Se full versjon : Lauvaas Bygg Rally Raid Team sin Discovery 1
Da var kona blitt Disco eier. Håper hu syntes det er bra nåe jeg forteller det.
Skal hentes til uka:
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19314402
Skrotsnokelaget
08-10-2009, 09:18
Får gratulere Madammen :) Når skal du hente den? Da slipper hu ihvertfall å plundre med å komme opp bakken til Åsen i vinter. Du blir nødt til å lese til øyet blir stort og vått på discotrådene på LRF nå da.
Kan vel ikke melde meg inn i lrf og være medlemm hos nlck, blir vel uglesett av toyota fanatikerne da? også har jeg lada og mitshubisi også. Fæl type som ikke er merke tro jeg altså. Nei Disco tror jeg blir gøy. Moderne og sikker for transport av ungene. Viktigst det. får far se litt på fjærer og link armer på eget iniativ
Reisende Mac
08-10-2009, 10:00
Gratulerer! :safari:
tja, jeg har nå hatt medlemskap i både NLRK og NLCK samtidig, uten noen problemer jeg da :)
men, LRF har jeg ikek vært innom på en liten stund...
Er bare jeg som erter alle merke fanatikerne. Er helt troløs jeg veit du.
Harald Hansen
08-10-2009, 10:26
Her er vi ikke merkefanatikere! Gratulerer til Siri, da! Får du lov å prøvekjøre en gang i blant, eller? :)
kanskje harald, kanskje...........
kaldenord
08-10-2009, 11:23
Jeg får slenge meg med på gratulasjonsrunden jeg også.
Ser du har handlet bil nesten fra nabobøgda til min nye Doffen.
Har gått her i byen før visstnok, ville vel hjem igjen den discon tenkte sikkert kona da????
:-)
Terje K.
08-10-2009, 13:48
Gratulerer til fruen :) 2d Disco 1 er en særs nett og pen og praktisk bil, synes jeg.
Ikke begynn å lese Disco-trådene på andre fora! De handler jo stort sett om det som kan gå galt, og det som har gått galt, med litt uflaks. Det blir man bare urolig av.
Sørg for å gå nøye over etter rust, og stopp/brems det som har begynt, og ta ellers vanlig, skikkelig teknisk vedlikehold.
Uansett er det jo så stort utvalg av rimelige deler at det ikke blir krise, nesten uansett hva som måtte skje :)
Apropos merke-religion: Enkelte LR-fundamentalister (og noen tosker) mener at Disco ikke er "ekte" Land Rover. Da den kom mente noen motorjournalister også at LR hadde "out-japanesed the Japanese" :) - i positiv forstand - og den ble jo også en suksess.
Mvh Terje K.
Rart - jeg har ALDRI likt Disco, men tar meg selv stadig i å titte på Diso annonsene. Er jeg i ferd med å bli gal ?
svar: nei.
Jeg er nok allerede gal. Iallfall bilgal.
GD300
Terje K.
08-10-2009, 21:30
Rart - jeg har ALDRI likt Disco, men tar meg selv stadig i å titte på Diso annonsene. Er jeg i ferd med å bli gal ?
Det er ingenørens underbevissthet som ikke klarer å se bort fra at der er veldig mye riktig ved Disco :)
Mvh Terje K.
Reisende Mac
08-10-2009, 21:37
Det er ingenørens underbevissthet som ikke klarer å se bort fra at der er veldig mye riktig ved Disco
Aha! Så det er derfor jeg fremdeles har Discovery'n, 7år etter at jeg kjøpte den. Til tross for at jeg har en bilhistore på 18 biler i løpet av mine første 10 år som bileier (altså, frem til jeg kjøpte Disco'n).
kaldenord
08-10-2009, 22:05
Denne kunne like gjerne jeg ha skrevet.
Tror kanskje det var turen til Gausdal som endret litt på synet, faktisk så ikke Disco´n med taktelt like "ille" ut som uten, har faktisk begynt å få et snev av sans for bilen.
Gratulerer med disko :smile:
Er for mye komfort for min del 8-)
Harald Hansen
08-10-2009, 23:04
Hvis TurPåHjul kan bidra til at folk for øyne opp for andre bilmerker også, så er jeg fornøyd, jeg. :grin::safari:
Det er vel litt teit, men jeg er jo faktisk enig med GD300 og Kaldenord. Var ikke til vurdering den bilen for ett år siden. Kikket mye på LR men da x-mil pga pris. Det ble att en søkte alt LR og gikk etter hvert over til å foretrekke Defender og Serie II. Underveis ble discon dratt inn i varmen og nå endte vi jaggu opp med en mye pga pris å lysten på å få prøvd å være landrover eier.
