Se full versjon : GD300`s Discovery
Kjøpte i Hansa-rus en 1991 modell Landrover Discovery tdi i går kveld.
Bilen er en tredørs utgave, og har stått i 1 år grunnet rust i kanaler.
Motoren skal være en 200tdi, og bilen ser fin ut på bilder.8)
http://turpaahjul.com/forum/attachment.php?attachmentid=203&stc=1&d=1258307662
Det er ca det jeg vet om bilen, utover at jeg betaler depositum ila kvelden, og henter den såsnart jeg rekker det. Antagelig allerede til helga.
Blir morsomt, har iaf nytt sveiseapparat, og selv om jeg ikke kan sveise, ligger det i kortene at det fins muligheter for å lære det.
Fortsettes !
GD300
Adventurer
15-11-2009, 19:02
You crazy mother fu . . . .
En bil til!??
Harald Hansen
15-11-2009, 19:31
Man får kjøpt erstatningsdeler for innsveising, så sant du ikke lager noe selv så har f.eks. Erik Winther-Sørensen på Lierskogen slikt.
tips notert Harald, Paddock har vel også en god del, men frakta blir sikkert kostbar siden sakene er relativt voluminøse...
Blir henting såsnart jeg får med en bisitter....
GD300
er det noen som har link, bilder eller en tråd som kan vise åssen Discoen egentlig er bygd opp i platene innvendig ?
Ryktes at bilen har rustne kanaler, siden jeg har kjøpt kjerra usett ligger det i kortene at det sikkert er værre enn jeg håper på.
Men - har aldri sett en sånn uten " interiør ": vært spennende å fått et overblikk over åssen det er bygget opp.....
GD300
Da får jeg gratulere i rette tråden, gratulerer med ny bil.
Gratulerer
Har sent deg en link på LR manualer og annet
Harald Hansen
15-11-2009, 23:01
Reparasjonspanel for indre del:
http://www.mm-4x4.com/ekmps/shops/mm4x4/images/lrd147.jpg
Ytre:
http://www.mm-4x4.com/ekmps/shops/mm4x4/images/lrd145_n-s.jpg
En på difflock.com som har byttet:
http://forum.difflock.com/userpix/933_damage_inc_1.jpg
http://forum.difflock.com/viewtopic.php?t=12757
Terje K.
16-11-2009, 01:56
Sånn kan du også lage "kanaler", litt mer robust, med 100x60x4 HUP :-)
http://turpaahjul.com/forum/attachment.php?attachmentid=82&d=1251066953
Mvh Terje K.
Likte Terje K. versjonen best.
Akkurat sveist inn 3,5m 80x80x4mm HUP i den korte GW en min.
Ble mye finere enn det blikkrælet....;-)
Seriøst - det skal nok bli bil av det etterhvert, pkt.1 er å få hentet droget.
Samt stabla vekk veteranbobla til bonden, samt sandstrøeren som " opptar " plassen i verkstedet...:-D
Ser for meg å få skilter på bilen før jul, har iaf en målsetning om det.
GD300
Her (http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=16471&hl=) er det også beskrevet. Selv om det er på en RR Classic,
så er det tilnærmet samme på DiscoI.
Sveise inn en HUP er er egentlig en liten operasjon. Fikla litt med første kanalen.
Nummer to gikk på et par timer. Bunnplaten lagde jeg av 1 mm galv stålplate med en knekk på 15 mm. Da får du en fin rustfri kant til dørpakningen.
Terje har vel gjort det samme med bunn på Tomaten
får studere når droget kommer til gards...
Jeg har ingen tro på at jeg kan like en lang bil med bare 3 dører, så det blir vel istandsetting og videresalg etter gjennomført EU.
MÅ en sånn HUP profil bokses i ende ? Jeg tenkte først la de stå åpne på Mersja, men det liker kanskje gutta som representerer øvrigheta dårlig ?
GD300
Siden jeg ikke fikk noen bisitter; går turen til Tynset med NSB sin hjelp i morra 10.09. Så blir det cool cruising nedover Østerdalen i nyinnkjøpt Disco I.
Får håpe den klarer seg til Brumunddal uten de store nykkene, så får vi ta inspeksjonen etterhvert.
