PDA

Se full versjon : GD300`s Geländewagen`er

Sider : [1] 2

GD300
16-01-2009, 14:02
Skrive kort om bilene mine.
http://cache.finn.no/mmo/9/158/594/09_-21438384.jpg
Første GD var en 1983 modell, kjøpt billig i fjor høst, da jeg ifbm med en ubetalt omsorgspermisjon ikke hadde mulighet til å ha dyr bil. Betalte lite for bilen, og kostet umiddelbart på den ny tank og eksos.
Den var EU OK, så jeg så for meg å kjøre den i 2 år, for deretter presse hele bilen flat.

Den har nå gått i 2 år, nesten uten ett eneste problem. Starter alltid, går alltid og er snill og grei.
Fargen er riktignok ekstrem, men jeg syns den er tøff. Alt virker og bilen går som ei kule.
Har innredning bak, som er tilfeldig demontert.

Planer fantes for full karosserioppussing i Polen, pristilbud var innhentet. OM617A turbomotor var handlet, i kombinasjon med automat.
Jeg har annonsert denne på Finn.no, de fleste som ringer er utlendinger som vil slakte bilen for å få ramma.
Det er 25 årsgrense på veteranbil i Nederland, og dermed er de veldig ivrige på å få fatt i bla.a Norske G-biler.
RRC og Defendere er også i søkelyset. De har ingen regler for rammeombygging, så bilen blir sikkert ombygget til nyere bil.
Jeg syns GW er tøffe biler, og ønsker at den blir i Norge. Har derfor ikke stresset med salget.

Men -så ramla jeg over en annen tilsvarende, dog enda eldre
http://cache.finn.no/mmo/6/157/909/06_-174861685.jpg
http://cache.finn.no/mmo/6/157/909/06_2024725103.jpg
Dette er en 1980 modell, som altså er veteran neste år.
Bilen har dobble bakdører, som liksom er Geländewagen `ens hellige gral. Kun 79 til 81 hadde dette, idag fins det bare på pansrede utgaver. Jeg har ønsket meg dobbelte bakdører siden jeg kjøpte den Orange. Mer praktisk med tilhenger på kroken også.

Bilen har blitt påkostet veldig mye, bla a motorbytte, oppsveising, ny lakk og byttet seter. Den er vedlikeholdt og påkostet etter alle kunstens regler, ved hjelp av dyre verksteder.

Jeg har litt småplaner for bilen, den trenger 4 nye dempere, jeg skal bytte fra MUD til AT dekk, jeg vurderer takgrind i alu, samt lastforskyvelsegrind bak baksetene i alu. Skuffeseksjonen fra den Orange blir antagelig kledd i stoffmatte og montert i denne.
Jeg skal også sette på Intercooler, men det blir neppe før temperaturen stiger utendørs.
Bytte av forseter står også på ønskelista, det er byttet en gang, men jeg usikker på om jeg liker de som sitter i.
Er noe Recaro greier, jeg ønsker meg sportsstoler av samme fabrikat.

Alt i alt må jeg si disse bilene har overrasket meg. Relativt rimelige ( vannvittig rimelige sammenlignet med f.eks LR produkter ) enkle å mekke på, rimelige deler fra VTP og god tilgang på info på diverse fora på nettet gjør dette til et godt valg for meg. I tillegg kan neppe bilen sies være infuert av kortvarige motepåfunn, den har vært mer eller mindre uforandret siden introduksjonen i 1979.

I sommer drar mest sannsynlig bilen med seg campingvogna vår ned til Graz, på 30 års jubileum for fabrikken.
Videre går turen ned igjennom Italia et sted.
Vi camper hovedsakelig i campingvogn grunnet barna, å ha sine egne rutiner og senger på tur betyr veldig mye for de.

Edit; glemt;
jeg skal også ha inn navi i Svarten. Muligens i kombinasjon med ryggekamera, det får vi se på.
Garmin har en fin sak. Ellers tar vi navigasjon i en egen tråd.

GD300

ruffsen
16-01-2009, 14:24
Så fin og hel ut den sorte. Den orange var jaggu tøff. Skjønner du liker fargen. Hvordan frem aksel sitter det på disse? er det stiv aksel på de eldre modellene?

Harald Hansen
16-01-2009, 14:30
Flotte biler! Skriv gjerne mer om hvordan du gikk fram for å få tilbud på reparasjon i Polen.

GD300
16-01-2009, 14:56
Ruffsen;
alle Geländewagen har dobble diffsperrer og stive aksler.
De eldre har to håndopererte spaker / hydraulikk, de nyere har elektrisk opererte vacuumventiler.
Jeg sier alle,det er egentlig ikke helt sant. Diffsperra har alltid vært utstyr å kryssa av for, men alle har nok blitt levert med dette til Norge MED UNNTAK AV bilene til SAS.
De har sperre kun bak. Har også som regel sær utveksling på aksler ( ekstrem lav utveksling )

Harald; har en kontakt som formidler. Prisen lå på ca 25000kr + transport.
Da sveises ALL rust, og bilen hellakkeres. De kan også gjøre mekanisk arbeid samtidig, som motorbytter, overhaling av bremser mv. Jeg har endel referanser på arbeid utført, og selv de første som ble kjørt gjennom denne kanalen, altså for 5 år siden, ser greie ut enda.
Jeg har ingen tro på at den utbedringen varer evig, men si at det varte i f.eks 5- 6 år, så blir det billig bil.
Alterativet var å bytte bilen i en som var bedre, men da er gjerne det jeg hadde fixa på den jeg har, istykker i stedet.
Jeg reparerer det meste av mekanikk selv, men karosseriarbeid holder jeg meg unna. Har ikke tid, kunnskap eller tålmodighet. Ikke noe sted å drive på heller.
Checkerplatene på den orange sitter der av en grunn, den har std. GW rust bak. Ikke værste jeg har sett, men jeg ville nok ha byttet hele hjørnet om jeg skulle igang med noe...

GD300

ruffsen
16-01-2009, 16:35
er bare kjent med militære utgever, puck steyer er det kanskje mye også?? rette det jeg bommer veldig på du GD300. robust driverk er det i hvertfall på de forsvaret har.og de sperrene er jo geniale, tåler hard bruk de og. har sivil utgaven samme kvalitet er det en kraftig all round bil. tror kanskje forsvarets er litt undermotorisert da.
:D

disse polakkene har noen pakke tilbud rundt her også. varierer i pris, kjenner til to biler som har tålt 4 år meget bra og virker pene i håndtverket harald. Jeg turte ikke sende min avgårde på det men jeg er jo paranoid og tror alle lurer meg i utgangspunktet.

GD300
16-01-2009, 17:17
Ja, fabrikken eies sammen med Steyr Magna Puch. I Østerrike og Sveits heter bilene Puch.
Vanlige suge300 går heller ikke veldig bra, men de duger helt fint når turtallet først er oppe.

Men det er klart, 88 hester og opptil 5700kg vogntogvekt gir ingen sportslige egenskaper... :?

Som sagt; bilen min skulle jeg ha ett år. Nå får jeg ikke kvittet meg med den.

Plass til alt og alle, laster alt, trekker alt.
Hva mer kan jeg forlange ?

GD300

GD300
29-01-2009, 15:28
Oppdatering må til;
den orange, omtalt som oranGen, er nå solgt. Nesten 7500 visninger på Finn, og et telfonrenn jeg ALDRI har opplevd maken til, og vips så var den borte.

Den svarte, høytidelig døpt Herr Flick, etter den klin sprø fyren i `Allo-allo; har blitt påkostet litt småtterier.
Nye vinterdekk ble hentet på tirsdagen. Yokohama Geolandar IT 72, i dimensjonen 265/70-15.
Små ift de 33" BFG dekka bilen kom på, men veldig gode å kjøre på. Støysvake, godt grep, ja rett og slett et veldig godt sett dekk tror jeg. Giringa ble også endel lavere, så nå har jeg alltid ladetrykk i vanlig hastighet. Bilen ble rett og slett langt bedre å kjøre med, men selvsagt ikke så tøff.
Kompromisser, kompromisser.

Ingen av sperrene var i funk heller. Jeg har demontert systemet, og mastersylindrene så ut som noe bikkja hadde gravd ned for 5 år siden. Antagelig ikke brukt siden 1980 da bilen var ny.
Tok alt inn i garasjen, og demonterte , samt la i parafin.
Reppsett til begge mastersylinderne, en ny slavesylinder bak med sperrelysbryter, et høytrykkrør, og ny vanntemperaturmåler ble levert på 1 dag av VTP.

Får forsøke se på dette ila helgen, ikke plagsomt med jobb å utbedre såvidt jeg kan se. Alt av slanger må også byttes, bruker vel da vanlig Tessoil gummislange som tåler kjemikalier.

Skal også gjøre en liten sveisejobb på bilen, mer om dette siden.
Eksosen må også routes om, da denne antagelig forsvinner på første brøytekant. Denne er profesjonelt laget, og veldig fin. Men selvsagt tredd helt feil, får håpe jeg kan bruke om noe av delene.

GD300

GD300
01-02-2009, 10:25
Motatte sperreoverhalingssett var feil, fikk byttet vanntemp giver, men det hjalp ikke på instrumentet at all.
Jordpunkt bak på chassiset ble etter endel strul demontert og pusset. Forrige eier hadde skrudd dette til med vannpumpetang, måtte ta av støtfangeren for å få banke på en pipe. Resirkulerte alle boltene, låsemuttre burde være forbudt. Kun vanlige bolter og sprengskiver på meg.

Sperredelene byttes mandag, får ta tak i dette igjen da. ^

Klarte også kunststykket å vaske bilen med varmtvannsvasker i går, idag er det neste 10 minus her. :shock:

GD300

GD300
08-03-2009, 21:21
har feilsøkt det elektriske siden jeg fikk bilen.
Den har vist for varm bil.
Har sjekket alle jordpunkter; byttet giver, thermostat, lagt til ekstra jording, byttet instrument, sjekket alle kabelforbindelser, lagt opp ekstra ny kabel og alt var forgjeves.
Til slutt forsøkte jeg ta å bytte den flett nye thermostaten min. Den var synderen.... :?

Monterte også sammen instrumenpanelet, med 5mm bolter og locktite. Bilen må tåle timesvis av kjøring på vaskebrett veg, så locktite gjør susen.

Har også montert NY sperresylinder bak. Samt NY sperre bryter som gir signal i dashen når sperra ligger inne. Selvsagt dro jeg tvers av hydraul rørene, så dette måtte jeg også bytte. Kjøpte et rørflensesett fra Biltema, kjekke greier å kunne lage rør selv.

Tannlegen som eide bilen før, var antagelig elektrikeren fra Helvete. Sitter mange tusen kroners stereo i bilen, denne var utelukkende montert med P1, 1,5mm2 huskabel, sukkerbiter, maletape og sånne " skru-hette-dingser " til 220V opplegg. Alle høyttaler forbindelser var med sånne gammeldagse " rund og flat " kontakt, beregnet på fast montasje.

Alt ble kappet, kastet ut og nye kabler ble strekt ut. Høyttalerkablene ble loddet, og krympestrømpe ble lagt på. Etter omfattende stripsing, begynner dette seg vettugt ut.

Neste prosjekt er å bytte vindusheise mekanisme førerside ( ligger i garasjen )
Så må jeg bytte sperreslave foran, må også bytte rørene jeg måtte kappe for å få ut masteren. Dette har jeg det som skal til, men siden sperrene neppe var brukt siden bilen var ny i 1980, var det rett og slett ikke mulig å overhale den gamle bak...

Skal også male og montere denne skuffedingsen såsnart jeg får tid, den er fra min gamle G.][attachment=0:3c230]Biler 007 (Small).jpg[/attachment:3c230][/img. Lurer på legge noe teppe oppå,og male litt eller noe sånt.

Og så må jeg ta tak i takgrinda mi igjen. Er ikke 100% fornøyd med understellet, må se om jeg kan få custombygget noe greier...
Alt er en alu grind fra VTP. Dyr, men sikkert verdt pengene.
[img]http://www.fineclient.co.za/uploadimages/images_288/mercedes_gelandewagen__large.jpg

Lurer også på feltvognfjører bak. Er redd bilen blir myk med flere hundre kg last ( Island / Pyrineene )
Skal snakke litt med VTP om dette.

Intercooler må også til, usikker på hva jeg gjør her. Haster uansett ikke,bilen går som et skolda troll sånn det er.

Siste store punktet er snorkel. Får se hva jeg finner på der, tror uansett det neppe er nødvendig, mest en sånn " cool-gutte-gadget ". Kjøring i elver så man har vann på panseret, er neppe famile ( les:kona) vennlig aktivitet på ferie.

GD300

GD300
24-05-2009, 18:59
På veg hjem fra kompis i går, etter å ha sluttført et girkassebytteprosjekt som tok 3mnd istedet for 2 dager, bestemte motoren å gi opp ånden.
Den bældigre bolten i veiva, M18x1,25 brakk tvers av. Alt som var av vibrasjondempere og reimskiver løsna, presskskivene og bolten føyk opp i vifta, knuste 3 blad på denne, som raserte radiatoren.

Motoren var montert i april 2008

NÅ står bilen i gården uten front. OM603, altså sekssylindret motor med automat er på veg til meg for å erstatte denne.

Trist men leit !

GD300

GD300
21-09-2009, 19:02
Lenge siden oppdatering:
motoren i Herr Flick, avgikk ved døden seint i mai. Den gikk ut med et SMELL, i 85km/t på rv4 brakk bolten midt i veiva, og motoren begikk harakiri. Deler føyk veggimallom, og jeg fikk på et vis haltet med hjem, med vannet fossende ut av radiatoren, og null lading.

Velvel - jeg tok det som en mann ( krampegråt i fler dager ) men det måtte iallefall repareres. Så fronten ble demontert, og jeg sjekket alternativene.
Som var:
1. Kaste bilen.
2. Sette inn en 603, altså sekssylindret diesel fra en 124
3. Utbedre den jeg hadde, ved å overhale veiva og skifte bolten.
4. Sette inn en annen OM617A, maken til den jeg brakk.

Tilfeldighetene ville det dithen at jeg ved å aventere etter motor på Offroad. no fikk tilbud om en OM603 fra en forumist i Mo I Rana. Motoren sku være bra, dette ble bekreftet av andre som hadde testet den. Prisen var det ingenting å si på, så da ble det slått til.
Motoren ble fraktet ned av en kompis fra Tromsø, som skulle til familen i Sverige.
Den ankom garasjen en mørk kveld i begynnelsen av juni.

Så var det faktoren jeg hadde glemt. Rammefestene på GW fra 1979 til midt i 1981 er annerledes enn i de senere modellene. Dermed kunne ikke motoren monteres sånn uten videre, uten å selvmekke egne motorbraketter. Alternativt kunne jeg skifte brakettene på ramma, men dette inkluderte også sveising, noe jeg var veldig lite sugen på.
Det ble derfor handlet ENDA en motor, denne gangen en OM 617A med automatgir fra en kar på Mercforumet, fra Horten området. Motoren ble kjørt hjem, og montasjen kunne starte.

Planen var å ta svinghjulet fra den motoren jeg tok ut, samt clutchen ( som var ny for et år siden ) og girkassa. Jeg fikk bange anelser, da clutchhuset var svart av olje. Joda - girkassa var vrak, 1cm slakk opp og ned på inngående aksel. Rådyra var nå gode, jeg satt igjen med 2 alternativer.
1. Kjøpe en girkasse 4 trinn som passet til motoren
2. Montere med automaten, som jeg tross alt hadde betalt for. Dette var ikke veldig fristende, siden jeg så for meg massiv ombygging. Men - av noen gode " venner " ble jeg overtalt til å velge automaten.

Dette var i midten av juni, og arbeidet gikk treigt. Det var drit varmt, jeg måtte jobbe alene hele tiden, jobben tok all tid, jeg var opphengt i en rettssak, og motivasjonen var generelt sett lav. Jeg var i ferd med å gi opp. Men - det gikk framover, sakte men sikkert, men etterhvert begynte jeg å trenge endel spesiallagede deler. Mellomaksel fulgte med den 6sylindrige motoren, men passet ikke sånn uten videre. Fordi jeg, med min 1980 modell hadde 6boltede akselflenser, ikke 8 som var standard på G fra midtveis i 1981 ( kom samtidig som nye motorfester faktisk ) Flenser ble bestillt fra UK, og kom litt ute i fellesferien. Akselen fikk nye kryss, nye flenser og ble avballansert, men passet selvsagt ikke likevel. Man hadde glemt ta hensyn til muttra som holdt girkasseflensen på plass. Denne hadde jo selvsagt heller ikke passet, men en bekjent med dreieverksted fixet dette med en 2.1mm spacer etter mye måltaging og vurderinger.. Jeg dro sporenstreks tilbake til verkstedet og de beklaget veldig og satte en mann på oppgaven MENS JEG VENTET.

Neste utfordiring var rørene til oljekjøleren. Disse lakk som en sil, og ble erstattet med slanger. Men - jeg ville ha skikkelig, pressede hydraulikkslanger, da lekkasje eller havari her ville tømme motoren for olje på sekunder. Jeg tok med det gamle røret til HYDROSCAND og forklarte at slangen skulle tåle 200grader, 10bar og være 1 m lang, samt HA LIKE GJENGE PÅ STUSSENE SOM DETTE RØRET.
Betjeningen repliserte "dette er jo 1/45" BNUFSP" eller noe annet uforståelig, og jeg svarte " har ikke peiling, jeg har med røret for at DERE SKAL FINNE UT AV DET.
Så betalte jeg regninga, på nesten 900kr, så kan dere gjette om slangene passet....

Selvsagt passet de ikke, det var jo mm gjenger på GW en, og jeg måtte ta en øl for ikke å bestille slangevakta til sjappa hjem til meg på fredag kvelden.

Så gikk tida fram til ferien. Etter ferien var stadig motivasjonen var stadig nedadgående, men samtidig var jeg jo klar over at ingen tok fra meg oppgaven, det var bare å bite tenna sammen å fortsette. Spaker og stag jeg hadde fått med, passet selvsagt ikke i min bil. Men litt pæl med et lånt sveiseapparat og noen timer i verksted jeg disponerer, fixet denne biffen. Elektrisk ble lagt ferdig, starter ble montert, dynamo og radiator, slanger osv osv kom sakte men sikkert på plass, det ble foretatt en prøvestart, ikke minst for å få opp humøret og det hjalp betraktelig. En grov 5`er med turbo på fri eksos var det jeg trengte, nå steg humøret og arbeidsviljen. Roar ( Adventurer ) var innom en lørdag og skrøt av bilen, det hjalp også veldig.

Så kom dagen at jeg kunne begynne teste bilen opp og ned i gata. Den startet greit, men siden alt av styringer til girkassa ikke var til å begripe, ble det mye pæl og styr før jeg fikk den til å gire som den skulle. I tillegg var alt som het vacuumslanger fjernet fra motoren, men ved hjelp av noen mailer fra Mercemann på Offroad ( Merce spesialist i Tromsø ) fant jeg ut av dette også. Girkasse styringen ble festet med strips, og nå kunne jeg virkelig få fart på kjerra. Selvsagt bråkte den som et bombefly, men ny eksosmanifold pakning gjorde susen. Støyen ble redusert til 1/8 av før det byttet. Tror iaf naboene satte veldig pris på dette. Det var nå klart for å montere fronten, der ca absolutt alle boltene brakk når jeg demonterte den. Jeg kjørte på Biltema, Jula og Clas Ohlson, og drassa hjem den ene posen med skruer etter den andre. Dette var gøy - nå ligner det jo bil igjen snart.