Kona likte bilen fra vi var på Gausdal tur hu egentlig og oppfatter den som moderne men kanskje litt for stor. Hun tok det i hvertfall bemerkelsverdig bra at jeg hadde handlet på hennes veiene.
Takk for gratulasjoner.
AWARE for handling i Ørsta.
Sist jeg handla noe der, havna jeg i Tingretten.
Kostet motparten MYE penger.......8-) ( titalls på titalls tusen kroner )
GD300
Da står discoen på verksted og får ny mellom aksel fremme. Vinter dekk blir satt på der også. Selger betaler og ordner. Klar for henting tirsdag antas det. Blir artig det, vinter dekka er "mennskehjul" så den blir ikke så stor for kona( vi får se til våren da :-) )
Da var turen unnagjort, bilen kommet hjem og alt såre vel. Det ble langt med alt småtteriet som skjedde underveis, så det var en velykka tur. Etter å ha ovedratt omsorgen for henger og lass til Radovan Norheimsund peiste vi opp til Ørsta og kjøpte bilen. Litt småtterie er det på en 1990 modell så vi kikket heller på fabrikken til tidligere eier, han produserte møbel deler i treverk. Så etter å ha inspisert treindustrien i Ørsta litt starta jeg Discoen og kjørte hjem, null plunder. Vindusviskerne virket kun på full fart frem til vi ble kjent, jeg og bilen, vifta gikk kun på fult og radioen slo seg av og på som den ville, vindus heisen på sjafør siden var redd trekk og holdt seg i øvre posisjon til enhver tid. Små ting som vi kan sette oss ned å snakke om så ordnere sikkert bilen det selv? Værre og mere spennende var mangel på jevne bremser foran, da Elgen tydeligvis er så redd for å bli skutt og hopper foran biler for å redde seg fra jakt merket jeg ved mere enn en anledning til det problemet. Rimelig sikkert at de har produsert flere bbremse skiver til denn typen så er ikke redd. Underveis dukket sola opp igjen, da kom de seriøse problemene for en dag. Jeg var lur og kontakte en som er kjent med disco for å forhøre meg. Det viste seg at flere hilste på meg, da fra andre LR produkter, noe som er koselig. Problemet var vel heller at sjaføren i dag ikke var i de tanker, jeg hilste derimot flittig på eldre Landcruisere uten noe reaksjon. Jeg får gå litt i meg selv her skjønner jeg. På site biten inn mot Hønefoss dukket det opp bakerst i hodet at det bor en der som hadde stjålet en LX70 av meg for en tid tilbake, det kunne jo være underholdende å titte litt på. Han stilte med litt navn for videre undersøkelse og et slapt håndtrykk til farvel. Vi kikket videre på saken men det kommer jo aldri noe ut av det, men etter å fått lov ttil å cruise behagelig over to fjell overganger i strålende vær i dag var ingen utfordring for stor. Bilen fungerte enormt bra, virker thight og fin. Meget fornøyd så langt, så da jeg kom hjem lånte jeg den vekk med en gang( rift om de her heller?)
Da legger jeg meg, blir overtrøtt av slik marathon opplegg når en er gammel.
Skrotsnokelaget
18-10-2009, 08:34
Regner med at du stikker innom iløpet av uka og viser fram nyervervelsen.Jeg må vel prøve å rydde litt i turtingene i Longfellow for å være klar til hyttetur til helga.
Skal svinge utom en tur, jeg BO.
Bilen er kommet på tunnet, nå får vi se på litt småtteri. Øverst står vel¨å kikke på det elektriske, vindus heis vindusvisker motor, vindus spyler og vifte motor. har ikke kikket på sikringene engang så det kan være veldig enkelt. Av dere som driver litt med denne type bil, har dere noen tips om hvorfra det er billige deler? Det bør byttes bremse skiver foran og støtfangerne er ikke de tøffeste så de vurderes buttet også. Sikkert mere en vil gjøre etterhvert.
Det var den Discoen du skulle hente? Eg dreiv og vurderte sjølv då han dukka opp, og prøvde febrilsk å få broderen til å handle. Det er jammen ikkje ofte ein ser ein Disco til under 50-60 000 nær sagt same kva stand han er i.
Deler kjøper du på t.d. offroadbutikken.no eller paddockspares.com
Berre ver obs på at ein del av dei aller billegaste delene kan vere av sjaber kvalitet, men det er jo ikkje alltid det betyr noko.
