PDA

Se full versjon : Range Rover 3,5 EFI 1987

Stig
27-03-2010, 21:36
Jeg hentet en 1987-modell Range Rover i Bergen den 14. mars i år. Den er et år nyere enn den jeg solgte nylig, og har et par forskjeller fra den gamle. De største forskjellene er at den "nye" har EFI-grill, mangler AC og har ettermontert viskositetskobling i fordelingskassen.

Jeg har også kjøpt en delebil, som har masse nytt "godis". Dette sparer jeg mange penger på framfor å kjøpe alt nytt. Kan nevne nye vinterdekk (bare verdien av disse er verdt mer enn hva jeg betaler for delebilen!!!), nytt 2" hevesett med fjærer, dempere, lengre bremseslanger og "tubular" ståtdempertårn, diff-beskyttere, steering guard, nyere forgasser (byttet fra EFI til forgasser på delebilen) med headers, grenrør, nyoppussede Vogue-felger, sportsratt...
Så får jeg jo med på kjøpet resten av bilen, med papirer, og en del rust... Og ikke minst har denne bilen den gamle typen grill som jeg jo glatt monterer på min nye bil! 8-)

Så må jeg vurdere om jeg skal bytte til forgasser eller beholde EFI... Tror det er en Holley.

Planen er å selge unna de delene jeg ikke skal bruke selv, for jeg har ikke lagringsplass.

Den nye bilen ser ikke spesielt pen ut, så den skal få seg en omgang med puss og lakk. Det er maling med rulle el.l. som gjelder her!

Så skal jeg montere delene fra delebilen, i tillegg til hundegitter, kufanger, takgrind, ekstralys o.l. Skal også prøve å få til et system i bagasjerommet med kasser og skuffer.

Det eneste jeg mangler så langt er sommerdekk. Helst ønsker jeg standard Land Rover-stålfelg med lettere overdimensjonerte dekk på.

Bilder kommer når jeg får tid til å begynne arbeid på bilen...

Det jeg har gjort så langt er å tette eksoslekkasje, som viste seg kun å være løse skruer i en flens. Så har jeg fått lavserien til å virke igjen. Feilen her skyldes rett og slett en manglende skrue i et ledd i giroverføringen.
Det neste som skal gjøres er å skifte radiator. For den nåværende lekker. Mye.
Så skal jeg montere viskositetsvifta tilbake! Nå er det en underdimensjonert el.vifte der, og den funker dårlig. Heldigvis er det en slik viskositetsvifte på delebilen.

Here we go again... :D

Vidar S
27-03-2010, 23:55
Forgasser fungerer ikke særlig bra sammen med EFI-kam, feil åpningstider

Stig
29-03-2010, 18:28
Forgasser fungerer ikke særlig bra sammen med EFI-kam, feil åpningstider

Jeg har ikke funnet ut av det, men selger skulle spørre dem som modifiserte motoren. Han regner med at alt er gjort ordentlig, for de har visst brukt mye penger på motoren. Og den skulle visst gå rimelig bra...8-) Nevnte noe om "minst 200 hester..." Nå fikk jeg ihvertfall lyst til å bytte motor. :sikle:
Noen som har lyst på en dugnad? :roll:

Forøvrig oppdaget jeg da jeg kom hjem med delebilen i dag, at en hel bil, med masse løse deler tar jækla mye plass... :shock: Får håpe jeg får tid til å skru i nær framtid, for jeg må bli kvitt restene fortest mulig.

Så er det noen som trenger deler eller nesten en hel Range Rover med papirer, så er det bare å stikke innom...

Stig
04-04-2010, 13:26
Har brukt mye tid på å skru i påsken. Fint vær ute til å være inne og skru...:lol:

Har fått byttet over radiator (med original viskositetsvifte!), fjærer og dempere, sportsratt, styrestagsbeskytter og dekk. Har også montert den gamle kufangeren fra gamlebilen og ekstralysene på denne.

Slik ser bilen ut nå (uten kufanger):
http://bloggfiler.no/landrover.blogg.no/images/96954-1-1270231506944.jpg

Fjæringen løftet minst 2". Det ble nesten i meste laget synes jeg...
Og så er fjæringen såkalt heavy duty.

Det gikk med et par tre dager med skruing. Jeg er sikkert ikke av de aller raskeste å skru (!), samt at noen fastrustede skruer o.l. krevde "spesialløsninger"... :shock: Men med matpakke og termos, så er det jo litt kos også. :-) Heldigvis så har jeg tilgang på verkstedhall på jobb med både løftebukk og kraftig heis i taket så jeg kunne løfte begge bilene samtidig og bytte fjæringskomponenter direkte over.

Og når jeg skulle ta ordentlig påskeferie, så måtte jeg steppe inn på jobb pga sykdom... Så her sitter jeg da. Trøsta får være masse helligdagstillegg og overtidbetalt... 8-) Heldigvis har vi booket hytte på Lykkja neste helg!

Harald Hansen
04-04-2010, 14:37
Den ble høybent, ja...

JCP
04-04-2010, 14:47
Lekkert! Heeelt riktig høyde ;-)

Stig
04-04-2010, 23:22
I dag ble det littegranne elektroarbeid. Monterte en radio/CD-spiller og skiftet pluggledninger og fordelerlokk.

Kontaktene i bilen passet selvfølgelig ikke til min radio, så det ble å klippe vekk mye gammelt leamikk, og lete opp rette kabler og skjøte inn nye kontakter.

