Se full versjon : Jern-Erna, en lett oppgradert Landrover
Reisende Mac
27-02-2007, 09:23
Jern-Erna er en 2000 landrover Discovery ES td5. ES-utgaven er en utgave med 'alt' utstyr bortsett fra takluker. Den har da altså blant annet selvregulerende luftfjæring bak, hydraulisk krengestabilisering, elektronisk antispinn, ABS, klimaanlegg, elektrisk justerbare seter, HarmanKardon-stereoanlegg og mye mer. Siden bilen er solgt ny i Norge er den også utstyrt med Webasto som standard. Av oppgrderinger jeg har gjort står følgende:
-Timer/kontroll-ur til Webastoen
-Hevet bilen ca 2" med OME fjærer og dempere. montert mellomstykke på høydesensorene bak.
-Beskyttelse på differensialene, skliplate under dieseltank, og beskyttelsesplate foran styrestag.
-Alan/Midland 40kanalers CB-radio er montert.
-Garmin GPSIII+ med kabling for PC, og Gamin GPSmap60cs.
-110W inverter for drift av PC, lading av mobiltelefon og kamera.
-ARB-kompressor for fylling av luft.
-T-max EW11000 Winch
-Batteri byttet til Odyssey PC1700.
-Større hjul (235/85R16 BFG MT, 265/70R16 Blizzak MD-Z2)
For turbruk har jeg stor takgrind og taktelt. På grinda monteres også antenne for CB-radio og GPS'ene.
http://www.offroad.no/snitz/uploaded/hc/Hanibal04.jpg
http://www.offroad.no/snitz/uploaded/hc/Hanibal03.jpg
http://home.online.no/~h.c.hess/hess/images/gallery_244_5_11302.jpg
freshmaker
28-02-2007, 22:32
Dette virker jo som en konge turbil. Når du velger inverter, velg en for fast montering, f.eks. en Waeco 300w så har du nok kraft.. Denne ligger på i underkant av 800 kr med modifisert sinus, noe de fleste produkter tåler..
Harald Hansen
15-08-2007, 13:05
Hva med et bilde med det nye takteltet ditt? :)
Reisende Mac
15-08-2007, 13:28
Vel, slik ser det ut nå:
http://i146.photobucket.com/albums/r241/ReisendeMac/Bilde010.jpg
http://i146.photobucket.com/albums/r241/ReisendeMac/Bilde016.jpg
Reisende Mac
22-10-2007, 18:47
I morgen skal Erna på PKK. I dag har jeg vasket henne (inklusive motorvask), og sjekket alle lys etc så det er i orden. Da er det bare å håpe på at det ikke dukker opp noe uventet. Så vidt jeg vet skulle det ikke være noe som helst galt annet enn at håndbrekket muligens må strammes littegranne.
Reisende Mac
23-10-2007, 16:58
Njaaa, Litt påpakk ble det. Ikke noe jeg ikke visste om, men jeg hadde rett og slett glemt det fra sist jeg lå under bilen. Fòringene mellom fremre radiusarmer og ramma må byttes, og så drypper det noe olje fra automatkassa, eller rettere sagt fra et av rørene til oljekjøleren. Nytt rør og fòringer er bestilt. I tillegg har lufteslangen fra diffen i framakslingen røket, så jeg bør bytte dette også.
Reisende Mac
25-10-2007, 22:40
I går la jeg om til vinterdekk. Disse går nå på fjerde sesongen og begynner å nerme seg pensjonsalder. Det er vel rundt 5mm igjen der det er aller mest slitt, men dekkene er ikke helt gjevnt slitt pga litt mye luft i de tidligere.
Dekkene er Bridgestone Blizzak, og jeg har vært utrolig godt fornøyd med de. Men, nå som tiden snart er moden for nye vinterdekk har jeg begynt å snuse på alternativer. Det kan jo tenkes at jeg velger piggdekk denne gangen, og da sannsynligvis Cooper Discoverer M+S. Dette er også dekk jeg har hatt på bil før, og de fungerer veldig bra de også.
Grunnen til å velge noe annet enn Blizzak er kun pris. Blizzak ender på ti lapper, mens Cooper får jeg for sju.
Det ser også ut til at Blizzak kun er å få i 70-profil mens Cooper kan levere 75-profil (265 bredde, 16" felg).
