PDA

Se full versjon : Pizzaraceren.Skrotsnokelagets forsøk på en minimalistisk tur

Skrotsnokelaget
17-08-2009, 03:16
Minimalistisk turbil skurrer allerede i mine ører. Har som regel tre ganger så mye med meg som jeg trenger :lol:

Har hatt en statusrapport på bruk og kast bilen og funnet ut at den er verdt å koste på litt for å få igjennom eu kontroll over nyttår.

Nå blir utfordringen å lage en enkel innredning for å kunne sove i den og ha med det mest nødvendige av ting og tang.Varerommet er kun 160 cm langt så jeg skal legge en plate over hjulkassene for å kunne ligge diagonalt i bilen.Da er det akkurat nok plass. Kjøleboks og gassflaske skal også inn.Vannkanne og litt enkelt kjøkkkenutstyr.Strømaggregat og ekstra 12V batteri. Blir nok nødt til å sette på 600 liters skiboks for å få med meg det jeg trenger. Fordelen med bilen er at den er såvidt lurvete at jeg ikke er bekymret for å borre litt hull for braketter utvendig. Må også montere litt amatørradioantenner for kommunikasjon.

Offroadegenskapene er vel ikke akkurat satt i høysetet på dette prosjektet.Det viktigste her er muligheten til et enkelt tak over hodet og hyggelig drivstoffregnskap.

Innkjøpsprisen på bilen var den stooore sum av kr 3000.- Regner med å koste på det samme for å få den igjennom eu kontrollen. Noen hundrelapper til innredningen så har jeg turbil til de litt lengre snaromveiturene som jeg bruker å ta.Har stadig noen turer nedover til Holland og har lyst på en tur til Finnmark til sommeren for å besøke slekta. Det blir fort 600 mil innen jeg får gjort den runden jeg har lyst på.

Vurderer sterkt å skaffe et partytelt på 3x3m av paraplytypen for å bruke som fortelt.Kjekt ved dårlig vær og for utflukter med amatørradiokjøring. Skiboksen blir vel fylt opp med radioantenner og litt radiostyrte modellseilfly.

Harald Hansen
17-08-2009, 07:03
Merke, modell, år? :mrgreen:

Skrotsnokelaget
17-08-2009, 08:28
1996 VW Caddy 1.9D. Dette må vel bli TPH's minste turbil :lol:

Skrotsnokelaget
10-09-2009, 23:33
Idag ble det busstelt til Pizzaraceren og Longfellow.Hentes om en ukes tid.Da spørs det om jeg skal revurdere sengeopplegget i Caddyen. Kanskje satse på Teltsenga i bussteltet.Er samtidig veldig kjekt med seng i bilen da.Særlig hvis det bare skal soves noen timer.Det er jo litt jobb å sette opp telt.

Fikk litt assistanse idag for montering av ny amatørradioantenne på bilen. Den ble stor gitt. Antenna er 270 cm lang og bilen er 180 cm høy så det blir jammen meg 450 cm.Må nok tenke meg om litt når den er oppe :lol: Får vel feste et par barduner i den så jeg får bøyd den ned en drøy halvmeter.

sig
11-09-2009, 15:23
Hva bygger du innredningen av?

Skrotsnokelaget
11-09-2009, 16:05
Kommer til å bruke finerplate til bunn.Deler den sannsynligvis opp så den kan brukes til å sitte på. Resten blir veldig enkelt.Baserer meg på noen stablekasser til ting og tang.Disse kan samtidig brukes til bord for kokkelering og for å plassere radioutstyr. Venter bare på at Ruffsen får gått berserk i verktøysjappa så trur jeg han blir invitert på dugnad :lol: Skal prøve å huske på å ta noen bilder når ting skjer.