Stoltheten var til å ta og føle på når jeg endelig kunne kjøre min 29,5 år gamle GWagen til jobben. " Jøss - er ikke det vraket høgd enda " var kollegaenes reaksjon, de hadde hørt om havariet 3 måneder før....

Det gjensto fortsatt en del arbeid, men sakte men sikkert ble det bil igjen. Glødepluggene virket dårlig, det tok en hel dag med montering. Alle satt bom fast, og ledningsnettet måtte klippes i småbiter bit for bit. Heldigvis fantes nytt på den vrakede motoren. Girvelgeren måtte enda en gang forlenges, jeg tok for lite forrige gang ( girspaken og velgeren på girkassa er jo et pantograf i bevegelsen, lengdene må tilpasses for at det skal bli samsvar mellom valgt gir og hvor spaken står. Nå ble det bedring her også. Bilen var nå i fast, daglig drift.

Jeg syns motoren gikk litt dårlig, spesielt med automat var den treig i aksen fra stillstand. Alda ventilen, aka svartrøyk begrenser, ble behørig demontert og trimmet en kveld hjemme på farmen hos pappa. Nå ble det andre boller, hjulspinn på 1 og til dels 2 gir på grus, det lot seg høre.

Jeg syns støynivået var astronomisk - og med girmansjett fra den gamle, manuelle kassa var dette også utbedret. Jeg ser ikke hva girvelgeren settes i, men det kjenner jeg på bilen, det får holde.

Bilen er nå i daglig drift, selv om det er en rekke greier jeg burde utbedret.
Nevner kort:
- ingen ryggelys - har en kabelbunt inn på girkassa for startsperre, ryggelys og kickdown jeg må forske litt på.
- Bitteliten vibrasjon - tror kassa ble montert 1-2cm for høyt. Må også sjekke girkasse festet.
- Oljekjøler til automaten; jeg har ikke automat radiator, så denne mangler. Er innkjøpt idag, super heavy duty utgave, for kjøretøyvekt maks 10tonn...
- Alt av styring av girkassen mangler, det fins en pådragsjustering som skal mekkes mot gass staget. Denne er festet med en strips, midt mellom posisjonene. Funker greit nok, endrer ikke før jeg må.
- Bilen ryker blått når den henger på gir når det er kaldt. Tipper det er turboen som er dårlig, skal forsøke bytte over den andre en dag.
- Intercooler. Med automat trenger jeg mer effekt. IC er tingen sier alle...

Ellers ser det greit ut. Bilen virker i alle fall, og kjøres til Oslo hver dag.
Skulle jeg gjord oppgaven om igjen - hadde jeg ALDRI valgt å sette inn automaten. Greit med hobbyprosjekt, men på en bil man vil ha igang raskt, var det ingen god ide. Skulle jeg likevel latt meg lure, sku jeg skaffa hjelp og skiftet rammebrakettene så den OM603 motoren kunne latt seg montere. Den mangler tubo, men har et vanvittig fin gange. Antar den også går mye rimeligere på småkjøring.

Så; det var så langt, må dra en liten artig sak til slutt:
med Svartmerca ute av drift, måtte den korte, hvite 230GE en gjøre nytta som dagligbil. Etter to uker ramla selvsagt eksosanlegget av. Jeg skulle da en kjapp tur i båten, og på Biltema etter et lasse med greier, og konfiskerte konas Subaru Legacy stv. Dette er en bil jeg A L D R I har hatt noe surr med, knapt nok byttet lyspærer. Når jeg sku starte i havna lyste brått CHECK ENGINE mot meg. Aldri har Toyota forhandleren sett mer fristende ut.....

Det viste seg være en bankesensor. Kostet ca likte mye som en motor til Mercedesen.....

GD300
Pics will follow..

Terje K.
21-09-2009, 19:57
Ikke for å erte eller noe, det ville jeg naturligvis ikke finne på :D :D :D men det er liksom noe veldig landroversk over den beretningen ..

Forøvrig er jeg imponert over både pågangsmot og løsninger :)

GD300
21-09-2009, 21:47
ja, den jobben der er det værste av det værste.

Uansett - det blir sakte men sikkert bil av det igjen. Idag fikk jeg på oljekjøler til automaten, blank, fin alusak rated for 10tonn kjøretøyvekt.

Med litt fintenking fikk jeg snekra sammen noen braketter av 5mm skruer og syrefaste U bøyler som egentlig hører hjemme i båten.

Ble ganske fint om jeg selv skal si det...

GD300

OneTen
22-09-2009, 19:12
Enig . Har bytta motor selv i OneTen men var så heldig at jeg har en annen også .
Lykke til videre .

Ikke for å erte eller noe, det ville jeg naturligvis ikke finne på :D :D :D men det er liksom noe veldig landroversk over den beretningen ..

Forøvrig er jeg imponert over både pågangsmot og løsninger :)

GD300
22-09-2009, 20:33
Jeg lar meg ( nesten ikke ) erte ( noe særlig ) av LR førere....

Fler venner ratter LR, og de har sitt å stri med samtlige av de også....

Forøvrig, det LR, GD; Landcruiser, Patrol og noen få andre biler har til felles, er SÆRPREG.
I en tid da alle produkter ser ut til å komme fra samma støpeforma, er iaf det noe JEG setter pris på.....

GD300

GD300
23-09-2009, 08:42
I går ble oljekjøleren ferdig terminert med slanger og det hele, bilen fikk tilbake skidplata sin, og skuffeseksjonen baki ble montert for første gang i denne bilen.

Skuffeseksjonen må imidlertid trimmes litt, siden dørhengslene ser litt different ut på 2bakdørs GW enn på den Orange. Minor details, går kjapt å fixe. Subkassa måtte også få lengre kabler, så jeg forsøkte lodde 35mm2 med en liten loddebolt. Gikk dårlig, men fikk da festet det sammen. Må få lånt meg en loddeøks av den gamle gode sorten etterhvert....

Neste litt større prosjekt, blir å kaste ut radiatorvifta og erstatte denne med en elektrisk en. Samt at jeg dealer om å overta et sett 18" felger med dekk.....

GD300

4springar
23-09-2009, 12:54
Spennende å lese om etterskjelvet fra havariet... godt du har pågangsmot! er trasig når slikt skjer, men man kommer som oftest bra ut av det, safere motor, en masse kunskap om redskapen, nye kontakter og ei slank og fin pengebok!

Det du sier om særpreg, og om å sette pris på disse bilene...LR, RR, LC osv... Enig!

jeg har nå et fungerende oppsett med el-vifte på landcruiseren, fornøyd med det!

GD300
23-09-2009, 15:03
El-vifteR

Fortell, forklar, bilde ?

GD300

GD300
05-10-2009, 21:36
GD300`en min fortsetter sin terrorist tilværelse, så rett før helga brant hovedlysbryteren opp. Dette skjedde helt sikkert pga 30 år med all strøm til belysning gjennom selve bryteren ( ingen releeer her i gården nei ) men selvsagt måtte dette skje AKKURAT nå..)

Jeg fant stolt fram nøklene til "reservebilen " for å kjøre den fram. Der var selvsagt framhjulet flatt. Dermed måtte jeg igang med en 4timers " feltrep, som involverte heavy kapping i ledningsnettet, lodding av styrekabler, og bryter bestående av 2 kabelsko:lol:

Så måtte dekket til lapping, viste seg være selve felgen som var litt korrodert og dermed ikke tetter helt bra når jeg kjører med lavt trykk i skogen. Dette ble bra med litt tetteguff på boks på dekkrep verkstedet.

Idag begynte jeg kosejobben med å legge opp releer, og kable med GROVE kabler fram til lampene foran. Skjønt med null grader i friluftsgarasjen, ble det ikke akkurat mye til kos. Siden jeg startet kvelden med å legge nytt gulvbelegg på toaletten i gangen, samt montere sammen et IKEA skap, ble det ikke nok tid til å ferdigstille jobben. Så i morra må reservebilen igjen til pers. Denne gangen fant jeg en 4" galvanisert spiker, som bare hodet stakk fram på.

Er det rart en stakkar trenger ENDA en bil .....8)

GD300

Terje K.
06-10-2009, 02:21
.. 4timers " feltrep, som involverte heavy kapping i ledningsnettet, lodding av styrekabler, og bryter bestående av 2 kabelsko:lol:
(...) kosejobben med å legge opp releer, og kable med GROVE kabler fram til lampene foran..

Bilder? Det hadde vært interessant å se hvordan det er originalt, og hvordan du gjør det.

(Forøvrig har jeg sympati i situasjonen. Det er nok bare hvem-det-nå-er-som-styrer-universet som tester hvor mye du tåler, før du blir tatt opp som Jedi-ridder :D)

Mvh Terje K.

GD300
06-10-2009, 09:59
Bilder ja, ehh.

Nå har det seg sånn at jeg har 2 små gutter, så MINE reperasjoner og utbedringer finner gjerne sted på tidspunkter da andre mer vettuge folk befinner seg innendørs...:lol: Kølamørkt, og utstyrt med pannelampe og LED lommelykt fra CLAS er vel av stikkordene her tror jeg.

Dessuten - den feltrep`en, er ikke engang noe jeg vil bli assosiert med død, for å være ærlig, skikkelig god, gammeldags grusemekk.

Men nå blir alt så meget bedre, med nye pæresokler, dobbeltrelè til fjern og nærlys, mating med 4mm2 kabel og 2,5mm2 kabel til alle andre kabelstrekk bør dette bli bedre lys enn noengang før. Vurderer legge opp til et sett ekstralys samtidig når jeg først er igang, men vi får se.

Kjøpte forresten en FOTBETJENT lysbryter på Biltema, men går nok for en ny, original, selv om den er DYYYYYYYYYYYYR, også hos VTP.

Og ja; heldigvis klarer jeg å holde meg unna " the Dark side " mao handle meg en Corolla for å iallefall komme på arbeidet. I dag har jeg f.eks kost meg med min korte, hvite 230GE, og sitti hørt på summinga til 4stk 33" BFG MT på veien inn...
Og tenkt litt på åssen jeg skal få eksosanlegget HELT tett, det ble nemlig ikke helt bra sistgang...:???:

GD300

GD300
08-10-2009, 22:49
fra 1700 til 2030 tilbrakte jeg tiden foran garasjeporten, med kabler,kabelso, tenger, avbitere, loddebolt, varmepistol, strips, krympestrømpe og det som hører til.
Nå mangler jeg vel bare den rattmonterte bryteren, så er anlegget bedre enn nytt...:grin:

GD300

OneTen
08-10-2009, 22:55
Selvgjort er velgjort :smile:
Var vel godt med varmepistol nå ? begynner å bli kaldt nå .

GD300
11-10-2009, 22:58
Forrige fredag, var forhjulet flatt på den hvite, korte 230GE`n min.
Viste seg være en stein mellom felg og dekk, kombinert med litt korroderte felger. Ble kjapt fixet på et verksted, som smurte på guff-guff og blåste inn frisk luft.

Nå på fredag, var bilen flat igjen, denne gangen bak. Tok av dekket idag, og jammen sto det ikke en 4", eller 2,8x95mm spiker midt i mønsterbanen.....

Bilene mine hater meg om dagen, og gjør alt de kan for å få kose seg på gårdsplassen dagen lang, er konklusjonen så langt...

GD300

Vidar S
12-10-2009, 08:15
Ikke greit å være bil når far strør om seg med spiker.
Kjøp ny bukse samtidig som du kjøper dekk, så blir det nok en ordning.

Skrotsnokelaget
12-10-2009, 09:48
Har dere ikke hørt om garasjenissen :) Det er han som roter bort verktøyet og strør om seg med alskens rart. Jeg er sikker på at du har fått en sånn inn i gården:)

GD300
14-10-2009, 13:12
har hatt et litt fønny problem med start / stoppfunksjonen på min nyinstallerte OM617A etter motorbyttet i sommer
Noen gangern var den ugrei å få igang etter stans. Det den startet, men går ikke som den skal, jeg hører det med en gang på gassresponsen.
Når den er sånn " ugrei " så dro heller ikke bilen som den skulle, effekten var rett og slett borte
Som regel var 2-3 omstart, altså stopp med påfølgende start det som skulle til, da går den normalt igjen. Etter hvert ble dette 3-4-5 omstarter, og til slutt 4-5-6 eller mer. Noen ganger fikk jeg den ikke til å gå som den skulle at all, og så var den brått like fin som ny igjen.

På Mercedes sidene på Offroad, manglet det ikke på gode tips. Gløding ( ikke noe feil med denne, nytt anlegg med nye plugger ) samt vacuumpumpe og bremsekraft forsteker ble foreslått sjekket. Hvilket jeg gjorde, og ingen feil ble funnet. Frustrasjonen økte i takt med synkede humør. Jeg mistenkte raskt den vacuum opererte Shutoff ventilen, at denne ikke gikk tilbake til normal posisjon. Dette er et sinnrikt system, der tenningslåsen får vacuum fra vacuumpumpa, og når man skal stanse motoren, sendes vacuum videre til en servoventil på pumpa, som trekker til seg et stag, og stanser dieseltilførselen. Det sitter altså en slags kran inni tenningslåsen, dette er det vel kun mercedes som har såvidt jeg vet...
Så tok jeg en telefon til min hoffleverandør av deler og gode råd, Vollen Truck & Parts. Vi diskuterte litt fram og tilbake, og alltid hyggelige og hjelpsomme Øystein trodde ikke den servoventilen var defekt, da den VELDIG sjelden går i stykker. Så nevte han i en bisetning " du har ikke byttet om på inn og ut på tenningslåsen da ? ". Jeg ble svett og blek på en gang, problemet oppsto jo når jeg byttet motor, og da var disse rørene, som alle andre rør og slanger, plukket løs fra motoren. Dette var det beste tipset så langt.....

På veg fra jobben i går, klarte jeg ikke vente, men svingte inn på en parkeringsplass, opp med panseret og byttet om på de to slangene.

2-3-4 prøvestarter bekreftet, problemet er løst ! Kjøring i går kveld, samt på morningen i dag, bekrefter akkurat det samme, problemet er endelig løst etter uker med grubling og tvil..

Jeg tenkte på dette med de slangene for en tid tilbake, om disse rørene kunne være feil, men ressonerte meg fram til at disse neppe kunne ha betydning
I min enfoldighet tenkte jeg at dette var en vanlig kran , type kule eller spjeldventil, som opereres med tenningsnøkkelen, og at retning på vacuumet gjennom denne derfor ikke ville ha betydning.
At det var en MEMBRANVENTIL var ikke i mine tanker, da er selvsagt retningen av største betydning for at ventilen skal lukke skikkelig når den deaktiveres.

Nå går bilen som et russisk bombefly, og undertegnede er en litt klokere mann.

Neste problem er lyktene, som kun gløder på nærlys. Pærene har bra spenning, 12,7V direkte på pæra, er ikke dårlig.
Jeg tror rett og slett reflektorene er utslitt, etter 30års tjeneste.
Nye komplette lykter kommer på 1550kr fra VTP, det er for begge, det koster jeg på meg.
Med superhalogenpærer bør det bli bra.

GD300

ruffsen
14-10-2009, 14:24
Godt ting løser seg. Vil bare nevne at i min periode på bilverkstedet til LVBTT GP. Mao lakselv. Så byttet jeg faktisk endel av de tenningslåsene pga vakumventilen døde. Dette var i 92-93.
prøver å rote i huske kassa mere rundt de der, var ett eller annet som ikke dukker helt opp på skjermen enda.
will report back if memory manage to respond.

GD300
20-10-2009, 10:13
Jeg har, som nevt i tidligere innlegg, sliti med at jeg har hatt dårlig ladespenning på den svarte Gwogna mi.

Dynamoen er sjekket ( å sjekke dette kan man gjøre ved å kjøre 12V rett inn på feltet, altså koble sammen B+ og D+. Er dynamoen da i orden, vil den lade maksimalt, og man hører som regel at motoren " tar i ". )
Denne virket altså helt OK, men spenningen på batteriet, var stusselige 13,2V, som er ALT for lite til å få maks oppladet batteri.
Husk også at 10% spenningstap på pærene, gir 50% mindre lysutbytte.

Det var derfor klart, jeg trengte en ny regulator. Jeg hadde en dynamo til liggende, men også regulatoren på denne ga maks 14V ut, alså betydelig mindre på batteriet.

Så kom jeg til å tenke, jeg har en Per Smith regulator liggende. Dette var en laderegulator, som var forløperen til Ladac for de som kjenner denne. Fyren var oppfinner, og bodde i sin tid på Spro på Nesodden.
Denne regulatoren funker rett og slett slik at man har en kabel som " føler " på batteriet hva ladespenningen faktisk er, og det sitter justerbare pot metere slik at man kan justere spenningen optimalt utifra bruk av lys osv. Den har to stillinger, sommer og vinter, tanken er at man vinterstid kan kjøre hardere spenning inn på batteriet uten å skade dette, pga kaldere omgivelser.

For at denne skal virke optimalt, må den gamle regulatoren kobles vekk. Dette ble årna kjapt og greit, ved å sage av bena innvendig i regulatoren med Dremel, samt lodde en kabel utvendig på kapslingen med forbindelse til den ene børsten slik at man kan kan styre feltet, samt jorde den andre børsten direkte med en lask innvendig i regulatoren ( har bilder av dette om det er interessant )
Jordinga mot den slepeskoen internt måtte fjernes, igjen var Dremel min venn.

Så var det bare å montere det hele. Sensekabel ble strekt til batteriet, sikret med 10A sikring, og nye kabler til DF, D+, D- ble lagt opp, og behørig stripset fast.

Så var det klart for start, og EUREKA, jeg hadde 14V på batteriet. Man bokstavelig talt SE forskjellen, i form av bedre lys i hovedlyktene.

Fornøyd kunne jeg sette meg i sofaen...

Men - hvor lenge var ADAM i paradis, i går morges var jeg oppe i otta ( skulle på kurs ) skrapet is til den store gullmedalje, startet opp og hva møtte meg ?
Joda- LADELAMPE !

Jeg måtte på jobb, det var bare en ting å gjøre, kjøre uten lading. Vel framme på jobben, fikk jeg sniki meg til et 220V plugg, og bilen kunne lades, til turen hjem.
Så var det bare å gå den tunge veien, og utmontertere " superregulatoren " og sette inn den gamle, slappe som ga 13,28V på batteriet. Jeg benket meg foran datamaskinen, men så gikk det en liten jævel i meg, " dette bare MÅ jeg finne utav ".
Dermed var det på med kjeledressen, og ut i garasjen nok en gang. Jeg begynte med å studere den modifiserte børsteholderen, hmm.... kan det være så enkelt at jeg rett og slett har slipt vekk for lite gods mot den " slepeskoen ? ".

Bare en måte å finne ut det på, dermed var det bare å fyre opp Dremelen igjen. Etter to tre runder med sliping var jeg fornøyd, og kunne NOK EN GANG bytte laderegulator mot den modifiserte børsteholderen.

