PDA

Se full versjon : Doffen

kaldenord
07-10-2009, 19:50
Da er det klart for ny turbil her i huset.

Lørdag morgen tar vi flyet til Molde for å hente en T3 coach 1991 modell.

Jeg ofret trekk på alle fire til fordel for 9 seter og rustfri. Ihvertfall det selger lover.

annonsebilde:
http://cache.finn.no/mmo/9/191/521/59_-60242001.jpg

Må huske å ta med kamera når jeg skal hente bilden, anser det som stor fare for at vi kommer til å kjøre hjem via en snaromvei. Minst mulig E veier.
Så da blir det noen bilder å legge ut her når jeg er tilbake igjen på søndag en eller annen gang.

Harald Hansen
07-10-2009, 20:00
Gratulerer, og god tur!

kaldenord
07-10-2009, 21:41
Gratulerer, og god tur!

Takker.

Håper snøen holder seg på et fornuftig nivå.

Håper på å kjøre via Stryn, Sogndal og Hemsedal hjem.

øystein
07-10-2009, 22:48
Gratulere ! Kunne tatt den med til Gausdal på søndag jeg da !! Dere Kan jo kjøre Bjorli å E6 til Tetten da å svinge innom Gausdal på en Kaffekopp da ?

ruffsen
07-10-2009, 23:27
Gratulerer, T3 er genial

kaldenord
08-10-2009, 11:25
Gratulere ! Kunne tatt den med til Gausdal på søndag jeg da !! Dere Kan jo kjøre Bjorli å E6 til Tetten da å svinge innom Gausdal på en Kaffekopp da ?

Om vi vurderer værfoholdene over fjellet til å være for tvilsome på veien hjem, så er alternativ rute om lillehammer, så da kanskje vi stikker innom på en kaffekopp ja.

øystein
11-10-2009, 16:50
Doffen så ut til å være veldigbra !!! Blei det noe varme bak ?

kaldenord
11-10-2009, 19:43
Doffen så ut til å være veldigbra !!! Blei det noe varme bak ?

Takker for kaffe og kake Øystein. Det ble varmt ja, litt for varmt kanskje, måtte stenge av varmen de siste mila hjem, men bedre slik enn motsatt.

kaldenord
11-10-2009, 20:17
Da er Doffen kommet hjem til Krøderen. Her venter friluftsgarasjen.

Turen hjem fra molde foreløp uten noen form for problemer, eneste utfordringen med bilen er kombinasjonen.. Fører er litt over A4 høy, og da bilen gikk som minibuss hadde den 3 seter foran og noen har da varmet opp girspaken og bøyd denne til siden, antakelig for å gi bedre plass til beina for midt passasjer.
Dette resulterer da i at jeg ved normal sitteposisjon ikke har 1. gir og bare så vidt klarer å presse beinet nok inn i rattstammen til at jeg kan bruke 3. gir.
Derimot lærte jeg meg ganske raskt at her må det skræves maksimalt.
Så jeg har da tilbakelagt 600km med girspaken mellom beina. :elg:

Ruta hjem fra Molde ble som følger. Molde sentrum -> Åndalsenes -> Trollstigen -> Ferge til Eidsdal -> Geiranger -> over fjellet til Lom -> Otta -> Tretten -> Kaffe stopp hos Øysten -> Gjøvik -> Krøderen.

På Gjøvik fylte jeg opp tanken med bensin. Hadde da kjørt 46 mil og fikk på 45,5 liter. Så forbruket er faktisk lavere enn jeg hadde forventet på denne turen.

På toppen av trollstigen.
http://lh6.ggpht.com/_OHZIqe9-D0M/StIbzZSChcI/AAAAAAAABMI/99jshtY1U8M/s800/DSC_0048.JPG

Fergeleia over til Eidsdal:
http://lh5.ggpht.com/_OHZIqe9-D0M/StIb7QOdWqI/AAAAAAAABMM/qm7N8LK0P7U/s800/DSC_0059.JPG

Nær Geiranger:
http://lh4.ggpht.com/_OHZIqe9-D0M/StIb_6jKXrI/AAAAAAAABMQ/Ju-8EInaQh4/s800/DSC_0062.JPG

kaldenord
11-10-2009, 20:19
Fortsetter med noen fler bilder fra turen hjem.

