Se full versjon : Ting og tang etter oppgradering til vBulletin
Harald Hansen
21-09-2009, 14:56
Da er oppgraderingen sånn noenlunde i boks. Noen punkter jeg må ta tak i innen kort tid er:
o Manglende og til dels dårlig norsk
o Interne lenker til gamle poster
o Kosmetiske ting
o Forside på domenet turpaahjul.com
Ting dere kanskje må stille på selv:
o Tidssoner
o Avatar (det lille brukerbildet)
o Tid- og datovisning
o At uka begynner på mandag
Noe mer dere oppdager?
Terje K.
21-09-2009, 15:24
Den nye software synes også å ha noen utfordringer med de særnorske tegnene æ, ø, å.
Eller er det bare hos meg, med Mac og Safari?
Mvh Terje K.
Den nye software synes også å ha noen utfordringer med de særnorske tegnene æ, ø, å.
Eller er det bare hos meg, med Mac og Safari?
Nei, det er for alle. Jeg fikk ikke til norske tegn både på språkpakken og i postene, så språkpakken måtte vike. Den må manuelt fikses, ser det ut til.
Skrotsnokelaget
21-09-2009, 16:02
Får ikke lagt inn avatar.
Skrotsnokelaget
21-09-2009, 16:06
Mistet de gode norske benevnelsene,globetrotter osv.
kameranerd
21-09-2009, 16:08
Det gjør ikke noe, jeg var bare turist.
Kent
Det norske kommer tilbake, jeg må bare oversette til øyet blir stort og vått først...
Terje K.
21-09-2009, 17:25
Gjør ikke noe for meg heller :D
Jeg synes det var fint med grad og tjenestestilling "Ferdamann", men "Globetrotter" var jeg ikke så fortrolig med ..
Pussige tegn plager meg nå mindre, etter admins forsikring om at problemene er plattformnøytrale (.. man blir kanskje litt paranoid etter en halv mannsalder med minoritetsoperativsystem .. :) )
Forøvrig ser det ut som den manuelle innsatsen for å fikse tegntrøbbelet allerede godt i gang, og all ære til Harald for det :)
Mvh Terje K.
Harald Hansen
21-09-2009, 19:37
Her er gradene fra det gamle systemet. Om noen har forslag til flere norske grader så kom gjerne med de:
Hjemmesitter
Turist
Reisende
Ferdamann
Globetrotter
Oppdagelsesreisende
Jeg fikk forresten opprettet avatar; hva var problemet?
groentas
21-09-2009, 19:45
Jeg savner knappen for å se mine innlegg.
Ikke fordi jeg er så selvopptatt at jeg leser dem, men fordi jeg vil se om det kommer svar.
Foreløpig har jeg omgått problemet ved å søke etter meg som bruker, men det er litt tungvint.
Ellers synes jeg vi bør få inn en gradasjon til, Turistsjef.
Reisende Mac
21-09-2009, 19:59
Om noen har forslag til flere norske grader så kom gjerne med de
Som gammel spasermester, så hadde det ikke vært å forakte å få inn tittelen 'spasør'.
Spasør rangerer under spasermester. Alle kan egentlig tiltulere seg spasør, såfremt man spaserer. Spasermester derimot krever litt mer.
kameranerd
21-09-2009, 20:37
Her er gradene fra det gamle systemet. Om noen har forslag til flere norske grader så kom gjerne med de:
Hjemmesitter
Turist
Reisende
Ferdamann
Globetrotter
Oppdagelsesreisende
Men de burde snues rundt, den som legger inn flest innlegg er vel hjemmesitter? Sier jeg som sitter hjemme.
Kent
Jeg fikk en e-post i dag med beskjed om å klikke på en link for å opprette nytt passord. Hvorfor det? Jeg kom inn med det gamle...
EDIT: Og jeg får heller ikke lagt inn avatar.
Harald Hansen
21-09-2009, 23:15
Jeg fikk en e-post i dag med beskjed om å klikke på en link for å opprette nytt passord. Hvorfor det? Jeg kom inn med det gamle...
Det skulle egentlig ikke være mulig, i følge manualen til importprogrammet... Jaja, mulig vi fikk røsket litt opp i frafalne medlemmer, da.
JEDIT: Og jeg får heller ikke lagt inn avatar.
OK, men hva er det som skjer? Får du en feilmelding?
Hva som skjer?
Ingenting vel... he he
Når jeg går inn på kontrollpanelet på "rediger avatar" så er det ingen valg der om å legge inn link til bilde eller laste opp fra datamaskin slik det er under "endre profilbilde".
Hvor er smilefjesene som man kan legge til her i teksten?
Er det laget plass til å laste bilder i den nye forummotoren?
Liker forøvrig utseende, kunne vært en egen knapp med siste innlegg.
Ikke helt Invisionboard, men OK
Harald Hansen
22-09-2009, 08:11
Når jeg går inn på kontrollpanelet på "rediger avatar" så er det ingen valg der om å legge inn link til bilde eller laste opp fra datamaskin slik det er under "endre profilbilde".