Nå ble det vei i vellinga, ladespenningen på batteriet føyk umiddelbart opp i 13,6V, og med litt finturing på de dreibare potmeterne kunne jeg kjøre til 14,2, 14,3,14,4, 14,45V. Jeg dreide litt mye, og kjørte spenninga opp i 16V et øyeblikk, bare for å teste
Da slo sikringa ut, som den skal ihht brukermanualen. Dette for å sikre elektronikken i bilen (om dagens elektronikk tåler 16V betviler jeg sterkt, men brukermanualen tyder på at regulatoren ikke akkurat er siste skrik, da den var skrevet med skrivemaskin, og stensilert )

Uansett - neste problem nå var at dynamoen ladet så hardt at reima begynte ule pga stor belastning. Jeg vraket dobbeltreimhjulet mitt ifbm. motorhavariet i sommer ( et halvt vifteblad i stål hakket reimhjulet i filler, så jeg kjører vanlig enkel reimdrift på denne.
Med litt stramming og fikling ble det bra. men jeg søker nå nytt reimhjul med dobble spor, slik at jeg får igang systemet med dobble reimer. Slik det SKAL være på en GW

Lysene - som det hele startet med, ble superbra på langlys, og innvendig i instrumentlysene. Nærlyset er fortsatt dårlig, men det skyldes helt sikkert matte reflektorer.
De skal jeg bytte, nå som lading og spenningsopplegg er 105% perfekt.

Bilder og ytterligere forklaring er tilgjengelig ved behov.

GD300

GD300
20-10-2009, 12:09
PS - når jeg likevel skal ha dynamoen ut for å bytte reimhjul, kommer jeg også til å LODDE fast kablene mot de flatstift terminalene på dynamoen.

Jeg HATER den multipluggen Mercedes bruker her, garantert kilde til dårlig kontakt..

Gjør man ting skikkelig en gang for alle, så er iaf DET problemet løst.

GD300

4springar
20-10-2009, 12:30
bra jobb du har gjort der! kan ikke den orginale regulatoren justeres?

GD300
20-10-2009, 12:44
Nei, ingen vanlige Bosch regulatorer kan meg bekjent justeres.

De kan byttes ut enkelt, men ikke justeres

Snakker da om typen vist under, som " alle " har sett:
https://www.carpartsdiscount.com/auto/archive/pictures/22735/600/1/P/1FEC975/bosch_voltage_regulator.jpg

De kan også " manipuleres, f.eks ved å sette en diode i serie med feltet, og dermed "narre " den til å gi 0,7V høyere ladespenning, men dette kan også være risky ..

GD300

OddN
20-10-2009, 15:17
De fins også i 14,4 og 15 volts utgave.(men de gir i praksis et par tideler mindre enn påstemplet) Gjelder i alle fall den utgaven som står på VW T3. Ser at den du har avbildet har en litt annen plassering av skruene i forhold til sleperkontaktene.

GD300
20-10-2009, 18:12
joda, dette var bare et eksempel, i praksis ser de regulatorene ganske like ut alle sammen, men akkurat denne har skruene " feilplassert "

Problemet med de " faste " regulatorene, er at de ikke tar hensyn til spenningen på batteriet, og det er spenningen på batteriet som er det ENESTE man må ta hensyn til. De typene med høyere ladespenning stemplet på, er en enkel metode for å få opp spenninga, men ganske risky siden man KAN risikere å overlade batteriet.

En elektronisk laderegulator derimot, jobber i utganspunktet mot den spenningen den er justert på, UAVHENGIG av belastning, temperatur osv.

Kan vise kort hva for prinsipp som ligger til grunn for modifiseringen:
http://turpaahjul.com/forum/attachment.php?attachmentid=171&stc=1&d=1256055003

Prinsippet vil være det samme ved flere typer eksterne regulatorer. Istedet for å kjøpe en løs børsteholder med sånne firkantstifter i bakkant, som gjerne koster 2-300, snekra jeg min egen. Den funker helt 100%
http://turpaahjul.com/forum/attachment.php?attachmentid=172&stc=1&d=1256055266

Sånn ble det seende ut. Slip SKIKKELIG rent med Dremel, så går loddinga så mye bedre. Varmlodding er bedre enn kald, jeg er ingen ekspert, men det blir helt brukbart.

GD300

GD300
04-11-2009, 14:29
hvor lenge var Adam i paradis ?

På veg til jobben idag, kom ladelampa på. Altså ladefeil.
Jeg fikk bare sett kort på det, men ved å kortslutte B+ og DF fikk jeg iaf bekreftet at dynamoen er OK ( den lader da MAKSIMALT )

Altså ser det ut til at det er regulatoren som er defekt. Har ringt og styra, INGEN har en ekstern regulator i hylla. Ringte lokal bilelektrosjappe, og ble kjefta huden full for at jeg hadde montert en så DRITT dårlig løsning, som en ekstern laderegulator nødvendigvis MÅTTE være. Fyren i telefonen mente jeg var totalt idiot og en evneveik tulling, siden jeg spurte om han hadde en JUSTERBAR EKSTERN regulator liggende, dette var bare tull, fjas og totalt unødvendig.

Jeg føler sterkt på meg at fyren neppe forstår hva en ekstern regulator egentlig skal gjøre.:roll:

Resten av dagen er gått med til jobb, samt sture over gamle biler. :?

GD300

Vidar S
05-11-2009, 08:26
Knapås Elektriske, i Spydeberg, er gutter som har vært ute en vinterdag før.
Hør med de

GD300
05-11-2009, 08:54
Takk for tips Vidar S; det morsomme er at mange " fagpersoner " ender opp med å angripe når de blir forelagt løsninger de ikke forstår. Må flire når bilelektroverkstedet gjentatte ganger kjører på at det er mer hensiktsmessig å bytte ut hele kabelnettet i bilen, framfor å bruke en regulator med ekstern sensekabel tilknyttet batteriet.

For ordens skyld, en regulator med føler på batteriet, vil sørge for at ladespenningen på batteriet er korrekte 14,4V. Mens en standard regulator sørger for at spenningen på dynamoen er 14,4V, forutsatt at man har 14,4V regulator. De fleste har 14V eller 13,8V regulatorer. Disse regulatorene er rett og slett ikke i stand til å lade batteriet fullt opp, i tillegg blir lysutbyttet dårlig.
Man MÅ ha 14,4V spenning på batteriet for å garantere å få det fulladet, dette gjelder ved 20oC

Normalt er det i " våre biler " kombinasjonen av slappe regulatorer, og eldgamle kabelmatter som gjør at vi har for dårlig lading. For egen del hadde jeg 15,2V ut fra dynamoen for å få 14,4V på batteriet. De resterende 0,8V blir nok borte i diverse kabler fra 1980.

GD300

GD300
15-11-2009, 12:41
Den svarte tutler å går som " daily banger", mens den hvite, korte er degradert til " skogsbil ".
Det trives den godt som. Siste tur i feltet ble dog belønnet behørig, to flate kanaler. Scary opplevelse, men nå ville jeg montere rockslidere, som samtidig skulle erstatte kanalene. 3,5m 80x80 4mm ble innhandlet, og vinkelsliperen ble fyra opp.

To halve og en hel dag i verkstedet etterpå, er det klart på en side iallefall.
Sveisinga mi kan antagelig få en erfaren sveiser til å gråte lenge og følelseladet, så bilder får vi vente med litt. Å Sveise rusten karossplate mot en 4mm bjelke var neimen ikke lett.

Jaja - etter litt sveise, slipe, sveise, slipe, sveise, slipe, sveise, slipe, sveise, slipe osv ble det ikke halvgalt. Siste 5cm ble ikke bra, lurer på å bytte en bit av skjermen der for å få det vettugt...

GD300

GD300
15-11-2009, 13:23
" Kom i skade for " å kjøpe en 1991 Landrover Discovery idag.
Avskiltet pga ujavne bremser foran, samt dårlige kanaler.

Ser fin ut i selve karosseriet, og hel innvendig. Motoren, en 200TDI er visstnok overhalt i nyere tid. Betalte ikke all verden for den heller, så vi får forsøke lappe den sammen så den kan få bærelisens på skilter igjen.

Resten av dagen får jeg bruke på å finne en forklaring på åssen dette kunne skje:roll:
Jaggu bra jeg var forutseende nok til å ta med en diger bunke roser hjem på fredagen...:mrgreen:

GD300

Terje K.
15-11-2009, 13:42
Oj, oj, oj. Endelig LR .. :-D
Gratulerer!

Hvordan kunne det skje??

Mvh Terje K.

ruffsen
15-11-2009, 14:27
ha ha, hva kan jeg si?? er ikke lenge siden vi snakket om disco??
nei, gratulerer.
Fortell litt om doningen? ant seter farge osv.

GD300
15-11-2009, 16:47
Farge ? Seter ?

Kjøpt den usett; vet ikke så mye om den enda.
Rød på bildene, og ser egentlig ganske fin ut. Satser på at det er noe å ha...

GD300

GD300
15-11-2009, 16:49
Oj, oj, oj. Endelig LR ..

Nå, er vel min 3dje eller 4de tror jeg ?

Hvordan kunne det skje??

Er ikke helt sikker, men jeg tror det involverer en stabel tomme Hansa bokser jeg fant på kjøkkenbenken i morges......:roll:

GD300

ruffsen
15-11-2009, 17:30
Rød er fint! Får by på den kilen til reimhjule på veiva jeg da. På siri sin løser vi det med å lade batteri til en hver tid.......er vel enklere med orginal opsettet?
:-)
Hansa øl? Er ikke det for bergensere egentlig? Er vel brygget for å ta munne for full det kanskje? Hva syntes kona om en bil til på tunet?

GD300
18-12-2009, 19:15
Svartebilen nektet starte i morges. Har mistanke om at batteriet er slapt, noen " noen måneder " med for lav ladespenning, gjorde sikkert ikke saken bedre. ladinga funker optimalt nå, iaf nesten )

Uansett - vilfarelsen var at den nektet starte i -11, mens naboen påpekte at det var -17 eller litt under.
Måtte til med lader, motorvarmer og hele balletten for å få liv i monsteret. Når den starta, var radiatoren delvis frossen ( akkurat DET skjønner jeg ikke, for kjølevæska er NY, og har HELT riktig blandingsforhold, til -35 grader. Når jeg fikk igang kjølinga, var varmeapparatet frossent.

Jeg skulle så starte Dicoen, men siden den står i dalbunnen, var det ENDA kaldere der, rundt -19 eller så. Batteriet der er også slapt, så litt jukking med kabler ble forsøkt. Til ingen nytte.
Batteriet ble tatt ut, og tatt med hjem. Satte på lader, helte på mer glycol på Svartebilen, og satte meg foran PC en med en pils

GD300

GD300
27-01-2010, 20:00
Skjedd lite i det siste, men skjedde desto mer på mandag kvelden.
Hadde den korte parkert på plana, med vedlass på tilhengeren. Enda en henger, med frossne bremser sto foran og sperret.
Fant på det geniale om at jeg sku frese tvers gjennom snøplog kanten.
Bigtime error -det kom en bil, jeg måtte bråstanse og ble sittende bom fast.

Ingen fare - denna karen har vinsj. Dro wiren bort til den SVARTE merca, og halte i veg for å komme meg opp på plena igjen. Syns det så ut som om den svarte bilen rørte seg. Og det gjorde den. Dro den rett inn i hengeren med fryste bremser, knuste frontlykta og bøyde støtfangeren. Hengeren gikk rett i husveggen, og karmen fikk seg en bulk. Da var den hvite bilen tilbake på plena. Neste forsøk gjennom snøplogkanten ( skam på den som gir seg ) endte med å vrenge ene framdekket av felgen.

Alt i alt en vellykket kveld :D

Fikk montert på igjen dekket i går, samt byttet begge frontlyktene. Lysbryteren inni bilen ( multibryteren ) fikk jeg også byttet. Så nå er alt i sin skjønneste orden.

Var idag hos Sjef-delepusher no 1, VTP. Der fikk jeg oppgradert tilbudet på takgrinda. Den settes i ordre i morra.
http://www.gerbers4wd.co.za/assets/images/MercedesRoofrack1.jpg
Er 145x250cm om jeg ikke husker feil, og koster det samme som etpar utstyrskoder på en AUDA.:D

Fikk også sett litt på fjører, skal man laste tungt må disse oppgraderes. Falt i samråd med Øystein på VTP ned på at Originale Mercefjører med RØDE striper, i kompinasjon med Koni SPX lavtrykksgassdempere var det som skulle til. Dermed forsvant enda en nyre på svartebørsen...:D

Jeg må gruble litt på den automatkassa jeg installerte med blod, svette, tårer og bannskap i sommer. Jeg blir ikke spesielt glad i denne. Vurderer å sette tilbake manueltgir før Island. Ikke minst pga mulighet for vannsikring.

Snorkel må jeg også ha. Rett og slett av av disse " all about the looks " som jeg må eie før jeg ligger i ettroms med tretak for godt.

GD300

GD300
27-01-2010, 20:09
Schnorkel mit Regendeckel - som min venn hos Schmude i Tyskland likte at jeg omtalte den.
http://www.schmude-hardtop.de/index.php?rex_resize=300w__pd-0011-1.jpg

Kommuniserte tom på tysk, uten å starte noen krig. Bare det var ganske imponerende spør du meg. ( CLUE er din venn )

De har fler typer, felles for alt som heter SNORKEL; er at det er ca noe av den mest overprisede plastbitene jeg noengang har vært borti.
http://www.schmude-hardtop.de/index.php?rex_resize=296w__pd-0064-2.jpg

En kar som kjører tøff G; har satt PATROL snorkel på G en sin.
Ble ikke helt feil, selv om lufta går inn på feil side i motorrommet:
http://www.pointedthree.com/disc/forums/get-attachment.php?action=view&attachmentid=27785

Det fins også en orignal G snorkel, som bla a benyttes på de Tyske WOLF bilene, samt bilene til den Canadiske armeen-
Ser litt stutt å rar ut, men funker fjell. Vann over denne får man aldri likevel.

http://www.pointedthree.com/disc/forums/get-attachment.php?action=view&attachmentid=27795

PS - de som mener G har dårlig artikulasjon, studer bildet over en gang til. Bilen har i tillegg dobble mekaniske sperrer. Modifikasjonene er mindre enn de fleste tror ..

Og ja, jeg er fullstendig klar over at snorkel er bortkastede penger. Men det er tøft, og som jeg sier når noen lurer på " skal du aldri bli voksen ? "

NEI; NEI, NEI. ALDRI, ALDRI, ALDRI.

GD300

Reisende Mac
27-01-2010, 20:42
Og ja, jeg er fullstendig klar over at snorkel er bortkastede penger.

Nå tuller du vel?? Bli med på Islandsturen, og du vil se at snorkel ikke er bortkastede penger, men tvert imot en svært billig forsikring. :safari:

GD300
27-01-2010, 20:44
Ctrl-C

Ctrl-S

Ctrl-P
:lol:

GD300

GD300
27-01-2010, 21:02
http://lh3.ggpht.com/_ljSJcirY-Mg/S1t3ID0_mjI/AAAAAAAAPc8/6KdQudWclGA/s800/P1060118.JPG

Denne ser neat ut, men er visstnok produsert i Spania.

Jeg har litt erfaringer med spanske fabrikker.......:roll::roll::roll:

GD300
02-02-2010, 19:21
i helga ble det faktisk utført noe. PKK står for tur, februar på den korte, og mars på den lange. Work måtte til. Fikk kjørt bilen inn i workshopen til bonden, og fikk lakkert rocksliderne med biltema grunning 2 komponent, og blåst på tectyl. Dessuten fikk jeg montert på " visningsdekk ". Speilet som ble røska av på siste skogstur, får jeg håpe PKK karen ser stort på. Vinduspussergummien var totalt borte, men det fixa verkstedkaren på et øyeblikk. Så sku han lufte bremser ( uvisst av hva for grunn ) og til torsdag faller dommen. Få håpe den hvite går bra rett igjennom, for det gjør IKKE den svarte.
Der har jeg mistanke om at jeg trenger nye bremser, litt småtteri ellers kanskje, og iallefall etpar foringer. Og så må sperrene fixes igjen, usikker hva som er galt på den bakre nå, for der er alt nytt.

Med maks utskrudd ALDA får jeg håpe CO kontrollanten er sveiseblind, og i bakrus akkurat den dagen den skal testes for sot. Vil anta et luftfilterbytte kan hjelpe bra. Jeg vurderer ny long-range plast dieseltank før Island turen, i tillegg til alt det andre som skal byttes.

GD300

Bernhard
02-02-2010, 22:02
Jeg må bare tilstå at jeg også har handla snorkel hos onkel Øystein. Har ikke satt den på ennå.
Forøvrig er det jo kaldere her enn på Svalbard så det legger jo litt begrensninger på aktivitetene.

Bernhard

GD300
09-02-2010, 11:40
Noen ganger er det OK å ratte gamle biler. F.eks når de skal PKK kontrolleres, og eneste anmerkning er ujustert frontlys, og ingen håndbrems H side.

Etter å ha tatt å hektet på igjen wiren, og justert lampene, lot bilen seg godkjenne uten mer om og men. Tatt i betraktning at kjerra er 28 år gammel, og at det ikke var gjort noen bestemte tiltak før PKK; ( byttet vinduspussere, satt på dekk som samsvarer ca med kravene, og byttet en speilarm som ble knust på siste skogstur teller ikke som spesielle tiltak ) så syns jeg dette var veldig bra selv.

Jeg ble så fornøyd med dette at jeg kjøpte meg ENDA en G bil, denne gangen en kort diesel jeg tror blir deler etterhvert. Kanskje. :-D

GD300

GD300
17-02-2010, 19:14
Yr av glede over fersk PKK på min korte hvite, gikk jeg sporenstreks ut å kjøpte ENDA en G-bil.
Denne gangen en 1988 modell 5 dørs lang, med 300STT motor, ettermontert turbo, og dobbelte bakdører. Som nevnt før, er dobble bakdører liksom GW `s hellige gral, og har ikke vært å få på sivilmarkdet siden 1981. Denne bilen er spesialbestilt som panserbil uten panser ( alle panserbiler har dobble bakdører, pga vekten av panserplatene inni dørene ). Første eier var musiker, så bilen har vært brukt som " bandbil ". Den har 3 separate førerstoler baki, og originale MB ASS førerseter. Den er ekstra støyisolert, det merkes VIRKELIG. Den har også lovlige spacere og felger fra nyere G med bredere sporvidde.

Den er desverre blitt ganske rusten, og ca ingenting av det elektriske virker. Jeg forhandler med et Polsk firma om å ta absolutt totaloverhaling på karosseriet der nede. Disse har gode referanser, har tro på at det kan bli bra til en OK pris..

For å toppe det hele, fikk jeg beskjed idag om at takgrinda mi ikke leveres før i midten / slutten av mai. Jaja - det går vel på et vis...

Haugen
28-02-2010, 09:48
Gøy å lese din "G-park-prosjekt-tråd" GD300:mrgreen:

Kjenner jo historien fra før, men det er uansett gøy å bla igjennom et par års evolusjon på 15 min..

tipset en kar på et annet forum om å kjøpe denne http://www.blocket.se/dalarna/Mercedes_Gelandewagen_25252547.htm?ca=16&w=3&last=1 og bruke til Afrika-ekspedisjonen han planlegger.