Jeg får kanskje gi de gamle dekkene en liten sjanse på vinterføre før jeg avskriver de helt. Mannen på dekkbutikken mente det ennå var litt dekk igjen i de, men ... better safe than sorry. ;)
Reisende Mac
15-06-2009, 19:23
En kjapp oppdatering her...
I dag byttet jeg ut "plogen", altså tilhengerfestet mitt, med et NAS (North American Specification) avtagbart hengerfeste. Dette gir bedre klaring under hekken på bilen, og vil resultere i at noe annet blir ødelagt isteden (f.eks stigtrinnet). :elg:
Demontering av gammelt, og montering av nytt var gjort på snaue tre timer, og var en orgie i banning og stygg språkbruk.
ninjaedit:
To timer til gikk, og dermed var skliplata (steering guard) på plass igjen også. Den var rimelig småskrukkete, så det gikk litt tid på å rette den nok til å klare å montere den igjen.
Reisende Mac
21-06-2009, 22:43
Og i dag har jeg brukt dagen vil å skru litt bil igjen, så nå er vi snart klar for biltur... :)
Det har blitt endel generellt vedlikehold. Altså, oljeskift, inkl begge filterene. Bytte av bremsevæske, og bytte av hydraulikkolje til servostyring og ACE. I tillegg har jeg kappet vekk spoileren med kurve-/tåkkelysene under støtfangeren og montert snorkel (Safari).
edit:
Og så et par bilder:
http://i146.photobucket.com/albums/r241/ReisendeMac/TPH-bilder/JE01.jpg
http://i146.photobucket.com/albums/r241/ReisendeMac/TPH-bilder/JE02.jpg
http://i146.photobucket.com/albums/r241/ReisendeMac/TPH-bilder/JE03.jpg
Harald Hansen
22-06-2009, 07:05
Hvordan er snorkelen festet i A-stolpen? Jeg hadde nemlig av det dekselet i går og la en ledning opp der, og det var et slit å få på igjen...
Reisende Mac
22-06-2009, 08:10
Innfestinga i A-stolpen er med fire popnagler. Tvers igjennom plastdekselet, og inn i stolpen. Det gjør det nok ikke noe lettere å ta av dekselet i fremtiden.
Harald Hansen
22-06-2009, 08:48
Ellers så ser jeg av forskjellen på de første og de siste bildene i denne tråden at du antageligvis har kjøpt deg et filter til kameraet... :D
Reisende Mac
22-06-2009, 09:06
Hehe, eller rett og slett bruker et annet kamera, og har tatt til vettet og etterbehandler bildene litt... 8)
Skrotsnokelaget
22-06-2009, 18:59
Synes du og Harald driver med litt panikkmekking nå :lol: Ble ikke turen planlagt og bestilt i vinter da :roll: Ble tøft med snorkel da :safari:
Reisende Mac
22-06-2009, 21:36
...hvorfor gjøre tidlig det man kan utsette til siste sekund? :elg:
haakonbs
23-06-2009, 14:20
Den kledde modifiseringene :D
Reisende Mac
25-06-2009, 12:08
Takker! :D
I går fikk jeg også snudd reservehjulsfestet, slik at jeg får plass til reservehjulet mitt. La også om til sommerdekk, så nå begynner det å dra seg til ja :)
Stakkars bilen, trenger en garasje! :elg:
Reisende Mac
26-08-2009, 10:25
Javisst!
...hvor blir den av mon tro? :roll:
Mener det var noen idioter som meldte seg og tegnet litt. Det kokte bort tror jeg. Uansett, vi starter med litt mere seriøs virksomhet i høst. Kuttet det papirløse arbeidet å heiser prisene litt og gir heller kundene alle rettigheter som følger med lovelig virksomhet! Får heller være billig så det blir hjerterom for den pickupen under tak også. Ble vel prosjektert med tanke på engelsk mennene dine tørt og trygt?
Reisende Mac
26-08-2009, 10:44
Dere får nå bare stikke bortom en tur igjen og titte litt. Nå har jeg begynt å rydde ut av den gamle garasjen i håp om å ihvertfall lå en engelsk pasient under tak til vinteren.