Det var visst skrudd av for de fleste. Nå skal det fungere.
Her: :elg: :safari: :sikle:
Savner du en slik klikk-liste? Skal se hva jeg finner ut...
Når jeg etter å ha lest nye innlegg i en tråd, returnerer tilbake til hovedsiden på forumet, så vises fremdeles forumet som ulest. Hvis jeg så klikker på det aktuelle forum, og går tilbake, da først vises forumet som lest.
Hvis du skjønte hva jeg mente da...???
Forøvrig synes jeg alt virker rotete og uoversiktlig i forhold til før, men det er kanskje en vanesak? Eller kanskje jeg er opptatt av filosofien KISS. Nå for tiden skal det være så mange fancysmancy, og i realiteten sjeldent brukte, funksjoner innbakt overalt, at oversikten blir borte.
KISS: keep it simple, stupid!
patrol ole
22-09-2009, 11:15
Når man er på hoved siden og trykker inn på nye innlegg, kommer det bare opp et par stykker.
Hadde vert veldig fint hvis det for eksempel hadde kommet opp de siste 10/15 trådene som har vert aktive.
Jeg syns det " nye " forumet er kjempebra, endelig tok Harald mot til seg å bytte plattform til en av de 2 store ( Invision powerboard er den andre )
Flotters sier jeg, nå er " vi " godt rustet for økende medlemsmasse og antall inlegg...
GD300
Hjemmesitter
Turist
Reisende
Ferdamann
Globetrotter
Oppdagelsesreisende
Jeg fikk forresten opprettet avatar; hva var problemet?
Jeg kunne godt tenkt meg å bli Ferdamann igjen, og forbli det. Rett og slett en staselig tittel.
Forøverig, kameranerd har ett poeng!!!
Vil varslingmailer kunne aktiveres nå?
Harald Hansen
22-09-2009, 13:22
Vil varslingmailer kunne aktiveres nå?
Jeg regner med det. Epostsystemet er oppe og går, så det burde fungere.
Harald Hansen
22-09-2009, 14:09
Kontrollpanel -> Endre valgmuligheter -> Meldingseditor -> Standard editor - ekstra formatteringskontroller
Terje K.
23-09-2009, 00:27
Plutselig står alle meldinger i innboksen som ulest.
Kan det være noe jeg har tullet med? Eller gjelder det flere?
Mvh Terje K.
Samma her, så det gjelder nok alle.
(Har ikke funnet ut hvordan man "quoter" i det nye systemet, men skjønner det nok til slutt).
Harald Hansen
23-09-2009, 08:09
Samma her, så det gjelder nok alle.
(Har ikke funnet ut hvordan man "quoter" i det nye systemet, men skjønner det nok til slutt).
Ser ikke ting slik ut hos deg?
Terje K.
23-09-2009, 23:21
Jeg synes at jeg blir automatisk logget av veldig fort etter oppgraderingen.
Er det bare meg, noen innstillingsgreier jeg ikke har skjønt, kanskje? Eller gjelder det flere?
Mvh Terje K.
Harald Hansen
24-09-2009, 07:45
Jeg synes at jeg blir automatisk logget av veldig fort etter oppgraderingen.
Er det bare meg, noen innstillingsgreier jeg ikke har skjønt, kanskje? Eller gjelder det flere?
Den er ganske kjapp om du ikke har huket av for "Husk meg".
Jeg synes det er fryyyyktelig irriterende å bli kastet ut hvert "femte sekund"... :-x
Hvorfor må det være sånn?
Og nei, jeg bruker ikke "husk meg"-knappen på en flerbrukermaskin på jobb.
Jeg bruker ikke "husk meg" knappen og blir ikke hivd ut .
Harald Hansen
24-09-2009, 21:30
I følge innstillingene er det 15 minutter timeout på innlogging uten "husk meg". Det fungerer slik hos meg også, så vidt jeg kan bedømme.
groentas
28-09-2009, 10:34
Jeg får ikke søking av tekst i meldinger til å virke.
Jeg får bare søkt etter hvem som har skrevet innlegget, og det blir litt tynt.
Harald Hansen
28-09-2009, 10:55
Jeg får ikke søking av tekst i meldinger til å virke.
Jeg får bare søkt etter hvem som har skrevet innlegget, og det blir litt tynt.
Jeg får ikke samme feilen. Gi et eksempel på et søkeord som ikke gir forventet resultat. F.eks. hvis jeg søker (i den boksen som dukker opp i menyen) på "kasser", så får jeg treff i 23 tråder, og nesten ingen av de har ordet "kasser" i emnet. Ved søk på "dekk" blir det 92 tråder.
groentas
28-09-2009, 11:44
Jeg får ikke samme feilen. Gi et eksempel på et søkeord som ikke gir forventet resultat. F.eks. hvis jeg søker (i den boksen som dukker opp i menyen) på "kasser", så får jeg treff i 23 tråder, og nesten ingen av de har ordet "kasser" i emnet. Ved søk på "dekk" blir det 92 tråder.
