Se full versjon : Offroadmoped/mc
Eg har ingen illusjonar om at eg får kjøpt meg ein, men eg prøvar jo likevel.
Eg har lyst på ein lett tohjuling til lett terrengkøyring. God gammaldags rekreasjon, med andre ord. Bonusen er kanskje litt fysisk trim i tillegg.
Treng ikkje vere registrert (kanskje berre ein fordel, sidan eg har fire bilar, ein motorsykkel og omtrent åtte traktorar å betale på), men må vere køyrbar og nokonlunde driftsikker. Ein skikkeleg crossar ville vore moro, men pga lydnivået trur eg det er betre å halde seg til ei standardmaskin med standard lyddemping.
Prisnivå: So lavt som mogeleg, sidan eg forlengst har brukt opp godviljekontoen.
Eg har ikkje høve til å reise lagt for å hente, so det blir evt. eit forumekspresstema. Den går sjeldan forbi her, men det kan jo hende eg har flaks.
(Denne har eg og lagt ut på lrforum.com.)
Terje K.
10-10-2009, 13:04
Det som hadde passet best for deg, tror jeg, måtte være en Royal Enfield Bullet "Scrambler":
http://www.enfieldmotorcycles.com/models/img/kits/scrambler-trials.jpg
(Dette er nye sykler, men du vinner vel i Lotto i kveld, du også? ;-) )
Her kan du (også) bruke masse tid på å drømme deg bort:
Artikkel:
http://www.cycleworld.com/article.asp?section_id=3&article_id=1066
Blogg:
http://www.royalenfields.com/
Offisielle sider:
http://www.royalenfield.com/row/
http://www.royalenfield.com/
.. og hvis du ikke synes du har brukt nok tid etter dette, kan du gugle <royal enfield himalayan odyssey>
Mvh Terje K.
Eg var faktisk på nippet til å kjøpe meg ein Bullet 500 for ein ti års tid sidan. Sjarmerande greier.
Lotto er forøvrig sikraste måten å tape pengar på, so slikt driv eg ikkje med. ;)
Eg trur ein Scrambler hadde blitt for tung, for bråkete og for fin til mitt bruk, men skulle eg hatt ein runabout til allroundbruk (for å snakke nynorsk), hadde ein slik vore høgt på lista.
Eg har tidlegare sikla på MZ Baghira og Highland før eg endte opp med ein lett modifisert BMW R100GS.
Denne er aaaaltfor tung til kosecross og eg saknar mine tidlegare japsesyklar - Honda XL600R og XR600R.
I retrospektivt lys ser eg at ingenting kunne likevel måle seg med min ungdoms mopedar, diverse Fantic, Puch og Suzuki med knastedekk og lang fjøringsveg.
Ingenting slår lett vekt og ein ikkje altfor sterk motor når ein skal snike seg over tuer og rundt grantre, og lydnivået er til å leve med for naboane. :)
Hmm, greier ikke motstå å komme med ett tips på sykkel valg, Gilera Trial fra tidlig -70 og oppover. Den er vel ett verdig kjøretøy. Italiensk på alle vis, virker utrolig bra når den virker og virker ikke annet enn hyggelig frustrerende når den ikke virker. Mye artig å drive med av elektriske utfordringer på tenning siden. Og når alt er ship shape knekker svinghjuls kilen også er det på igjen. Helt klart en sjelfull moped med mye personelighet. ( litt som jeg innbiller meg serie bil oppfører seg når den er lunefull)
Det er mange annonser på autofinntindedb.nocom på Gilera Trial, men dei fleste, om ikkje alle, er folk som vil kjøpe. Prisnivået ligg over det eg hadde tenkt å bruke og utsiktene til å skru på el.feil er mildt sagt lite tiltalande.
Men estetikken og entusiastfaktoren er overveldande. Eg hadde gjerne hatt ein slik på tunet!:)
hmm, mere en ikke skal ha??? Jawa 250 sixdays?? mye glemt mc hstorie der....
Kreidler har vel levert noe utrolig slitesterke 50cc, lite på østlandet kanskje nen igjen i vest?
tror forresten jeg har mye av en gilera i kjellern enda, kanskje så mye som 75% om det er noen som kjenner ansvar for å overta prosjektet. (tror det er nærmere 95%, men vi sier 75 for å ikke overdrive)
Fantic med luft kjøling, rundt 73-78. trial sykkel som aldri dør men bare gynger som den er på siste værset! (myk ramme og fryktelig fremmgaffel) Har en 125 du kan få grise billig faktisk av de, 76 modell tror jeg. manko på sal og demper funksjon som ,,,,tja de var nok gode når de var nye.............
Kreidler, ja... mimre-mimre. Eg hadde ein Florett ein kort periode. Impulskjøp som eg måtte kvitte meg med fordi eg hadde altfor mange mopedar frå før. Som eg angrar på at eg ikkje selde ein annan.:( Akk ja, sann.