Må innrømme jeg håper du ikke selger den eldste. Fin den
Reisende Mac
26-08-2009, 10:47
Mye tyder på at den blir boende hos meg ja :) -og får jeg den nå under tak, så kanskje jeg får gjort litt med den i løpet av vinteren også.
Terje K.
26-08-2009, 15:37
http://i146.photobucket.com/albums/r241/ReisendeMac/Bilde016.jpg
Wolf-felger på dette bildet (fra Fossum?)?
Er du fornøyd med dem, f.eks. mht. balanse?
Jeg lurer på sånne til min RR, turdieselbilen, hvis jeg bestemmer meg for å beholde den lenge.
Mvh Terje K.
Reisende Mac
26-08-2009, 15:44
Ikke helt Wolf-felger. D2 har forskjellig boltsirkel i forhold til D1, RR classic og LR90/110/130. Felgene på bildet er originale stålfelger til D2 og RR P38. De er ikke fult så grove som Wolf-felgene tror jeg. Balansen i de er dog fin, og de er solide som fy. :D
Jeg kjørte forøvrig heavy duty-felger på Defender 130 og Defender 90. Desse var også greie mhp balanse, men du fæle mann så tunge de var :wink: . Jeg tror det var 5mm stål i de, så det sier seg jo selv at de ikke akkurat er 'light-weight'
edit: Ikke fra Fossum nei. Dette bildet er tatt hjemme hos meg. Hmmm.... er det likheter mellom godset mitt og Fossum altså? :D
-og selvfølgelig kommer du til å beholde RR'n!
Reisende Mac
01-02-2010, 17:05
I dag var Erna på PKK. Etter 10 år på veien, og med myndigheter som totalt har missforstått dette med salting og snø og vinter og alt det der, så ble dommen en toerfeil på bremserør på grunn av rust. Fra jeg var yngre, så mener jeg å huske at rust i bremserør skjelden var noe problem på såpass nye biler.
Vel vel, da vet jeg ihvertfall hva jeg har å gjøre til helga :-(
alt var mye bedre før......
Seriøst - har sett biler MYE yngre enn din, med omfattende strukturelle skader i bærende deler av chassises, så du har ingenting å klage over.
Forbann heller idioten som fant på å bruke STÅLRØR til bremsene. Hva er galt med kobber liksom ?
Jeg har PKK på tre biler fra nå og til sommeren. Ser for meg at lommeboka får bein å gå på bokstavelig talt...
Får svinge innom her HC, vi ligger under å skifter alt av bremse deler på en 60 denne uka.
Reisende Mac
14-02-2010, 17:50
Da har jeg hatt en arbeidsdag rundt og under bilen (ja, i tillegg til prester, så jobber også jeg på søndager).
Nå har jeg strekt nye bremserør (kobber) til begge bakhjulene. Jeg ser ihvertfall at det hadde vært totalt bortkastet å kjøpe originale bremserør (hvis det er å få kjøpt da), for her er bremserørene montert på ramma før karosserioet er satt på. Dvs: ferdigbøyde rør er ikke mulig å få på plass uten å ta av karosseriet. Kobber i metervare derimot lot seg rimelig greit lure rundt omkring. Det ser kanskje ikke så veldig pent ut, men nå er ihvertfall jobben gjort. I tillegg til dette har jeg byttet bremseklosser, viftereim, og sirkulasjonspumpe på Webastoen.
8-):safari:
Harald Hansen
14-02-2010, 20:22
Ja, tok Webastoen til å fungere igjen, eller?
Reisende Mac
14-02-2010, 21:23
Javisst, nå både brenner den diesel og sirkulerer vann. :D
Reisende Mac
23-02-2010, 16:58
Dagens oppgradering: Inntaket på snorkelen er nå byttet ut med et pre-filter (syklonfilter) fra Donaldson Filtration, artikkelnummer H001249. Jeg kjøpte filteret fra DP Filterteknikk (http://www.dpgruppen.no/).
I tillegg så er nye vinterdekk bestillt da jeg aldri har blitt helt fortrolig med de som sitter på nå.
http://turpaahjul.com/forum/picture.php?albumid=24&pictureid=141
http://turpaahjul.com/forum/picture.php?albumid=24&pictureid=142
Harald Hansen
23-02-2010, 17:44
Dagens oppgradering: Inntaket på snorkelen er nå byttet ut med et pre-filter (syklonfilter) fra Donaldson Filtration,
Oooohhhh.... :)
Lars Erik
23-02-2010, 18:13
Lekkert. Står nå på lista mi også. Trenger bare snorkel først.
