PDA

Se full versjon : "Alta" - drømmen om den enkle turbilen

Terje K.
03-09-2009, 02:00
"Alta" er en 88" Land Rover Series 2 fra 1960, teknisk i uforskammet god stand for alderen og sgs rustfri.

96

I tillegg til at en 88" S2 er verdens kuleste bil, og en en bil man bare må ha før man dør, er dette dagdrømmen om den enkle turbilen, den jeg håper å kjøre åpen, på en øde grusvei gjennom skogen eller over fjellet, med primus, pølsekjele og gapahuk baki.
Den store utfordringen er at det egentlig ikke er plass til meg i en 88", altså absolutt ikke plass, så jeg må finne en ikke-altfor-brutal måte å bygge om midtskottet på, sånn at jeg får setet 10-15 cm lenger bakover.
Egentlig hadde jeg bestemt meg for - endelig - å frigjøre meg fra alle antikvariske motforestillinger og gyve løs med vinkelsliper, men så fikk jeg meg bare ikke til å sette skiva i galvaniserte detaljer som er like fine etter 49 år. Nå tenker jeg veldig, og tror jeg har funnet en "snill" løsning.

97

Altas ankomst ble feiret med panserpizza på tunet, med besøk av "Ragnarsk", "Skrotsnokelaget" og "Bie" - som de heter her på tph. (Bikkja heter "Sina", en blandingsgjeterhund som har sin siste omplasseringssjanse hos meg. Hun er under tung omskolering til turhund.)

"Alta" får - antagelig - et noenlunde komfortabelt førersete, grei plass til bikkja og muligens én passasjer. Den får enkel canvastopp, og muligens/sannsynligvis bøyle og "rocksliders".
Motoren er en den originale to-og-en-kvart og girkassa original med synkronisert 3. og 4. og litt ulekker lyd i reversen. I en ideell verden ville den fått mildt optimalisert blyfri topp og overhalt kasse - verdens stilleste Land Rover-kasse - men så langt står dette mer på ønskelista enn på planen.
På planen står derimot One Ton-styresnekke; dels for å få ønsket (lavere) utveksling og dels for å kunne bruke et mindre ratt, slik at jeg kan betjene clutchen uten å åpne døra.

Sånn er status nå, litt i skyggen av Range Rover-ombygging:

98

Inntil videre står den på nymalte eight-spoke med 31x10.50-15 BFG M/T, som var det jeg hadde. Det gjenstår å se hvor gode de er å kjøre med.
Det som mangler for skilter er nå litt elektrisk og en midlertidig seteløsning, men det blir neppe noen dagdrømtur i år...

Mvh Terje K.