Ved Djupvasshytta 1030 moh.:
http://lh6.ggpht.com/_OHZIqe9-D0M/StIcJJXruWI/AAAAAAAABMU/vZa9mZ5PwqE/s800/DSC_0079.JPG

Småkoselig brøytekant:
http://lh4.ggpht.com/_OHZIqe9-D0M/StIcMSNUayI/AAAAAAAABMY/Rf80n5Jxehw/s800/DSC_0080.JPG

ruffsen
11-10-2009, 22:16
Får gratulere med bilen hjem. Ser jo knakende bra ut. Ikke lett å holde seg alvorlig med tanke på girstang og kjørestillingen.
:-)

øystein
11-10-2009, 23:00
Ser jo ut som 1 gir er inn på det ene bilde ser det er svarte ringer der

kaldenord
12-10-2009, 23:52
Da har Doffen gjennomført første testkjørings etappe med glans.

Rundet 1000km i det jeg parkerte i kveld. Siden jeg hentet den på lørdags formiddag.

Konklusjonen så langt er at bilen svarer til forventningene og merer til.

Var og hentet takgrinda i dag, så nå trenger jeg 3 like thule bøyler på taket for å feste grinda.
Noen som har noen liggende de ikke trenger eller som har noen anbefalinger på hvor jeg kan få handlet dette til en fornuftig pris?

kaldenord
19-10-2009, 14:25
en liten oppdatering her.

Nå er takgrinda monteret, med antenne og lykter. Neste skritt blir å få kabling på plass til lyktene og antenne , samt få jordet grinda med tanke på antenna.

ruffsen
20-10-2009, 00:09
Bilder av bil med grind er jo artig da!!

kaldenord
20-10-2009, 09:04
Bilder av bil med grind er jo artig da!!

Det kommer, det kommer... glemte det bare bort i helgen og har ikke hatt tid enda denne uka.

øystein
24-11-2009, 22:37
Har doffen daua ???????

kaldenord
22-02-2010, 15:09
På tide med en liten status oppdatering på Doffen nå. Vinteren har ikke stelt fint med turbilen vår.

Som tidligere kjent så ble Doffen hentet i Molde i oktober, etter å ha tilbrangt mange år på vestkyst med milde vintre.

I november nekter han å samarbeide, makan til tungstartet bil har jeg aldri hatt, det topper seg på tredje dagen, da holder jeg på i en halvtime med startkabler før han starter. Så dagen etter stikker jeg innom Bilekstra på vei hjem fra jobb og plukker med plugger og filter, men filteret kommer i 2 typer og jeg er jo ikke sikker på hvem jeg skal ha, men gambler på det ene.
Når jeg kommer hjem så bytter jeg plugger med en gang og åpner boksen til luftfilteret, nå skal vi se om den gamle filteret er likt med det nye. Men hva i huleste... Det er jo ikke noe filter der.. kanskje derfor bilen plutselig ble så inn i helvete tungstartet over natta da kulda kom.. Inn med filteret som passa perfekt på plassen sin. Nå skal bilen som ikke hadde blitt starta på et par dager testes, vrir om tenninga og til start, den starter umiddelbart, like lett som den hadde gjort helt fram til uka før.
Knallfint tenker jeg, da er alt klart for fredagen, fri fra jobben og skal tidlig avgårde for å ordene noen ærend nede i urbane strøk (les Drammen) og så hente guttungen for å reise på helgetur til Karlstad.

Her kommer jeg bare til E134 mellom Mjøndalenm og Drammen før motoren bare stopper, svinger til siden og vrir om nøkkelen, starter svirrer men null interesse i å starte.

