Se full versjon : Kim`s turbil
Hei jeg heter kim, og her er min tur/offroad bil.
Bilen er en mercedes 240Gd feltvogn, med 21000 Km på klokka.
bilen er et råskinn offroad og kjempe fin tur bil, planen er og kjøpe 2. Bårer og bruke som senger
har en zarges transport kasse til primus og andre livsviktige ting
Langturer klarer den fint med 3. jerry kaner"60 Liter" med diesel og ekstra vannkanner 2x20 Liter.
vading går som en drøm med snorkel :D
Er sikker mye mer og skrive men det får komme senere
http://i873.photobucket.com/albums/ab292/kimas73/P1050270.jpg
http://i873.photobucket.com/albums/ab292/kimas73/P1050269.jpg
Mhv kim
Harald Hansen
10-09-2009, 06:56
Velkommen hit, Kim! Første feltvogn jeg har sett med snorkel, tror jeg.
Nå har jeg gjort noe igjen
Har kjøpt bårer til og bruke i feltvogna "som senger" bare lurer på hvordan jeg skal feste dem
Harald Hansen
02-10-2009, 20:26
Det finnes jo et sett med reimer og kroker til å feste bårer i 240GD. Ligger i kjøretøyssatsen, så kanskje noen har dette liggende?
Jeg har reimene med kroker, men det blir ikke helt bra(usikker på hvordan jeg fester reimene)
Så kom snøen i snertingdal, og bilen har fått vinterdekk type små (225-75-16)
De går litt lettere enn simexene gjør ja
Jeg har reimene med kroker, men det blir ikke helt bra(usikker på hvordan jeg fester reimene)
Noen som kan si om det skal se sånn ut??
http://i873.photobucket.com/albums/ab292/kimas73/P1050453.jpg
Fikk satt på ny antenne i går også
http://i873.photobucket.com/albums/ab292/kimas73/P1050455.jpg
Terje K.
04-10-2009, 00:34
Knalltøff bil - og den antenna var virkelig morsk! :-D
(Disse bildene kan få noenhver til å tenke en g-wagen-tanke. Ikke minst etter at det passerte en 124 med turbodiesel og rakrørlyd igår. Nydelig. OM 603? Går den i en g-wagen, tro?)
Mvh Terje K.
OM603A, altså turboutgaven, går helt fint i en GW.
De sliter litt med kjølinga,så oppgradert vannpumpe, mindre reimhjul, frisk radiator og ekstra elektrisk vifte bør være en del av montasjen.
Har en vanlig OM603 på lager i garasjen, ingen dum motor det heller.
Rak 6 og 117hk holder såvidt det er ...
GD300
Hyggelig å se flere med g-wagen her, håper du får brukt bilen på noen artige turer :-)
Den OM617 går vel greit i også, jeg driver og lurer litt på om jeg skal bytte til den.
Hyggelig å se flere med g-wagen her, håper du får brukt bilen på noen artige turer :-)
Litt sent på året nå,men gleder meg til sommeren:-)
Hmm, må mekke litt i dag, håndbrekket er borte og viftereima skriker
Ting skjer jo her og, har kjøpt en OM617 motor altså en 3L rekkefemmer
bytte skjer så fort jeg har syket meg opp til og begynne :-0
Harald Hansen
21-10-2009, 08:16
Ting skjer jo her og, har kjøpt en OM617 motor altså en 3L rekkefemmer
bytte skjer så fort jeg har syket meg opp til og begynne :-0
Hvis viftereima skriker holder det ofte å stramme eller bytte den! :elg:
Spøk til side: Lykke til med motorprosjekt! Er forresten OM617 en OM616 med en ekstra sylinder (kan ikke så my om MB)?
Spøk til side: Lykke til med motorprosjekt! Er forresten OM617 en OM616 med en ekstra sylinder ?
Ja
Hvis viftereima skriker holder det ofte å stramme eller bytte den!
Bare tull. Kjøp reimspray.
Så går det en stund til. F.eks til fredagen i fellesferieutfarten på RV190 ut fra Oslo, ca kl1530...:roll:
GD300
Etter litt skruing ble 3L satt på plass i bilen og bilen går som en kule :o)
Og for en lyd! Herlig!!!
Terje K.
03-11-2009, 19:10
Gratulerer :-)
Bilder og litt mer beskrivelse av c-momentene hadde vært interessant. Noenhver har vel lurt på "feltwagen", men synes kanskje 240 blir litt spedt..
Mvh Terje K.
Eller gjør det sånn:o)
Stopp bilen, tapp av kjølevann ikke gjør dette mens bilen er varm!
ta av radiator,slanger,diesel rør,strømmen.
Ta av skruene mellom girkasse og motor 2 Sitter trangt (på toppen av girkassen)
Løsne motor festene og heis ut motoren!
Gjør 300 motoren klar, flytt over dynamo,motorfester,svinghjul og clutch ikke glem og sentrere clutchen
Lirk motoren på plass dette er litt jobb skru fast girkassen, så tar du av mellomaksel løsner traversen som holder
girkassen på plass (dette er en enkel jobb da det er ferdig borret hull)
Skru fast girkassen kapp og sveis 3 Stk giroverføringer og mellomaksel med ca 11Cm
Vi fikk et verksted til og kappe mellomaksel og sveiset selv (der er det viktig og være nøye bruk skyvelær og
kontroler og kontroler igjen!!!! eller få et sveise verksted til og ta jobben)
Skru fast mellomaksel (8 Skruer) fest gir overføringer og skru fast motoren i motorfestene!
Koble til strøm, diesel rør, dynamo og starter(Dette er en bolt on jobb)
Ikke glem alle slanger!! koble til radiator,fyll kjøleveske!
På dette tidspunkt vil du starte motoren! det er virkelig gøy og høre den starte for føste gang!
Da gjenstår og sveise eksospotte (dette må gjøres da eksosen ikke passer over fra motor til motor)
300 motoren har oljetrykks måler det har ikke 240 motoren så den slangen kan du blende av
Så kan du prøvekjøre!!!
Tror det var nesten alt
Mvh kim
Terje K.
04-11-2009, 00:40
Du får det til å høres lett ut :-)
Mellomaksel kappes fordi lengre motor dytter gir- og transferkasse lengre bakover, ja?
Men hva med fremre mellomaksel? Har den nok "overlapp" i glideleddet til å klare det?
Og girkassetraversen er fortsatt bolt-on?
Mvh Terje K.
Transferkassa sitter ikke sammen med hovedkassa på G, det er mellomaksel i mellom disse 2. Dermed faller ditt spm om glideflate til framre mellomaksel bort.
Girkassetraversen sitter i to langsgående " skinner " med hull for hver andre cm, som muliggjør 4,5 og sekssylindrige motorer, og 4& 5trinns girkasser.
Automatkassa må snekres litt på for å få den til å passe
BTDT !
GD300
vBulletin v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.