Endte med at jeg fikk vite at bilen allerede har vært i Afrika før, og at det fantes en side med turbilder. Ble ikke lite sugen på Afrika-ekspedisjon når jeg fant siden og bladde gjennom bildene fra deres eventyr....

http://www.4x4expedition.se/Image/Afrika2006/bilderAfrika06.htm

Stein
28-02-2010, 10:42
Den bilen du kjøpte var jeg også interessert i å kjøpe, men henvendte meg etter at du hadde kjøpt den. Virker som en interessant bil. Øystein Sunde var jo tidligere eier, som er morsomt siden jeg kjenner ham litt. Seiler med gitaristen hans. G-wagen er fine biler. Løsningen med separate justerbare stoler bak kommer jeg også til å bruke på turbil. Men det er jo greit å fikse på en som ikke har det også.

Lykke til med oppussingen.

Stein

GD300
28-02-2010, 10:57
Ja, det er endel ting å årne framover, den svarte må PKK godkjennes så raskt som mulig, og så skal jeg bytte girkasse før Island turen. Den får også gjennomgått bremsene før PKK, antar det må fixes og årnes litt der også. Må også få sveist sammen et cargosikringsgitter over baksetene, så plassen kan brukes helt til taket.

Jeg er veldig usikker på om jeg vil sage hull til snorkel; så det må jeg tenke litt mer på. Antar jeg bruker reservehjulet fra Grå-G en til Island, så slipper jeg tenke mer på det. Må også ha nytt batteri. Samt sikkert 1900 andre småting jeg ikke har tenkt på enda..

GD300

Ronny S
28-02-2010, 18:54
Skal du ha snorkel, så må du vel nødvendigvis ha hull til den?
En sånn fejksnorkel som bare skal "pynte" er vel ikke noe vits i.

Og pass på at det blir tett hele veien til luftfilteret. Sjekk med startgass i alle skjøter og overganger.

Ronny S

GD300
13-04-2010, 20:40
Det går unna på bilfronten, og idag fikk jeg endelig henta grinda mi:

Den ble sånn ferdig montert ( riktignok på feil bil, men av riktig type og modell )

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs420.snc3/25299_417837911534_683371534_5707980_4496079_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs440.snc3/25299_417837926534_683371534_5707983_4846346_n.jpg

Som vi alle ser, bilen har iaf riktig antall bakdører...
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs460.ash1/25299_417837921534_683371534_5707982_327512_n.jpg

I tillegg er et sett HD+ fjører i bestilling, samt dempere til disse. Må bare avklare demperne først.

Snorkel og antennekonsoll armytruck style er også bestillt.

Dette blir innmari bra, om ikke innmari billig.....:D

GD300

Terje K.
13-04-2010, 22:12
Det går unna på bilfronten,

Tøffe vogner. Synd de ikke finnes med proper firehjulstrekk ... ;-)

... antennekonsoll armytruck style ...

Det kunne jeg tenke meg å se bilde av!

Mvh Terje K.

Harald Hansen
13-04-2010, 22:14
Den så jo bra ut. Hvordan klarte du å montere den på feil bil? Er det håp om jeg lar bilen min stå å slenge i gata utenfor? Kanskje du lar deg distrahere og monterer noe kult på den? :)

GD300
13-04-2010, 22:52
hehe - neida, min SVARTE veteran GW er hos PKK doktoren, og troppet glad og fornøyd opp med ukepengene mine for å hente takgrinda hos dealeren i ettermiddag.

Tenkte jo ikke på at den var 245x145cm stor, og neppe fikk plass i hanskerommet. Så da ble det overtid på dealeren, mens jeg monterte to kartonger med smådeler så svetten silte.....:mrgreen:

Uansett - når vi løftet den på plass, var det verdt strevet...8-)

GD300
13-04-2010, 22:56
Det kunne jeg tenke meg å se bilde av!

Var sikkert ikke så veldig lur når jeg kjøpte denne konsollen ( ses på forskjermen, foran snorkelen og bak blinklyset ) men jeg syns den var tøff, og det sto faktisk skrevet navnet mitt på den.....
Har også bestillt maken snorkelmontering. Felgene koster 23000kr for et sett, så de får jeg vente litt med.......

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs175.snc3/20265_330997321534_683371534_5229446_4593028_n.jpg

Jeg regner med de fleste her forstår følelsen, mor skjønte nok ikke helt påenget....:mrgreen:

GD300

GD300
13-04-2010, 23:19
har bestemt meg for at denne blir med til Island
http://turpaahjul.com/forum/attachment.php?attachmentid=53&d=1236543500

Jeg modifiserer den litt, bla a blir det gjort plass til tunge saker ( øl og juice, vann innerst mot baksetet, for skuffene er ikke " lange nok " til å gå helt inn.

I tillegg blir den bygd på en etasje. Jeg lager noen bærere på siden, som bærer en ny hylleplate. Den blir i 22mm finer, og så blir det limt / skrudd en stående bærer langs hele hyllens lengde ( på tvert av bagasjerommet ) Jeg tipper den blir ca 12-15cm mot baksetet. Tilsvarende blir det bak, mot bakdøra, men her må jeg begrense høyden til ca 6-7cm. 2cm ned, resten opp.

Jeg får da en konstruksjon som ser ut som en |-------| sett fra siden.
Det blir stivt nok til bager med lett innhold. Jeg kjøper antagelig dykkebager, de er romslige og fine til OK priser

Til slutt monterer vi bagasjenett i hele hyllas bredde, som kan trekkes over bagasjen og ned til hylla på baksiden. Det bør bli sådär bra...

4springar
14-04-2010, 18:09
se her ja, blir gromt! hvor har du skaffa skuffe-gliderne? lengde på de?

GD300
14-04-2010, 18:20
ingen anelse, tror det er ekspansjonsbeslag fra IKEA ?

Adventurer vet, han lagde systemet...

GD300
15-04-2010, 12:34
Begynner bli svett pga alt stashet som skal inn i vår bitte-bitte-bitte lille GW, og lurer på å plassbygge to oppbevaringskasser på gulvet foran passasjersetene, siden passasjerene er hhv 3 og 6 år gamle, og sitter på sittepute / barnesete. Dermed er det såvidt jeg kan se plass til en nesten 40cm høy kasse på gulvet foran minstegutten, og 25 foran eldstemann.

Men - jeg trenger noen som har en SKIKKELIG god fuse sag til å strimle finerplater, noen som har ? Jeg har sag, men bare en liten en, som ikke er så godt egnet til dette bruket. Hylleplater av furu og eik fins i " ferdige bredder " på byggevaren, men ikke " finerplater ".

Tips ?

Terje K.
15-04-2010, 12:50
Kanskje ikke det svaret du ønsker, men noen ganger har jeg kommet til at det faktisk er raskere å bruke en god (ny) håndsag enn å lete etter/hente et 'raskere' verktøy.

Eller hva med å kjøpe et fintannet blad (Biltema?) til håndsirkelsaga?

Mvh Terje K.

GD300
15-04-2010, 13:00
er inne på noe der Terje, men mine erfaringer med saging av finerplater er IKKE gode.

Jeg har en sånn http://www.screwfix.com/sfd/i/cat/15/p3351015_l.jpg men mine erfaringer med bruk av den på større plater er IKKE gode.

Blir aldri en eneste vinkel som er rett og fin.....:-(

Terje K.
15-04-2010, 13:18
Altså: Rettholt, tømrervinkel, blyant, god håndsag og litt tålmodighet :-D
Labor omnia vincit, som de sier ;-)

Mvh Terje K.

GD300
15-04-2010, 13:22
Du får det iaf til å HØRES lett ut......

har mer enn en gang FYRT med finerplater av fineste sort fra Maxbo.

Gjett hvorfor......:D

Terje K.
15-04-2010, 13:36
.. lett ....

Lett hånd er i alle fall viktig :-) 'La saga gjøre jobben', sier gamle snekkere ;-)

Bruk L-profiler å skru sammen kassene med, så 'forsvinner' evnt. unøyaktigheter.

Mvh Terje K.
(m/ OL-gull i snekkertabber, skjeve kutt og gale mål ;-)

Bernhard
15-04-2010, 13:51
Antenneboksen på h skjerm, hvor fikk du tak i den?

Bernhard

GD300
15-04-2010, 13:57
Bestillingsvare. Ikke plagsomt billig. Har bestillt 2 stk.

GD300
15-04-2010, 13:58
Bruk L-profiler å skru sammen kassene med

Epoxy, sagflis og sparkel til slutt

GD300

Adventurer
15-04-2010, 16:03
ingen anelse, tror det er ekspansjonsbeslag fra IKEA ?

Adventurer vet, han lagde systemet...

Det er de lengste ekspansjonsbelagene fra Biltema. Fine til sitt bruk, men litt korte, å kunne gjerne tålt litt mer enn 55 kg pr par.

Men med de ønskene koster de nok "noe" mer.

GD300
20-04-2010, 09:09
Arbeidet med innredningen i bilen kryper SAKTE framover. Fikk i går ut midtsetet ( baksetet består av 3 separate forseter montert på underramme ) og fikk inn skuffeseksjonen igjen.

Grubla litt på åssen ” neste etasje ” av hyller baki bilen bør utformes. Selvsagt TRENGER jeg ingen hylle, men jeg er litt lei av å måtte ut med alt over, for å få ut det som er under, om dere forstår…

Har tenkt hente kjøleboks i dag, den blir montert på plate i stedet for det midtre baksetet skal sitte. Kjekt med litt ” ingenmannsland ” mellom en 3åring og en 6 åring også…

Og så bestemte mor at hele kontstruksjonen må males, tipper jeg bruker vanlig LADY oljemaling på et strøk av HEFT grunning, om ingen har noen bedre forslag..

Til slutt fikk jeg bestilt meg holder til GPS og kabel fra GPS til USB på EBAY til en hyggelig pris, og da var det kvelden.

Grublet forresten på hvor jeg skal gjøre av gasstankene, da jeg IKKE vil ha de inni bilen. Etter hvert fant jeg ut at det naturlige stedet å sette denne, er OPPÅ reservehjulet.
En slags L eller Z formet brakett må konstrueres, og så får jeg plass til 2x2kg Primus 2012 flasker montert OPPÅ reservedekket. Tror det kan bli nice, må bare konstruere litt først.

2sånne rygg mot rygg bør kunne bli brukbart.
http://www.ventertrailers.co.za/images/633625335628278750633625335628278750.jpg

Vidar S
20-04-2010, 11:34
Lett hånd er i alle fall viktig :-) 'La saga gjøre jobben', sier gamle snekkere ;-)

...... og sagtakten skal være Jeeeruusalem, Jeeeruuusalem
ikke Jeriko, Jeriko, Jeriko

8-)

GD300
26-04-2010, 15:00
Ting skjer, selv om det går sakte. Min svarte, veteran GW har vært hos doktoren noen tid, bla a for en full bremsesjekk. Status ble at den fikk byttet en caliper foran, en ble overhalt, og så fikk den ett sett nye bremsesko og en ny hjulsylinder bak.
Alt i alt – full gjennomgang av bremsene. I tillegg var det litt smålekkasjer på motoren som er utbedret, bilen har fått litt rep/fix av det elektriske systemet og er nå klar for re-godkjenning. Siste vi oppdaget var at ene navet bak lakk bra med olje, så dermed må vi skifte lager, tetting, crimpering osv der også.

Vi har basert oss på å bruke den bilen til Island, da den sølvgrå nok er bedre å kjøre, men mye mer nedkjørt teknisk sett. Det begynner bli dårlig med tid til ” omfattende ” oppussing, så det går bli gamlebilen denne gangen.

Innredningen er på tegnebordet, og jeg tror den kommer til å bli veldig bra egentlig. Det blir faktisk hele 4 etasjer i bilen, med 2 skuffer nederst, så store alukasser, så en rekke med bag`er, regntøy og annet ” ganske lett ” og helt oppunder taket blir det
Campingbord og stoler. Iaf stoler, bordet har jeg forhåpninger om å få hengt opp under takgrinda (mellom takgrinda og taket )

I tillegg blir det litt småtteri på gulvet der gutta sitter, de er hhv bare 3 og 6 år gamle, og spesielt under minsten er det god plass på gulvet. Enten forsøker vi en Zarges der, eller så plassbygger jeg noe in finer. Har mest tro på Zarges, jeg begynner få det brenntravelt. Skal det brukes Zarges, må disse festes på noe vis, det volder meg litt bry, men jeg klarer vel komme på noe etter hvert.

Jeg tenkte ha en navipc foran i bilen, og kjøpte en fin, liten 10” til formålet. Er litt usikker på om den er stor nok, vi får se. Planen er iaf å montere den opp ned nede ved konsollen, rett under radioen. Må bare tenke ut noe lurt åssen jeg skal få den til å sitte fast….
PR radioer blir det 2 av, en fastmontert foran, og en håndholdt som får stasjon baki bilen på noe vis.

Jeg skal se om jeg kan få til noe bilder på detaljnivå en dag med det første…

PS - superheavyduty fjører og nye dempere sku egentlig være på veg til meg i Posten, men så ble det noe rart i web butikken.....; antar det lar seg årne ila 2-3 dager..

GD300
15-05-2010, 16:15
En æra er over, og min svarte Veteran-GD300 barndoor-edition ser ut til å havne på nye hender. Jeg har derfor rigget opp min sølvfargede bil til Island-turen i sommer. Innredning er montert, tekniske detaljer er gjennomgått og bilen ser iaf ut til å bli klar.

Men - så dukket det opp et turbilprosjekt jeg neppe tror jeg klarer si nei til. Den blir ikke klar til årets sesong, men fortsettelse følger ( kanskje )

GD300
16-05-2010, 19:17
jeg har fått på plass antennefestet, samt snorkelen. Antennefestet skal ikke bare holde antenne, men også holde et arbeidslys på magnetfot.

Antennefestet er selvsagt dønn overkill for en vanlig sivil-radioantenne, men jeg syns den var tøff, og da ble det sånn. Fargen bør endres fra oliven til sort. Alt. grå.http://turpaahjul.com/forum/attachment.php?attachmentid=401&stc=1&d=1274029684

Skuffeseksjonen baki er ca ferdig. Planen var å lage en hylle til, mend dette rekker jeg neppe.
Kjøkkenutstyr i den svarte bagen til V, kokeapparatinnerst. Kjeler, stekepanne osv i skuffen til H
http://turpaahjul.com/forum/attachment.php?attachmentid=402&stc=1&d=1274029808

Her ser vi et utsnitt av åssen bagasjerommet blir.
http://turpaahjul.com/forum/attachment.php?attachmentid=403&stc=1&d=1274029980

Det er en alukasse som er i overkant stor i midten, på toppen ser vi hellyhansen Bag`er som ble omtalt HER (http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=1835)
Det er laget plass til 3 sånne bager på hverandre. På H side av bilen, blir det satt 2 zargeskasser på hverandre, disse er ikke kjøpt enda. Det er ANTAGELIG plass til 80cm, ellers må det bli 60cm kasser. Jeg lager surrekroker i gulvet på innredningen, slik at alle kasser blir spent ned med bagasjebånd. I tillegg tror jeg det blir lastforskyvningsbeskyttelse bak baksetet

Til slutt kan interesserte se baksetet.
http://turpaahjul.com/forum/attachment.php?attachmentid=404&stc=1&d=1274030134
2 separate seter, med plass i mellom. Der blir kjøleboksen montert på en plate. Da får vi litt " luft " mellom ungene, som neppe er feil. Det er ikke " helt " ryddig i bilen, da det jobbes litt om dagen. Bruskassa står der for å illustrere hvor store kasser jeg får plass til under bena på ungene. Litt lavere enn bruskasse blir perfekt til 3 åringen, 15cm lavere blir OK til 6åringen. Tror jeg må lage de kassene i finerplater og skruer, vi får se.

GD300

Lars Erik
16-05-2010, 19:39
Knallbra. Dette er godt gjennomtenkt Espen...

GD300
16-05-2010, 19:57
takker, gjennomtenkt og gjennomtentk, føler hele tiden jeg bare " slenger i sammen " noen løsninger, men har nok jobbet fler timer enn enkelte kan tro for å komme i mål...
Ikke minst er det vært endel " prøv & feil " i bagasjeromsavsdelingen....

Var det du som hadde tips til alukasseleverandør som var litt rimeligere enn Zarges ?
Som forøvrig har litt tilbud på 3 vanlige størrelser akkurat NÅ (http://img5.custompublish.com/getfile.php/483099.625.tqcppbuadq/last_ned_pdf_knapp.gif)

Lars Erik
16-05-2010, 20:18
Jepp. KJK her i Moss har greie priser. Her er linken til innlegget:
http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?p=11981#post11981

Harald Hansen
16-05-2010, 21:42
Dette blir bra. Jeg følger litt med på løsningen din med to framstoler i andre rekke og kjøleboksen i midten. Kjenner vi er litt presset på plass i Discoen...

Bernhard
16-05-2010, 22:00
Espen, meget bra!!!!

Bernhard

Haugen
19-05-2010, 22:27
Blir skikkelig bra dette Espen! Nesten sån at du snart har like tøff bil som meg:lol:

GD300
21-05-2010, 19:49
har idag montert radioantenna - ble sådär. I tillegg har mor fått støvsuget hele bilen, og vasket litt innvendig. forrige eier burde hatt dask på lanken, så møkkete bil har jeg ALDRI sett før ( og jeg er fra bondegård )

Neste nå er å bytte etpar bolter på traversen under bilen, og få byttet oljerøra til automatkjøleren...

GD300
21-05-2010, 22:51
arbeidet med turbilen fortsetter.
Har idag montert PR antenna mekanisk, kjøleboksen er ferdig montert, og så ar vi fått montert midtkonsollen.
Bilen er også vasket fra topp til tå 2 ganger innvendig, og støvsuget. Det trengtes, mor påsto hun ALDRI hadde sett lignende, og jeg er ikke uenig....

Iløpet av helga skal dørhengslet sveises ferdig, kartmappelommer skal monteres, pr-radioene skal inn, og vi skal montere 6stk 12V kontakter og inverter, om vi finner noe smart sted å ha den...

Lars Erik
22-05-2010, 10:17
Tips til montering av inverter. Så nær forsetene som mulig slik at den kan brukes under kjøring. Kjekt å ha i nærheten når du plustelig har for lite strøm på fotoapparatet , videokamera eller gameboy til ungane.
Hva med plassen foran kjøleboksen ?

GD300
22-05-2010, 18:19
blir montert UNDER kjøleboksen, plata er mer enn stor nok.

Noen tips til invertere til OK priser ? Bør være stor nok til en PC i det minste...

Eirik
22-05-2010, 19:44
Den båtbutikken i Moss har noen fine som ikke er så dyre, tror det var noen her som linket til de tidligere.

JCP
22-05-2010, 19:59
Kan det være disse (http://seatronic.no/invertere-c-76) dere tenker på? :-)

Eirik
22-05-2010, 21:04
Kan det være disse (http://seatronic.no/invertere-c-76) dere tenker på? :-)

Der var det ja, tenkte å ta en tur innom og kjøpe en av de. Er ikke sikker på hvor stor jeg vil ha den enda..

JCP
22-05-2010, 22:05
Uten at jeg har noen som helst snøring på invertere, syns jeg denne (http://seatronic.no/invertere-c-76/inverter-powersaver-p-2187) ser tillitvekkende ut :-)

OneTen
23-05-2010, 17:12
Vær bare ops på mod sinus og ren sinus . Det fins elektronisk utstyr som ikke takler mod sinus .
Modifisert sinuskurve er mer firkanta/trappeformet .
Ren sinus er bølgeformet .
Har prøvd noen invertere med mod sinus og nå ligger de og samler støv vis ikke jeg har klart å hive de .
Bruker nå mest http://www.mascot.no/ med ren sinus . Koster noe mer . Lager ikke støy på radioene mine .