Her er det bare å krabba baki motorrommet og begynne å lete, sjekker fordeleren først og her datt rotoren ut i biter. *sukk*

Etter noen telefoner så får jeg ordnet meg skyss til Drammen og Mekonomen har fordeler til bilen, men igjen så finnes det 2 typer, og jeg tok jo ikke med meg delene fra den gamle, så jeg tar med begge typer denne gangen.
Etter å ha fått skyss tilbake til bilen og satt inn rotor så starter den som ei klokken igjen og ferden kan fortsette.

Så er alt bare fryd og gammen til ei uke før jul, da har kulda begynnt å komme snikende og jeg finner ut at kanskje jeg skal ta en sjekk på tilstanden på kjøleveska, men denne er jo allerede begynnt å bli slush og det er noen og tyve minusgrader. Starter opp bilen og kjører et par km. Men da er temperaturen passert normalen og stiger videre.
Her tar jeg hurtigløsningen, opp på bensinstasjonene og henter en liter med konsentrat, tapper av en liter på kjølesystemet og fyller på konsentratet, dette øker nok på tålegrensa litt og hjelper til med å løsne på proppen som har blitt i røra (Tror jeg). Lar bilen stå en times tid før jeg starter den opp og får litt varme i den igjen, fortsatt ikke sirkulasjon på vannet, men det begynner å bli sent på kvelden og jeg lar det være med dette.
Da jeg kommer hjem fra jobb dagen etter er temperaturen steget til 7-8 kuldegrader, så nå har proppen tinet og kjølevannet ser helt fint ut.
Kjører en tur med bilen for å få sirkulert vannet og blanda sammen konsentratet med resten.

Dette holder fint helt frem til kulda setter skikkelig inn i romjula, da fryser bilen igjen, og denne gangen ser jeg ikke noen mulighet til å få fiksa på det i friluftsgarasjen hjemme, så jeg får han inn på det lokale bilverkstedet til tining, det måler de han til å tåle 18-20 minusgrader. Sikkert helt greit for en normalvinter på Moldekysten, men i mine trakter er dette litt dårlig.
Derfor ber jeg verkstedet om å tappe av vannet og fylle på nytt, de tar samtidig å spyler igjennom hele anlegget og får ut en masse groms fra røra :-)

Nyttårsaften er bilen klar og jeg får hente den 2. januar.
Topp.. Nå er alt i orden igjen. JIPPI :mrgreen:

Men gleden skal ikke vare lenge.
Onsdag 6. januar viser gradestokken -32 og jeg starter opp bilen for å dra på jobb.
Bilen starter opp helt fint og jeg setter snuta mot Hønefoss. Etter å ha passert Veme (10-15 minutter fra Hønefoss) så begynner oljetrykkslampa å blinke, man bare i sving, så snart jeg retter opp bilen så slukker den.
Jeg fortsetter å kjøre litt til, men har vel blikket mer på lampa enn på veien.
Joda, i omtrent annen hver sving så blinker det i lampa, og etter et par kilometer så begynner den å blinke på sletta også, jeg stopper på første mulighet og stopper motoren, etter å ha peilet olja i tussmørket klarer jeg ikke å se om det er noe olje på pinnen, men det virker til at den er tørr.

Gradestokken jeg tilfeldigvis tok med i bilen denne dagen viser nå -39 og jeg har bare 5 min kjøring kanskje mindre til bensinstasjonen. Jo jeg tar sjangsen på å ihvertfall kjøre litt nærmere.
Kommer opp bakkene til E16 og fortsatt å blinker det bare en gangi blant på lampa, så jeg kjører ut på E16 mot bensinstasjonen.
Men under 1000 meter igjen av E16 og ingen gode muligheter til å stoppe å begynner lampa å blinke konstant samtidig som lydvarsel også begynner å hyle.
Fortsetter de siste 1000 meterne og inn til bensinstasjonene, her får jeg på ei kanne med olje (3-4 liter) og starter opp igjen.
Joda bilen startet men den gikk ikke like lett rundt som den pleier.
Kjører fra Esso og til jobb (andre siden av veien) og parkere der, men før jeg stopper motoren så går jeg ut og lytter, joda det er kommet en lyd i motoren som ikke var der før.

