PDA

Se full versjon : Terje K.s Range Rover turdieselbil

Terje K.
24-08-2009, 00:38
80

Min (ene) turbil er en 1990-modell, 3-dørs Range Rover, en av de sjeldne med den mye omdiskuterte 2,5-liters VM-dieselen. Jeg er veldig fornøyd med denne motoren. Den har, ujustert, ca 120 hk og 285 Nm, altså på papiret omtrent det samme som en tidlig 3,5-liters EFI, men den drar betydelig bedre og går som regel på rundt 0,9, altså noe mer langtursvennlig en bensinåtteren.
VM-dieselen er egentlig en industrimotor, og den låter som stor, gammel traktor. Det passer meg fint.

Det som tiltaler meg med RR (foruten utseendet) er jeg sitter passe høyt, med store vindusflater til å nyte naturen, som jo er en vesentlig grunn til å dra på tur. Med akselavstand på 100" er den også akkurat passe stor, og den laster mer enn jeg vanligvis har med meg, og ikke minst gir maks hengervekt på 3,5t veldig anvendelighet.

En annen vesentlig fordel med RR er full-time 4x4 med viskositetskobling i senterdiffen, som gir trygghetsfølelse på snø og våt asfalt, og tilstrekkelig fremkommelighet for min bruk.

81

Hverken bilen eller jeg har egentlig ambisjoner om å være "offroadere". Ønsket er en bil som har gode, forutsigbare kjøreegenskaper på all slags vei, som er tilstrekkelig komfortabel for dagslange landeveisetapper til der de øde grusveiene begynner, og som også takler litt søle, gress eller et steinete strekk der vårflommen har ødelagt veien.
(Når det er sagt, så har denne bilen så langt heller ikke hatt noen grunn til å skamme seg i møte med noen Defender utenfor vei .. ;) )
Bilen har har medium duty +2" fjærer, p/u-foringer, stålfelger og vinsj, og er ellers relativt standard i oppsettet.
I forbindelse med den store rust-sjauen (som alle RR-eiere må regne med) bygger jeg den litt "grovere" og litt mer rustikk i stilen.

82

For eksempel er de nye "kanalene" 100x60x4 HUP, som dermed blir både "rocksliders" og jekkbare. Gulvene foran er i ferd med å bli støyisolert med asfaltplater og belagt med dørkplater, og bølge-alu-gulvet baki blir erstattet med isolerte/laminerte 4mm 5-bar alu, som blir to-delt og skrudd for lettere å komme til tank-armatur, el-kabler, bremserør mm.
(Når alt er ferdig og prøvet noen måneder, så finner jeg sikkert ut hvordan jeg egentlig burde gjort det.)

Antagelig blir den også heretter permanent to-seter, med plenty bagasjeplass for bikkja og meg selv, og noen ganger ett barn, så lenge det fortsatt er ønske om å være med pappa på tur.

Førersetet blir byttet ut med en diskret Recaro-stol, fordi RR-setene er nok kanskje gode for noen, men de er direkte uegnet for et menneskebarn på 193 og 100 kilo på lengre turer.

Videre planer omfatter ny, hjemmelaget bakstøtfanger av 100x50x4 U-profil, med slepesjakler og hi-lift-punkter samt ny ferdigkjøpt vinsjfanger foran. Det er rent jåleri.
Planene om (enda) mer lys er ikke (bare) jåleri, men like mye en konsekvens av at årene går ..

Etterhvert, hvis jeg beholder bilen lenge, blir det nok også snorkel med traktortopp. Det er heller ikke (bare) jåleri, fordi denne motoren tilsynelatende setter ekstra stor pris på renest mulig luftfilter.