Ser Donaldson har noe som heter Topspin også (http://www.fuelinjection.net/donaldson/topspin.htm)
http://www.fuelinjection.net/donaldson/topspinill1.gif
Ser snedig ut
Den boksen du kjøpte, var den dyr?
Reisende Mac
23-02-2010, 19:14
Topspin er en nyere versjon av den som jeg kjøpte, og visstnok vedlikeholdsfri. Jeg synes derimot at det er litt greit å kunne se hvor mye dritt som er inni, og tømme etter behov.
Prisen var 679, pluss mva, men jeg fikk litt rabatt, så da endte det på 543,- pluss mva pluss frakt. Har ikke fått fakturaen ennå, men etter mitt hode skal det da bli 834,-
Det er endel mer enn hva filteret koster i UK. Der ligger det ute til £23,- på enkelte nettbutikker, men med frakt og toll etc, så blir det sikkert dyrt det også.
Forhandleren har visstnok to stk til på lager.
Terje K.
24-02-2010, 00:47
Tar seg godt ut den bilen din, uansett snorkeltopp :-)
Mvh Terje K.
Reisende Mac
24-02-2010, 17:00
I dag har jeg fått nye vinterdekk på bilen. Gikk fra 265/70R16 Hakkapeliitta R SUV, til 235/85R16 Hakkapeliitta LT m/pigg.
Jeg ga 1500,- for disse, og Vianor tok da de gamle som ble kjøpt inn i høst tilbake. De la om og balanserte hjulene mens jeg ventet. Jeg vil gi en stor takk til Vianor Kongsberg (v/ Arne) for glimrende kundeservice! :safari:
http://turpaahjul.com/forum/picture.php?albumid=24&pictureid=149
I dag har jeg fått nye vinterdekk på bilen. Gikk fra 265/70R16 Hakkapeliitta R SUV, til 235/85R16 Hakkapeliitta LT m/pigg.
Jeg ga 1500,- for disse, og Vianor tok da de gamle som ble kjøpt inn i høst tilbake.
Hei
Jeg vurderer også nye piggdekk. Har hørt mye bra om både de du har kjøpt og Cooper Disc.M+S.
Har du hatt Cooperdekket med i tankene når du skulle handle?
Har hørt/lest at det er mer "åpent" og derfor klarer seg bedre i snø?
På arbeidsbilen (Hiace 4x4)min har jeg Nokian Hakka5 med pigg og synes de er veldig gode. Kjører på andre sesongen nå.
Reisende Mac
26-02-2010, 14:38
Jeg har kjørt Cooper på en tidligere bil, og det så da ut til å funke fint det. Hakka LT har nok like åpent mønster som Cooper, men ikke like mye lameller. Hvorvidt Hakkapeliitta er bedre eller dårligere enn Cooper M+S vet jeg ikke. Kanskje Harald og jeg kunne ha prøvd å fått til en slags sammenligning en da...
Terje K.
26-02-2010, 15:26
Hei
Jeg vurderer også nye piggdekk. Har hørt mye bra om både de du har kjøpt og Cooper Disc.M+S.
Jeg har Discoverer M+S og synes de tar seg bra fram og stopper greit på de fleste underlag - MEN sideveisgrepet står ikke i forhold egenskapene forøvrig.
Dette skal visstnok være forbedret på siste versjon, så pass på at du får de ferskeste dekkene, hvis du velger disse.
(Jeg hadde en sideveisseiling i slak høyrekurve som skremte meg grundig i forrige uke! Underlaget var passe hardkjørt snø/is, med litt løsere snø oppå, og hastigheten meget moderat. Såpass guffent at jeg revurderer mine kjekke påstander om at jeg ikke trenger pigg - for det gjør jeg, så snart jeg kommer litt inn i landet. Neste vinter skal jeg ha de verste piggene som er å få!)
Mvh Terje K.
Hei Terje:-)
Det med sideveisgrep er jo en vesentlig egenskap.Defendern kjører stort sett bare på snø og is.