Etter å ha snakka med madammen på telefon senere på dagen får jeg beskjed om at det ligger en tynn fin oljestrek fra parkeringa til Doffen og bortover veien så langt hu kunne se.
Da bestiller jeg Viking til å hente bilen.

Der ble det konstatert gåen paknink på oljekjøleren. Ny bestilles, monteres og jeg går spent på å få høre dommen på motoren, gikk det bra eller er det havari.

Så kom telefonen, nå var lokasjen tettet. Men motoren var nok gåen.

Så nå har jeg en raklelyd i motoren, alt tyder på at det er rådene som er gått i forhold til hendelsesforløpet, men raklelyd kan også være at toppen er i ferd med å havarere.

Nå står jeg igjen med 3 alternativer.

1. Ut med motoren, overhalle og stappe'n inn igjen.
2. Få tak i en annen motor og bytte.
3. Bygge om til diesel og få tak på dieselmotor istede.

Det skjer nok ikke noe med bilen før til sommeren da jeg ikke har noe sted å stå innomhus får å kunne utføre noen av alternativene.

Om noen har noen meninger og/eller erfaringer på noen av altarnativene kontra de andre så kom gjerne med det. Jeg er høyst usikker på hva som jeg bør velge.

Verkstedet antydet 25-40000 for overhalling, noe som blir uaktuelt for meg.

I mellomtiden farter lille mannen rundt i en VW Polo 1,3 bensin og griner hver gang han ser turbilen stå under snøen.

kaldenord
22-02-2010, 15:10
Har doffen daua ???????

Du skulle ikke ha spøka med detta :mrgreen:

Harald Hansen
22-02-2010, 15:17
Billigst og enklest: Skaff brukt byttemotor og lempe over.
Bedre, men ikke billigst: Skaff AAZ-motor (1,9 TDK fra Passat og andre) samt en del andre diesel-relaterte deler fra en diesel-T3 og bygg om.
Best og dyrest: Vet ikke, men kanskje en Tdi-ombygging?

Harald Hansen
22-02-2010, 15:18
Gradestokken jeg tilfeldigvis tok med i bilen denne dagen viser nå -39

Spørs om det ikke er dette som skiller klinten fra hveten i bilverdenen. Selv en rekke helt nye biler ville hatt problemer i den kulda.

kaldenord
22-02-2010, 15:26
Billigst og enklest: Skaff brukt byttemotor og lempe over.

Vet en da hva en får? noen garantier for at bytte motoren ikke allerede er havarert eller nær havarert?

Bedre, men ikke billigst: Skaff AAZ-motor (1,9 TDK fra Passat og andre) samt en del andre diesel-relaterte deler fra en diesel-T3 og bygg om.
Best og dyrest: Vet ikke, men kanskje en Tdi-ombygging?

Hvor mye mer må byttes ved overgang til diesel på disse bilene? tank, rørnett, pumpe?
Eller er girkasse også anderledes?

avdem
22-02-2010, 17:02
Dette er en svært god oversikt ved bytting fra Jx til AAZ:

http://www.brick-yard.co.uk/VehicleSpecific/T3/info/mods/aaz.htm

Ved bytte fra bensin til diesel kommer nok litt ekstra jobb,

- Clutchhus fra diesel må monteres over på bensinkassa, i tillegg til utgående aksling.
- Tanken tror jeg kan beholdes.
- I tillegg trenger man noe elektrisk opplegg, gløderele, ol, men tross alt svært lite av ledninger som trengs på en diesel, strengt tatt bare gløding og strøm på solenoiden på dieselpumpa.

Bør vel helst ha en komplett bil å plukke deler fra.

JCP
22-02-2010, 22:33
Tåler girkassa fra en bensiner momentet til en daiselmotor, og er utvekslingene like?

Lykke til! :)

avdem
22-02-2010, 22:46
Høyere utveksling på bensinkassene.

Ved oppgradering til AAZ og ikke minst TDI er det normalt å øke utvekslingen på en eller annen måte. Enten ved større hjul eller bytte til bensinkasse, momentet på disse motorene kommer tidligere enn på bensineren, særlig på TDI motorene, og høyere utveksling gir hyggeligere turtall ved landeveiskjøring. Samt bedre utnyttelse av kreftene.