Nå er jeg inne i en alvorlig diskusjon med meg selv om hva slags nye sommerdekk jeg burde ha. Dimensjonen blir 245/75-16 eller til nød 255/70, men ikke noe større, fordi jeg synes ikke det passer så godt til giringen (med 5tr manuell).
Fornuften tilsier landeveistilpassede dekk, eller i høyden A/T, mens forfengeligheten drar meg i retning av å kjøpe de klassiske BFG M/T - verdens fineste dekkmønster - mens de fortsatt er å få :)

Bilen er kjent som "Il Tomate", som har en lang forhistorie i LR-miljøet før min tid.

Terje K.
24-08-2009, 17:54
Sånn blir det baki, med 4mm five-bar. Første prøvelegging av dørken i dag.:)

[attachment=0:46835]bakdørkbak.jpg[/attachment:46835]

Gjenstår pakninger, mer lydisolering og lastsikringspunkter. Jeg lurer også på en halvhøy skillevegg omtrent der hvor bakseteryggen var, sånn at ikke alt løst skrammel kommer susende ved bråbrems.

Alle synspunkter og tips tas mot med takk :)

Mvh Terje K.

Reisende Mac
24-08-2009, 18:41
Dette tror jeg blir bra Terje! Jeg er imponert over både pågangsmot og innsats her.
Hvis du ikke har noen planer om å ha baksete, så kan nok en skillevegg være smart -men kanskje det er en tanke å lage en vegg som enkelt kan tas ut eller felles ned?
Siden RR ikke er en spesiellt lang bil, så vil man måtte ha plassen nesten helt frem dersom man f.eks velger å campe inni bilen. Da vil en skillevegg være i veien.
Noen skikkelige surrepunkter i gulvet er vel også smart å lage når man først er i gang? Hva med å felle ned to sånne 'fly-last-sikrings-skinner' i gulvet? Da kan du jo flytte surrepunktene akkurat dit du måtte ønske for å sikre forskjellige last.

ole_jacob
24-08-2009, 19:10
Dette blir bra, Terje!

Ang. skillevegg, tror jeg kanskje jeg heller hadde 'kapslet inn' høyre side -tvers av reservehjulet- med ei slags kasse, der du evt. kunne felle den ned mot midten av trunken hvis det er behov for full bredde. Da beholder du full lengde i rommet hele tiden. Stort sett synes jeg der oftest man frakter langt og slankt, fremfor fett og bredt.
Det burde være mulig å lage ei kasse med tre (3) sider, der du kan flekke ut sidene for å flatpakke kassen......

Harald Hansen
24-08-2009, 20:06
Hva med å felle ned to sånne 'fly-last-sikrings-skinner' i gulvet? Da kan du jo flytte surrepunktene akkurat dit du måtte ønske for å sikre forskjellige last.

Og de fås kjøpt til en ganske grei pris hos søta bror her (http://www.expeditionstore.se/Forvaring.html).

Ellers ser det bra ut!

Terje K.
27-08-2009, 13:58
Takk for de vennlige tilrop :)
Pågangsmotet kan vel være varierende, men 'point-of-no-return' er forlengst passert, så det er bare å fortsette.
Lastsikringspunktene blir nok av enkel "D"-type. Skilleveggen blir evnt. lav og lett demonterbar (vingemuttere, eksenterlåser).
Nå prøver jeg å tenke ut noe lurt, slik at jeg kan ha et forenklet enkeltsete på høyre side bak, ideellt sett ett som kan slås ned og muliggjøre soving i bilen når høyre forsete kjøres helt fram.
Før jeg kommer så langt er det mye trivielt arbeid som gjenstår, men nå begynner i alle fall det meste av det nye stålet å bli ferdigmalt.

