Se full versjon : Prosjekt: Ekspedisjonspajero.
Hei.
Vi er en gjeng som skal på ekspedisjon til sommeren.
Kommer til å lage en egen tråd for turen, men ruten er ca:
Norge - Europa - Tyrkia - Iran - Turkmenistan - Uzbekistan -
Kazakhstan - Russland - Norge...
Mere detaljer om ekspedisjonen kommer altså i egen tråd.
Dette kommer til å være en prosjekt-tråd for bilen vår:
En 1986 Mitsubishi Pajero 2,6l bensin.
Vi starter med litt rustreprasjon :)
Stålplater, poppnagler og dugelige mengder sica flex og tec-7.
(Må jo få bilen støvtett i det minste)
Harald Hansen
10-03-2010, 22:33
Hei, og velkommen hit! (Stikk innom presentasjonsforumet og si "hei", så er det gjort!)
Dette høres jo ut til å bli en kongetur, og jeg gleder meg til å høre videre detaljer!
Reisende Mac
10-03-2010, 23:31
Jeg blir imponert over pågangsmotet når jeg ser slike bilder :mrgreen: .
Dette blir nok en bra turbil det ja. Og turen høres forøvrig veldig spennende ut. :safari:
Jeg gleder meg til å følge med på fremdriften!
imponert over turen som planlegges, mindre imponert over bilvalvet. Det vil si - imponert over at noen tør satse på en sånn som en NO-NONSENS turbil. Forstår heller ikke helt påenget med å sette den sammen med sika og popnagler, selv en lite dreven sveiser får til å mekke inn litt plater om han vil, sålenge utseendet betyr mindre.
Uansett - misunnelig på folk som lever ut drømmen, framfor å sitte på kontoret å være flittig samfunnsmaskiniset. Thumbs up til dere !!
GD300
Harald Hansen
11-03-2010, 08:23
Hvor tørst er forresten denne bensinmotoren?
Harald Hansen:
-Skal få skrevet en presentasjon jeg...
-Bilden bruker ca 1,4l på mila. Det jeg ser på som positivt er at den har
registerkjede, ikke reim...
GD300:
-Bilvalg: Bilen var billig :) Hvis du kjenner til svakheter ved disse bilene tar
vi gjerne imot alle tips... Vi håper jo at den vil kunne være operativ 20000km.
-Sveising: Vi hadde bare et stort elektrodeapparat tilgjengelig...
Tror dog det blir like bra med den løsningen vi har gått for...
Hvis noen har ideer anng montering av en ekstra dynamo vil vi gjerne ha tips.
Tanken er at den skal lade et forbruksbatteri, og da har vi en ekstra dynamo
hvis den gamle skulle ta kvelden...
Jeg fant noe om dette i en annen tråd, men var ganske lite detaljer...
Jeg tenker noe i retning dobbelt reimhjul på den orginale dynamoen, og felles
monteringsbrakett...
Vi håper på mange tilbakemeldinger som kan hjelpe oss på veien her.
Girkassene og topplokka er notoriske på disse bilene. Mest girkasser på bensinmodellene, men heller ikke der er toppene spesielt gode.
Når det gjelder dine planer om dynamo, ville jeg nok heller valgt å kjøpe en ny dynamo framfor å lage til noe rallemikk på egen hånd. En fabrikkny dynamo tåler MYE før den går åt skogen. Ekstra børster i kassa er aldri feil. Husk å inspisere festene til dynamoen skikkelig, ofte kan det være sprekker osv å se her...
Girkassene og topplokka er notoriske på disse bilene. Mest girkasser på bensinmodellene, men heller ikke der er toppene spesielt gode.
Når det gjelder dine planer om dynamo, ville jeg nok heller valgt å kjøpe en ny dynamo framfor å lage til noe rallemikk på egen hånd. En fabrikkny dynamo tåler MYE før den går åt skogen. Ekstra børster i kassa er aldri feil. Husk å inspisere festene til dynamoen skikkelig, ofte kan det være sprekker osv å se her...
Vi kommer til å kjøre kompresjonstest til helga... Dette vil vel avdekke
eventuelle problemer med topp/stempelringer?
Vi har faktisk en liten case med girkassen:
Når en skal sette inn 2. gir må man dra girspaken rett bakover for å treffe.
Hvis en drar spaken mot førersiden samtidig som bakover, treffer ikke 2. gir.
Jeg tenker at dette ikke kan være noe alvorlig.. Link opplegg eller noe... ?
Vil en orginal dynamo ha kapasitet til å lade to batterier?
Hvor mye koster det isåfall for en batteriskiller? Vil jo ikke risikere å lade ut
startbatteriet...