Viss du har sveisekompetanse lagar du støtfangar sjølv, med plass til vinsj og med solide slepefeste.
Kan jo måle litt på Harald sin fanger og få lagd en eller to sånn ja. Men winch tror jeg ikke det blir. I såfall må den under bilen, tilsynet får litt utslett om du har det i fronten nå om dagen. Men i å for seg, er jo pent å få det under bilen så hvorfor ikke?
Kort liste om discoen, ble hentet med nye bremser bak, rør klosser kalippere. Ny mellom aksel fremmover. Nye bremse klosser foran. Byttet motor for to år siden. Nye kuler i forstilling. Bremse rør lagt noe nytt av. Bilen er kun reparert og vedlikeholdt på lokalt honda verksted siste periode av livet sitt. Det er også heve sett på den, visst nok. Står noen blå fjærer under der for de som kanskje vet noe om slikt.
Ting som kunne blitt bedre. Lading ved kald motor, ulyd ved kald motor, lite forskjell ved sjalting av 1 gir eller revers. Høyre bremse skive foran, tendens til varmgang av høyre nav foran ( ikke varmt, men varmere enn venstre side) Elektrisk: generell gjennomgang, spseielt vindus spyler visker og vindu og varme apperat. Intriør er helt men det må monteres på plass igjen, tak stolpe deksel og lignende. seter bør gåes over, festes justers, klapp løsning på bakseter litt vanskelig å få i lås.
hørtes ille ut, men det er ikke så ille. Meste parten er små ting som kan regnes som flisespikking. Morsomt å ta en gjennom gang når den først står her da.
Jeg er utrloig imponert av hvor mye bil jeg fikk for den prisen.
Terje K.
18-10-2009, 13:20
Du kan se på Haralds støtfanger for inspirasjon og design-idéer, men målene er ikke de samme på Disco 1 og Disco 2.
To andre gode og forutsigbare norske delepushere er Knut Bøhler (Nittedal) og Erik Winter Sørensen (Lier/Asker)
Mvh Terje K.
Da fikk vi testet litt LR i dag. Sjokkerende hvor bra den bilen er. Imponert, rett og slett. Hadde litt flex test kjøring på Lampeland, testet til venstre bak fjær hoppet ut av øvre fjærskål. Bilen like blid for det. Jekket opp og holdt den på plass mens vi senket ned igjen.
Harald Hansen
21-10-2009, 08:12
Dette blir bra! Varmer allerede opp hilsehånda til jeg treffer dere gatelangs! :)
Bilen fikk navn i går, kalle navn i hvert fall. den var jo litt pysete der den sto mellom 37 toms hjul og skjerm utbyggere. I hvert fall ble den hetende :den engelske tekjelen..........
den sto på tomgang og putret, med ett lite pip i vifte reima i ny og ne, passet egentlig godt det navnet, syntes jeg .der vi sto i ett gjørmete off road område omringet av dekk sett som koster mere enn hele tekjelen faktisk.
Jeg holdt meg unna de værste gjørme hulla men fulgte løype utenom de værste kneikene i orginal bil på vanelig mennskevinter dekk fulle av luft. Bilen kom frem overalt den, måtte pløye litt med hengerfeste til tider men ellers var det markfrigang til enhver tid. Flex var så bra at bilen nesten ikke trenger sperre i det hele tatt. Som nevnt tidligere flexet vi ut venstre bak fjær. Enkel å få på plass forøverig.
Har nå trent bevisst på å hilse på LR, håper jeg har hatt fremgang om jeg møter deg etter vei HH
:den engelske tekjelen..........
Tøft! God beskrivelse av en 2-dørs disco
Burde hørt den, ujevn tomgang som hørtes ut som kokende vann. Putret rett og slett. Hvert tredje minutt pep den som vannet var klart, fått litt gjørme og vann opp i motor rommet.
Forøverig så slo den av lys ved fult ratt utslag, som stadig hendte under off road kjøring. Artig når det var mørkt og den er en disko kan du si. :-)
Hmm, ikke for å erte på meg noen men.. reimhjulet som skulle sitti FAST i veiva, når det ikke sitter fast.... men roterer etter eget forgodt befinende er det Landrover eller er det en feil.............
:-)
Feil Land Rover kanskje :D
Hvis det er reimhjulet på Jesusbolten som er løst er det definitivt en feil, selvom det er en Land Rover
Og det skal sitte en kile der også .
Ikke helt motivert til å se på saken i dette været. Venter til det kommer muligheter til verksted å stå i.
Da har det vært styre møte her, denne tråden trenger ett nytt navn men det må vi komme tilbake til neste uke.
Om du leser her HC, passer det med ett ekspidisjons møte tirsdag kveld?
Reisende Mac
14-01-2010, 17:18
Ja, jeg tror ikke det skulel være noe i veien for det. :)
Harald Hansen
15-01-2010, 10:50
Endret navnet på tråden iht nye planer for bilen
Da er bilen kjøpt av Lauvaas Bygg RRT.
Det er tidlig enda men noe vil vel nå skje utover med litt forskjellig. Noe vekt vil bli lagt på understell og sikkerhet både seter og bur bla. Fangere må av og bli mindre i høyde. Motor må overhales eventuelt byttes.
Uten om det er ikke listen lang, men det kommer vel etter hvert.
Er det noen med erfaring med disco 1? lurer på hva svake punkter en MÅ luke bort før avreise.
Reisende Mac
15-01-2010, 20:27
Det viktigste er nok å få kontroll på ALL rust. Ramme, gulv bak, kanaler etc.
Når det gjelder motor, så er det kanskje lønnt å la Roy Sandmo eller Techo Classic ta en titt på den for å sjekke om den er i stand til å tåle et rally raid. Gear og clutch! (det er manuell kasse?)
Originalfjærene er kanskje gode nok, men støtdempere tro jeg helt sikkert bør byttes før en slik tur. Det samme med det meste rundt bremser. Muligens også hjullagre.
Vi er allerede heiset, og ja den er manuell. ALt i driv linja må være bra!!! Og ja la en eller annen som kjenner motorn bør sjekke den.
Rust i bærende tar vi på alvor, pynte rust vil nok bli stoppet med kjemikalier men en renovering av kaross tror jeg vi tar lett på. Dette skal jo brukes ikke vises frem. Og HC, du må nok finne frem den farge koden til RRC camel trophy. viss ikke tar vi den dune beige som er på LC'n ( forøverig firma farge det, det kommer flere LC'r i den fargen utover våren)
ole_jacob
15-01-2010, 21:30
Camel Trophy fargen heter Sandglow, standard British Leyland-farge i 1970-åra.
Tror både Du Pont og Sikkens Autolakk klarer å finne frem en kode......
Land rover sin kode er LRC 361
Takker for raskt svar på farge koden der Ole Jacob. Ser ut til at vi må gå for firma fargen dune beige, som JADA er en toyta farge.
Vi har nå kommet dit at vi må ut å se etter faglig hjelp. Hjerte og lunger må rives ut av Disco'n. For å starte i rette enden må vi ha hjelp med å gå over gear kasser og motor så dette er klart for rally. På alle gode null budsjett rally osv osv. Hva er det dere LR mennesker vil annbefale av verksted eller spesialister?
Terje K.
19-01-2010, 23:53
Hva er det dere LR mennesker vil annbefale av verksted eller spesialister?
Innenfor akseptabel avstand fra Kongsberg:
Gautes Garage i Oslo, eller Sandmo i Drammen, eller Nore Auto, har alle folk med peil.
(Noen av dem er mindre glad i 200/300tdi enn andre ;-) )
Og vår egen Thor Ivar Vassbø (OneTen) har også et svært intimt forhold til 300tdi :-)
Mvh Terje K.
Da har vi fulgt opp med råd spørring hos One Ten, Vassbø. Han sendte meg videre til en som hadde vært borte i dette med sand og slikt.
Det har jo blitt vurdert motor bytte i en annen tråd, etter den og rådføring med Vassbøs sin ekspert er konklusjonen 200tdi som tunes eller v8. Dette utifra nivå på team medlemmene og budsjett. Som første gangs reisende så trenger en ikke allverden av krefter, så vi satser på 140-150 hester i 200tdi.
Ekspert rådene rundt hjul oppheng var minst like viktig, vi må bytte mye under bilen. Men det som blir dyres under er vel nye fjærer og dempere.
Fjører og demparar er det sikkert nokon på lrforum som kan donere eller selje billeg! Alltid ein eller annan som skal opp/nedgradere.
gamle sæggete fjører og dempere som " varer sikkert litt til "er vel ikke kanskje førstevalget for bil som rigges for rallyløp ?
Viss ein kikkar litt rundt er det overraskande mange som har kjøpt feil eller angrar seg og som har saker og ting liggande. Eg sjølv har t.d. to Terrafirma +2" framfjører liggande som eg hadde tenkt å selje separat medan eg enno skulle selje bilen. No har eg ombestemt meg og vil ha bilen vidare. :-)
Sånn ja, det blir no ant...
vBulletin v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.