GD300
26-05-2010, 21:45
Den svarte bilen er nå gone, og arbeidet med å få den Grå klar for Island, fortsetter. Idag var " den store handledagen.

Startet på maritim med å kjøpe en spesialdesignet stekepanne til kokebluss, en slags " stekeovn " til kokebluss, en Sceptre dieselkanne med jerrykanne-fasong for 20 liter og en bråte 12V stash
Dieselkanne
http://www.maritim.no/images/products/13342-61.jpg

Omniaovn for kokebluss, noe vi også har savna i campingvogna, siden vi leverte tilbake den forrige vogna som hadde stekeovn
http://www.maritim.no/images/productsbig/23477_auto.jpg

Stekepanne med ekstra tykk bunn for kokebluss:
http://www.maritim.no/images/productsbig/22685_auto.jpg

Så gikk turen til Bauhaus, der to 80l alukasser av fabrikat WISENT ble målet for turen
http://i140.photobucket.com/albums/r23/harald74/bauhaus_kasser.jpg
Passet PERFEKT sammen med det som fins i bilen fra før.

Til slutt havna jeg på VTP. Der raserte jeg det jeg hadde igjen av penger...:lol:

Eirik
26-05-2010, 22:04
Har de Sceptre vannkanner også? Har sett etter de der, har en slik bensinkanne med diesel på. De Bauhauskassene var heller ikke dumme.

GD300
26-05-2010, 22:37
Nei, men tror, med vekt på tror, at jeg spotta Sceptre vannekanner på Malfix i Oslo.

Gjermund
27-05-2010, 00:55
Hei. jeg ser at det er stadig noen som er på jekt etter Zarges kasser, jeg fant noen brukte her http://www.moveme.no/products/til-naeringsvirksomhet/

GD300
01-06-2010, 11:33
Bilder er morro:
sånn blir bilen seende ut:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs524.ash1/30821_434330926534_683371534_6114532_2061883_n.jpg

Jeg røyk på et sett Pur30 speiler, bare vas og alt for dyrt selvsagt, men innmari tøft
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs584.snc3/30821_434330936534_683371534_6114533_7875000_n.jpg

Stashet tar litt sideview, men til å leve med
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs584.snc3/30821_434330951534_683371534_6114535_8099046_n.jpg

Jeg liker ikke borre stygge huller, så både radioen og GPS en er montert på plater som er tredd innimellom og sitter på klem:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs564.snc3/30821_434330956534_683371534_6114536_8134411_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs584.snc3/30821_434330946534_683371534_6114534_5036630_n.jpg
GPS en viser forøvrig at det er et stykke til Gullholmkrakken, mellom Hvaler og Koster...:mrgreen:

Tips: lager man plater man stikker innimellom sånn, borr etpar huller NESTEN gjennom plata, da får man fine mothaker som " biter " seg fast...

GD300
01-06-2010, 11:39
passasjeravdelingen:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs584.snc3/30821_434330961534_683371534_6114537_2997712_n.jpg
Kjøleboks for 12 og 220V
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs584.snc3/30821_434330966534_683371534_6114538_6283182_n.jpg
Inverteren kan skimtes under setet på passasjersiden:
Boltet rett i setekassa:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs524.ash1/30821_434330971534_683371534_6114539_2087916_n.jpg

3stk 12 kontakter felt inn i en industrikapsling og montert under baksetet
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs584.snc3/30821_434330976534_683371534_6114540_5825461_n.jpg

3stk 12V kontakter limt fast oppå radioen, en Zodiac M3000 / Maycom M27
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs564.snc3/30821_434330981534_683371534_6114541_1753698_n.jpg
Har USB kontakt på baksiden, og er spenningssatt rett fra batteriet.

Det var det jeg hadde, over til studio !

sv1 erik
01-06-2010, 11:56
Nå ser bilen virkelig flott ut. Akkurat passe rigget.
Ang. utstyret du har montert på braketter; blir det mye vibrasjoner og ristelyder eller går det greit?

GD300
01-06-2010, 12:07
Ser at GPS`en vipper i bestemte hastigheter, ikke plagsomt. Ingen lyd.

Radioe er montert på en 2mm syrefast plate, så den sitter 7stein...

Vidar S
01-06-2010, 14:40
Flott arbeid, Espen

GD300
01-06-2010, 15:04
takk, det ser ikke ut som om det skjer stort, men jammen har jeg lagt ned mange timer...

Oljebytte i morra, så jeg får på bukplata. Luftinga på forakselen er godkjent, den bak fant jeg ikke ( !! ), og luftinga på girkassa vet jeg ikke engang hvor jeg skal lete etter...

Så må bytte noen kobberskiver på banjoen på motoren, så det blir tett. Er det ikke så at å varme kobberskiver til de gløder og så hive de i kaldt vann gjør susen tro ? Får teste.

Til sist skal jeg på med +40mm fjører type HD, samt nye HD SPX gassdempere rundt hele bilen. Håper rekke det ila helga, men får se.

Lurer også ta av hengerfestet før island, veier nok sine modige 20kg det også...
Og så bør jeg ha nytt batteri.

Skrotsnokelaget
01-06-2010, 16:12
Gløding av kobberskivene er for å få de myke.De skal ikke i vann etterpå.

Adventurer
01-06-2010, 22:12
Luftinga til girkassa er hengt opp i underkant, bak på toppdekslet på motoren. Ett svanehals bøyd rør, ca 9-10 mm i diameter. Noen kasser har 2 stk rør ved siden av hverandre på samme plass.

Dette ser bra ut, Espen. Gleder meg til å ta vogna i nærmere ettersyn.

GD300
03-06-2010, 11:03
Byttet olje og filter i går, men i kampens hete ble en slange nok tøyd litt mer enn den burde etter 25 år. Resultat: slangebrudd på returen fra turboen. Det går ut MYE olje når returslangen mangler. Oljegrus i HELE nabolaget...:cry:

Fikk ( forhåpentligvis ) stanset i tide, og nå er Pony-expressen på veg til meg med ny slange. Får satse på oppstart i ettermiddag, og ber til Mercedes- guden om å ha medynk til en stakkars entusiast....

JCP
03-06-2010, 12:02
Det er vel nå jeg som LR-eier skal kremte og ikke si noe... :elg:

Uansett kjip erfaring plutselig å få, så jeg banker i bordet og håper det gikk bra! ;-)

Vidar S
03-06-2010, 16:12
Godt det ikke skjedde på Eyafjallrrjøkul :lol:
Kunne fort ha stoppet flytrafikken 8-)

GD300
03-06-2010, 16:18
bilen er igang igjen etter iherdig innsats fra medforumist-GW-entusiast.

All takk til Budbil-Bernhard for framskaffing og transport av slange og 20l 10-40olje.

Ikke ser det ut til at noe har tatt skade heller, og det er jo bra ?

JCP
03-06-2010, 21:45
20 liter! Seriøst? Går det på så mye motorolje, eller er det en reserve her?

GD300
03-06-2010, 21:46
hehe
var mer den emballasjestørrelsen de hadde der han handla......

Går vel en 8-10 liter mener jeg å huske ? 6-8 kanskje..

JCP
03-06-2010, 21:50
Omtrent som en gammel LR da :-) Bra det gikk bra!

Harald Hansen
04-06-2010, 10:11
Dette blir bra! Oljeretur er kanskje greit å ha byttet uansett etter 25 år? :)

GD300
04-06-2010, 14:37
joda, greit å bytte harald, men å få varselet via oljelampe som tennes etter å ha spredd 10liter 10-30 olje i hele nabolaget, var litt i overkant.

Har idag også byttet servo-ventilen som stanser bilen. Den var sliten etter lang og tro tjeneste, og trengte avløsning.

Har også kjøpt nye dører til bilen idag ( tror jeg ) mer om det kommer en annen gang. Nå er det fullt fokus på å få på HD fjørene.

Noen som har sånne " skikkelige " fjørtenger ? Altså ikke sånne kroker med pinnebolter på ?

GD300
09-06-2010, 07:56
Søndag skal siste litt større jobben til pers, på med nye HD gassdempere og nye Super-HD +40mm fjører. Det trengs, jeg tror 120kg ekstra på taket VIRKELIG satte fart i behovet for mer understell. Og så må jeg bytte batteri, eventuelt sette inn ett til. Og så må jeg skaffe en kald sommerthermostat har jeg finni ut.

Detaljer, detaljer...:roll:

GD300
15-06-2010, 22:53
har tatt tid, men har fått montert nye HD+40mm fjører , samt HD RAID dempere fra KONI. 2 nye bremserør ble det også. Og så er det foretatt litt generell sjekk av oljer ombord. Alle 9 smørepunkter på mellomaksler er fettet opp, og alle boltene på mellomakslene er strammet etter. Ca 24 stk var helt løse.

En bolt manglet på traversen til girkassa, og litt annet småtteri ble trekt til.

Det begynner gå seg til..:D

GD300
16-06-2010, 22:11
Snart klar nå....

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs607.snc3/31961_439383576534_683371534_6259924_5563042_n.jpg

Harald Hansen
16-06-2010, 22:12
Dette begynner jo å ligne noe! :safari:

GD300
16-06-2010, 22:35
Ett til...
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs653.snc3/32281_439391476534_683371534_6260176_6766593_n.jpg

Minsten nesten på plass i teltet, sovna til slutt også, etter 1,5 times foredrag om Island og vulkaner INNI teltet, antagelig til fniising fra naboer som kunne høre det. En 3årings stemme bærer ganske godt...:lol:

Eirik
16-06-2010, 22:36
Suverent! Dette ser veldig bra ut! Åssen funker plassen for dere?

GD300
16-06-2010, 22:50
med TO store telt, er nok plassen helt grei...

Bernhard
16-06-2010, 23:20
Flott Espen, du er iherdig!!!!
Bernhard

Eirik
16-06-2010, 23:49
Ser at stigen er litt kort, har du extension? Hvis ikke funker det å bore et par nye hull lenger nede, bare det ikke blir for lite overlapp. Anbefaler også å bore et par hull lenger opp slik at du får til å låse stigen i øvre posisjon. Det blir litt slakk etterhvert og da kommer den fort..

GD300
17-06-2010, 08:30
ja, med +40mm fjører, ble stigen litt vel kort.

Skal se på det, mulig jeg lager noen hylser til å forlenge den med. Evt om nye huller også kan gjøre nytta..

GD300
18-06-2010, 10:10
jeg begynner bli nervøs for at jeg har glemt noe viktig. Sto i går kveld 2100 og KOKTE reservethermostaten min, for å sjekke at den åpner på riktig tidspunkt. Litt drøyt tatt i betraktning at det er en del jeg satser på at jeg aldri trenger bruke...

ruffsen
18-06-2010, 10:58
her går det unna ser jeg. ro deg ned espen du har nok full kontroll.

avdem
18-06-2010, 12:07
Hehe, har vært bileier i 10 år og aldri opplevd en gåen termostat....

GD300
18-06-2010, 16:48
har vært bileier i snart 20, og har opplevd gåen thermostat fler ganger.
GW er EKSTREMT var på thermostat, KUN Whaler er godt nok...

GD300
30-06-2010, 16:24
har gått noen dager og grunna på hva jeg har glemt, og idag kom jeg på en ting, nemlig feste batteriet. Da oppdaget jeg at batteriet var bare 65Ah. Selvsagt hadde jeg et nytt og bedre på lager, og monterte det i stedet. Som var på hele 100Ah. Men - hvor lenge var adam i Eva, det nye batteriet var det ikke mye til futt i, jeg skal ta det ut og stikke få det erstattet med et nytt et etterpå. Nok som kan gå galt underveis, om jeg ikke skal måtte slite med startvansker. Ellers har jeg overhalt 10 ( ! ) lommelykter idag, og i morra skal hjullagerne foran strammes.
Så blir det fylling av dieselkanna som ligger på taket, og å løfte inn og surre fast bag`er, kasser og kolli. Regner med å måtte bruke litt tid på å lage surrefester til alt mulig rart, det er ganske viktig om man skulle være uheldig få en bråstopp, eller enda værre rulle på taket...

GD300

Vidar S
30-06-2010, 17:44
Denne sprayen her burde du hatt med deg et par av til Island

http://www.rustcheck.no/img/u0001.jpg
(den røde)

Utrolig bra for å forebygge feil i elkoblinger, og er fire hakk over WD40 og 5/56 i smøreegenskaper. Fåes hos http://www.rustcheck.no/ på Mysen

GD300
30-06-2010, 21:04
mja, har noe guff som får duge på plass.

Siste nå er nytt Varta Silverline 100Ah batteri, og ferdig koblet voltmeter og thermometer i egensnekret " konsoll " av et nedkappet biltema vater...:lol:

PS- apparatbokser er blitt innmari vanskelig å få tak på. Før hadde Clas et utvalg, men idag er det KUN ELFA jeg vet om som har apparatbokser til infelling av diverse saker, med løst lokk og litt vettugt utseende. Det er innmari dumt, for jeg bruker sånt hele tiden. Om noen vet om kilde til sånt, tar jeg gjerne mot tips...

Harald Hansen
30-06-2010, 21:52
voltmeter og thermometer i egensnekret " konsoll " av et nedkappet biltema vater...:lol:

OK, du kan ikke skrive slikt og ikke komme med bilder! :wink:

GD300
01-07-2010, 14:16
bilde skal bli, bare ikke akkurat nå.

Har idag vært på VTP å fått justert framhjulslagrene mine, som var litt slakke. Spesielt på H side var det litt mye bevegelse. Dette tok proffene ca 30 minutter totalt, og bilen ble også ganske mye bedre å kjøre ( stabil i hastighet )

Adventurer
01-07-2010, 17:01
Da var det vel deg jeg møtte rett før Asker-avkjøringa, da?

Skal vel kanskje legges til at det er vel heller færre så tøft rigga G-vogner i dette lille landet ;-) Så det hersket vel ikke mye tvil . . . . .

GD300
01-07-2010, 17:31
ja, var vel det. Du kunne jo plinga. Så pakka din lå disken når jeg passerte.

Og takker for komplimentene. Bilen begynner nærme seg sånn jeg vil ha den. Har idag bestillt lakkering av dører, som jeg har fått tak på flett nye. Det blir etter ferien. 3 av 4 coupedører er så dårlige at jeg må bytte de skal jeg bli fornøyd...

Adventurer
01-07-2010, 18:19
Håper ikke det lå noen pakke der til meg i dag?? Vet det var litt som ble hentet til meg på tirsdag, men ikke noe mer nå, håper jeg :-)

Skikkelig dårlig med tid i dag. Frem og tilbake Kragerø-Oslo fra 09.00 til 16.00, med ett møte i midten. Pluss ett besøk på Hyttebutikken ved Pindsle på vei hjem. Ikke mer enn tid av veien.

Nye dører? Fett!!

GD300
02-07-2010, 11:07
det var ikke mer spennende enn som så Harald:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs148.snc4/36772_444493011534_683371534_6402202_845739_n.jpg

Digitalt thermometer til V, digitalt voltmeter til H. Voltmeteret har litt lys i seg, og trekker MINIMALT med strøm. Ønsker man likevel å slå det av, gjør man det med bryteren til H. Da tenner man en LED diode som blinker i dashen, og signaliserer at voltmeteret er AV...

Biltema vateret var base, men siden det ble VELDIG mye kabel inni der, ble monteringsdybden litt snau. Ikke mer enn noen runder med elektrikertape kunne fixe...

Reisende Mac
02-07-2010, 11:51
... LED diode som blinker i dashen, og signaliserer at voltmeteret er AV...

hehe.... ja nettopp ja! Så det er det sånne blinkende LEDs i biler indikerer altså. Jeg har nemlig alltid lurt på akkurat det. :lol:

GD300
03-07-2010, 20:22
Idag: tetris for eksperter:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs048.snc4/34781_444932571534_683371534_6412514_4140322_n.jpg

Legg merke til surrekrokene, montert med syrefaste bøyler og gjennomgående bolter. Jeg har barn i baksetet, og vil helst at bagasjen skal holde seg der den er tiltenkt plassert.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs048.snc4/34781_444932576534_683371534_6412515_6235676_n.jpg

Utillity teltet på plass på gulvet, og sekk med diverse " lett tilgjengelig " gods...

Til slutt: gleden med ekstra lange / stive fjører, kombinert med stutte bein.

Jeg klarer ikke pakke takteltet uten å ha en liten stige å stå på. Dermed må gardintrappa bli med til Island, enten jeg vil eller ikke.:oops:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs068.snc4/34781_444932581534_683371534_6412516_1414242_n.jpg

trønder
03-07-2010, 22:12
Vil anbefale å pakke inn stige og andre ting som ligger på teltet. Det vil gnage hull i duken din.

Og ikke spør hvordan jeg hvet det...

GD300
03-07-2010, 22:13
Pakke inn,aha - sånn ja, ikke pakke " inni bilen ".

Godt tips, takker !

GD300
26-07-2010, 08:44
Selv om bilen ikke er tilbake i moderlandet, kan jeg vel rapportere at den fungerte PERFEKT på Island. Fjører og dempere var akkurat passe ( flett nye ORC samt Koni Heavy Raid ). Ingenting gikk i filler, knakk eller ramla av på turen. Med unntak av den rustne bakdøra, som disintegrerte totalt. Behørig fixa av HC og Ruffsen med en papplate ( ! ) og Gaffatape. Styredemperen ga også opp, men det er slitedel på en sånn tur. Dekka ( Goodyear MT/R ) funka veldig bra, men kaster MYE pukk på grove veger ( gjelder iof de fleste MT mønstrede dekk, der er AT bedre )

Fikk mye småskader på lakk, og panseret er blitt bulket pga tråkking ved pakking av telt, lasting av kanner og stoler på taket osv. Finerinredningen baki bilen ble UFATTELIG sliten, flisete og stygg. Slitasje på alt av kasser, stoler, bag`er osv var MYE værre enn jeg hadde drømt om, de nye alu-kassene mine ser helt bulkede ut allerede:cry:

Bilen brukte ca 1 liter olje totalt på turen, men en god del vann. Har nok en slange et sted som ikke er god, skal få sett på det når den er hjemme igjen. Lading funket perfekt, og kjøleboksen durte jamt og trutt i baksetet, også på ferga til og fra. Ingen strømproblemer av noe art, men ladespenningen er litt lav, kommer sjelden over 13,9V selv med nesten alt av forbruk av. Det blir bitelitt snaut, får se på det om jeg rekker til vinteren..

Bilen er full av aske, sand, stein ( ! ) jord, gjørme og matrester ( 3 og 6 åring i baksetet... ) og må stelles skikkelig når den kommer tilbake til Norge. Vi holdt oss unna de værste vadingene, men hadde likevel vann til panseret, så all olje på differ osv må sjekkes / byttes når bilen er hjemme, samt smøring av alle kryss og pokaler.

Dessverre viser turen nok at bilen blir litt liten for 4 personer. En Defender 110 er nok ganske mye større i bagasjeavdelingen. Men - sånt fins det botemiddel mot, den som lever får se. :mrgreen:

Vidar S
26-07-2010, 09:08
Gratulerer med vel gjennomført!
Må være morro å se at ting fungerer

GD300
26-07-2010, 09:20
For å si det sånn Vidar, jeg er VELDIG glad for de timene jeg la ned før vi dro. Å kjøre 9timer inn i ingenmannsland, for å oppdage at bilen ikke vil mer, er vel en feriemood-killer av de sjeldne. Med ca 300kg overlast konstant, blir belastningene ganske store på understellet, iaf på de vegene, og da er det kjekt at det meste henger sammen....