Deretter plagdes jeg jo også selvfølgelig med fordelerlokket, ettersom jeg først monterte alle pluggledningene et hakk feil. Dermed startet ikke bilen. Ble litt grubling, men med god hjelp over telefon så gikk det bra til slutt.

Jeg lurer faktisk enda på om ikke bilen er for høy nå??? Kanskje jeg går tilbake til originale fjærer, evt. kjøper et sett med litt stivere fjærer i original høyde?

JCP
05-04-2010, 07:52
Originale "Police Spec."-fjærer skal visst være veldig bra. Demonter Bøgen for å få lavere vippepunkt, samt bruk gode (ev. doble) gassdempere rund baut. Da skal vogna bli stødig og fin å kjøre :-)

(fritt etter noen kulørte "menighetsblader") c",)

Stig
19-04-2010, 18:07
Ja, jeg vurderer police-spec. Ser J.Craddock har sett til £50.

I går monterte jeg sommerdekkene på. Fikk tak i godt brukte BFG AT 245/75R16. Bra de var godt brukt, for da vet jeg at dem virker...:lol:

Her et bilde på testturen med sommerdekkene:
http://bloggfiler.no/landrover.blogg.no/images/96954-1-1271605112929.jpg

JCP
19-04-2010, 19:09
Om du skulle finne på å bruke doble dempere, så er Allmakes-/Terrafirma-brakettløsninga veldig prisgunstig, men ikke hos APB-trading som legger på ett strøk maling og firegangen på prisen ;-)

Stig
04-05-2010, 16:29
Hevesettet fjernet jeg i dag. Det ble for stivt og kjøre med til daglig.

Nå er det nye originale fjærer framme og noen pent brukte progressive bak. Nye støtdempere ogå montert.

Bilen ser ut som en lowrider nå. Hevesettet hevet nok to meget lange tommer...

Tenker jeg får lage meg noen heveklosser og montere under fjærene etterhvert. Ble nesten for lav nå siden jeg har litt større dekk.

Hevesettet er solgt. Rubbel og bit.

http://bloggfiler.no/landrover.blogg.no/images/96954-1-1272985664788.jpg

Man skal tenke seg om et par ganger før man monterer hevesett. Det baller fort på seg. Skulle jeg beholdt hevesettet hadde jeg vært nødt til å gjøre andre modifiseringer også. Bilen var merkbart mer vinglet pga endrede vinkler i forstillingen og mindre gjenoppretting ved sving. Vibrasjoner oppsto som jeg mener kommer fra kryssene i mellomakslingene.
For å bøte på dette måtte jeg ha kjøpt foringer og/eller radiusarmer som korrigerer for endrede vinkler, mellomakslinger med spesielle kryss og ikke minst lengere bremseslanger. Dyrt.
Høyere bil betyr høyere tyngdepunkt. Dette i seg selv har jo bakdeler.
Et annet aspekt er jo godkjenning...

Jeg har hatt hevefjærer på flere biler før, men det var mer moderat heving (1"), der ingen av de nevnte bakdelene oppstod.

Jeg har også hatt originale "heavy duty"-fjærer med originalhøyde tidligere, og selv disse hever bilen noe, og etter mitt syn tilstrekkelig, siden de ikke siger så mye sammen når de belastes.

Til slutt: man bør jo spørre seg selv først: har man bruk for å heve bilen?
Jeg selv prøver å gjøre bilen formålstjenelig. Sånn personlig håper jeg å ha kommet litt videre enn stadiet der det skal se tøft ut. Det blir bare teit.

haakonbs
04-05-2010, 21:57
Til slutt: man bør jo spørre seg selv først: har man bruk for å heve bilen?

Kanskje 1" for å få på litt større dekk om man ønsker det. Ellers så har jeg gått for 5+ dempere med hevede fester bak. Har fleks nok i massevis og ergo så sitter hjula også mer i bakken. Billig og enkelt

Stig
07-07-2010, 15:26
Hvis jeg klarer å samle mot nok så blir det motorbytte snart. :shock:

Trodde jeg hadde kjøpt en bil med bra motor, men ble nok snytt der ja...:(

Har en delebil med en (forhåpentligvis) bedre motor. Den er ombygget fra EFI til Holleyforgasser. Den har også nytt innsug og seperate eksosmanifolder og et tilpasset eksosanlegg med to seperate løp. Skulle være sprek...

Tror jeg bytter fra manuell til automat samtidig da delebilen har automat, og jeg skal prøve å få motor og girkasse ut i en enhet.

Kryss fingre...

Er noen i nærheten så er det bare å stikke innom (http://kart.gulesider.no/m/p3DBa). Tenkte å begynne til helgen. Gode råd mottas gjerne.
Tlf.: 9O5 5| 488

OneTen
07-07-2010, 23:20
Dette klarer du bra :-)
Skal drive å sveise litt innreding til ko-vogna i helgen men skal prøve å ta en tur

Stig
08-07-2010, 00:24
Jeg jobber formiddag fra og med fredag og åtte dager i strekk. Kjærring og under reiser bort. Da kan jeg bruke alle ettermiddagene og kveldene i garasjen...

Håper jeg får det meste ferdig på denne tiden... Time will show! Hvis jeg får ut motoren i delebilen smertefritt, så tør jeg gå løs på resten...:???:

Stig
15-08-2010, 01:41
Denne utgår nå som turbil.

Til salgs! Bud mottas...