Kassene tåler fint momentet fra disse motorene, innmaten er den samme i alle kassene. enten det er bensin eller diesel.

JCP
22-02-2010, 22:54
Det blir jo en flott poseogsekkløsning, monter sammen, tut og kjør :)

kaldenord
24-03-2010, 13:43
Da har jeg kommet ut av tenkeboksen igjen.

Det forblir bensindrift på Doffen.

Prøver nå å få tak på en 2,1 112i bensin motor som jeg kan stappe inn også spretter jeg buken på den som sitter inne nå.

Tilstand på den gamle og den nye vil avgjøre om jeg da overhaller den som sitter i nå og har den liggende i reserve, evt bytter tilbake før en mulig lindesnes-nordkapp tur om et par år.

kaldenord
06-04-2010, 22:25
Da har Doffen fått selskap av en '91 T3 i friluftsgarasjen.

Fikk tak på en komplett bil til 2000 med fungerende motor, så da er motorjakten min over. Prøvekjørte bilen fra Ski og hjem uten det minste tegn til problem (sett bort fra defekt starter så bilen må taues i gang)

Nå er det bare å vente til den siste halvmeteren med snø smelter slik at jeg kommer rundt huset med bilene for motorbytte.

Harald Hansen
07-04-2010, 10:39
Så bra! Det går vel også fort med snøen om dagen...

kaldenord
03-06-2010, 23:55
Nå er endelig snøen på krøderen også trekt seg sakte men sikkert vekk. Er vel 3 uker siden siste vite flekken min forsvant. (Slapp det plutselige gjensynet med kong vinter som kom i Kongsberg).

Bakken er tørket opp og huset er rundt halveis ferdig beiset, så NÅ ble det Doffen sin tur til å få litt stell.

I kveld var motor ute av delebilen. Lørdag er satt av til å begynne på Doffen. Har med hjelpemann på 5 år så da regner jeg med å ha motor inn og bilen igang før vi skal i konfirmasjon på søndag. Ettersom jeg har beregnet å bruke den bilen da... :mrgreen:

kaldenord
05-06-2010, 22:57
Da er Doffen tilbake blant de rullende.

Motor er akkurat byttet og alt virker til å være helt som det skal, bortsett fra litt eksos lekasje.

Ved påfylling av olje så tømte jeg bare på hele 4 liters kanne, hadde jo satt inn nytt filter, og på nettsidene til mekonomen så står bilen oppført med 4,5 liter.
Men etter å ha fått på 4 liter så har jeg olje over max merket på pinnen.

Etter en liten test tur så lit jeg bilen få stå en 15-20 minutter før jeg peilet, fortsatt står oljen på omtrent samme sted over max market.
Noen som har noen formening om hvorfor jeg får mer enn max etter å ha fyllt på mindre enn "oppgitt"?

Tæff
05-06-2010, 23:32
Feil peilepinne.?

Haurest kanskje litt rart ut at der skulle vere for mykje når til og med filteret er blitt bytta.

kaldenord
06-06-2010, 23:10
Feil pinne er jo selvsagt en muligher, kan sammenlikne pinnen mot gamlemotoren.

Ellers så ble det en 20-25 kms test tur til en konfirmasjon i dag. Motoren går helt uten nykker, så nå begynner jeg å tru på at dette kanskje kan gå riktig vei for sommeren.

kaldenord
12-06-2010, 23:20
Da ble det test-tur på den "nye" motoren til Hardanger.

Ligger nå på Lofthus camping og alt virker greit med bilen og folket.

http://turpaahjul.com/forum/picture.php?albumid=4&pictureid=258

http://turpaahjul.com/forum/picture.php?albumid=4&pictureid=257

http://turpaahjul.com/forum/picture.php?albumid=4&pictureid=256

http://turpaahjul.com/forum/picture.php?albumid=4&pictureid=255

Harald Hansen
13-06-2010, 07:50
Så bra! Vi var på samme campingen for noen uker siden, forresten... :)