Lars Erik
11-03-2010, 15:21
Hallo
For å dele min erfaring når det gjelder ettermontering av forbruksbatteri. I de 2 siste bilene mine har jeg koblet kabler fra hovedbatteri til forbruksbatteri. I mellom disse monterer du ett rele som er koblet til tenningen. Når tenning er av brytes kontakten mellom batteriene. Enkelt og billig OG det fungerer uansett hva andre mener og tror... Det er helt klart en stor fordel at du bytter eller overhaler dynamoen da den må slite litt mer.
Lars Erik sin metode er selvsagt den eneste som duger. Enkelt, greit og koster ingenting.
haakonbs
11-03-2010, 15:47
Jeg bruker et slikt : http://www.devon4x4.com/products_a/p2c127/0/hd-contactor-/-isolator.html
Jeg valgte å styre det med et rele som åpner seg ved riktig ladespenning. Kjøpte et billig et på ebay. Har funket bra hittil.
Adventurer
11-03-2010, 17:02
Ta gjerne en titt på hjelperegisteret på den 2,6 liters bensin motoren. Styreskinnene til dette har en tendens til å både være veldig slitt og til og med brukket i skruefestene, med påfølgende slakt kjede. Slakk i hjelperegisteret ender som oftest med nedslitt drev på veiva og påfølgende motorras, siden oljepumpen sitter montert på dette registeret.
Dette skjedde meg med en Pajero 2,6 bensin, og etter en liten kikk på skadene, så jeg at det drevet på veiva lignet mer på ett hjul, enn på ett drev.
Forholdsvis grei skruing, men litt tidkrevende. Pass på at du ikke mister kilen, mellom drev og veiv, ned i bunnpanna, når drevet skal trekkes av veiva. Skikkelig rookie-tabbe ;-)
Ellers gleder jeg meg til videre oppdateringer.
Hallo
For å dele min erfaring når det gjelder ettermontering av forbruksbatteri. I de 2 siste bilene mine har jeg koblet kabler fra hovedbatteri til forbruksbatteri. I mellom disse monterer du ett rele som er koblet til tenningen. Når tenning er av brytes kontakten mellom batteriene. Enkelt og billig OG det fungerer uansett hva andre mener og tror... Det er helt klart en stor fordel at du bytter eller overhaler dynamoen da den må slite litt mer.
Risikerer ein ikkje å drenere eit friskt startbatteri over i eit tomt forbruksbatteri i startsekundet, viss ein har hatt eit stopp der ein har brukt mykje forbruksstraum?
Det er neppe sunt for batteriet heller i tillegg til at det kan bli vanskeleg å tørne motoren?
Lars Erik
11-03-2010, 17:18
Risikerer ein ikkje å drenere eit friskt startbatteri over i eit tomt forbruksbatteri i startsekundet, viss ein har hatt eit stopp der ein har brukt mykje forbruksstraum?
Det er neppe sunt for batteriet heller i tillegg til at det kan bli vanskeleg å tørne motoren?
Hvis du ofte tapper ned batteriet så mye skal du montere en bryter på releet slik at du kan la motoren lade litt på startbatteriet før du kobler inn forbruksbatteriet.
Høres ut som en spennende tur :)
Blir litt oppramsing, men her er et par spørsmål...
Hvor lang tid tar dere lagt opp til å bruke??
Er dere mange som skal med på turen??
Hvor langt har bilen gått??
Bensinbil er forresten en fordel da Diesel faktisk kan være litt vanskelig å få tak i i Iran.
Blir spennende å følge med :)
Reisende Mac
11-03-2010, 21:52
Hvis du ofte tapper ned batteriet så mye skal du montere en bryter på releet slik at du kan la motoren lade litt på startbatteriet før du kobler inn forbruksbatteriet.
Eller la relèet styres av dynamoen. Da vil ikke relèet lukke før du har oppnådd skikkelig ladespenning.;-)
Bilder fra helgens byggeseanse :)
Støydemping, nytt teppe, maling og interiøret delvis på plass...
Harald Hansen
16-03-2010, 07:35
Her skjer det jo ting! Hva var malemetoden?
Her skjer det jo ting! Hva var malemetoden?
Hehe, vi brukte hvit hammerlakk fra biltema. Påført med malerull og pensel...
Finishen kunne definitivt vært bedre, men etter et strøk til kommer det hvertfall til å dekke...
Lars Erik
16-03-2010, 09:21
Godt å se det er flere som ruller bilen :-) Resultatet ser jo veldig bra ut på bildene.... Og dere har sikkert andre ting å bruke pengene på som lakkeringen ville ha kostet.
Gleder meg til å se bilen ferdig.
Hei alle sammen.
Da har vi etterhvert fått etablert en blogg: www.odd-way-round.blogspot.com
Den vil bli oppdatert med bilder og status, både fra bygging, og fra turen.
vBulletin v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.