Men det er ikkje ein sykkel passar til terreng. (Eg er sjølvsagt interessert i ein likevel:D )
ruffsen: Hadde/har du Fantic/Gilera til sals eller? Eg forstod ikkje heilt.
Når eg tenkjer på alt eg har gitt bort og streva for å bli kvitt, når eg ti år seinare ville gjort mykje for å ha det ugjort... Uff! Ein er dumme.
Har en gilera trial i deler, den er ikke 100% komplett
Har en Fantic 125 trial sykkel, den går men er ikke en god motorsykkel. Lager i hjul, dempere bak og opplagring bak sving er gåent. Mangler sal.
Har en trå piaggio i deler som bør følge med Gilera'n da de er blitt siamesisktvilling lagret i en eske( lurt)
Huff er vanskelig å tro jeg har solgt unna motorsykkler og mopeder......
Om du finner noe veldig raskt her på østlandet så skal jeg til ørsta og hente Siri's Disco forhåpentligvis til uka.
Enda ett forslag:
Av andre nesten nostalgiske men virker jo kjedelig bra er jo Honda XL100 event 125. det er jo en 4 takter som burde være noen få av her i landet.
Trialsykkel er tingen. Forholdsvis billige i innkjøp, tåler en støyt og har bunndrag tilpasset en voksen person.
Minnene fra mopedtiden blir nedtur hvis en prøver fordums supersykler, som feks Gilera 50, i voksen alder. Fryktelig spedt og tandert.
Helt sant det Vidar S. Men ett godt poeng til Gilerans fordel rundt motorstyrke er jo akkurat det at den så sjelden virker, så når den først går blir du så glad at du ikke grier være kritisk til kreftene i det hele tatt.
:-)
Har en gilera trial i deler, den er ikke 100% komplett
Har en Fantic 125 trial sykkel, den går men er ikke en god motorsykkel. Lager i hjul, dempere bak og opplagring bak sving er gåent. Mangler sal.
Har en trå piaggio i deler som bør følge med Gilera'n da de er blitt siamesisktvilling lagret i en eske( lurt)
Huff er vanskelig å tro jeg har solgt unna motorsykkler og mopeder......
Om du finner noe veldig raskt her på østlandet så skal jeg til ørsta og hente Siri's Disco forhåpentligvis til uka.
Enda ett forslag:
Av andre nesten nostalgiske men virker jo kjedelig bra er jo Honda XL100 event 125. det er jo en 4 takter som burde være noen få av her i landet.
Har du eit bilete av luksusvarene? Eg kan vere interessert i heile greia om du er snill på prisen;)
Skulle gjerne hatt ein Honda XL 100, men pris og tilgjengelegheit begrensar meg litt. Trur dei som har kjøpt ein ikkje vil selge.
Er grei jeg ser du, viktig det kommer til nytte. Nå har det stått her i 8-10 år uten å bli brukt så det ville vært fint om det kunne komme til nytte. Skal se om jeg har tid til å ta ett bilde i morgen.
Får dekke diesel på henting av Disco kanskje? :-)
Av forslag til sykkel med nostalgi så sliter jeg litt, det er jo noen Engelske som var store rundt 60 mener jeg. Ikke kar om å huske noen navn med sikkerhet. Derimot serr jeg far min blir litt våt i øye kroken når han snakker m husqverna silverpil mener jeg han kaller den. Men den er vel antikk og guld verdt. Av mere volsomme greier med humor er vel Maico en aktør som sto for ett gjennombrudd, kan de ha greid å få 24 hester ut av en 125cc i de hine hårde tider som de andre triumferende leverte 7-10??? Spansk fyrrighet det i så fall.
( jeg ødlegger jo hele tråden din, beklager men engasjemanget er stort her i høst mørket)
Forøverig så har det Norske forsvaret 250 stk KTM 350 på lager, er vel ikke det de reklamerer mest med. De er vel ca 88-90 mod. de kommer vel snart på markedet om de ikke er mistet på FLØ. Forsvarets Lager Østlandet) de roter jo bort de mest utrolige ting. De har også topp boks og side monterte ski. Skiene er litt usikkert, men annbudet fra KTM var inklusiv de i følge importør den gangen.
For det første: Det skal godt gjerast å øydelegge denne tråden. Eg er grand master 1.dan Obi-Wan Kenobi konge av digresjonar og distraksjonar.
For det andre: Det er mitt pris/servicenivå.
For det tredje: Forstår eg det rett om du skal frå Kongsberg til Ørsta?
I so fall; er det ei reise du gjer ofte, eller vil du sjå litt på vegen?
Eg vil anbefale å køyre via Valdresflya og få med deg Norangsdalen når du nærmar deg målet. På den måten køyrer du forbi døra mi og ;), men det i seg sjølv er ikkje viktig.
Terje K.
12-10-2009, 16:30
.. konge av digresjonar og distraksjonar.