At noen klarer å kjøre rundt i en seriebil med harde fjørpakker på det underlaget, er mer enn jeg begriper, men Bernhard har kjørt Volvofelt der fler ganger, samt Exmil LR og påsto det gikk fint. Selv om Elisabeth påsto hun var klar for å kverke noen etter 10timer i den bilen.:D

Sånn følte vi det aldri, selv om vi ble slitne. Gode fjører, dempere og Recaro seter beskytter iaf kroppen mot unødig plager..

Solan_G
26-07-2010, 14:23
Fikk mye småskader på lakk, og panseret er blitt bulket pga tråkking ved pakking av telt, lasting av kanner og stoler på taket osv. Finerinredningen baki bilen ble UFATTELIG sliten, flisete og stygg. Slitasje på alt av kasser, stoler, bag`er osv var MYE værre enn jeg hadde drømt om, de nye alu-kassene mine ser helt bulkede ut allerede:cry:

Sanden/støvet på Island er så "ung" at det ikke har fått slipt av de skarpe kantene enda. Den er med andre ord mye skarpere mot lakk ol enn for eksempel den runde fine sanda du finner i sahara. Det er nok mange som har blitt rimelig overrasket over slitasjen det gir på alt det kommer i kontakt med....

JCP
26-07-2010, 21:24
Det svenske firmaet Baskarp-sand AB leverer faktisk sandblåsesand til noen kunder i utkanten av Sahara; nettopp fordi saharasanda er utslitt :-)

...kanskje en idé for islendingene? Blåsesandeksport, altså :roll:

GD300
28-07-2010, 20:45
en Sceptre dieselkanne med jerrykanne-fasong for 20 liter og en bråte 12V stash
Dieselkanne
http://www.maritim.no/images/products/13342-61.jpg

Denne Sceptre dieselkanna var ikkenoe bra kjøp.
Det er pip umulig å få innholdet over på bilen, uten å " miste halvparten ".
Selvsagt på en campingplass....:|
Tuten er jo lagt " nedi kanna, og man tar denne ut, snur den, og setter den inni korken, og skrur alt sammen. Siden påfyllinga er trang, og tuten bare sitter " på klem, gikk det som det måtte, tuten ramlet av.

Selv om kanna var PIP TETT når den sto på taket, oppveier dette for ingen måte ulempen med at tuten tåler såvidt lite uvøren behandling før den lekker / ramler av.

Anbefales IKKE !!

GD300

GD300
09-08-2010, 11:05
Har fått gått gjennom bilparken, og det er stadig ting som trengs fixes på.

Jeg monterte jo HD fjører før jeg dro til Island. Bilen ser selvsagt ganske tøff ut med disse, men har en forferdelig kjørecomfort. Etter mitt syn er den steinhard, og jeg vurderer derfor å ta av disse, for å legge på lager.
Alternativt selge de. Og så lekker automatkasssa mi olje igjen, for gud vet hvilken gang. Jeg samler mot til å krabbe under for å se hva som er galt denne gangen. Jeg har tømt og utbedret feil på kassa minst 10 ganger,
Montasjen av denne kassa var IKKE god. Faktisk er jeg så lei at jeg har vurdert endre tilbake til manuaelt gir, men vi får se. Vurderer bruke merce-automat-spesialist en runde eller 3 før jeg gir opp.

Jeg har også vært under den korte, hvite og inspisert. Eksosanlegget ble jo utbedret med litt Biltema deler i fjor sommer. Potta ble bytta, og det ble mekka sammen med litt flexiledd. Dette er nå rustet totalt i småbiter,
Så eksosen fiser litt. Elendig dritt. Jeg vil ha tilbake original potte, og ny krok over tanken. Da blir støynivået lavere også. Det lukter litt bensin bak bilen på H side, antar det er lufteslanger som ikke er gode.
Har bestemt meg for å ta ned tanken, og gå gjennom hele montasjen, når jeg skal bytte eksosrøret som er tredd over tanken.

Til sist skal jeg sette et sett litt mindre ekstreme dekk på bilen, så den blir litt lavere giret. Da kan den brukes litt mer som trekkbil. Forsøkte nemlig å trekke med den lange, med +40mm HD fjører, da var det 10cm klaring mellom forakselen på hengeren, og bakken. Veldig lite praktisk.

Har også i tankeprosessen å kvitte meg med EN av GW ene, for å gjøre plass til nytt prosjekt. Den korte er desverre ikke verdt så mye, og den lange sitter det langt inne å selge. Og der står saken

JCP
09-08-2010, 11:19
Eksosanlegget ditt ordner du hos Roger (http://bilenseksosanlegg.no/index.php?id=59) i Moss. :-)

GD300
12-08-2010, 12:10
Jeg har siden jeg kjøpte bilen, hatt småkrangel gående med bilen, og spesielt girkassa har voldt en del hodebry

Saken er at bilen fikk ettermontert en girkasse fra en 280GE for noen år siden, av den forrige eieren. Dette skjedde etter at den originale 5girs Getrag kassa led en dramatisk død på E18

Etter mitt skjønn var ikke montasjen særlig fagmessig utført, det manglet en god del bolter og skruer, og absolutt alt av MB`s sinnrike vacuumstyresystem for girkassa var regelrett fjernet.
I tillegg var en del ” utvendige komponenter ” fjernet, så som vacuumodulator og noe annet tjafs.

Resultat: kassa girer litt rart, den slurer litt mye, og den lekker olje.

Jeg har forsøkt utbedre oljelekkasjene siden jeg fikk bilen. Det har blitt byttet slanger, banjonipler er remontert, denne gangen MED kobberskiver, og det er gjort en god del arbeid fra min side. Like fordømt så lekker det olje, og jeg begynner bli ganske LEI hele oppsettet. Jeg ønsker også å trekke tungt med bilen, men dette er jeg veldig usikker på om er så smart med den girkassa som sitter i bilen i dag. Har derfor unngått dette, så lenge som mulig.

Jeg lurer derfor veldig på hva jeg skal gjøre for å få en løsning jeg kan leve med.

1. Bytte til vanlig 4 girs girkasse
2. Bytte til 5 trinns ” krabbegirkasse ” med ultralavt førstegir, veldig gode kasser for offroadkjøring.
3. Flikke videre på automaten, og godta at den ikke kan brukes til å trekke tungt med samt at den ” markerer ” litt ( som antagelig vil føre til skilsmisse før tida )
4. Bytte hele oppsettet, til en 290 eller 300 motor av ” ny ” generasjon, som da kan bruke alle nyere 5girs etter ønske.
5. Siste alternativet er å kjøpe en Mercedes 300GD til, MED automat, og flytte HELE,KOMPLETTE oppsettet over i bilen, inkl. alt det som mangler i dag av stag, overføringer, automatiske pådragsjusteringer osv.

Jeg begynner bli veldig sliten av de problemene med den girkassa, og har vært fristet til å kaste kortene flere ganger. Det er trangt, møkkete og ugreit å mekke under der, jeg har ikke tilgang på skikkelig verksted,
jeg mangler dokumentasjon og alle løsninger som har vært valgt er av tvilsom opprinnelse. Det var veldig digg å ratte sakte og pent rundt blant lavasteiner med automat, men alle de andre kjørte manuell og de kom seg rundt de også..

Automatens hovedfordel er i jobbkjøringa, den er selvsagt totalt overlegen til bybruk. Samt ved rygging med henger, lirking og der ” finmanøvre ” bør til, er den flott. Men hva hjelper det.

Jeg vet mao ikke helt hvor jeg skal begynne, for å si det mildt.., men ser vel at å dytte alt foran meg ikke går særlig lengre. Kona surner over alle oljeflekkene på asfalten, forståelig selvsagt. Og unødvendig..

Det er vel heller ikke til å legge skjul på at jeg liker at ting er på stell, skikkelig på stell; for bilen kan jo fint BRUKES sånn den er...

Så; der står saken.

Terje K.
12-08-2010, 12:58
"Kill your darlings!" sier amerikanerne.
Ved å fase ut den hvite får du kanskje mer tid/kapasitet til å stelle med den grå, og så får du mer overskudd av å kjøre en bil du er fornøyd med i det daglige.

Girkasse:
Klart det ville vært deilig med en komplett, velfungerende automat, i en ideell verden, men bytte til (overhalt?) manuell er vel en kortere vei til alt-på-stell-følelsen?
Det er vel kanskje også en mer robust løsning, i betydning færre følsomme tekniske komponenter, som kan skape krøll langt hjemmefra?
Manuell gir vel også litt mindre forbruk (1-3 dl?) = lengre rekkevidde på "ekspedisjon" og lavere kostnader i det daglige. Jeg regner (en sjelden gang) på det og kommer til at et par desiliter fort utgjør en tusenlapp i måneden, og det er greie penger å bruke på noe annet.
Automat er selvsagt perfekt til å lirke med henger, men hvor mye gjør du det?
Jeg kjører mye med henger og bruker ganske konsekvent lavserie når jeg rygger. Men det er kanskje ikke noen god løsning på fast dekke; uten senterdiff?
Har ikke 463-transferkasse med fulltime forresten? Er det en praktisk mulighet? Kanskje det er noe å tenke på i samme slengen?

Hvor mye ville det koste med f.eks. nyere 290 eller 300? - og hvor mye av kostnaden kompenseres ved mindre forbruk?
Her kommer f.ø. det beste, og minst rasjonelle, argumentet inn: En av naboene mine har en W124 med R6 300tdi og rakrør. Det låter så vidunderlig at det gjør alle andre betraktninger helt irrelevante :)

En G-vogn med den lyden (og det smidige, uovervinnelige draget), og full-time, måtte vel være den perfekte bilen?

Mvh Terje K.

Bernhard
12-08-2010, 15:19
Mitt forslag: 4 trinns man kasse, er helt sikker på at du kjører mer forover enn bakover.
Bernhard

GD300
12-08-2010, 21:45
Et hemmelig sted i Østfold torsdag kveld:
http://lh5.ggpht.com/_q0Y5O70hYb8/TGRNVhLaYvI/AAAAAAAABfg/8DiK1WPzNuc/s640/2010-08-12%2021%3A36%3A27%20%2B0200.jpg
http://lh6.ggpht.com/_q0Y5O70hYb8/TGRNGptPrLI/AAAAAAAABgA/eVvy_QLNPEQ/s640/2010-08-12%2021%3A35%3A33%20%2B0200.jpg
http://lh3.ggpht.com/_q0Y5O70hYb8/TGRNmlFsqfI/AAAAAAAABf4/gpaEaOf5vmg/s640/2010-08-12%2021%3A37%3A28%20%2B0200.jpg

http://lh3.ggpht.com/_q0Y5O70hYb8/TGRM4yXPq6I/AAAAAAAABfU/CutaZe9-Mk4/s640/2010-08-12%2021%3A34%3A34%20%2B0200.jpg

Reisefølget mitt fikk problemer på sine 235-75-15 dekk, og selv med fulle sperrer og godt med pådrag gikk det galt to ganger.
Vi slepte bilen løs med mye pådrag og alt av sperrer inne på 2 biler.
Så fortsatte vi med en bil, og bilen som ikke klarte brasene, får nå oppgradert dekka fra vinterdekk med non-mud mønster, til minimum 33-1050-15 MUD eller noe i den gata

asmo
12-08-2010, 21:51
Hyggelig å bli kalt for reisefølge, selv om ikke reisen var spesielt lang :D

GD300
13-08-2010, 16:59
Er ikke lengden det kommer an på vet du; iallefall det jeg blir trøstet med hele tida....

Forøvrig er det veldig flott å se at du har en Geländewagen av NY GENERASJON.
Ikke ofte det kommer NYE GENERASJONER av disse mesterverkene......:D

GD300
13-08-2010, 18:38
Hm - dette er bilen som ALDRI skulle Offroades med....

Men - den fortjener da vitterlig å få strekt fjørene litt ?

http://lh5.ggpht.com/_q0Y5O70hYb8/TGVdXRqKKmI/AAAAAAAABgk/Bxb1kQm2iO4/s640/2010-08-13%2016%3A57%3A14%20%2B0200.jpg

OneTen
13-08-2010, 21:26
Alle har vel godt å få strekt seg litt av og til :-)

GD300
25-08-2010, 22:17
Som vanlig har jeg jobbet med girkassa. Den har jo lekt olje fra jeg kjøpte bilen, og til tross for 20talls demonteringer, bytte av alt mellom ca converter og flens bak, har lekkasjene ikke latt seg stoppe.
På lørdag tok jeg mot til meg, etter å ha besøkt Berghs automatservice i Oslo, som er MB automateksperter ; til å løsne sekundærpumpa. For - det har vært under denne siste lekkasjene har vært observert. Oringen ble byttet, alt ble remontert, bilen ble startet og VOILA !!!! - det lakk fortsatt .......:-(

Jeg fikk så se et deksel på toppen av kassa, som ikke engang står på EPC. Der står det et plast deksel dytta inn, som ikke er sikret på noe vettug vis. Det var nesten umulig å se dette deksel / coveret; men likefullt fikk jeg fipla det løs med en kort flat trekker. O-ringen inni dekselet så morken ut, og etter litt testing fra Biltema-oring settet, fant jeg en som kunne benyttes.
Og jammen, endelig etter 6mnd med iherdig søken, ser det ut til at girkassa er tett. Jeg tar ikke sorgene på forskudd, så jeg tror dette blir bra. Originaldeler blir bestillt, så blir de som MB hadde tenkt det skulle være.

Jeg har også fått meg et justerbart drop hengerfeste, da bilen er for høy til at man kan bruke vanlige hengere sånn uten videre. I samma pakka var det med mansjett rundt mellomkassespaken på den korte, samt ny eksospotte til den korte. Biltema potta jeg monterte, varte bare 1 år eller så.

Resten av kvelden gikk med til å POLERE !!:lol: den hvite bilen. Den lille lakken som er igjen, trenger så sårt litt stell. Jeg håper den vil motstå salt litt bedre også.

Til sist har jeg bestemt meg for å ta liten sveisejobb i vinter.
Jeg kan overhodet ikke sveise rust, men tror jeg kanskje blir ekspert før denne er på vegen igjen:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs481.ash1/26345_396995831534_683371534_5457319_6097997_n.jpg http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs501.snc3/26345_396996086534_683371534_5457335_6356429_n.jpg

Jeg hadde ikke hjerte til å høgge en kort GW300STT1985 modell. Så da blir det å ta Kemppi`en fatt i mørke høstkvelder. Den får antagelig 3liters 147hk motor, 5gir manuell, islandsbreddere og 35" dekk om alt går som jeg vil. Dette blir " pappa ønsker seg " prosjekt.

GD300

qcnr
26-08-2010, 15:25
Man sveiser ikke rust!!!
Rust skjæres vekk slik at frisk stål kan sveises sammen.

Reisende Mac
26-08-2010, 15:33
...eller, man bare dekker det med gaffa-tape. :mrgreen:

[ironi-av/på og greier...]

GD300
26-08-2010, 18:46
Ja, altså når jeg snakker om å " sveise rust " så snakker jeg jo egentlig om å " sveise inn ferskt stål der det tidligere var rustent stål.

Døra på sølvgråbilen blir byttet bare lakkereren får jobben levert på døra. Har bare ikke rekki det enda, for dører har jeg fått fatt på..

GD300
27-08-2010, 22:31
Det er sjelden vare her i huset at en voksen mann er på nippet til å gråte.

Har idag montert flett nytt drop-ball hengerfeste fra VTP, for endelig skulle bilen få forsøke seg som trekkvogn. Etter at installasjonen var klar, hengte jeg på 1500kg henger ( campingvogna ) og tok en test tur.

Det var årets nedtur må jeg si..::roll::roll:
Bilen går som ei bøtte med drit. Motoren går som et skolda troll den, men automatkassa er HELT uten evne til å omsette effekt fra motoren til framdrift av vogntoget. Jeg antar at 230GE en drar nok vogna med atskillig mer futt og frat. Skuffende; elendig og dårlig. Uten henger går bilen nær sagt som før, mao som et bombefly.

Motivasjonen for å begynne med ENDA et konverteringsprosjekt er ca under null, så jeg får ta en timeout før jeg bestemmer meg hvor veien går videre.

GD300 - auto L_A_T

GD300
29-08-2010, 12:14
Igår var det duket for litt kos med 230`en.

Fikk først byttet ut jalla-biltema potta med en brukt originalpotte. Svingen over tanken ble også byttet, selve røret var bra, men festene var ødelagt. Gadd ikke sveise nye, så jeg satte på nytt rør. Fikk også byttet mansjetten rundt transferspaken, den slipper inn MYE støy når den er defekt. Merket det på en underlig måte, en gang jeg var kald på fingrene satte jeg hånda nedi ved girspaken, fordi varmerørene går tilbake til baksetet der. Merket med en gang at det ble MYE mindre bråk i bilen. Altså måtte mansjetten byttes. Det tok bare et år.... men nå er den på plass.

Til sist måtte jeg bytte dynamo. Det glødet i ladelampa, altså var diodene gående. Gadd ikke bytte dioder, siden jeg hadde dynamo fra en av høggebilen liggende, Det var en 280GE med snorkeldynamo. Vips så var den på plass. Dermed var bilen bedre enn på lenge, og jeg koste meg med en 12mil biltur.

Har tenkt å forsøke få montert bilstereo ila. dagen.g

Vidar S
31-08-2010, 14:47
Du står på fælt Espen. Hvor mange biler har du nå?

GD300
31-08-2010, 14:56
øhh - er du kjærring eller ? :lol:

Fikk forresten handla meg girkasse til den grå i går, for en hyggelig pris. Vanlig, standard 4girs med aksel og det hele.Mangler bare guts til å starte byttet. Så er jeg snart ferdig. :mrgreen:

GD300
02-09-2010, 15:20
Neste prosjekt var av det litt mer uventede slaget, og får antagelig ganske stor innvirkning på hele bilparken om det blir noe av.

Heldigvis kan jeg kose meg rundt i den korte, hvite 230`en min, uavhengig av omskiftende settinger på andre fronter

Mer info følger. :D

Vidar S
02-09-2010, 16:55
Har en følelse av at du har flere biler enn det som står i signaturen din :D

JCP
02-09-2010, 20:06
Kanakje han endelig har fått noe fra ei øy? :roll:

GD300
03-09-2010, 07:58
Endelig ?

Har hatt fler LR enn de fleste vet om siste årene....:lol:

Men neida. Ingen bilhandel denne gangen.

Og Vidar, kanskje du har rett i dine antagelser. Forøvrig blir neste innkjøp på bilfronten antagelig noen ruller isolasjonsmatter, gipsplater og en lavløfter...:lol:

Lars Erik
03-09-2010, 13:39
Forøvrig blir neste innkjøp på bilfronten antagelig noen ruller isolasjonsmatter, gipsplater og en lavløfter...:lol:

Hører jeg dugnad i garasjen her :-) Er ikke kresen på hva slags øl jeg får......

GD300
05-09-2010, 21:05
Kan vel røpe at det blir garasjetreff, med påfølgende Tematreff for Island, med bespisning og kaffedrikking ila senhøsten.

Siden det er kjedelig å ha treff alene, kommer det invitasjon.