Hvis jeg søker på møte, is eller tur finner jeg ingenting.
Bernhard påstår det skal være et møte på torsdag, og det finner jeg ikke.
kaldenord
28-09-2009, 12:17
Hvis jeg søker på møte, is eller tur finner jeg ingenting.
Bernhard påstår det skal være et møte på torsdag, og det finner jeg ikke.
Samme gjelder hos meg.
Teste med flere ord på 3 eller færre tegn.. konsekvent ingen treff. Tipper det kan være et kritereie at det må være mer enn 3 tegn i søkeordet.
Møte har fler en 3 tegn, men her tipper jeg det er ø'en som er problembarnet. Andre ord jeg testet med på 4 tegn gir masse treff.
Kan du verifisere om det er 3 tegns kriterie Harald? finner ikke noe sted at det står noe om det.
Harald Hansen
28-09-2009, 13:13
Har sjekket litt: Det må være fler enn tre bokstaver i søkeordet, ja. Men det ser ut som om søkefunksjonen klipper etter "ø", så "møte" faller gjennom mens "kaffemøte" får opp treff.
Dette må forskes litt nærmere på.
kaldenord
28-09-2009, 18:55
Prøver å legge inn litt bilder fra turen, men får bare lov til å legge inn 4 bilder inkludert smilies.
Eneste mulighet jeg ser til å legge ved flere bilder er vedleggs funksjonen (bindersen). Men slik jeg forstår det da så lastes bildene opp i forumet og tar da opp serverplass der.
Er dette en funksjonalitet som du har bestemt Harald, eller er det bare forum default?
Ønsker egentelig å linke inn bildene fra nettalbum.
tenk dere VELDIG godt om før man linker fra nettalbum. Brått endres strukturen eller adresseringen på den host`en,og haugesvis av bilder og postinger blir intetsigende.
Jeg mener man helt klart bør bestrebe å legge inn bilder på det forumet man poster på. Selv om det blir en utfordring for moderator / eier plassmessig.
Vi får handle klistremerker som bare pokker.......:mrgreen:
GD300
Harald Hansen
04-10-2009, 22:22
Nå har jeg forsket litt på forsideløsninger. Jeg har funnet en som skal passe til vårt bruk. Forbered dere på et par timers nedetid en kveld til uka.
Terje K.
06-10-2009, 02:27
..
Jeg synes det var fint med grad og tjenestestilling "Ferdamann", men "Globetrotter" var jeg ikke så fortrolig med ..
Plutselig la jeg merke til at jeg faktisk er 'Ferdamann' igjen!
Nå ble jeg rett og slett imponert, Harald :grin:
Mvh Terje K.
Harald Hansen
06-10-2009, 07:57
Plutselig la jeg merke til at jeg faktisk er 'Ferdamann' igjen!
Nå ble jeg rett og slett imponert, Harald :grin:
Så lenge det varer... Jeg la lista litt høyere på de forskjellige gradene, som passer seg et mer aktivt forum. Men uansett så kan man bestemme selv. Se "Egendefinert brukertittel" i profilen.
Jeg synes det går alt for kort tid før man blir kastet ut og må logge inn på nytt. Og bare for å understreke poenget; det går ikke bare alt for kort tid, men det er irriterende kort tid!
Og når jeg så har logget inn igjen, så er hele forumet markert som lest!!! Ja, selv om jeg slettes overhodet ikke har lest alle postene...
Harald Hansen
19-10-2009, 14:58
Kan ikke si jeg har noe annet svar på det enn at innstillingen står på 15 minutter, og jeg har ikke observert problemet ditt selv. Som en trøstepremie så vil Hurtiglenker->Dagens innlegg gi det siste døgnets innlegg, så du kan finne ut hva som har skjedd siden du mistet tråden.
Harald Hansen
27-10-2009, 22:59
Sånn, da var siste nye subforum innført (Presentasjoner), og alt står klart til normal drift videre.
kaldenord
09-11-2009, 12:24
Jeg merker stadig at det ikke er angitt "nye innlegg" når det er kommet nye.
Ingen av kategorene eller trådene er i uthevet tekst.
Mens jeg derimot ser at det er kommet innlegg etter at jeg var innom forumet sist.
Merker dette veldig ofte ifra Mac'en med safari browser. Men det hender også jeg opplever det fra Windows Vista med Firefox.
Har "husk meg" muligheten aktivert og stort sett så er nettsiden open i en flipp i firefox mesteparten av dagen på jobb, men jeg refresher bare siden når jeg sjekker etter om det har kommet noe nytt.
Er det flere som opplever dette?
Harald Hansen
09-11-2009, 12:38
Jeg ser det faktisk selv noen ganger - ofte nok til at jeg sjekker innom "Dagens innlegg" på menyen "Hurtiglenker" en gang om dagen. Jeg bruker litt forskjellige browsere, men jeg har ikke fått kartlagt noe mønster ennå.
vBulletin v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.