[attachment=0:72c9c]Malt kanal.jpg[/attachment:72c9c]

"Overflatebehandlingen" er av robust, rustikk type. I min tid som båtmenneske lærte jeg uttrykket "tromsøfinish". Det betyr tett, sterkt og skikkelig, men ikke nødvendigvis noe å vise frem ved Hankø Yacht Club :)
Det nye stålet er sprøytet med owatrol, grunnet med owatropal, tettet med Hagmanns karosserikitt, malt en gang til med owatropal og har så fått to strøk silkematt oljemaling, alt sammen med den finishen som blir med en rimelig radioatorpensel. Til slutt tenkte jeg å ta oljesprøyta og blåse en owatrol-maling-mikstur der solen aldri skinner. Inne i hulrom blåser jeg owatrol 3-4 ggr.
På gulvet har jeg lagt bitumen-plater med 2mm fivebar alu skrudd tett nedpå. Dvs, på gulv og i forbrønn forut er det så mye rare buer og vinkler at jeg gir opp å tilpasse 2mm alu, og sannsynligvis ender med bitumen, tynne blyplater og så gummimatter. (Jeg liker billyder, men det skal være de rette lydene, og ikke rumling og hjulstøy :) )

Mvh Terje K.

qcnr
27-08-2009, 14:27
Bare vær obs på at slik jeg har forstått ting så må bilen kunne vises med
ALLE seter sitteplasser som den er registrert for ved inkalling til kontroll/ PKK,
selv om ved personbil reg. biler det er anledning til å kjøre uten alle seter fast montert.

GD300
27-08-2009, 14:34
Nei; Q, dette stemmer ikke.
Shinais, som var siste ute med de problemene, fikk bekreftet av tilsynet at dette IKKE stemmer.

Det gjelder KUN biler som har " lavavgift " status, for personbiler er dette IKKE nødvendig.

GD300

Terje K.
03-09-2009, 00:40
Noen lastsikringspunkter montert idag. Gudbedre hvor mye det går an å plundre med så lite!

Først boret jeg feil i den nye, større reservehjulsbrønnen, før jeg tenkte at "h--te, da får heller punktet stå der!" Det er jo litt ute av veien, men noenlunde lett å komme til.
[attachment=2:44a53]Feste1.jpg[/attachment:44a53]

[attachment=1:44a53]Feste2.jpg[/attachment:44a53]
Sveisetanga må være hjelpemann for ham som skrur alene.

[attachment=0:44a53]Feste3.jpg[/attachment:44a53]
Dette må stå midt på gulvet for å sikre hundebur - og for å klemme platene ned mot en karosseritravers - som selvsagt ligger rett over en rammetravers, og dermed nær umulig å komme fra undersiden, til fordi tanken ligger i veien ...

(forts...)

Terje K.
03-09-2009, 00:49
Det er nesten flaut å tenke på hvor mye jeg plundret og studerte på hvordan jeg skulle få holdt bolten på undersiden, mens jeg satt inne i bilen og skrudde mutter. Så enkelt ble det: Sette nøkkelen på, klemme fast mot traversen, og sikre med flaggline. :|

[attachment=0:6b3da]Festeplunder.jpg[/attachment:6b3da]

... og så avsluttet jeg en møkkadag med å skjære gedigent feil i den tjukke, fine matta som er tenkt å dempe støy baki der.

Mvh Terje K.

Harald Hansen
03-09-2009, 08:33
Bra med surrepunkter! Altfor mange slurver der. Eldstemann min er fem år og må snart dresseres til å være "mothold" når pappa skrur. 8)

GD300
03-09-2009, 09:15
Rart;
5 åringen min har NULL interesse for å være med når det mekkes. Dvs. interessen er der, men tålmodigheten mangler totalt.

2,5 åringen derimot, kan gjerne sitte i 2 timer på asfalten ved siden av meg, og holde et verktøy ,mens skravla går.
Eller stå og titte oppi motorrommet på en bruskasse, også da mens skravla går.
Har mer enn en gang KNEKT sammen i latter av de resonnementene en 2,5 åring kan komme med vedr. gamle biler og nødvendigheten av å skru.. :D

BTT - Ser ut som om bilen til Terje K. snart er road-ready igjen. Hvor fikk du skikkelig tykk gummimatte fra ?