GD300
Pipesett, knipetang, store, små og stjerneskrutrekkere, ståltråd, tape, frostvæske, servolje, fastnøkler, vannpumpetang, nebbtang, hammer, latmannarm, crv, bremsevæske, teppe å ligge på, luer, votter, regntøy, vinterstøvler, lommelykt,Statoilkoppen reservelommelykt, colalightflaske, bok til togturen, ekstra batterier, mobil, visakort, mastercard, LRF hjelpeliste...
Og cash å betale bilen med. Niste lager jeg i morra tidlig.
DA må vi da ha fått med oss det meste. Antar jeg blir enese passasjer på Rørosbanen som sleper en diger Zarges kasse ombord i morra...:lol:
GD300
Harald Hansen
20-11-2009, 22:22
God tur! Foreslår slangeklemmer, vulketape og lydbok til turen ned... :)
da er Brumunddal-Hamar-Elverum-Tynset-Elverum-Hamar-Brumunddal gjennomført.
Føler meg regelrett utro, og gruer meg til HF sin reaksjon.
Åssen selger kunne akseptere prisen, er en gåte.
GD300
Terje K.
21-11-2009, 19:37
Føler meg regelrett utro,
GD300
Likte du den bedre enn du liker å tenke på, så å si? ;-)
Åssen selger kunne akseptere prisen, er en gåte.
GD300
Da hadde det vært morsomt å høre hvor mye du ga ...
Gratulerer, forresten :-)
Mvh Terje K.
likte bilen MYE bedre enn jeg hadde trodd, ufattelig mykt og fint chassis ( nye fjører som er BLÅ og nye dempere hjelper sikkert bra )
200TDI en dro bra, og var ganske grei på masjfart. På tomgang og oppover bråket den VOLDSOMT ift de Mercedes motorene jeg er vandt til...
( men de er jo forkammermotorer da.. )
Var ganske høyt drevet ( iaf ift mine gamle 4trinns GW`er ) og ble derfor stillegående i masjfart, selv med ganske små dekk.
Motorrommet har jeg ikke studert, men det SÅ iaf ganske servicevennlig ut
( greit med plass overalt )
Rusta, som var grunnen til at forrige eier ga opp, ser MYE mindre omfattende ut enn antatt, og begrenser seg såvidt jeg kan se stort sett til kanaler på begge sider. Innerskjermene bak og gulvet under hele bilen SER iallefall greit ut. Bakdøra var sådär, men kan reddes med enkle grep.
Bremser foran sku være utslitte, og må byttes. Deler følger med.
GD300
da er bilen behørig plassert på plena, hadde jeg vært disponibel denne uka hadde jeg kjørt den rett i verkstedet for kanal og bremsebytte.
Men - får få fatt i noe betar som de sier, så tar vi det derifra. Håper å få bilen ferdig i god til til jul.
GD300
Bernhard
22-11-2009, 22:08
Jeg må bare få gratulere så mye!!!
Flott at turen gikk greit.
Bernhard
Ehh - hvordan kan jeg finne ut f.eks hva for girkasse som sitter i bilen ?
Chassisnummer ? Andre opplysninger ? Nettet ?
GD300
har i kveld plukka av plasten som dekker kanalene.
Når den var borte, var det ikke lengre noe som holdt sammen kanalene, og hele dritten ramla på bakken. Enkelt å fjerne med spade.:D
Det positive er at gulvet og karossfester ser helt fine ut, sammen med ramma. Det er altså foreløpig KUN kanalene som er kassable.
Ringe rundt i morra, før jeg bestemmer meg for å få for HUP vs kanalplate løsning. HUP er minst stress føler jeg, men kan kanskje påvirke salgsverdien negativt for den gemene hop ?
En ting til; noen som vet hvor jeg for papirer for 3500kg tilhengervekt til Discoen ? LR har vel ingen offisiell importør pr dags dato, kan jeg kanskje ta kontakt med fabrikken ?
PS - jeg kommer også til å trenge en vennligsinnet LR verksted til å kjøre PKK på bilen. Noen forslag ?
GD300
Tror HUp gir bedre vibber enn plateløsning.Trekker i alle fall ikke ned
PKK, NAF Hønefoss på Eggemoen
har bestilt kanalene orginale fra Famousfour...
Men - HUP er fortsatt aktuelt.
