PDA

Se full versjon : Haralds 1975 Land Rover Series III 109" stasjonsvogn

Harald Hansen
22-03-2007, 11:18
Her er den opprinnelige turbilen vår. Det er en Land Rover Series III 109" stasjonsvogn med 2,25 liter sugediesel og firetrinns girkasse. Den klarer et par-og-åtti på motorveien, men trives best i 70. Sommeren 2001 kjørte vi rundt Sør-Norge, over til Stockholm og gjennom Estland og Latvia med henne, over 4100 km. Dette er ved innkjøringen til Rezekne, øst i Latvia.

http://turpaahjul.com/images/LR_Rezekne.jpg

For øyeblikket står hun parkert med girkassen i småbiter inne i kjelleren. Range Roveren skal slaktes for å finansiere å få go-bilen på veien igjen.

Harald Hansen
04-04-2007, 12:36
Da har jeg fått girkasse fullstendig fra hverandre. Senere i dag skal jeg til delelangeren min og få noen nye drev og lager, samt clutch og alle park- og bliklyslampene.

Foreløpig har jeg flyttet over hovedlysene fra Range Roveren, da det var akvarium i de gamle, samt blinklysene. Grillen har jeg også fått hengt på. Og ikke minst er hele kjerra vasket innvendig og utvendig.

Jeg skal også innom en kar senere i dag og kjøpe et sett med penere felger og så vidt lovlige sommerdekk. De får gjøre nytta til jeg har bestemt meg for hva som skal på bilen permanent.

Harald Hansen
09-04-2007, 09:32
Her er den med nye felger:

http://i140.photobucket.com/albums/r23/harald74/109_nye_felger.jpg

Nå har det snødd ute, så det blir inne-aktiviteter til det har smeltet og tørket litt...

Harald Hansen
17-04-2007, 21:54
Da har panseret blitt blått, og jeg har både girkassedeler og reservegirkasse på gang (forsikring... :) )

Harald Hansen
21-04-2007, 21:45
Her er reservegirkassa, ervervet via LRForum. Den skal bare monteres rett inn i håp om at den virker:

http://turpaahjul.com/images/lr_ny_girkasse.jpg

I mellomtiden har jeg fått deler nok til å fikse den gamle girkassa. Jeg får sjonglere litt på de senere, og se hvem som fungerer best.

I dag har jeg fått montert inn clutchen, samt byttet olje på motoren. Det begynner å nærme seg...

Harald Hansen
04-05-2007, 13:01
Og så går det litt langsomt igjen... Reisende Mac hjalp meg å få på plass girkassa tidligere i uka (den går ikke helt på, men det skal jeg få til), men siden har det vært ganske travelt med andre ting.

Jeg har montert på bremselys, så nå er alle lyktene byttet ut. Frontruta er også "ny", eller i alle fall en gammel uten sprekk i...

Det kommer ikke til å skje noe i helga heller, for på lørdagen skal jeg passe bikkja til gamlingene og på søndagen skal jeg på treff med Norsk Land-Rover Klubb på Lierskogen. Det er utelukkende eldre LRer (1948-84) der, så hvis noen er interessert bør de stikke innom i løpet av dagen.

Harald Hansen
12-09-2007, 11:30
Jeg som trodde det gikk langsomt tidligere... Nå er jeg snart ferdig med å male huset, og da skal 109eren i drift igjen!

Harald Hansen
15-10-2007, 21:06
Da har jeg begynt igjen. I går monterte jeg girkassa fast på motoren, og i kveld har jeg festet den i ramma, samt fått på begge mellomakslene.

Harald Hansen
16-10-2007, 22:13
Da er brekket montert, samt setekassa og passasjersetet. Det ble litt knot med brekket, og så kom det en kar forbi og slo av en prat, så det ble ikke gjort så mye som jeg håpet. En dag nå er det på tide med prøvestart... :)

Harald Hansen
26-10-2007, 16:04
Jeg får bare nesten start på bilen. Jeg drar rundt en stund, og kanskje den akkurat tenner en gang også, men så går den tom for diesel. Da må jeg dra opp diesel til filteret igjen med håndpumpa, og så kan jeg fortsette å kinne litt. Kanskje den suger inn luft et sted? Jeg skal prøve med en flaske diesel rett inn på filteret og se om det hjelper. Hvis det hjelper får jeg bytte slange til tanken.

Reisende Mac
26-10-2007, 18:20
Jeg opplevde noe tilsvarende på en gammel Audi (bensin) en gang. Vi starta den med 'dram' rett i forgasseren, men den stoppet etter en liten stund. Så dro vi den en stund på starteren og den startet men stoppa nesten med en gang. Det var dytta slagne og alt ble gulle godta bensinslangen som hadde tørka helt ut. Bensinpumpa sugde luft gjennom veggene i slangen. Bytta slange og alt ble gulle godt :D .

Harald Hansen
27-02-2008, 17:50
Da har jeg solgt denne bilen til en annen LR-entusiast. Tida strakk bare ikke til å holde tre biler i drift sammen med hus og familie og slit... :(

Jeg får heller ønske ny eier lykke til på ferden, hvor den enn går! :safari:

GD300
12-03-2008, 12:51
PAPA på LRF ?

GD300

Harald Hansen
12-03-2008, 14:22
PAPA på LRF ?

Jepp. Han var og hentet bilen i går.