Jeg ringte rundt til noen dekkleverandører i går prisene varierer mye og Nokian er endel dyrere enn C.
En annen ting; Jeg har også tenkt å gå ned på bredde fra 265 til 235.
Vianormannen (ikke Kongsberg) ville selge meg de siste han hadde av 275
og mente dette med bredde var helt uten betydning. Enig ??
Han nevnte også at det kommer et nytt forbedret mønster på Nokian.
Terje K.
27-02-2010, 10:46
... ned på bredde fra 265 til 235.
Vianormannen (ikke Kongsberg) ville selge meg de siste han hadde av 275
og mente dette med bredde var helt uten betydning. Enig ??
Han nevnte også at det kommer et nytt forbedret mønster på Nokian.
Hei Chr :-)
(unnskyld at vi skravler i Erna-tråden, Onkel Mac!)
Ideell bredde på vinterdekk er omdiskutert, men se på WRC-bilenes snødekk, de er smale, i den grad det er en relevant sammenligning for en Land Rover.
Jeg ville nok hatt 235 fremfor 275 for normalbruk, og min sammenligningserfaring var med pigget 235/85 på Defender vs upigget 245/75 på Range Rover.
Mvh Terje K.
jeg kjørte 235 vinterdekk på den forrige G bilen min, har nå 265. Selvsagt helt forskjellige typer og mønster. Jeg har ingen problemer med å anbefale 265 dekk til så stor bil, dekktypen utgjør mer av forskjellen enn dekkbredden er min erfaring....
Reisende Mac
15-04-2010, 15:08
Sånn,
Nå er det kun to dager til JernErna har vært registrert i ti år. Jeg har bestillt time for visning som personbil 3.mai. Til uka begynner jeg med montering av seter, så da får jeg håpe at alle skruer etc er på plass. :D
Reisende Mac
21-04-2010, 17:39
I dag har jeg plukka ut skilleveggen. Men, jeg må skaffe meg en T-50 for å få løsnet skruene som setet skal festes med. Uansett: nå er jeg igang :D .
Men, etter å ha kjørt varebil i over ti år, og blitt vant til å ha skillevegg, så har jeg jo også tatt denne i bruk. Alt turutstyret har jo vært festet i, eller sikret til skilleveggen... Så sinnsykt mye rart som har hatt en fast plass baki bilen, og som nå må pakkes og sikres på annet vis.
Reisende Mac
22-04-2010, 21:26
Nå er alle setene på plass :D. Da er det bare å vente til 3.mai, for da skal bilen vises hos BT, og etter det kan jeg forhåpentligvis ha med meg passasjerer på tur. :safari:
Harald Hansen
22-04-2010, 22:51
Velkommen i syvseter-klubben! Bilde?
Reisende Mac
23-04-2010, 12:02
takk takk!
Bilde? Vel, den ser vel i grunnen ut som alle andre DII, slik de var ment å se ut ;)
Skal se om det kommer noen nye bilder på plass etterhvert. må bare vente til jeg får de nye hvite skiltene:elg:
Reisende Mac
03-05-2010, 15:17
I dag ble blien vist hos biltilsynet, og nye hvite skilter ble utlevert:D. Nå kan jeg endelig ha med flere folk på tur, og bruke bilen slik den var ment å brukes.
:safari:
Gratulerer!
Discovery gjør seg som 7-seter!
ole_jacob
09-05-2010, 20:40
Tror jaggu jeg spotta deg i rundkjøringen like nedenfor Trafikkstasjonen, HC.. Jeg kom kjørende i TINE-bil fra Jarlsberg :)
Kjerra di er fin!
Reisende Mac
07-08-2010, 15:37
I dag har jeg hatt en full arbeidsdag med skruing. Resultatet er at jeg har fått byttet et lekk rør til aircondirion, og tatt ut den brente vifta som står foran radiatoren og åpnet denne. Konstatert at det er en vikling som er brent rett av. -Og så har jeg byttet luftbelger på bilen.
Reisende Mac
16-08-2010, 22:33
-Og nå har jeg fått byttet en servoslange. Det drar seg til ja :)
Reisende Mac
17-08-2010, 18:50
I dag kom ny (brukt) elektrisk kjølevifte i posten. Denne er nå montert. I tillegg har jeg fått fylt opp servoreservoaret og tatt en prøvetur. Jeg er ikke hele overbevist :-( ...