GD300

Terje K.
03-09-2009, 09:45
Den omtalte tjukke fine matta er fra en VW T5 og er tatt ut og blitt til overs hos et ombyggingsfirma.
Den har grovt stoff øverst, så tett gummi, 3-4 cm tung skumgummi og gummi nederst.
Det blir ikke optimalt pent/"tøft" eller praktisk med tanke på inn-/utlasting, men jeg har tro på at den luner godt, dvs. demper/"spiser" både lav- og høyfrekvent støy, og isolerer mot kulde.
Antagelig er den også myk nok som liggeunderlag hvis/når jeg skal sove i bilen en og annen gang.

Mvh Terje K.

Stig
03-09-2009, 11:59
Fint konsept Terje. Gleder meg til å inspisere dette. Jeg har noen ideer selv til min egen bil, bare jeg får unna det som må tas først av rene driftsessige hensyn.

Skal du ha noe på taket Terje?

Rart;
Eller stå og titte oppi motorrommet på en bruskasse, ...

Den bruskassa høres meget spesiell ut. Hvordan motor har en bruskasse da? Bilder må vi ha ja! :lol:

GD300
03-09-2009, 12:15
Den bruskassa høres meget spesiell ut. Hvordan motor har en bruskasse da? Bilder må vi ha ja! :lol:

Nå sporer vi totalt av her, men altså.
Guttungen står foran grillen, på en bruskasse for 1,5l flasker. Da får han AKKURAT nesa over radiatoren, og kan følge med på hva pappa styrer med....

GD300

Terje K.
03-09-2009, 12:28
Skal du ha noe på taket Terje?

Jeg plukket taket rent i fjor sommer, for å snike meg akkurat såvidt under 1,85-grensen på båten til Newcastle. Nå er jo det dessverre ikke aktuelt lenger.

Foreløbig kjører jeg rundt med enkle Thulebøyler, men jeg ser at hundebur mm tar såpass mye av plassen inne, at jeg muligens må ta taket i bruk også på tur m/feltmessig forlegning. Også har jeg lyst på mer "arbeidslys", selvsagt.
Ulempen er at takrigg fort drar opp drivstofforbruket 5-15%, selv på ikke-veldig-strømlinjet bil.

Mvh Terje K.

Stig
03-09-2009, 13:41
Jeg har fjernet takgrinda hovedsaklig med tanke på drivstofforbruk. Om det ble noen forskjell har jeg ikke målt. Det gir vel seg mest utslag i på langturer tenker jeg. På småturer i lav hastighet og bykjøring har det vel marginal betydning.

Men jeg kommer ikke utenom å ha noe på taket når vi skal på tur. Av og til er det kano og kajakk, ellers er det sykler. I sommer har jeg også klart meg med to Thulebøyler, og et sykkelstativ på hengerfestet for de to siste syklene.

Et annet argument mot å ha bagasje på taket er at det ligger ubeskyttet der. Jeg har lyst på en eller annen slags boks på taket, men vanlige skibokser ser helt teit ut, og virker dessuten som om de ikke tåler noe som helst. Knuses den dagen jeg kjører i skogen og kommer borti noen grener. Tenker jeg.
En slags boks á la Island kunne jeg tenke meg. Ellers har jeg jo et par store alukasser, men jeg finner ikke det praktisk å lempe de opp og ned. Bør være noe fastmontert der. Altså på størrelse med en svææær skiboks, men mye mer solid, og selvfølgelig med halve vekta...

Jeg skjønner nå det med bruskassa GD300. Men nå lurer jeg litt på den grillen din. Har den radiator? For å kjøle ned brått svidde pølser eller? Fyrer du grillen med kull eller gass... :lol: Neida. Vi sporer ikke av :roll:

Terje K.
04-09-2009, 14:28
Fortsatt utprøving av teppeløsning. Den utrolig teite feilskjæringa til høyre.
Det skal bli enda flere festepunkter.

[attachment=0:07405]Bakteppe.jpg[/attachment:07405]

Mvh Terje K.

OneTen
05-09-2009, 01:33
Dette ser meget bra ut :D