NAF Eggemoen var smart tips. Takker..
GD300
ole_jacob
25-11-2009, 22:04
91 modell Disco skal ha LT 77 girkasse og LT230 transfer.
Kanskje du har en LT 77(S) -kasse, den er litt modifisert for bedre oljeplask på akselen i bakkant. Mod-kit fås kjøpt.
Opplevelsen din etter kjøreturen hjem høres akkurat ut som den skal være, og at du har gjort et bra kjøp :)
Blå fjærer = Bearmach.
Stole på engelske nettbutikker, var vel egentlig oppskriften på en varslet katastrofe......
Joda, de HADDE delene på lager, og joda DE KUNNE årne det, men SELV OM jeg oppga JOBBEN som leveringsadresse, klarte idiotene å bekrefte dette feil. Slik at kort transaksjonen må verifiseres SKRIFTLIG. Som selvsagt er helt umulig når jeg ikke er hjemme ( må ha printer og scanner, evt. printer og fax )
Hvordan det landet der har vært en stormakt, undres jeg stadig over.
Forresten foreslo de selvsagt å sende kortdetaljer og koder pr POST, siden email ikke var " sikkert nok "....:roll:
Blir uansett dårlig med jobbing i helga, siden BEGGE guttene mine har influensa...
GD300
gikk løs på bilen med min nyinnkjøpte luftdrevne BT meiselhammer i kveld, og fikk løs deler av gulvet. Det var det litt å ta tak i kan man si...
Verkstednissen fikk anledning til å se en voksen man gråte over sitt siste påfunn.......:roll:
Uansett - nå er snart H side bare et hull i bilen, og det blir klart for videre tilpasning. Kjøpte en diger 2mm stålplate idag, aner meg jeg kan komme til å trenge fler.....:roll:
Planen er å begynne sammenstillingen til fredagen.Har også lørdag og søndag tilgjengelig - resten får vi ta i romhjula..
GD300
fikk da handla meg ( nok en ) ny vinkelsliper idag.
Det trengs, jeg er litt demotivert om dagen. Og jobbene hoper seg opp både i garasjen og ellers.
GD300
Tolmod og sindighet Espen
ja, tolamod er vel ABSOLUTT en av mine sterke sider...:roll:
Får bare håpe jeg ikke tar meg vann over hodet med det siste prosjektet mitt skal jeg være ærlig..
Vann over hodet er farlig i disse dager. Leste litt igjennom her, enda en vinkel sliper? Er det så ille att du må gå på med to stk samtidig?
Tar du en ting om gangen så er det vel en ende på dette å, men 2 mm plate? Er det tilsvarende orginal tykkelse? Blir vel ikke helt genialt med forskjellig plate tykkelser med tanke på innbrenning og fare for kaldsveis? og så inst inni helvete å forme den 2mm da. Jeg bytter mellom 0.8 og 1 mm. og så tynn tråd en greier finne i farta.
mja - 2mm plate er vel best til gulvplate ( gulvbrønn ) 1,25mm var neste ned, og det blir for tynt ( syns jeg ). Greit at gulvet ikke fjører...
Innbrenning er uansett ikke tema, å hefte dette i sammmen går bra nær sagt uansett.
Skal se om jeg får inn bilen etterpå, og får saget vekk resten av elendet...
Etter å ha forsøkt 1 gang fredag kveld, 3 ganger i går og til slutt kapitulert / satt på motorvarmer og lader, startet Discoen MOMENTANT idag. Selvsagt var helga over ( hadde booket verksted i helga og satsa på å få ferdig ene siden av bilen , men i praksis fikk jeg ikke årna noe som helst..)
Bra det snart kommer noen gode fridager. Ser for meg å få ferdig iaf 1 side ila jula...
GD300
jeg har mistet tilgangen min til varig verksted, og selger Discoen om noen er interessert. Som sagt må begge kanaler, yttre og indre byttes. Disse følger med fra Famous Four. Gulvetser skapelig ut tror jeg.
Tekniske virker den veldig bra, motor er overhalt med ny turbo osv.
PM ved interesse
Plutselig borte etter et telefon og mailrenn av en annen verden...
Så får vi se hva som blir neste prosjekt. Har skuuuumle planer i det minste...8)
vBulletin v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.