Terje K.
11-09-2009, 16:06
Jeg har veldig sans for tanken om den lette, enkle turbilen. :)

Samtidig et sukk: Tenk om VW hadde levert Caddy med 4x4 (type Syncro, 4motion) og litt mer bakkeklaring. Det hadde jo blitt bortimot det perfekte utgangspunkt for den lille, "badroad"-turbilen for én eller to. Se på Dangel-tilpasningene av små Renault, Peugeot og Citroen-varebiler, for eksempel. (Men nå jeg visst i ferd med å kapre tråden med en av mine kjepphester - eh - kjepp-ponny, kanskje :) )

Mvh Terje K.

ole_jacob
11-09-2009, 23:25
Du får Caddy med 4WD nå, tror jeg.....

Skrotsnokelaget
24-01-2010, 15:58
Da ser det ut til at doningen er klar for eu kontroll.Har fått byttet litt småtteri og lappet litt rust så den burde gå igjennom.Byttet glødeplugger.Selvsagt måtte den ene ryke tvert av så da får den klare seg med tre plugger som virker fram til arbeidslysta kommer.Regner med at det blir litt plunder å få borret ut pluggen.Det er heldigvis den som er lettest tilgjengelig.Må antageligvis demontere tverrplata som panserlåsen sitter i for å få plass til å bormaskin.Det første som skal skje etter godkjenning er å få laget til sengeplate baki bilen.Må vel lage et lite rammeverk og kanskje dele plata i tre eller fire.

Lars Erik
24-01-2010, 16:46
Det ordner du elegant med treverk, er så enkelt å jobbe med. Men husk: BILDER.......

Skrotsnokelaget
25-01-2010, 14:52
Hentet bilen hos mekanikeren idag.Det står igjen å lufte bremser og bytte ei lyspære så er den klar for kontroll. Fikk et snodig problem etter skrujobben. Motoren ville ikke stoppe. Det viste seg å være en bagatell. Litt elektrorens i en kontakt så var det i orden. Blir spennende å se hva det neste blir som skjer med doningen.Har aldri hatt en bil som jeg stoler så lite på som denne.

Skrotsnokelaget
27-01-2010, 19:25
Da ble det godkjent hos kontrolløren idag:) Da kan jeg i teorien kjøre pizzaracer et par år til.Spørs vel om den eller tålmodigheten min holder i to år :) Får rydde ut litt skrot fra varerommet og kjøpe inn litt materialer for å få laget seng.Regner vel med at det blir noen turer utover våren og sommeren.Fant en fin ekspedisjonsgrind i miniformat i skuret.Den trur jeg passer bra på doningen.

Reisende Mac
27-01-2010, 20:40
Da ble det godkjent hos kontrolløren idag:)

Gratulerer!! :D

Harald Hansen
27-01-2010, 20:42
Du får rigge med takgrind og antenner, så ser den kanskje mer operativ ut. Hvor store dekk går det an å få til den? :)

Skrotsnokelaget
28-01-2010, 06:26
Du får rigge med takgrind og antenner, så ser den kanskje mer operativ ut. Hvor store dekk går det an å få til den? :)

165/75-14 :D Finnes BF m/t i denne dimensjonen tru :D

Skrotsnokelaget
07-04-2010, 18:35
Skjer ikke mye på bilfronten om dagen.Jeg fikk noen 185/65-14 sommerdekk på felger som jeg regner med at passer.Blir vel rene terrengbilen med sånne schvææære hjul :) Ellers har jeg pådratt meg ett prosjekt som hentes iløpet av uka.Poletta campingvogn.Den er helt ribbet innvendig.Alt av interiør skal følge med.

Innvendig mål er 280x185 cm. Skikkelig store forhold :) Jeg skal se om det er mulig å heve vogna litt.Målet er å ha den klar til NLRK Jubileumstreff i Juli.

Skrotsnokelaget
08-09-2010, 17:17
Der forsvant Pizzaraceren over heia til Notodden.Blir neppe mere VAG i min gårdsplass.Billig å ha var den.Fikk mere igjen enn jeg ga for den.