Det kan nok tenkes at vi er flere som vil gjøre krav på den tittelen .. ;-)
Eg vil anbefale å køyre via Valdresflya og få med deg Norangsdalen når du nærmar deg målet. På den måten køyrer du forbi døra mi og ;), men det i seg sjølv er ikkje viktig.
Bare av generell vei-nysgjerrighet: Tenker du noe sånt?
http://maps.google.no/maps?f=d&source=s_d&saddr=Rute+51&daddr=61.960907,6.509399+to:Rute+60+to:%C3%98rsta&hl=no&geocode=FVeUqAMd-3aGAA%3B%3BFd4pswMdZs1nAA%3BFQ4ktQMdYX5dAA&mra=dpe&mrcr=0&mrsp=1&sz=9&via=1,2&sll=61.957033,6.921387&sspn=0.61723,2.164307&ie=UTF8&ll=62.208433,6.654968&spn=0.153033,0.541077&z=11
Mvh Terje K.
Bare av generell vei-nysgjerrighet: Tenker du noe sånt?
http://maps.google.no/maps?f=d&source=s_d&saddr=Rute+51&daddr=61.960907,6.509399+to:Rute+60+to:%C3%98rsta&hl=no&geocode=FVeUqAMd-3aGAA%3B%3BFd4pswMdZs1nAA%3BFQ4ktQMdYX5dAA&mra=dpe&mrcr=0&mrsp=1&sz=9&via=1,2&sll=61.957033,6.921387&sspn=0.61723,2.164307&ie=UTF8&ll=62.208433,6.654968&spn=0.153033,0.541077&z=11
Mvh Terje K.
Just precis, sjølv om eg ikkje heilt forstår kva Vågå gjer oppå der, med mindre det er fleire stader med same namnet.
Men ruta mellom Kongsberg og Ørsta er rik på go´bitar same kva rute ein tar.
Som en hver dag pleier å utvikle seg; dukket det opp mere enn litt uforutsett. Uansett status på mulig moped/mc handel: Ikke tid til å ha tatt bilde, ikke noe Ørsta tur i morgen. Om en har litt flaks så er det 25 timer i neste døg så alt ordner seg?
Tar du med tohjulsprosjekt til meg, då? Du må seie ifrå om eg skal kome og møte deg for overrekking på Eid, Kjøs bru, eller kvar det no blir. Eg er heime/tilgjengeleg store deler av døgnet, men må ha litt tid til å hive meg rundt.
Telefunknumr: Ni null null 53 9 sju fem.
Poster melding her når jeg veit når jeg kan reise. får vel en liten forvarsel da. kan da ta med greiene om jeg får klemt det inn i en bil
:-)
PM er send.
Eg prioriterer Fanticen om det er plassproblem. :D
logistikk avdelingen er for tiden nede! vil komme til bake med korrekt informasjon så fort som mulig vedrørende levering og hvor mye en greier få med seg.
Då er prosjektsyklane overlevert og alt er i orden på den måten. Eg klør etter å sjå over sakene, men har sjølvsagt blitt sjuk :(
Det kjem heldigvis fleire dagar og det skal bli moro å få ei oversikt over kva som skjuler seg i kassene!
For å være ærlig er jeg litt spent selv på hva som er oppe i de kassene. Håper det vil fungere med litt TLC. Den piaggioen er forresten spsiell pga lite antall som er levert med den type lykt, spesiell ikke verdifull. ( tror jeg, men det blir jo samlet på og som seg hør og bør kanskje det er en slags verdi)
Som alltid så dukker ting opp litt seint, jeg har jo papirer på Gileraen, lette etter de før jeg reiste. Noen som tør gjette hva jeg fant når jeg kom hjem? Skal se om vi greier sende de, da har du jo faktisk en symblosk verdi i den ramma med deler som er der også.
Du får ha god bedring.
Terje K.
18-10-2009, 13:33
En blir rent inspirert av dette snakket om nostalgileketøy.
Bare sånn at det er nevnt: Hvis noen har en hel Tempo Cross som står og tar opp plass, så bare si fra, så skal jeg fjerne den helt gratis ;-)
Sånn kan den se ut:
http://www.tempoklubben.com/Norskprodusert/Modelloversikt/cr.jpg
(Foto lånt fra tempoklubben.com)
Mvh Terje K.
Eg såg det låg ein Kreidler Florett på finn.no http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=19491460
Fint objekt for den som ikkje bur for langt unna...
Forresten, skulle nokon sitje på ein snøscooter dei ikkje vil ha lenger kan eg vere interessert.
Framleis lav prisklasse, men ingen krav til ytelse og utsjånad anna enn at skuteren må kunne starte og flytte seg.
Kan vere fint å ha når eg skal på vedaskog til vinteren.
Ikke sikkert jeg kjører å leverer. Men en veit jo aldri! Måtte tatt ei helg i den bua da? Fyr i ovnen og en pils kanskje? Jo, hvis det passer kan jeg levere om det er noen som har noe tilsalgs
vBulletin v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.