Siden denne bilen har absolutt alt utstyr, så er det rimelig trangt under panseret. Dette medfører at det ikke er lett å få oversikt, og heller ikke mulig å lufte servoen i henhold til verkstedmanualen. Jeg har fremdeles mye rar lyd i servo/pumpe. I tillegg ser det ut til at det fremdeles er en ganske real lekkasje et sted der. Jeg har de resterende slangene i bestilling, så denne jobben må nok gjøres en gang til i løpet av høsten.
Reisende Mac
25-08-2010, 22:20
Det viste seg jo at pumpa også var totalt gåen. I dag har jeg montert ny servopumpe, så nå har jeg litt håp igjen :)
Håper på å kunne få tatt en litt real testtur i helga. :safari:
Åssen lyd er det du har hatt? Jeg har litt sånn "raute"-lyd når jeg starter opp og svinger ut av gårdsplassen, og kanskje hvis jeg bruker mye sving.
Reisende Mac
26-08-2010, 09:54
Jo, det kan nok kanskje beskrives litt som en rautelyd ja. Det har også vært en slik karakteristisk lyd som man får når det er luft i hydraulikksystemet. Ta en titt oppi reservoaret mens motoren går. Hvis det skummer oppi der, så suger pumpa inn luft et eller annet sted.
Spørs om jeg bare må bestille opp pumpe, slanger og hele sulamitten da..
Reisende Mac
14-04-2011, 21:17
I dag har jeg byttet alle bremseskiver og klosser, i tillegg til at jeg har byttet stempler og pakninger i caliperene. De gamle skivene sang virkelig på siste verset. Selv om det var endel stål igjen, så var de veldig ugjevne og kantene var rustne. Etter 11år og 250.000km på tung bil med automatgear var det vel på tide uansett :mrgreen:.
Det gjenstår fortsatt endel vedlikeholsmessige ting jeg skal gjøre, slik som å bytte noen foringer og et par motorpakninger. Men, det er uansett en god følelse å vite at alt rundt bremser er i orden.
Reisende Mac
06-08-2011, 17:49
Sånn....
I dag har jeg vært igang igjen, så nå er det nye hjulnav (med lager og ABS-sensorer) på framakslingen. Jeg oppdaget her forleden at det var stor slark i det ene lageret, og når jeg i tillegg har hatt utallige varsliger om ABS-feil fra det samme navet det siste året var nok tiden inne for å få inn noen friske deler.
Hovedlykter er også kjøpt inn, og nye baklykter er i bestilling. Jeg vurderer også å bytte hjulnavene på bakakslingen, som rent preventivt vedlikehold.
Fòringene til bakre radiusarmer trengs litt større verktøy til, så der har jeg bestillt verkstedtime.
Reisende Mac
08-09-2011, 17:43
Og da har verkstedet byttet foringer i radiusarmene for meg. Selv har jeg byttet foringer i watts-linkage, i tillegg til at jeg nå har nye hovedlys, baklys og blinklys. På toppen av det hele har jeg skrudd til oljefilteret (!) så nå renner ikke oljen ut igjen heller ;)
Flott bil du har som har vært til stor inspirasjon for min egen!
Godt å høre at den får nødvendig pleie. :-)
Reisende Mac
08-09-2011, 21:38
Takker!
Ja, nå etter 11 år, 254.000km, en real tur gjennom støv, steinrøyser og elver på Island, og så en skikkelig ristetur over Pyreneene, -så var det på tide med litt dugelig vedlikehold ja. Bilen har forøvrig aldri sviktet meg, så da fortjener den litt stell også.
Nå er det vel kun noen småting igjen å fikse, og så er planen en skikkelig understellsbehandling før vinteren.
Da har jeg forhåpentligvis like god bil de neste 11 årene også :safari:
Reisende Mac
12-12-2011, 09:39
-og nevnte jeg at bilen også har fått en real understellsbehandling i høst også? ramma har blitt sandblåst og guffa inn med noe skikkelig klinete svarte greier.
I går bytta jeg Webasto også, så nå skal det være varme i bilen når jeg skal både til og fra jobb :)
vBulletin v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.