a/c til 60 som orginalt ekstra utstyr?

4springar
05-08-2009, 11:53
tror ikke det kom til hj60, men til 12ht'n i 61 og til fj finnes det... har en liten ting på gang i finland, en som hadde flere liggende. må bare smøre han godt først, han mente jeg måtte forhåndsbetale i alle fall 4 kompressorer. det gidder jeg ikke, selv om sikkert 4 stk vil ha. er litt snuskete dette.
jeg lar det bero litt til, mulig jeg skifter hele motoren til 12ht om jeg får tak i ok 61 delebil... der har jeg også en deal i finland, men de er noe treige disse finskene!

ruffsen
05-08-2009, 21:22
Ikke dumt å kikke mot finnland, så mye lovende 61 nord i landet. Kunne jo tenkt meg en 61 å "slakte" i løpet av vinteren, motor og aksler +a/c

4springar
06-08-2009, 22:35
Minus polen på det høyre batteriet "spiser" seg selv opp. Jeg er ikke helt forståelses full på elektrokjemiske reaksjoner men her irrer det voldsomt. Det resulterer i små kutt i drivstoff tilførsel, fusking. Redd jeg må kjøpe nytt batteri. Rart det er kun en av fire poler som har en slik reaksjon. fuskingen er også værre i nærhet av sjø, så det må ha en slags innvirkning med salt i lufta kanskje????????????

Dette har nok heller lite med salt i lufta å gjøre. er nok et tidlig symptom på en av de mange farene for 12v batterier i 24v system.
Er nok et av batteriene dine som enten har en lavere syrevekt eller en celle som er dårlig. det fører til krypstrøm mellom batteriene i og med at de tror de bare et èt batteri. husker du hadde hovedstrømsbryter, men den er vel ikke kobla slik at kontakten brytes mellom de to batteriene, den bryter vel 24v spenningen. (?)
Hos meg irrer det når jeg bruker to random batterier i lag, men når jeg bruker to gel-batterier av samme produksjonsdato og type, så er det ingen irring.

I kjipe tilfeller fører det jo til at irringen sprer seg innover i kabelen, og skaper mer motstand, tar knekken på kobberen osv...

Jeg er ingen ekspert på dette, men har lest en del om det etter jeg måtte innfinne meg med mitt 24v nett.
Onkel som er elektroingeniør har også forklart det på dette viset, bare med ord jeg selv må google for å skjønne halvparten.

ruffsen
13-08-2009, 23:18
Stemmer det Pål, har batterier som er veldigforskjellig i alder. Og de er på 95 og 100ampt. Du husker litt feil da, for har ikke hovedstrømm bryter. Men må nok få det ja, da i mellom batteriene!!!

Harald Hansen
14-08-2009, 08:54
Jeg savner litt bilder av bilen i ferdig tilstand... :)

ruffsen
14-08-2009, 09:26
Den ser ikke ut så jeg er flau! Ikke fornøyd, er mange ting som gjenstår. Lommeboka styrer veit jeg!!! Skal se om jeg får lagt ut noe snart!

ruffsen
14-08-2009, 10:28
bilder av bilen i brukhttp://i498.photobucket.com/albums/rr350/audunniri/DSC_0697.jpg her med 4springar(pål) i tromsø
Nordkapp http://i498.photobucket.com/albums/rr350/audunniri/DSC_0751.jpg raskt måltid på lemmen, ja det er litt rot etter 10 dager på veien og 5 sjeler i bilen :elg: http://i498.photobucket.com/albums/rr350/audunniri/DSC_0764.jpg
Hygiene ala artsfrendene våre???http://i498.photobucket.com/albums/rr350/audunniri/DSC_0406.jpg http://i498.photobucket.com/albums/rr350/audunniri/DSC_0407.jpg

ruffsen
19-08-2009, 12:34
Fikk prøvd bilen litt i tereng i går, utrolig hvor langt en kommer selv med den lange tunge bilen. Kjøre på 31tom all terrain overasket bra det går. Ingen rock crawler for guds skyld, men en allround bil som faktisk roter seg greit frem i middels terreng( sliter jo med et overheng som en buss) og takler lange transport etapper bra. Tror det er veien å gå fremmover med bygging og modifisering av bilen også, ikke best til noe men bra til mye. Var godt med kjente av Harald og reisende Mac der også. EN defender fra nedre eiker og en disco fra kongsberg(2001) og en rrc fra vestfossen. Hiv dere med, tirsdag kveld(ta med regnfrakk og kaffe)

Bernhard
19-08-2009, 13:04
Virkelig flott TPH bilder.
Jeg savner baklemmen.

Bernhard

ruffsen
19-08-2009, 13:12
Skal kle den med aluminium plate, koke plass osv. Klødd med litt i hodet om det kunne vært lurt å montert en brenner rett på den plata. Er jo plass til gass og brenner inne i lemmen med brenner hodet stikkende 3-6cm over. Vil ikke påvirke laste kapasiteten mye. Men argumentet i mot er jo at jeg faktisk da trenger ett separat koke apperat til tider. Aldri fornøyd uanstt. :elg: Uanstt hva som blir bygd videre så blir det tak over baken på bilen. helst med levegger for da dusj og skifting ikke bare vær.

GD300
19-08-2009, 13:31
Fillern - hadde tenkt ta en tur til Kjørefeltet på Notodden i går, men fikk ikke med meg at det var noen " kjente " som skulle, så da droppa jeg det.....

Next time perhaps..

GD300

ruffsen
19-08-2009, 13:40
kjører hver tirsdag, ikke alltid på notodden da. Kanskje vi får låne ett omeråde snart TPH altså, mange som kunne tenkt seg litt prøving utenfor veien tenker jeg?

Reisende Mac
19-08-2009, 15:15
Jeg vil tro Lampeland er et område som lar seg gjøre å låne for oss. Så vidt jeg vet er vel 'områdeansvarlig' for Lampeland også bruker her på TPH :wink: ?

ruffsen
19-08-2009, 15:31
Lampeland er godt egnet også. Mange steder å kjøre med liten risiko for å modifisere/frisere bilen ufrivillig.

ruffsen
30-08-2009, 23:47
Virkelig fornøyd med helgens utfart :safari: Bilen fungerer meget godt, tilomed dørpakningene er tette! Fikk vadet ei elv i går, hadde rundt 10-15cm vann opp på dørene på høyre side. Hadde 7-8km på gjenngrodde stier/engangtraktorvei. Alt fungerte godt offroad.
PS:Smaken er jo som baken, men kajakker på taket er noe av den peneste stylingen! 8)

GD300
30-08-2009, 23:53
Vading er det fler som ha brukt helga til :

Her har vi Roar / Adventurer som tester vanndybden. Ja, det var dypt. :shock:
[attachment=0:98147]roar02.jpg[/attachment:98147]

Altså fra landstreff og årsmøte, samt kjøretreff for Geländewagen klubben, i Elvedalen ved Gjøvik.

Back to topic...

GD300

ruffsen
30-08-2009, 23:56
Gd300, bildet kommer ikke opp. Kunne godt fiksa det om du greier! :elg:

GD300
31-08-2009, 00:02
bedring nå ?

GD300

ruffsen
31-08-2009, 00:11
Mye bedre. Ikke noe plunder for en GD det der( grand danoise?) Litt mere tricky bunnforhold enn jeg hadde ser jeg. Koste meg med steinete lett stryk. Trener til Island :?

Adventurer
01-09-2009, 18:09
Bunnforholdet kan gjengies med ett ord. GLATT!!

var så urutinert at jeg ikke hadde sjekka funksjon på sperre, før landstreffet. Så på dette bildet, skjønner jeg etterhvert at sperra bak, er ute av funksjon :oops:

Men treffet var av beste art, med offroad kjøring, god mat og juging av beste sort :lol: :lol: :lol:

Er med på kjøring på Lampeland, hvis muligheten byr seg. Bare skru sammen vogna etter helga.

GD300
01-09-2009, 20:13
Lampeland til helga Roar ?

Sugen selv egentlig...

GD300

ruffsen
01-09-2009, 22:49
Anng ei offroad helg: Alt klart for det på Notodden nå. Kun ett hinder igjen!!! Skrotsnoken må konsulteres som medlem i styret av den norske land rover klubb
Er dette noe jeg skal bruke litt tid på å få til i høst?? eller ta det neste år?
Tirsdag i dag, joda fikk vadet igjen!!! Hvorfor vet jeg ikke men det er utrolig gøy.......[attachment=0:9e030]01092009110.jpg[/attachment:9e030]

4springar
02-09-2009, 02:24
flotters du får brukt den litt da! kajakker er fin styling ja! fint supplement til fiskestanga også gitt!

GD300
02-09-2009, 08:43
Er dette noe jeg skal bruke litt tid på å få til i høst??[/attachment]

Jeg er klar som pokker, må bare få kobla vinsjen min ferdig.
Og vaska vekk restene av myra fra Elvedalen.

Foreslår, om det blir noe av, at Kone & barn inviteres med,så tar vi et skikkelig grillmåltid med langbord og det hele.
Jeg må på en eller annen måte få kona til å kjøre litt i gjørma, for å få opp forståelsen av at ny Highlift og hevesett / bodylift samt 35" MUD dekk er viktigere enn nytt kjøkken... :D

GD300

Harald Hansen
02-09-2009, 08:50
Apropos vading: Jeg ser at du har med deg kano i tilfelle du blir sittende fast uti der... :D

ruffsen
02-09-2009, 09:07
Harald; det ble kommenter flere ganger at jeg brukte bilen opp ned slik som den så ut. Holder jo ikke helt standaren med 31tom hjul. men på den annen side, ikke sikkert at de har vært til nordkapp med 37x13,5 og bodylift de andre i den klubben. jeg åpnet luka bak og kokte litt kaffe til dem for å få roet gemyttene. :elg:
Espen; 35 tom smetter vel inn under på grandanoisen uten bodylift? Om det ikke gjør det ville jeg vel løfta den på fjærene kanskje, bodylift kan ta tid og bli plunder!

ruffsen
24-09-2009, 10:26
hvorfor det har blitt Landcruiser for meg............hj61 med pto winch i Cheeba kontigent XLI

ruffsen
27-10-2009, 12:25
Om bilen noensinne blir ferdig med verdens lengste forstillings kontroll, den har vart nå i litt over 3 uker på autorisert verksted, og om en har råd til å betale den regninga!! SÅ fant jeg endelig taktelt som passer. billig var det også!? 16500 + mva. DANSKE...... ett Eezi-Awn tagtelt, family. Fra wiberg og wiberg. De har ei grind vi venter på bilde på også. Snart klar bilen til Island..

kaldenord
27-10-2009, 13:31
Om bilen noensinne blir ferdig med verdens lengste forstillings kontroll, den har vart nå i litt over 3 uker på autorisert verksted, og om en har råd til å betale den regninga!! SÅ fant jeg endelig taktelt som passer. billig var det også!? 16500 + mva. DANSKE...... ett Eezi-Awn tagtelt, family. Fra wiberg og wiberg. De har ei grind vi venter på bilde på også. Snart klar bilen til Island..

Har du link til bilder av teltet? jakter på telt til Doffen om dagen, men klarer ikke helt å bestemme meg for produsent og design.

ruffsen
27-10-2009, 13:39
Ikkefunnet bilde avdet, men trenger jo plass til mange såå. men er jo noen mindre avbildet her: http://www.wiberg-wiberg.com/vis.asp?gid=1

Og jaggu der var snorkelen bestilt også.

kaldenord
27-10-2009, 15:39
Da er det den modellen jeg bestemte meg for først... Fant den her http://busman.be/pagina58aa.html

Er noen flere litt større bilder der.

ruffsen
31-10-2009, 23:22
Da har vi fått igjen bilen etter forstillings kontroll, det tok tre uker så den er så rett at amerikanerne kalibrere nå sattelittene sine etter den bilen. Etter 3 uker justering av forstilling er den faktisk så rett att den også minus sliter dekker snart. Redd jeg går over 5% regelen om ett par dager. Merker ikke noe forskjell og det kom på 5 tusen inkl en del deler som de ikke skulle bytte.
I går hentet vi en hj 60 uten bremser, ca 60 km å kjøre, det var gøy. Brukte min til å dra med, den går akkurat like dårlig eller bra med 2400 kg hengende etter oppå en boggi henger på 1000kg. Bremsene fikk derimot jobbet litt så det gikk sakte opp fra kysten i går. Vi hadde vel vogntog vekt på 6 tonn omtrent. Taklet det fint gammle bilen, men den er jo justert spissing på nå så............

ruffsen
14-11-2009, 09:52
Hmm, litt mørke tid for toytan for tiden. Servo pumpa røyk skikkelig for en tid siden, har etterfylt olje en stund men nå går ikke det så bra lenger. Diseldyret har gått dårlig på tomgang lenge, men nå er det blitt skikkelig ille. Åpnet panseret igjen; gjorde jo det i ferien også, der fant vi stor fin lekkasje på disel rør til de to bakerste sylinderne ut av pumpa. Har ikke regnet på det men er vel nede på 5 cyl nå. så nå er det vel bare en 3,3 liter. merkelig det skal gå så dårlig nissan sin 3,3 er jo en god motor!!!
nei en må vel skru på toytan, prinsippielt i mot det men en kommer ikke frem etter veien på prinsipper.
Av litt artigere ting så har safari snorkelen kommet, det gleder jeg meg til å få på. Bestillte vindavisere til frem rutene også. Alt fra Janne på Norsk Offroad Teknikk. Janne trenger vel som alle andre omsetning så posten var greie og knakk vindaviserne i transport, så nå har jeg sendt de til posten sitt klage kontor så de kan handle litt fra NOT de også. Trenger de ikke før sommeren så det var jo vinn vinn for alle utenom posten egentlig.
Bestilt african outback grind til dyret også, artig artig. den ble på 240 x 145 så stor nok i hvert fall.
Bestille er gøy så vi sendte inn en bestilling på toyta deler fra england, det kom på 260 pund, til sammen ligning ville det kommet på ca 18000,- på funnemark her på kongsberg. Norge er verdens rikeste land virker det som.

ruffsen
15-11-2009, 21:57
Da har jeg kikket under panseret, mange bevegelige deler og litt møkk og en og annen slange sum var det å se. Neida, måtte jo til med å fikse en disel lekkasje. Tidligere antatt at det lakk på ett rør ut av pumpa slo litt feil. Tenkte jo det var en cyl som lå litt brakk bare så jeg faktisk hadde 3,3 liter igjen. Neida, var faktisk 3 rør som lakk bra på høytrykk siden, det betyr jo at stakkar bilen bare var en 2 liter. Ikke så rart den var litt sur når den var kald kanskje? Etter å ha banna og hengt over skjermen litt så ble det tett og det gikk an å sitte inni uten at gebisset hoppet ut når den var kald, så artig å ha 6 cyl igjen for både bil og sjafør.
Er det noen som har ett hull tagnings verktøy for tynn plate som har en diameter på 95mm?

GD300
15-11-2009, 22:02
1. Hva betaler du for grinda ? Sugen på lik..
2. Klarer det vel med en Bosch eller Bacho hullsag ?

GD300

ruffsen
15-11-2009, 22:07
Hullsag funker vel, men mine er jo for tre. Tror de er for grove i tenna og dårlige for stål. Trenger en relativ pen kant på hullet, det er i skjermen til snorkelen.

Grinda kom vel på 10600,- + mva. Men vi prøver å ikke tenke på prisen egentlig. Later som alt er bare tall for tiden ser du..... Der er alu uten noe rail på, 2,4 x 1,45 godkjent fra produsent for 300 kg. 4 føtter på hver side
:-)

GD300
15-11-2009, 22:19
jeg borret i indre kanal med på Mersja med Bacho standard rød i går.
Ble brillefint det...

GD300

kaldenord
16-11-2009, 09:47
Hullsag funker vel, men mine er jo for tre. Tror de er for grove i tenna og dårlige for stål. Trenger en relativ pen kant på hullet, det er i skjermen til snorkelen.

Grinda kom vel på 10600,- + mva. Men vi prøver å ikke tenke på prisen egentlig. Later som alt er bare tall for tiden ser du..... Der er alu uten noe rail på, 2,4 x 1,45 godkjent fra produsent for 300 kg. 4 føtter på hver side

Hva er egenvekten på denne?

ruffsen
16-11-2009, 18:07
he ehhh, nei fikk aldri svar på det. men ble nevnt den var lett.

ruffsen
16-11-2009, 18:12
Trenger veldig hjelp med disel motorn. Har blitt kvitt lekasjer, den gikk strøkent ett par timer. Nå er den helt uten trøkk, går fint på tomgang men "sperrer" ved motstand ala motbakke eller akselarsjon. Anyone? Tips synsing eller overtro? Litt i stuss her nå, eneste jeg lurer på er det mulig ei dyse har gitt seg pga tildragingen av røra i går på pumpa?

øystein
17-11-2009, 23:16
Trenger veldig hjelp med disel motorn. Har blitt kvitt lekasjer, den gikk strøkent ett par timer. Nå er den helt uten trøkk, går fint på tomgang men "sperrer" ved motstand ala motbakke eller akselarsjon. Anyone? Tips synsing eller overtro? Litt i stuss her nå, eneste jeg lurer på er det mulig ei dyse har gitt seg pga tildragingen av røra i går på pumpa?

Hei ! Dyser tåler ikke noe smuss! Så hvis du har fått brask inn i dyserøra så ja ! Men tvilsomt !!!! Lurer på om du bør sjekke litt rundt Innsuget ditt ang vakum slanger spjeld / lekasjer der ? Så det blir noe tull med vakumet ???????? Dette er bare en tanke !!!

ruffsen
21-11-2009, 18:47
Da var bilen snorklet. Forøverig har ungene gitt den nytt navn, nå heter den Heffalompen!

4springar
22-11-2009, 19:10
Jepps, hører det nærmer seg Expo-rigg nå, liker virkelig det takteltet.
Om det blir island på meg så planlegger jeg soving i bilen. Driver å bygger helbunn nå, med skuffeseksjon bak, dører til sidepanelene, osv.
Blir ok plass der for to pers.

Tror du har struping av dieselen noensteds... Enkleste måten å sjekke det på, er å bare ha ei flaske diesel rett på pumpa. Går den fint da, så er det bare å hive seg i rengjøring av dieselslangene, tank-luftinga bak i sidepanelet osv. Prøv også å kjør uten tanklokk, merker du noe om det er vakum når du åpner tanken?
Å tappe tanken er vel aldri dumt, og en enkel affære på disse bilene. tapp alt på en gjennomsiktig dunk, så du kan se resultatet.
Vil tro du ønsker at alt dette skal være i bra stand når du skal ut på langtur igjen med ungene...
Hadde liknende symptomer som Heffalompen tidligere, jeg fylte allron på tanken og rensa den ventilerings-saken. ble strøkent etterpå.

ruffsen
22-11-2009, 22:20
Nå har min polske mekaniker funnet feilen, han demonterte hele pumpa og satt det sammen igjen. Var ei fjær som ikke var i orden. Ene cyl har ikke hatt mottrykk på ett sete etter hva jeg forsto etter litt oversetting med armer og ben.

Anng takteltet, det er ikke kommet i hus enda. Venter på grind fra Artic trucks og ikke bestemt meg for om jeg kjører ned til Wicerg og wiberg eller tar den i mellom Janne på Norsk offroad teknikk. Vondt i lommeboka blir det uansett!

Lars Erik
23-11-2009, 16:36
hmm, kanskje noen bilder hadde gjort seg nå....... :)

ruffsen
23-11-2009, 19:54
Skal se om vi får til noe snart av fotografier. I dag kjøpte jeg skru pigg hos FK her i byen, kjøpte 200 og verktøy for å prøve. Total 1600 kr.

4springar
28-11-2009, 02:02
Hvordan ble det med pigg på AT dekka?

ruffsen
30-11-2009, 18:51
Da var det vinter, pigging funker. Enkelt og greit har to render rundt hjulet og det duger det. Selv med 2-3 tonn og skyve med. Bedre funksjon enn cooper M+S med pigg. SÅ LANGT selvfølgelig.
Tak grinda ligger nå i Drammen, hvor er tiden henne så en får henta den?

ruffsen
04-12-2009, 19:58
Hmm, fått hentet tak grind. Den dekker hele taket på bilen. Med føtter og det hele veier den ca 20 kg! Og produsenten sier den tåler 300 kg last. Jeg har gått på den etter montering og det er ikke noe plunder for den. Litt justering må til den suser litt i vinden.

4springar
05-12-2009, 01:40
20kg? det er rått!
Hva justerer du for susing i vinden? plassere den lengere bak?

ruffsen
05-12-2009, 07:53
Tenkt prøve justere litt på høyden, alle beina er jo stillbare i høyde/bredde. Med å minske åpningene mellom bil grind i front og øke den bak eller motsatt håper jeg å bli kvitt litt susing. Men for all del, er ikke ille på noe vis.

øystein
05-12-2009, 09:57
Hei Mye utstyr på plass nå!!! Kom med et par Bilder da ?????? Gøy å se hvordan ting ser ut

ruffsen
05-12-2009, 10:16
Mye og mye? kan vi si vi har fått gjort 1/4 del? Har altformye å gjøre på jobb så det er litt "heng" på en del. Støtfangere, rails, vann/ disel tanker og turbo feks. Tak telt er jo en stor post da. Blir vanskelig å få det til billig kan du si. Men får prøve å ta litt bilder da kanskje?

øystein
05-12-2009, 10:25
Grind å snorkel ! Forandrer jo bilen en del det da !!!! SÅ Ja bilder er topp !!!

4springar
05-12-2009, 12:40
får sladre litt da:
http://i36.photobucket.com/albums/e6/palsp/showcruisers/03122009099.jpg

ruffsen
26-12-2009, 03:08
Alt en monterer forandre jo litt på uforutsette ting, bivirkninger. Snorklet hj 60 gir tydeligvis suse lyd til passasjer sete foran. Artig? Jo litt, jeg tar det som ett tegn på at jeg har funnet løsningen på lydisolering av bilen!

Har bestilt vind skjermer til frem dørene, de kom. Ble sendt postens retur avdeling for ødelagt gods og ikke hørt mere om det. Håper de ville ha de på 2010 budsjettet, jeg måtte jo betale for pakka før jeg kunne sende den som skadd ( knekt) i retur til gods befrakter.

Av andre artige ting som her skjedd: Snurret i lav hastighet med bilen. Det resulterte i ett bak dekk vridd av felg og fylt med snø og ett knust side vindu da verktøyet som lå bak ville ut og lufte seg. Utrolig hvor mye energi det ble av en bråstopp på den gamle bilen sideveis inn i en brøyte kant. Men som gammel motorsykkelist tar vi det som god humor da vi har levd for lenge etter mantraet: Kan en reise seg opp og gå derfra.......

For å presisere, har selv piggede hjul, pr dags dato 80 pigg i hvert frem hjul og 20 i hvert bak. Skled sakte rundt i ett kryss og traff en kant med venstre bak hjul. Bilen var full lastet og holdt ca 10 km/t på tidspunktet. Det slapp bak og stoppet i en kant som slo dekket av felgen mens løs last gikk i gjennom bakerste vindu. Ikke noe stort drama, bare irritasjon egentlig.

Tak grinda har nå fungert en stund som tillhenger, og oppført seg fint. Hatt relativt tunge lass og noen lass som har trengt kreativ stropping. i alle tilfeller fungert bra. Den er veid inn til 22kg med føtter og gjør jobben sin på en god måte.

iKnut
27-12-2009, 00:17
Ja, råtass. Du kjører for fort :elg:

4springar
28-12-2009, 01:18
godt det ikke gikk verre da... vurderer du flere pigger bak eller? hvilken modell av piggene gikk du for? 1200?
Fått pumpa forresten?

ruffsen
28-12-2009, 09:39
Må til med mere pigg, er mere enn godt nok med 80 i hvert 31 tom i hvert fall. Men 20 bak ble litt lite. :-)

Det ble den minste de hadde, 1200 ja. Trengte ikke mere i størrelse men trenger nok flerre i antall :-)

Pumpa har ikke dukket opp enda, blir nok bra når vi får den i. Men om en kan klage på annet enn momentet på bilen for øyeblikket tror jeg ikke. Den er like lett starta som alltid, må gløde ca 5 sek når det er under 10 minus. Ellers er det bare å vri om nøkkel og tut og kjør. Alt er i shape selv i 20 blå. Gammal bil kan da funke.

ruffsen
11-02-2010, 08:55
Da ser det ut som data problemene med bilen kan bli løst! Jepp, er mye chip og slikt inni den bilen!
Nei, problemet er jo plass på dahsbord rundt kartleser komunikasjons/ ansvarlig. Vi kjørte med en mini pc ala asus ee i fjor, det ble u hensiktsmessig med tanke på plass. Nå har jeg ikke greie på dette i det hele tatt men en fra data ingentingjr linja har på tatt seg oppdraget med å skaffe og innstalere trykk sensetiv skjerm på 17 tom og en separat datamaskin linket med internett og GPS. ville komme på underkant av 5 tusen. Skal se om ikke vi kunne finne noe tekniske data. Data hue sa det største problemet er sol og dagens måte å konstruere skjermer på, de blir visstnok "coted" for kontrast som senker brukervennlighet med tanke på sol lys.
Men da kommer jo min oppgave her, I taket er det jo plass til å lage en konsoll. Med å flytte alt 12 volt opp i taket syntes jeg det ble ryddig med tanke på deling av strøm i bilen. Denne må stå i bak kant sete rygger med en kanal frem til front rute, og da kopiere vår eminete konstruktør Lars Erik med nett i taket rett over setene for mine papir kart og lignende. Og videre tror jeg vi kopierer Lars Erik sin kasse under bak setet også. Er enkelt når en ikke må tenke selv. Er mange tomme plasser i en bil og er noen som er gode på å finne de!

Harald Hansen
11-02-2010, 09:25
skaffe og innstalere trykk sensetiv skjerm på 17 tom og en separat datamaskin linket med internett og GPS.

Ta gjerne og oppdater oss på hvordan dette går...

ruffsen
12-02-2010, 18:46
Finfin software til bilPC: http://www.centrafuse.com/
Og her er den maskinen jeg snakket om. Som du ser så er det flere modeller. http://www.komplett.no/k/search.aspx?q=eee+box
Telenor mobil USB modem har du jo allerede :-)
Fant noen skjermer som kan virke: http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:803507
http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:1388040
http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:1388039
Dette er begynnelsen på tidligere nevnt prosjekt Harald. Har ikke gjort annet enn å videre lime inn linkene fra data hue og hit.

ruffsen
18-06-2010, 11:03
Ahhh, da nærmere det seg ferie, en må vel kikke litt på bilen i dag og begynne planlegging av islands tur. Så det blir å skifte fremhjuls lager, diesel pume og noe dekker i løpet av helga innimellom unger og ett 30 års lag. Søndag får jeg reise til wiberg og wiberg å hente tak telter som jeg hadde helt glemt bort så det ble det som lå på lager i europa uansett merke størrelse eller pris. Artig. om alle er heldige så rekker jeg kanskje til rena for å levere en winsj til pål også, om det er noen som skal den løypa nå så hadde det hjulpet veldig om noen kunne vært kurer.
Arbe er møkk

Harald Hansen
18-06-2010, 15:57
Du får ha velkommen tilbake til verden, da! :elg:

Bernhard
18-06-2010, 16:37
Godt at du er med oss igjen.
Bernhard

Reisende Mac
18-06-2010, 20:05
Hei gamle bardun!
Godt å se at du er tilbake. Vi er selv i full gang med forberedelser og oppbygging av bil til turen, så dette blir nok bra!

4springar
21-06-2010, 20:25
Velkommen tilbake til verdenen! Godt at du er i drift igjen! når stikker du til island?
Jeg har akkurat kommet hjem etter 300 cruiser-mil, suksess.
Fikk ikke tak i deg rundt treffet, så vi må vel bruke posten til vinsjen.
Ring meg når du kan, så ordner vi det.

ruffsen
26-07-2010, 23:55
hmmmm. Island var bra, tror to uker der oppe avdekker mye som feks biltilsynet ikke avdekker på en rutine kontroll. men en kan også ha litt uflaks. kanskje du har et bilde for å illustrere Reisende Mac?
I tillegg sleit vi ut hele fjær settet ( bilen sank sammen ca 5 cm) og blåste begge bak demperne, tror 3,5 tonn ble litt mye for de stakkar. Lite spenede som skjedde utenom det med bilen. Men det kan være mulig det blir litt utbedringer før neste tur.

Takk til Per Bertelsen som stilte med deler, HC og Bente for all assistanse moralsk og fysisk og Jesper for organisering av deler.

4springar
27-07-2010, 00:35
Hoho, høres ut som det var et par bildeverdige øyeblikk ja!
Gleder meg til rapport. ;)

Sjekk PM

Reisende Mac
27-07-2010, 00:52
Slik så det ut...

Litt lav foran:
http://turpaahjul.com/forum/picture.php?albumid=24&pictureid=332

ojojoj, luft mellom fjær og aksling jo:
http://turpaahjul.com/forum/picture.php?albumid=24&pictureid=334

a-ha! Så det var derfor:
http://turpaahjul.com/forum/picture.php?albumid=24&pictureid=333

men, dette fikser vi da lett:
http://turpaahjul.com/forum/picture.php?albumid=24&pictureid=331

4springar
27-07-2010, 17:12
huffda, heffalompen! Håper det ellers gikk bra... og det var vel "greit" at det skjedde der, kontra etter asfalten i 90kmt.
Det er en del påkjenninger med masse vekt derja.

iKnut
27-07-2010, 21:47
Ja, ja, så kan du lære det, med SPOA og 38" ville det aldri skjedd :lol: Spøk til side:
Har hørt andre som har kjørt tungt lasta 60 på Island. De krøp under bilen og tighta alle bolter i understellet annenhver dag. De fant vist stadig noe løst og hjullager ble stramma en gang pr uke.
Kan det ha vært at U-boltene har løsna før de røk, eller var de bare gammle og slitne/rustne?
Er jo uansett en erfaring å ta med seg for oss alle dette.

ruffsen
28-07-2010, 14:55
Det som skjedde var plagsomt enkelt, men merkelig nok. Vi kjørte ei relativt enkel "løype", sporete og med stein i midten. Den meste steinen der oppe er jo ung så den gir seg som smør når jeg subbet med bilen, her derimot var det litt hardere stein så jeg greide å finne en som greide kappe begge boltene rett av.
Bolter, fjærer og dempere er levert av SOR i california og det holdt ikke samme kvalitet som feks OME. Selve stålet i boltene er meget mykt.
Forøverig var stinen skarp og hard her så det kostet ett dekk like etterpå, skåret lang flenge i siden. Som med tapet kniv, rett langt og "pent".
Men som du nevner Knut, det ble etter strammet u bolter til fjærer ja!! Hjul lager greide seg fint, hade forøverig med ett ekstra sett med det.

iKnut
28-07-2010, 21:11
Så den fikk seg en skikkelig smell, ja. Da er det jo liksom greit.
Var ikke meningen å insinuere at det var dårlig vedlikehold, jeg burde jo vite bedre ;-)
Når kommer det full reiseskildring?

ruffsen
29-07-2010, 00:48
Kan da ikke insinuere noe som er sant da knut.......
Men arbeids bilen som for anledningen var vasket, altså Island, greide seg godt. Men min innbildning om kvaliteten på SOR sine produkter var vel feilaaktig. Reiseskildring kommer kanskje men det er litt mye som må ordnes nå.

ruffsen
18-11-2010, 01:21
Etter en bratt høst og noe treg etter sommer kan det hende ting går mot at sola snur....rundt natt til 23 desember. Det har vært ett tøft år for en gammel toyta, det ble nok tid for feks olje skift. Nå har jeg hatt denne bilen en stund, og syntes den har vært vedlikeholds fri lenge. men nei, etter bare 300000 km ville den ha nytt luft filter og diesel filter, nå gir jeg meg over tror du ikke den mener olje filteret er ferdig også etter bare 330000 km? jeg peilet olje for første gang i høst, det ser nesten ut som det er blitt brukt helt ned mot minimum bare siden 1986....jeg har inbilt meg at toyota klarer seg med lite vedlikehold....
Nå har jeg prøvd å ringe å klage til toyota norge, der de mener dette ikke har noe relevans. Litt sarkastisk nevner de at den relevante ettermarkedsjefen er pensjonert eller eventuelt død...
Nå kan det hende jeg bør legge til for de som ikke kjenner meg at bilen blir brukt meget hardt, helt vanelig å passere midtrabatter i over 60 km/t for å slippe å kjøre rundt rundkjøringer feks. eller 80 tvers igjennom. Bilen er ikke vasket fra 1986 til den ble om lakkert i fjor. Oppfattes som varm motor uansett da det sparer tid..selv i 30 blå.
Hoved poenget er da hva kan jeg bytte dette ut i ? noe som fungerer bedre og lengre? Kan feks LR være noe??

Island har tatt på, det blir en generell overhaling av understell.
Velger å bytte alt av bremser og fjøring. Dyrt men ok. Må en så må en. Clutch har gitt seg, så motor blir byttet i samme slengen da til orginal turbo motor 12 ht for de som liker koder. Av tall så blir det vel å gå opp en 32 hester omtrent, det tilsvarer vel omtrent maks effekt på MB ambulanse den økningen tror jeg ... eller hva HC? :-) ( jeg tuller )
Bilen rigges nå for varmere strøk og må bære mere drivstoff og vann. Om jeg greier å få fjærer til dette finner vi vel ut etter hvert. Nå har jo vann forbruket gått noe ned på bilen pr døgn og passasjer vekten. Håper dette kan hjelpe til for å få alt i balanse. Men det blir tur med heffalompen igjen det er sikkert :-)

ruffsen
06-09-2011, 23:55
jeg har i dag sjekket bilen for første gang på en stund. var sol sist jeg så den...og snø faktisk :-) er det faktisk så lenge siden det var sol? ikke helt sikker. men uansett, heffalompen har greid seg fint igjennom sommeren, har ikke stukket av bare gresset ute på jordet der den er parkert. selv om det er vært god tilgang på vann og friskt fint gress har dette tydeligvis ikke vært nok for å få bukt med den knekte ramma. nå har den altså stått i over ett halvt år for å gro litt pent sammen men, ikke noe resultat. kan løsningen være å ta den i bruk igjen?
skal se den plasma skjæreren og tig apparatet må vekkes fra sommer hvilen.