PS - det er ikke verdens fineste garasje, men den er min, bare min. :lol:
Vitale mål er 6x7 meter, og har jeg ikke målt feil, går det inn en hevet bil MED takgrind på taket.

PS - huset er ikke så galt det heller......., og eiedommen er hele 1,9 mål, det meste i gårdsplass....

Terje K.
06-09-2010, 00:23
Gratulerer! :)

Mvh Terje K.

GD300
20-09-2010, 14:59
Skjer veldig lite på bilfronten om dagen, det er husbytte som er i fokus. Både den grå og den hvite Merca tusler og går, uten de store utfordringene.

Men – litt er det da likevel pågang. Siden jeg ikke fikk tilslaget på det lange monsteret jeg sikla på, er det nye planer på gang. Som bla.a inkluderer merkebytte ( ! ) nok en gang.
Etpar utgaver fra riket med den oppgående sola er inspisert, uten at noen konklusjon er trukket enda. Jeg har iaf fått veldig klare meninger om ha jeg ser etter i en turbil, særlig etter den runden vi hadde i sommer.
Stikkord som ” solid, enkel, robust & reparerbar ” er vel kort oppsummert det jeg ser etter. Samt ” stooooooort utvalg av ettermarkedsdeler ”…:D

Siden jeg ønsker mulighet for 35-37” dekk ( !! ), i det minste vinterstid på tur i skog og mark, ser det ut til at dette er eneste mulighet for å slippe teltlivet. Som jeg egentlig er kurert for en tid framover.
Dessuten er det jo moro å ha noe på gang, ikke minst trenger jeg å få kjørt inn den nye garasjen min så snart som mulig.

To be continiued ! :wink:

JCP
20-09-2010, 18:02
Jeg gjentar:

Kanskje han endelig har fått noe fra ei øy? :roll:

Er ikke Den oppgående Sols Rike opptil flere øyer, mon tro :lol: ;-)

GD300
25-09-2010, 21:10
Skjer vanvittig lite på bilfronten om dagen, men fikk da målt garasjehøyden min idag. Portene er 270cm høye, og takhøyden er enda litt høyere.

Ser ut til at neste innkjøp på bilfronten blir isolasjonsplater, rupanel og gips. Samt maling i bøtter og spann....

Ellers går det litt i tegning av camper om dagen, men ikke lett få til det på de chassis som er tilgjengelige. japs PU er rett og slett for kort til mitt bruk. Får se. det fins fler biler på finn enn fisker i de hav jeg har sett siste årene...g

GD300
26-10-2010, 21:26
Lite framdrift på bilfronten. Fikk byttet en eksospotte pakning idag, med resultat at jeg fikk lekkasje på en potte. Den hvite bilen går alt for lite, står mest stille.....

Får forsøke å bytte potta en dag. Går det like kjapt som med den eksospakningen, blir det til våren.....:roll:

Fikk meg et sett vinterfelger også, fra medforumist. Dekka er dog fra ca før inkvisisjonen - så jeg tror jeg skaffer noen andre før de legges på...

PS - eksospakningsbytte jobben foregikk i egen, privat oppvarmet garasje. Det føltes ganske deilig må jeg si, og anbefales ALLE ANDRE turbileiere som ikke har egen garasje til å mekke i, skaff en så raskt som mulig...

GD300
02-12-2010, 08:29
Mandagen starta bilen greit, tross at den hadde stått fra fredagen.
Tirsdagen var den litt lei, men fyra etter litt overtaling.
I går var den seig, tross at den hadde fått tilbake plassen sin inni garasjen.
Idag nektet den plent, selv om den var stått med batterilader for å friske opp i hele natt. Forsøkte fler runder, før jeg ga opp. Gradestokken viste bare minus 18, mens det tirsdag var 23minus.

Etter litt betekningstid valgte jeg å vri nøkkelen rundt på den korte, som har tilbrakt siste 6 uker ved siden av garasjen, under en snøhaug.
Under over alle undere, den fyret på første forsøk. Den grå får stå noen dager i skammekroken, så får jeg fikle litt med motorvarmer opplegget når det blir litt varmere. Det har vært ufunk LENGE, og delene jeg demonterte er surret bort i flytteprosessen. Glødepluggene er antagelig fra inkvisisjonen også, men jeg har rett og slett ikke hatt tid / overskudd til å se mer på dette.

Bernhard
02-12-2010, 09:16
Jeg føler meg ganske heldig fordi jeg er født FØR inkvisisjonen, for da var alt så meget bedre.

Bernhard

PS
Det er også litt friskt her i syden, batt.lader'n står på hele tiden.
DS

GD300
03-12-2010, 10:06
Fikk meg etpar gufne slengere på bilen på turen hjem i går, og bestemte meg for å i det minste sjekke lufttrykket.

0,9bar er kanskje litt lite på asfalt, og kombinert med normalt trykk på andre siden, var det ikke rart bilen ble litt " lealaus ".

Med litt ekstra luft, ble alt så meget bedre. Olav klaget på at det bråkte i bilen min, litt av et utsagn fra en som kjører feltvogn med kalesje til hverdags......:lol:

Harald Hansen
03-12-2010, 10:32
Olav klaget på at det bråkte i bilen min, litt av et utsagn fra en som kjører feltvogn med kalesje til hverdags......:lol:

Men han har ikke med deg til hverdags... :mrgreen:

GD300
12-12-2010, 12:56
Hvor lenge var Adam i Eva ?

To dager etter min lovsang om god bil, nektet driten å starte. Jeg mistenkte med en gang bensinpumpe rele, en dyr dings som skal sørge for at tanken ikke tømmes i motorrommet ved en chrash der motoren stopper. Denne ble byttet med et gammelt jeg " arvet " for en tid tilbake. Jeg feilsøkte et øyeblikk, og joda, det VAR releet som var gåent.

Nå var dådyra rågode, BoS hadde salg og skulle bare ha 5500kr for et sånt rele. VTP hadde dog heldigvis et pent brukt på lager, som kom dagen etter forespørsel tilsendt pr post. 5 min etterpå var bilen oppe å kjørte igjen.

Det fins firma i Nederland som overhaler sånne relebokser for ca 1000-1200kr eller så. Det er nok transistorkretsen som er grunnne til at det blir så dyrt.
Man kan fint etstatte releboksen med et vanlig rele fra tema el.l

Igår var jeg hos en venn, som er bonde. Der ble det mulighet for å strekke litt på fjørene, på nedsnødde skogsveger. Både sperrer og god fart måtte til før jeg var øverst på området som ble " lånt " for anledningen ( mens kaffen ble varm og bonden fjernet snøen på tunet.

Når jeg kom hjem, stoppet jeg ved postkassa. Det var søkke mørkt, og bilen ble plassert med langlysa på. Da kom naboen, og passerte i 50kmt. Dessverre var det ikke veg der hun kjørte, så hun dro rett til skogs etter å ha fått hjulet utenfor vegbanen. Hun skjønte at det var litt dumt å kjefte på undertegnede, siden hun jo faktisk KUNNE stoppet når hun ikke så hvor hun kjørte.

Dermed fikk 300GD`en gjøre tjeneste som tauebil, og slepte et stk. unevnelig plastbil tilbake på vegen, der den nok passer best. Jeg brukte et kvarter på å lokalisere et slepefeste, og 20 sekunder på å trekke bilen tilbake til vegbanen.

Moderne biler har nesten ikke slepefester der det går få inn et slepetau eller en sjakkel, er min erfaring...

GD300
22-12-2010, 07:55
Bilaktiviteten foregår stort sett på Finn.no om dagen. Man drømmer selvsagt om noe nyere, bedre, større, mindre, mer økonomisk eller i det minste i en annen farge. :mrgreen:

Siste nå var egentlig at Subaruen til kona frøs i demperne bak. Hele hjulhuset var stappfullt av snø / is, og til slutt så den ut som en Yankee fra tidlig 80tall ( lav foran / høy bak ) Litt varmtvann fixet biffen, men den bilen er iferd med å gå ut på dato. Ellers skjer det lite, selv 4-5KW propanovn er totalt sjanseløs når det er 15-30minusgrader utendørs. Akkurat i dag er det så kaldt at jeg vurderer å la være gå ut å hente ved. Setter meg ved sikringsskapet i stedet, siden måleren gjør at det er husets varmeste rom.....:mrgreen:

GD300
18-01-2011, 09:26
Tja; hva skjer ?

Siste 5mnd har stort sett gått med til hus. Kjøp av hus, flytte sakene fra ett hus til at annet, oppussing av hus, vasking av hus, takst av hus, visning av hus
Mao bare kjedelige greier. Jeg har fått meg stooor & fin garasje, men den inneholder forerløpig to møkkete biler, masse pappkartonger, en palle med ved, og diverse snøskuffer.

Velvel – den grå bilen oppdaget jeg brått og ” uventet ” var gått over PKK datoen sin.
Ingenting gjøre med det, utover å bestille time, og klargjøre for neglebiting.
Med fasiten i hånd, var det ikke mye å være overnærvøs for. Litt ugreit handbrekk, grunnet feilmontasje av en brekkwire, samt etpar dårlige lyspærer, grunnet fravær av vedlikehold, og så kan bilen brukes litt til
Nå er det heldigvis bedre tid til å tenke på bil, tur og det som er moro framover. Jeg har studert litt muligheter for å bytte bil ( bombe) men tror ikke det blir noe av nå.
Jeg ser at jeg må ut med minst 120 000 imellom om jeg skal skaffe meg noe som kan være i NÆRHETEN av den grå bilen min bruksegenskapmessig. En Defender 110 TD5 er nok det eneste som ytelse, plass og kjøremessig
er i samme gata på, og da snakker vi vel 150 000kr for en bil jeg kan leve med.
Etter min erfaring er det nå antagelig kun LandRover og Mercedes GW som kan dekke mitt behov for bil. Det fins en rekke andre, sikkert bedre turbiler også, men de faller stort sett igjennom på pris:
Å betale 250 000 for en shiny, flott bil, for deretter å gå på skjermene med støvler fulle av grus, er rett og slett ikke aktuelt.
Vi grubler også litt på ” accommodation ”. Jeg kan med sommerens tur ærlig innrømme at en camper, eller en innebygget bil av noe slag, hadde vært stas. Takteltene ble jo solgt om lag med en gang etter hjemkomst fra Island.
Et alternativ spesielt jeg ivrer for, er en pickupbasert camper, helst med hevetak. Men – da må jeg både handle pickup og camper, og på toppen av det hele, må jeg sette GW`en min på stallen. Altså rykk tilbake til start, og tenk på nytt
Siden ønsket om å bruke bilen jeg har, kom tanken snikende, hva med en offroad-camper-tilhenger ?
Jeg har egentlig vært motstander av henger, men prinsipper er vel til for å brytes, så hvorfor ikke ? Kontaktet min etter hvert gode mailvenn Helmut hos Gordigear, og jo da, han kunne bekrefte at de hadde tilhengertelt, egnet for å
montere på en vanlig tilhenger av passende størrelse. De skulle tom lansere ny modell nå i våres.

Dermed kan det godt hende jeg bruker våren på å snekre sammen en turhenger til bruk sommeren 2011. Den vil da bestå av et Mjørud vanntank-understell, en påmontert kasse i aluminiumsplater, med uttrekkbare skuffeseksjoner, samttilhengermontert telt fra GordiGear eller tilsvarende.

Siste alternativet er å kjøpe taktelt en gang til, men det vel litt moro å teste andre løsninger også. Ikke minst med tanken på at 3000km kjøring på asfalt med 160kg på taket ikke akkurat frister ALTFOR mye…
Og til de som syns et vanlig bakketelt må være beste løsningen, det er jo så kjedelig at vi like gjerne kan bli hjemme :mrgreen:

Harald Hansen
18-01-2011, 10:20
Nå er det mange med tilhengerprosjekt "i magen". Minner bare om at det er dokumentasjonsplikt på turtilhengerbygge! Bilder, tekst og tegninger kan legges i egen tråd her på forumet. :elg:

Terje K.
18-01-2011, 18:07
En Defender 110 TD5 er nok det eneste som ytelse, plass og kjøremessig er i samme gata på, og da snakker vi vel 150 000kr for en bil jeg kan leve med.

Jeg har kjørt mye Td5 i det siste og det er en trivelig motor, hvis man (som jeg) liker lastebilfølelsen. Men i den prisklassen ville jeg heller ikke avskrevet 300Tdi (t.o.m. 1998 )
Dessuten tror jeg du ville bli minst like lykkelig av å bruke 1/3 av ny-bil-budsjettet på å fortsette å utvikle G-vogna :-)

Siden ønsket om å bruke bilen jeg har, kom tanken snikende, hva med en offroad-camper-tilhenger? (..) ... Dermed kan det godt hende jeg bruker våren på å snekre sammen en turhenger .. (..) .. samt tilhengermontert telt fra GordiGear eller tilsvarende.

Jeg har også lekt mye med tanken på terrengtilpasset kompakt turhenger. Ettersom jeg det siste året plutselig har mistet campingvognfordommene, tror jeg nå at jeg ville hatt en fast, isolert (divinycell) kasse med køye og "våtcelle" som basis for en rask overnatting, pluss fortelt eller baldakin med én eller to vegger for lenger opphold.
Og jeg vil mye heller kjøre langt med en god, riktig lastet henger på rundt ett tonn, enn med overlastet, topptung bil.
På fjorårets turer og treff var det også helt overlegent å ha en henger med fortelt som base, og dermed ha bilen fri til utflukter og aktiviteter.

Her er min veldig grove dagdrømskisse:

http://turpaahjul.com/forum/attachment.php?attachmentid=652&stc=1&d=1295369626

Understell ala Mjørud med bremset 1500 kg aksel. Alu-dørk med divinycellkasse. Lengde 4,5 m, inkl. triangeldrag med plass til gassflasker, jerrykanne og reservehjul. Bredde max 2m, og helst samme sporvidde som bilen. Køye(r) på tvers bakerst kan bli lange nok med et lite "slide-out"-arrangement i fotenden.

Mvh Terje K.

GD300
18-01-2011, 20:23
Min 300GD STT har ETT stort problem.
Den mangler 4te gir. Jeg henter litt med overdimensjonerte dekk, og kan sikkert hente litt til med å montere manuelt 4trinns røreverk, men overgir får den ikke før jeg bytter motor.
Motorbytte til en mer moderne 6sylindret sak, gjerne da uten turbo, er eneste mulighet for å få overgir / mer langbeint bil.
Iof ikkenoe dum tanke, men det sitter langt inne å endre et winning team....

GD300
14-02-2011, 22:22
Waschera ?

På bilfronten ? Lite, veldig lite.
Jeg jobber sakte og sikkert med å få isolert garasjen. 15cm på veggene, og 20cm i taket, tar sine timer å få montert når man er amatør. Dertil blir det jobbet bare noen timer pr uke, og da går det sakte.

Men; det kryper framover, og målet er vel at det er klart til bruk når våren er her:lol:

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/180479_10150139463396535_683371534_8464946_8237797 _n.jpg
( det ser mer sjuskete ut enn det er på dette bildet )

Kostnaden er den samme om man er nøye eller slurver. Kappebord, vinkelhake og glavakniv må til for et brukbart resultat:
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/179820_10150139463486535_683371534_8464950_1349092 _n.jpg

En vegg er klar for plast / veggplater, eieren beundrer det fine arbeidet sitt:
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/181603_10150139463366535_683371534_8464945_6948971 _n.jpg

Min gode venn i nøden, mr. Propanovn:
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/182250_10150139463321535_683371534_8464943_7089969 _n.jpg

4200W er faktisk tilstrekkelig nå, som garasjen er tett og 90% isolert.

Fortsettelse følger. Håper jeg snart kan få opp første veggplatene, og ikke minst himlingen.

To be continiued:

Reisende Mac
14-02-2011, 22:26
Ser man det ja. dette blir bra!
Her ser det ut til å bli nok takhøyde til at jeg får inn ambulansen her jo :safari::mrgreen:

Terka
14-02-2011, 22:38
Her ser det jo både tørt og varmt ut! Kommer innom med Traktoren en dag jeg! :D

GD300
15-02-2011, 07:53
RM: om fryseWogna får plass, er jeg litt usikker på. Porthøyden er bare 270-275cm, det blir vel i snaueste laget..

Terka: kaffe fins om ikke annet tilgjengelig til enhver tid...

Terje K.
15-02-2011, 14:05
Flink gutt! :-)

Men:
(..) ... En vegg er klar for plast / veggplater .. (..)

Plast, eller noen annen form for diffusjonstett kondensfelle, ville ikke jeg hatt, som vi har snakket om før ;-)

Mvh Terje K.

trønder
15-02-2011, 14:58
For første gang er jeg uenig med Terje. Bruk plast.

Jeg ser du har varme på, og har det vært kaldt ute kan du ta denne sjekken: Trekk ut isolasjon på en yttervegg. Det trenger ikke være store biten. Er det rim mot vindsperre?

Jepp, akkurat som jeg trodde. Du trenger plast.

ruffsen
15-02-2011, 15:26
huff, beklager terje. men er nok uenig med deg for engangs skyld.....beklager...

Vidar S
15-02-2011, 15:28
Jeg har sett resultatet av å ikke ha plast
BRUK PLAST og ha ventilasjonluker

Terje K.
15-02-2011, 15:43
For første gang er jeg uenig med Terje. Bruk plast.
Jeg ser du har varme på, og har det vært kaldt ute kan du ta denne sjekken: Trekk ut isolasjon på en yttervegg. Det trenger ikke være store biten. Er det rim mot vindsperre?
Jepp, akkurat som jeg trodde. Du trenger plast.

Jeg burde selvsagt vite bedre enn å krangle med de voksne, men spørre kan jeg jo ...
I en bygning som mesteparten av tiden ikke har innvendig oppvarming: Hva med sommer (vår og høst), når det er kjølig inne i garasjen om natten, og så kommer varmen ute om dagen, hvor legger kondensen seg da?

Mvh Terje K.

GD300
15-02-2011, 15:58
Skal vi ta diskusjonen om rupanel vs gips, vs sponplater med det samme kanskje ?

Har tenkt spon på veggene og rupanel i taket. Mest fordi denne kan legges " løpende " og er enklere håndtere alene. Selvsagt ikke så brannsikkert som gips, men det er uansett ingen fare for spredning av en evt. brann til bolighus ( stor avstand )

Spon eller panel med gips UTENPÅ er en mulighet, men dobbel pris, dobbelt arbeid osv frister LITE...

Terje K.
15-02-2011, 17:52
Skal vi ta diskusjonen om rupanel vs gips, vs sponplater med det samme kanskje ?

I et lokale der du skal jobbe, kanskje flytte en sykkel, sette fra deg spettet langs veggen eller feie gulvet, ville jeg i alle fall hatt mer enn bare gips på veggene. Det er fryktelig fort gjort å skumpe borti og skade gipsplatene.

Dersom du bruker f.eks. forskalingsbord eller rimelig rupanel under gips, er det nok en tanke å la bordene tørke (& vri seg) ferdig før du skrur gipsen.

Mvh Terje K.

Vidar S
15-02-2011, 18:05
Mercedesløsningen, og det er vel den du går for, er rupanel med gips utenpå. Skru rupanelen først, legg på plast, deretter plater. Da vil plasten ligge godt klemt, du ha spikerslg over alt, du får en stabil solid varig innervegg.
Merkostnaden blir fort glemt, like fort som en halvdårlig gadget til bilen.

trønder
15-02-2011, 18:21
Jeg burde selvsagt vite bedre enn å krangle med de voksne, men spørre kan jeg jo ...
I en bygning som mesteparten av tiden ikke har innvendig oppvarming: Hva med sommer (vår og høst), når det er kjølig inne i garasjen om natten, og så kommer varmen ute om dagen, hvor legger kondensen seg da?

