PDA

Se full versjon : Hj60-flerbruksbilen

solli
03-11-2009, 17:04
Fra familiebil til turbil.
Litt om hvorfor:
http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?p=8682&posted=1#post8682

Nå er ikke turer i denne bilen noe nytt egentlig. På litt over ett år har den hatt 5 Danmarksturer, mange turer nedover sørlandet, tur til landstreffet i Landcruiserklubben på Kongsberg og noen til. Vi har også overnattet mye i den, enten på luftmadrass baki eller kun i setene.
I forbindelse med den forestående turen må den derimot oppgraderes noe. Rent teknisk trenger den en ny kopling samt selvsagt alt nytt av oljer o.l..
Videre må vinsjen av og sperren ut. Vi må ha minst 200l. diesel med oss og bilens tank er kun 85l. Dette kan løses med en ekstra tank eller med 6 stk. jerrykanner.
Videre trenger vi sandstiger og taktelt. Og 5 nye dekk for å få samme dim. som følget for da klarer vi oss med ett reservehjul. En skikkelig kjøleboks samt noe å koke på må også anskaffes. I tillegg skal det medbringes mat for minst 15 dager, store mengder vann og ellers det vi trenger på turen. Tempen svinger mye i løp av et døgn så vi må ha med alt i fra shorts til varme klær.
Nå er budsjettet stramt så det blir ikke til å bare handle i vei. Her blir det å bruke fantasien og få mest mulig ut av hver krone.
Sandstiger har jeg lånt i DK. og håper å få leie et taktelt-evt. finne et brukt.
Det kreves en plan på det hele, alt skal være lett tilgjengelig samtidig skal det tyngste nederst slik at vi ikke velter i en sand dyne;-)
Alle tips motas med takk.

ruffsen
03-11-2009, 17:16
Høres ut som en og annen utfordring. Anng vann tank, jeg har heavy duty SOR fjærer, tenker å legge en alu tank mellom ramma der reservejulet lå før. Diesel tanker vil jeg prøve å få inn ute på siden fremme. Mot torpedo ove hjul kassene, også i Alu, med føde pumpe til orginal tank. Kanskje ikke mye en får i hver side men ønsker å unngå jerry kanner på taket. burde være rom for en langs gående lang smal tank i ramme på venstre side også fra bak aksel.
Er selv redd for tak vekten, skal ha 85 kg tak telt, i den forbindelse lages det nye støt fangere. For å få vektlavt. I 5mm stål bak for å tåle to stk reserve hjul ( 31') på sving arm. Foran i 3 mm og runde hjørnet da det ofte draes med busker i hjul bue ved rygging. Gladelig sende tegninger om det prosjektet kommer i gang noen gang. Tnker i baner av å lage noen alvorlige rails også, mye med tanke på å øke vekten nede på bilen + beskyttelse selvfølgelig.
Kan drive på i det uendelige kjenner jeg.

solli
03-11-2009, 17:28
Det som er viktig å huske på er at rent teknisk så er bilen, om ikke best, så mest driftsikker i orginal stand. Så de vi skal reise med har orginale biler bortsett i fra at de kjører på 255x85Rx16 og alle har OME. Vinsj skal man i følge dem ikke ha, da må man stå og vinsje camping-lastebiler. Og sperrer gjør bare at man kjører seg enda mere fast.

solli
03-11-2009, 17:33
Høres ut som en og annen utfordring. Anng vann tank, jeg har heavy duty SOR fjærer, tenker å legge en alu tank mellom ramma der reservejulet lå før. Diesel tanker vil jeg prøve å få inn ute på siden fremme. Mot torpedo ove hjul kassene, også i Alu, med føde pumpe til orginal tank. Kanskje ikke mye en får i hver side men ønsker å unngå jerry kanner på taket. burde være rom for en langs gående lang smal tank i ramme på venstre side også fra bak aksel.
Er selv redd for tak vekten, skal ha 85 kg tak telt, i den forbindelse lages det nye støt fangere. For å få vektlavt. I 5mm stål bak for å tåle to stk reserve hjul ( 31') på sving arm. Foran i 3 mm og runde hjørnet da det ofte draes med busker i hjul bue ved rygging. Gladelig sende tegninger om det prosjektet kommer i gang noen gang. Tnker i baner av å lage noen alvorlige rails også, mye med tanke på å øke vekten nede på bilen + beskyttelse selvfølgelig.
Kan drive på i det uendelige kjenner jeg.

Send gjerne tegninger når de er klare.