de siste tolv mnd har med ført en del justering på antall pax, fra 5 til 4 så vips ble det 7. så heffalompen må nok spesialisere seg litt og forbli en kort tur bil om den skal oppstå igjen. så da er det igang...pokker. grunnen til at jeg ikke rørte så mye med motor og slikt var jo den er moderne som en gråtass og starter jo opp igjen etter selv de mest utrivelige hendelser den blir utsatt for. så jeg regnet det som lurt med driftsikkerhet om en skulle feks kjørt seg vill i ei bak gate i darfur eller saigon. men når den ikke skal så fryktelig langt og alle i norge har traktor og gravemaskin til å få galskapen opp av elva eller noe slikt så tok vi to øl og blåste støvet av en ni liters scania motor.....etter mye tenking og viktig filosofering telt vi til seks sylindre og gikk på diesel. altså en en bytte motor utifra lokal lovgivning og missforståelser. beslutningen er fattet så da gikk vi i gang med tomme stokk og målte oss til et og annet som ikke var helt bolt on( noe jeg på tidspunktet syntes var snodig, all den tid vi hadde bestemt det var en bytte motor vi hadde) så det viser seg ramma ikke er helt klar gjort fra toyota sin side. forøvrig trengte en ikke det beste øyemålet for å se det kunne trenges en overgang til den gear kassa som ble levert med -86 modell hj60 (fremdeles overaskende i seg selv). merkelig nok var det ikke lenger plass til pedalene nede på gulvet heller. så da måtte det heises for å slippe kjøre med svømme føtter for å nå opp. rundt omkring her ble vi litt forsynt. tross alt å sitte med bena rett frem som i en sportsbil var vi jo ikke forbredt på....
på tidspunktet ble fortvilelsen for stor til å fortsette, over dette med gulvet. så vi trakk oss til bake til der kvelden begynte, med å prøve det nye øl tappe tårnet som vi så listig hadde innstalert i verkstedet tidligere den kvelden.

men selv nå noen uker senere virker det fryktelig logisk å sette den ni literen .........

Harald Hansen
07-09-2011, 07:02
"There's no replacement for displacement"...

ruffsen
27-10-2011, 01:55
til en avveksling skal jeg være seriøs....litt seriøs.
uansett, det blir ikke ni liter i vinter...blir komplett ny ramme...så vi får lappe sammen den som er der nå. og heller ta motorskifte et annet år. om bilen skal på lang tur igjen så er det vel en gei unskyldning for å ikke dobble motorstørrelsen også....kan vel hende de blir betutta på toyota om jeg vil ha ny mellomaksel på garantien da kanskje? for at garantien bør gjelde på en 60 enda synes jeg da virkelig.
noen i nærheten som har noe luft fjærer liggende? for å se på hva som skal til? ei ødlagt er greit for den jobben....hint til hh og hc tror jeg.

det blir vel med tanken, men å bygge om til fire seter er fristende. har jo ikke behov for fem seter så hvorfor ikke fire? GD300 hadde frysern midt mellom to seter bak på island....lyst på det altså....

Harald Hansen
27-10-2011, 08:03
Hadde du ikke behov for syv? Men uansett; jeg har en Disco II-luftfjær liggende du kan låne.

Reisende Mac
27-10-2011, 08:23
Først må vi ha en oppklaring i dette med antall seter (!?)
og ja, jeg har også noe luftfjærer liggende. -Kaffe har jeg også.
Må du flikke og lappe på den gamle ramma, eller kan du få kjøpt ny ramme til denne, slik som man får til f.eks Defender ?

GD300
27-10-2011, 08:27
GD300 hadde frysern midt mellom to seter bak på island....lyst på det altså....

Truslene om at den av unga som ikke oppførte seg, kunne bytte plass med melkekartonger, baconpakker og gulost for å kjøle seg ned litt, var veldig effektivt......:elg:

ruffsen
27-10-2011, 11:35
jo jo ser det er noe forvirring rudt dette med seter..men jeg har jo i hvertfall ikke beov for fem seter...da regne stykket er meg og mine unger =4 meg og ikke mine unger og dame er =4 så er det rom for å spesialisere litt :-)
men det med de setene er ikke så gjennomtenkt. men syntes det kunne blitt tøft :-) uansett blir det jo ikke sju seter uansett hva en gjør :-)

jeg sveiser opp ramma. ikke så ille egentlig. men kunne jo vært artig å hatt ei hel ny ramme en gang å bygd derfra da.....og da kanskje med en ni liter??

sveive innom en dag jeg da å kikke på en fjær eller to.

4springar
29-10-2011, 18:24
Heisann, kan du ta kontakt?