Mvh Terje K.

Selv om bygningen blir varmet en gang pr vinter må det plast, eller i det minste en diffusjonsjdemende sperre. Vaflex er ypperlig. Den puster nesten ingenting.

De få gangene at utetempraturen blir varmere enn innetempratur kan det skje saker, men jeg har aldri sett det. Det skal til tempraturfoskjeller til før det kondenseres i veggen.

Derimot har jeg sett hva som skjer når dampsperren er borte.

Hva blir det til GD300? Har du røsket bort litt isolasjon for å se bak?

BBM
15-02-2011, 18:33
Kommer jo an på hvilken type gips du bruker, men prisen er gjerne høyere enn for standard.
Robust er jo fin til det meste, branngips har jeg slått på med slegge uten å skade.

GD300
15-02-2011, 19:18
Hva blir det til GD300? Har du røsket bort litt isolasjon for å se bak?

Det har jeg ikke noe plan om å gjøre.
Jeg tror fullt ut på det du sier.

Terje K. - du hadde gode argumenter - men denne gangen valgte jeg høre på noen andre.

Rupanel - plast, gips. Gulp - ender det med byggelån for å få innredet garasjen altså ?

Vidar S
15-02-2011, 19:49
Du trenger ikke kjøpe 1. sort. Du kan bruke mesten hva som helst av panel, bare den er flat og tålelig jamn i tykkelsen. Sjekk med småsager rundt om kring, er vel noen slike igjen på romeriket også
Du trenger heller ikke kle hele veggen, hvis det er spikerslag du først å fremst er ute etter. Paneler der du trenger det mest, og lekt stendere og sviller forøvrig, da blir det en Lada-løsning. Funker, men ikke optimalt

GD300
15-02-2011, 19:51
Mja, sålenge Byggmax selger rupanel 15x120 til 7,45pr løpemeter, er det neppe interssant å sjekke fler leverandører

Jeg får se hva lommeboka tåler. Vi sitter fortsatt med 2 hus, og det merker man jo...:???:

knut e
15-02-2011, 20:01

Har tenkt spon på veggene og rupanel i taket. Mest fordi denne kan legges " løpende " og er enklere håndtere alene. Selvsagt ikke så brannsikkert som gips, men det er uansett ingen fare for spredning av en evt. brann til bolighus ( stor avstand )

Spon eller panel med gips UTENPÅ er en mulighet, men dobbel pris, dobbelt arbeid osv frister LITE...

Husk at Gips er relativt sett billig så kan evt slenge på allikevel, man får også rehab. gips (dette er nok gips med en mørk fortid som narkoman)
som er 6mmtykk og bare 90brei, enkel og legge og ,med rupanel eller spon under så skulle den gjøre nytten.
Fint og kunne sette gnistregnet fra sliperen rett i veggen uten store bekymringer

GD300
15-02-2011, 20:19
MM - det morsomme er at REHABGIPS (http://www.byggmax.com/no-no/Prod/Skivmaterial/Gips/Default.aspx) koster vesentlig mer enn vanlig gips da...

knut e
15-02-2011, 20:27
hmm, det kommer litt an på hvor du handler. Jeg kjøper mine byggevarer via jernia her jeg bor og der er rehab gipsen billigere pr. m2 enn 12mm.
i tilegg så sjekk mer enn byggmax, de er billige på mange ting men på trelast ol. er de ikke billige og andre butikker har endel og fire på prisen.

GD300
15-02-2011, 20:29
Handler utelukkende på Byggmax og Smartclub, siden de to har prisene på sine Websider, oversiktlig og greit. Byggmax har også lagerstatusen, veldig kjekt sjekke før man kjører avgarde.

Maxbo kan gå å legge seg. For en elendig butikk, lete opp en ansatt for å spørre om prisen i 2011 ?

Vidar S
15-02-2011, 20:58
Mja, sålenge Byggmax selger rupanel 15x120 til 7,45pr løpemeter, er det neppe interssant å sjekke fler leverandører

Jeg får se hva lommeboka tåler. Vi sitter fortsatt med 2 hus, og det merker man jo...:???:
Får du den for fem på ei lokal sag, monner vel det?
Du som er en råtass til å prute på biler, hvorfor ikke på byggevarer??

GD300
15-02-2011, 21:06
Får sjekke litt.

Pruter dog aldri på biler. Når jeg ser noe jeg må ha, ja, da bare MÅ jeg ha den...:mrgreen:

Terka
08-03-2011, 00:26
Denne er vel noe for deg? (Foldebord til bakdr)
http://cgi.ebay.de/Klapptisch-Hecktur-Mercedes-G-/200526746958?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item2eb053554e

GD300
08-03-2011, 07:51
Jeg har delt bakdør, og kan dermed ikke bruke en sånn " standardløsning".

Ser ikkenoe stort påeng i et sånt bord, bruker enten gulvet i bagasjerommet eller en alukasse om jeg trenger avlastning. Har hatt planer om å montere campingbordet på undersiden av takgrinda, så langt er det blitt med planene...

Terka
08-03-2011, 09:14
Ahh.. glemte det! Sorry! (Husket bare du kommenterte det nefellbare bordet med bein. Enig i at det er passer bedre. :) )

GD300
07-06-2011, 17:24
Ikveld skal automatkassa ut. Montert av amatører, som nok neppe visste detaljert åssen en automat er ment å virke.Lappet og mekket på av undertegnede, som til sist måtte innse at dette ikke går lengre. Slirt og slurt i filler, og nå knapt i stand til å dra bilen mot Gjelleråsen annet enn i 60km/h og med 3200rpm.

Jeg har veldig bestemte meninger om hvordan en turbil skal utformes, som også kommer påvirke denne jobben.

Fortsettes...

Johnny Christensen
07-06-2011, 20:04
Nu er I nordmænd jo glade for automatgear, men har du overvejet en manuel 5 trins kasse?
At have 5. gear som overgear med ca 0,8 gør en GD til en relativ behagelig bil at køre 100 - 105 km/t. Man har jo ofte længere etaper med landevej og motorvej før man kommer frem til destinationen.

En 460 type bliver aldrig et komfortniveau som en ny landcruiser, men det hjælper alt sammen.

Stein
07-06-2011, 21:49
Nu er I nordmænd jo glade for automatgear, ...

Å neida, det er vi ikke. nå må jeg gå i forsvar her. :-)
Helt nye biler idag selges i en noe større grad enn før med automat, siden det ikke lenger er like stor forskjell på forbruket som det var med gamle automatkasser, men på bruktbil betyr automat fremdeles på mange modeller at den skal ha litt lavere pris enn samme bil med manuell kasse. Et svært stort flertall av norske biler har manuell kasse. Amerikanske biler er mer populære enn i mange europeiske land og ofte vanskelig å få tak i med manuell kasse. Jeg tipper det er hovedgrunnen til at automat dominerer blant de merkene.

Selv holder jeg meg borte fra automat fordi det ofte tåler mindre belastninger (henger etc) og fordi det er ubehagelig / farlig på vinterføre. Det girer gjerne med et rykk når man ikke selv bestemmer det, som kan gi sladd. Mister man grep av den eller andre grunner er hundredelssekunder viktige. Å trampe inn clutchen går instinktivt og dramatisk fortere enn man kan flytte hånden til girspaken og sette automaten i fri. Å slippe rattet med en hånd når man holder på å gå av veien er jo heller ikke fristende.
Jeg gir ikke slipp på clutchpedalen!
Daimleren min har riktignok automat, men den er ikke et transportmiddel. Den skal bare brukes i lav fart med tørt vær om sommeren. Da er automat behagelig.

Adventurer
08-06-2011, 08:14
Jeg kan tenke meg at Jonny refererer til G-wagen miljøet som heller sterkt mot fungerende automatkasser.

Jeg leser at Espen sin kasse slurer og det er kjent tegn på slitt automatkasse. At den i tillegg er dårlig montert med tanke på trykkregulerende styring og vakum, gjør ikke situasjonen bedre.

Som Jonny sier, har 5 trinns kassa 0,82 eller 0,79 på 5te giret, noe som senker turtallet i forhold til 4de på automat og 4 trinns kasser, betraktelig.

Skryter på meg å være i besittelse av en slik 5 trinns kasse, som er til salgs :-)

Tenker du ordner det slik du vil ha det, Espen. Kos deg!

GD300
08-06-2011, 17:39
Jeg kan tenke meg at Jonny refererer til G-wagen miljøet som heller sterkt mot fungerende automatkasser.

Godt mulig. Jeg tror vi definerer " fungerende " litt forskjellig.

Takk for tilbudet om Getrag. Det er imidlertid ikke aktuelt, jeg går for løsninger som tåler alt, og takler alt.:lol:

Solan_G
08-06-2011, 18:37
Det er imidlertid ikke aktuelt, jeg går for løsninger som tåler alt, og takler alt.:lol:

Spett med påsveisa clutchlamell :lol:

Vidar S
08-06-2011, 20:10
Takk for tilbudet om Getrag. Det er imidlertid ikke aktuelt, jeg går for løsninger som tåler alt, og takler alt.:lol:
Apostlenes hester? :lol:

Du vil ha automat? Det finnes manuelle girkasser som tåler mye, men de koster jo nok. Rakeway (http://www.rakeway.com/) f.eks. Kanskje du kunne fått permanent 4x4 også, på G-vogna :safari:

GD300
08-06-2011, 20:51
Du vil ha automat?

Bilen kom originalt med 5gir manuell...

Vidar S
08-06-2011, 22:33
Det er imidlertid ikke aktuelt, jeg går for løsninger som tåler alt, og takler alt

Hva er det som er så solid og bra? Blir nysgjerrig av sånt

GD300
08-06-2011, 22:40
4trinns kassa til Mercedes. Stor som en opel kadettkasse, veier max 20kg.
Har aldri hørt om noen som har klart havarere en sånn. Utveksling fixes med litt overdimensjonerte dekk.

Har BTW løsna det meste, er er i prinsippet klar til å heise på en halvtimes varsel. Motorkrana mi er på utlån, får forsøke hente den før helga.
Alternativt låne kompisen`s John Deere 6410 med pallegafler.....

Vidar S
08-06-2011, 23:33
Det finns en sterk femtrinns også. Sitter i de store skapene, 508 eller hva de nå heter. Mercedes sin egen tror jeg.
Getrag fungerte igjennom 570000 km på min, så det er vel ikke alle som er like dårlige.

GD300
08-06-2011, 23:42
5trinnskassa fra skapbilene har førstegir som UNDERgir. Den er altså ikke høyere giret på 5te.Perfekt til tauing og terrrengkjøring. " Gamlefar " på siden her, har en sånn i bilen sin...

GD300
09-06-2011, 22:07
Ser ut til at det blir litt endringer, OM617 motoren med STT kit hives på land, til fordel for en OM617A, original turbomotor fra 123 stasjonsvogn.

Den er på 125 hester, så effekten er den samme som min STT utgave, men en original turbomotor er sterkere bygget enn en STT motor, som jo er en konvertert sugemotor. Mulig jeg forsøker skremme opp effekten littebitt med intercooleren fra 617STT motoren. Det bør ikke påføre motoren noe ekstra stress....

Da får jeg nok et STT kit med manifolder, oppjustert pumpe osv tilsalgs om litt. Om noen kan være interessert HC.......:mrgreen:

Reisende Mac
09-06-2011, 22:29
Kan være interressant det, hvis ikke han andre duden finner igjen turboen til den motoren som vi har planer om å plukke deler ifra.
Men, hva er forskjellen på OM617A og OM617 i G-wagen?
Det er mye motstridende informasjon ute og går...
Noen sier at ingen OM617 har underspylte stempler (for eksempel), mens andre påstår at alle OM617 som er levert originalt i G-vogn har dette.

GD300
09-06-2011, 22:32
Folk sier så mye rart. Bestemora mi lærte meg at jeg skulle tro halvparten av det jeg SER, og ingenting av det jeg hører.

OM617 har ikke underspylte stemper. OM617A, med orignalmontert turbo, har underspyling. Om STT / ettermontering av turbo er en god eller dårlig ide får andre besvare, motoren min er fra 1988 og går som ei kule enda. Hadde aldri blitt tatt ut om det ikke var for den famøse girkassa.....

PS - 617A, original turbomotor ble ALDRI levert i GW. GW 460 serien ble altså aldri levert med turbo fra fabrikk. Man tenkte at GW ikke trengte alle de fartsressursene som en 123 personbil kunne nyttegjøre seg.
Med en vogntogvekt på opptil 5760kg, var det en litt forhastet beslutning vil jeg si...

Vidar S
10-06-2011, 00:26
OM617 har ikke underspylte stemper. OM617A, med orignalmontert turbo, har underspyling. Om STT / ettermontering av turbo er en god eller dårlig ide får andre besvare, motoren min er fra 1988 og går som ei kule enda. Hadde aldri blitt tatt ut om det ikke var for den famøse girkassa.....

Jeg hadde det motsatt :lol:
OM617 med SST ble byttet ved 270k, helt gåen (før min tid) det ble satt inn en fabrikksny OM617 som satt i bilen til jeg ble lei av den late hund, ved 520k. Satte så inn en OM617A, godt bruk, men gikk som ei kule, til bilen brant ved 570k (takket være gummislange fra BT)

Den famøse girkassa holdt i alle 570k:mrgreen:

GD300
10-06-2011, 15:22
Ulykker kommer sjelden alene:
startet dagen med å forsove meg. KRAFTIG.
Fortsatte med å røske tvers av kabelmatta på den 1mnd gamle 2tonns tilhengeren min.
Så røk viftereima når jeg kjørte en kollega på t-banen....

Mao ikke mye mer som kan gå galt i dag....:mrgreen:

GD300
10-06-2011, 22:47
Har idag opplevd noe som ikke har skjedd på mine år som GW sjåfør, nemlig å bli stående. Knerta viftereima når jeg kjørte en kollega til t-banestasjonen. Har reim i bilen, for den har jo skriki de siste 5mnd eller så ( tror kompis var på VTP i februar /mars, og tok med nye reimer den gangen ) men idag ga den helt opp. Siden være er som det er, lot jeg bilen bli stående på jobben, og knabba reserve-servicevogna hjem.

JCP
10-06-2011, 23:06
Reserveservicevogn høres virkelig nitrist ut...

GD300
11-06-2011, 00:29
bilen er så bulkete at det ikke er plass til fler. bulker altså. Mest positive som er å si om den er at den har nye vinterdekk, og at den starter. Radioen virker også...

GD300
11-06-2011, 19:17
Slipp fangene fri, det er vår:

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/247129_10150273470136535_683371534_9432318_5399584 _n.jpg

GD300
15-06-2011, 20:05
er det mulig å dreie ned et kulelager ? Veiva på OM617A er ikke maskinert ferdig for kulelager, og det gjør at støttelageret ikke passer inn i veiva. Jeg har et eldre lager fra en havarert motor, men å sette inn et brukt lager, sitter litt langt inne. Derfor lurer jeg om det er mulig å dreie ned et lage

BBM
15-06-2011, 21:05
Kort fortalt, ja. Er det verdt det, tja.
Er det snakk om mye?

Vidar S
15-06-2011, 22:16
Jeg brukte et mindre lager hvor jeg limte på bladmessing. Bladmessing får du i eksakte dimensjoner. Fungerte de 70000 den satt i bilen

GD300
15-06-2011, 22:26
aldri hørt om Vidar, fortell fortell ?

Ellers er det ganske vanlig å slipe ned lageret, med f.eks en båndsliper. Det blir rett nok er erfaringene...

Vidar S
15-06-2011, 22:39
Hvis du har et lager som er 0,5 mm mindre enn hullet, legger du på en runde med 0,25 mm messing (avslutt med et lite gap) og lim det fast med Harald Dritt type hurtig.
Bladmessing er lettere å forme enn stål og aluplate. Mener jeg brukte loctite lagerlås for sikkerhets skyld, eller brukte jeg loctite både under messingen og under montasje?. Seniliteten tar meg. Gjorde det ut av nød og det funka. Fant ut etterpå at det er ganske vanlig ved lagertilpasninger

GD300
15-06-2011, 22:42
hvor får jeg noe sånt i Oslo Vidar ?

Terka
15-06-2011, 23:36
Moss? http://www.mamut.net/formogstanse/subdet15.htm

Vidar S
16-06-2011, 00:11
Jeagard, Tools etc? Selges i rektangulære plater, 10x20 cm?

Googlet bladmessing og fant ei side (http://baatplassen.no/i/topic/25163-uoriginale-trimsylindere-vp-290-drev/page__st__20) med en annen som ble reddet av samme stoff. Litt ned på siden.

GD300
16-06-2011, 09:11
mm. har målt litt, og veiva er ca 34,75-34,80mm innvendig.
Lager fins i 32 eller 35mm størrelse.
32mm fordrer utforing på 1,375mm på hver side, altså i praksis 1,5mm messing. Det syns jeg blir litt voldsomt. Jeg skal forsøke slipe ned et lager til i ettermiddag, og denne gangen sliper jeg litt ekstra før jeg presser det på plass. En flaske locktite blir også med i handlekurven.....:mrgreen:

Reisende Mac
16-06-2011, 09:28
Bilder!!!

Jeg er nemlig litt nyskjerrig på hvor dette lageret skal sitte, og hva det skal gjøre for noe.:mrgreen:
Er det (som på VW) et lager, inni enden av veiva, som skal støtte inngående aksel på gearkassa? Og hva er i så fall grunnen til at det ikke finnes et byttelager som passer der?

GD300
16-06-2011, 09:58
Stemmer HC; inngående lager i veiv eller svinghjul fins på alle biler med MANUELT gir. Og her er hele påenget. 617A, original turbomotor, fins ikke med manuelt gir. Veiva er av en eller annen grunn ikke maskinert ferdig, bare pre-maskinert til 34,75-34,80mm klaring. Lagre leveres vel i ytterdiameter 35 eller 32mm. Å slipe ned 2 tideler av ytterringen er en helt " vanlig og kurant " mod når man parrer sen 617A med manuelt gir. Jeg får handle 2 lager, og kjøre en ny seanse på sliperen i kveldinga. Håpet er å heise inn maskina lørdag og koble opp søndag. Jeg må bare finne 617A downpipe`n, som ligger et lurt sted. Sammen med clutch-senterverktøyet og momentnøkkelen min.:mrgreen:

Jeg er ikke så god på bilder lengre, men skal se om jeg finner et fint stemningsbilde...

Reisende Mac
16-06-2011, 10:47
Hvor dypt er hullet i veiva? og skal lageret helt ned til bunnen av dette?
Det jeg tenker på er om det er mulig å åpne hullet til 35mm med f.eks honingsverkøy til bremsepumpe, og en drill. Det vil ta litt tid, men er fullt mulig å gjøre. Jeg gjorde nettopp noe tilsvarende med en stålforing til hengerfestet mitt.

GD300
16-06-2011, 10:52
helt sikkert mulig, men ikke glem at foringer som regel er i simpelt svartstål, mens veiva er HERDET. og det ganske mye.......

Reisende Mac
16-06-2011, 11:32
Ja, det har du helt rett i! :oops: