PDA

Se full versjon : Sturmwagen - 1991 VW T3 Syncro

Reisende Mac
15-05-2007, 13:46
Nå begynner syncro'n å nærme seg å være operativ bil. I går fikk jeg sveiset eksosrøret, og montert dette samt potta. Det ble noget bedre enn å dure rundt med bare 20cm rør etter turboen. :)
Men, fremdeles er det et par småting som må fikses før jeg kan driste meg til å bestille time for PKK. Etter dette kan jeg vel begynne med tur-tilpasningene for denne bilen.

Harald Hansen
15-05-2007, 17:09
Bilder? 8)

Reisende Mac
15-05-2007, 23:05
hmmm... ja, det må jeg se å få ordnet.
Du har vel ikke et du kan legge ut i mellomtiden vel? ;)

Harald Hansen
16-05-2007, 11:31
hmmm... ja, det må jeg se å få ordnet.
Du har vel ikke et du kan legge ut i mellomtiden vel? ;)

Eeh, nei. Denne bilen har jo for det meste stått siden du kjøpte den... :)

Reisende Mac
17-07-2007, 22:49
Nå er bilen godkjent, så da er det bare å vente på de blå oblatene. :)
Endelig kan man begynne å planlegge turtilpassningene for vogna.

skattejegeren
17-07-2007, 22:53
Gratulerer, det er alltid en god følese :D

Harald Hansen
18-07-2007, 07:02
Hurra! Da blir det vel en busstur eller to i august, da? Ordner du et bilde, da? :D

Reisende Mac
04-09-2007, 20:46
Vel, nå er august forbi, uten busstur... Men, her er ihvertfall et bilde av vogna:

http://i146.photobucket.com/albums/r241/ReisendeMac/04092007087.jpg

taigagreen
08-09-2007, 21:18
Tøff vogn!! Hva ER det for dimensjon på hjula/dekk og hva er den lista langs siden av bilen?

Harald Hansen
12-09-2007, 11:27
Tipper Reisende Mac svarer på dette til helga. Han er bortreist for øyeblikket.

Reisende Mac
20-10-2007, 17:12
Nå er forhåpentligvis straks 10stk 6x16 stålfelger på vei til meg fra Tyskland :D
Jeg har ihvertfall betalt de, så da håper jeg de snart sendes også :wink:

Dekkdimmensjonen på bildet er 255/75R16. Dette subber littegranne i bakre bæreararmer, så jeg tok de av igjen. Forrige eier har visst kjørt med de. Felgene er 8x16.
Den plastlista langs siden er noe originalgreier tror jeg. Mener å ha sett det på noen T3'er før også. Kanskje det er noe fra 'Carat'-pakka? (Dette er visstnok en Carat)

Reisende Mac
14-12-2007, 22:57
Felgene er i hus, så da får jeg se om jeg kanskje selger vinterhjulene (neste nye piggfrie 225/75R15 på slitene alufelger), og kjøper piggdekk på 16"-felg isteden...
I dag har jeg fikset gearoverføringa slik at det er mulig å få satt bilen i første og andre-gear uten større vansker. Det var den vanlige flast/nylon-foringa som sitter på siden av kassa som måtte byttes. Jeg har også byttet termostat fra 80c til 88c (som det skal være på denne motoren), så nå er det endelig varme på varmeapparatet også :)

Harald Hansen
15-12-2007, 14:41
Tror du skal få være konsulent for girkassa mi også... :)

Reisende Mac
15-12-2007, 16:27
Ja, du vet, jeg fakturer bare vanlig konsulent-takst jeg.... ;)
-frostvæska du kjøpte for meg var forresten blå, og ikke rød... :?
Det var jo ikke vanskelig å skifte den termostaten heller da. Det var bare endel skruing. Ut med dynamo, dynamobrakett, servopumpe og braketten for denne, samt litt smågreier til. Deretter var det da bare to små skruer som holdt termostathuset sammen. :)

Reisende Mac
21-12-2007, 23:28
Joda, nå er fòringene byttet, og endelig oppfører bilen seg normalt på vegen... dvs nesten.
Første først: sist jeg var under bussen (for å finne ut hvorfor i allverden det ikke blir skikkelig varme i varmeapparatet. -Det ble egentlig ikke bra etter termostatbyttet) så fant jeg ut at det er små lekkasjer både på tannstanga (servostyringa) og på fremre differensial (mot mellomakslingen).
Jaja, men med nye fòringer var det ihvertfall vesentlig mer avslappende å kjøre bilen, selv om det aldri blir skikkelig varmt i den (det er foøvrig masse fukt i teppet på gulvet bak. Mon tro hvor det kommer fra).
Men så, på veg nedover mot Kristiansand for to dager siden, syntes jeg det begynte å bli dårlig drag i den i motbakkene, og i går forstod jeg at her var det snakk om turbohavari. Dårlig trekkraft, og masse svart røyk. Helt tydelig at det ikke er nok luft til å få brent opp dieselen. Jeg sjekka litt småting, og fant ut at staget fra aktuator til wastegate satt bjønn, så jeg tok turen innom Biltema for å kjøpe noe verktøy og litt rustløser. Derettar var det bare å sette seg til på parkeringsplassen for å få løsna det. Og det lot seg gjøre, men desverre hadde det liten innvirkning på draget i motoren. Turboen snurrer litt, men ikke på langt nær slik den skal, så turen hjem til Kongsberg ble en skikkelig 'svart-tur'...
Nåja, ett lyspunkt var jo at jeg fikk en hyggelig prat med en trivelig Syncronaut utenfor biltema. Andrew fra VWBus-forumet var nemlig der også, og stoppet og slo av en prat.
Jeg fikk ringt hjem til en kompis som stakk til høggeren og kjøpte turbo for meg, så da har jeg vel litt å pusle med i jula skulle jeg tro.

Reisende Mac
11-02-2008, 20:57
Jaja, en liten oppdatering her...
Turboen jeg fikk tak i passa ikke. Jeg fikk bytta den i en annen, men den passer heller ikke skikkelig. Mulig det holder bare å bygge om eksosanlegget. Men, aller først må jeg bli kvitt noe klonking.
Fòringene i bærearmen foran ble jo bytta før jul, men det ble ikke bra. Etter kort tid var det masse banking og lyder igjen, og ganske riktig: bærearmen bevet seg. Det kan hende at bolten er utslitt også, eller kanskje det er feil tykkelse på skivene (disse finnes visstnok i flere tykkelser for å f\ore opp for slakk). Verkstedet som byttet fòringene burde kanskje ha viss dette? Eller, de burde ihvertfall ha byttet låsemutteren slik at den ikke kan skru seg ut igjen. Det er nettop dette som har skjedd nå...

Reisende Mac
22-04-2008, 22:40
Vel vel,
jeg var igang og skulle bytte turbo, og dermed bygge opp nytt eksosanlegg, men da viste det seg at det faktisk ikke var likt hullbilde på turboene denne gangen heller... :evil:
Nå har jeg tatt en stor bit av det sure eplet og kjøpt NY turbo. Vel, eplet var ikke så veldig surt, for det er ganske tirvelig å skru med helt nye deler :D . Det tok ikke så fryktelig lang tid å bytte turboen, til tross for at jeg ikke har bilen på løftebukk denne gangen. Jeg fikk i grunnen gjort hele jobben nå i kveld (bortsett fra å bygge nytt eksosanlegg), men venter med å gjøre meg helt ferdig da jeg vil bytte olje og filter på motoren før oppstart (for at ikke jeg skal tulle til garantien på den nye turboen). I morgen regner jeg med at det blir starting av bil igjen :)

Reisende Mac
23-04-2008, 22:07
...og starting ble det! :)
null problem, men foreløbig kun kjørt kort tid på tomgang for å verifisere smøring og oljetrykk etc. Nå har jeg bare igjen å lage eksosanlegg.

Reisende Mac
25-06-2008, 10:54
Ny oppdatering.
Eksosanlegg gjenstår fremdeles... Dvs: eksosen kommer ut bak, men det er ikke noen potte/lyddemper der foreløbig. Må få tak i nye festebraketter (de med gummidemper i) da disse ble revet av dengang potta datt av.
I går demonterte jeg varmeapparatet bak i bilen, og fant ut at det er registeret i dette som lekker. Derfor fuktig teppe bak i bilen. Skal ut og se etter nytt register i dag.
Og så er jeg forøvrig i gang med planer om å bygge om baksetet til 'rock and roll-bed'.

Reisende Mac
17-08-2008, 23:52
Vel, nå har jeg (omsider) fått sveisa sammen noe rør slik at eksosanlegget er tett.
Det ble til å bygge opp nytt ifra flensen på turboen, og bak til potta. Jeg fikk lagt det hele høyere opp enn originalt, så da minimerer jeg vel sjangsene for at det blir ødelagt i terrenget. :)
I dag brukte jeg forøvrig også kaffebordet, da jeg satt i bilen og inntok lunch fra mat-thermosen min :)
I morgen må jeg undersøke litt mer rundt dekk. 205R16c er ikke spesiellt lett å få tak i om dagen... :/

Skrotsnokelaget
18-08-2008, 08:20
Her tror jeg de har dekk til deg.

http://www.nordkystens4x4.dk/shop/default.asp

Reisende Mac
19-08-2008, 13:33
Nå har jeg klart å oppdrive dekk. Nokian med pigg er bestilt (og felger levert) hos Vianor. Goodyear Wrangler er funnet hos Eiker Motorshop. Jeg skal hente sommerdekkene i dag. Må huske å få med noen nye hjulmuttere også i samme slengen.

taigagreen
19-08-2008, 18:20
Nå har jeg klart å oppdrive dekk. Nokian med pigg er bestilt (og felger levert) hos Vianor. Goodyear Wrangler er funnet hos Eiker Motorshop. Jeg skal hente sommerdekkene i dag. Må huske å få med noen nye hjulmuttere også i samme slengen.

Åssen dim går du for?

Reisende Mac
19-08-2008, 22:16
Sånn! Nå er sommerhjulene lagt på bilen, og testkjørt. De går klar alle veier ser det ut til foreløbig. Godt innenfor skjermbuene er de også :D .
Dimmensjonen er 205R16c og felgene er 6j16ET30. Dekkene har jeg papirer på fra VW, men felgene er en halv tomme bredere enn hva papirene sier. 5,5J16 er faktisk bare ganske umulig og oppdrive om dagen...
Men, i papirene er 6j14ET30 nevnt som godkjent dimmensjon, så da burde det kanskje være muligheter for godkjenning uansett? (det er håp så lenge snøret henger... )

taigagreen
20-08-2008, 00:35
B I L D E R ??

Reisende Mac
20-08-2008, 10:00
Slik blei stormvogna med 205R16:
http://i146.photobucket.com/albums/r241/ReisendeMac/IMAG0220.jpg

http://i146.photobucket.com/albums/r241/ReisendeMac/IMAG0219_-1.jpg

http://i146.photobucket.com/albums/r241/ReisendeMac/IMAG0221.jpg

http://i146.photobucket.com/albums/r241/ReisendeMac/IMAG0222.jpg

http://i146.photobucket.com/albums/r241/ReisendeMac/IMAG0223.jpg

Harald Hansen
20-08-2008, 10:13
Jeg så den på parkeringsplassen på morgenen, og det så jo riktig bra ut, det.

taigagreen
20-08-2008, 10:40
:elg: Flotters!

taigagreen
20-08-2008, 11:03
Hvor kjøpte du de viskerne?

Reisende Mac
20-08-2008, 12:08
Viskerene er kjøpt hos Biltema. Jeg har standardisert, og kjører samme viskere på begge bilene. :)

edit:
Nå er visst vinterdekkene klare for henting også. Og så må jeg se om jeg kan få kjøpt nye hjulmuttere i løpet av dagen.

Skrotsnokelaget
20-08-2008, 14:36
Kanskje vi må ha et TPH forumtreff snart nå som bilene er operative :)

avdem
20-08-2008, 17:24
Det ble bra! Ganske lik min:) Fikk enda mer lyst på de svarte plast listene nå, går en coach med de i Sogndal, det er vel den eneste jeg har sett bortsett fra din med slike.

Reisende Mac
20-08-2008, 21:56
vel. Problemet med den gummilista er all rusten som danner seg bak den -spesiellt i forbindelse med plateskjøtene :(
Og, med de nedbørsmengdene som har vært i dag ser jeg at jeg kanskje skal få rota meg til å lage snorkel på den snart. Luftfilteret er blandt de tingene jeg ikke har fått gjort noe med ennå. Forrige eier syntes nemlig at det var en god idè å legge åpent luftfilter rett bak venstre bakhjul... jeg imponeres fremdeles over hvor ufattelig dum den løken var.

avdem
20-08-2008, 22:04
Grunn jok til å revurdere. Ser for meg at rust kan bli et problem ja... På min er filteret flyttet fra sin opprinnelige plassering til hulrommet bak venstre baklys, virker som en god løsning, bedre plass til å skru iallefall...

Harald Hansen
10-09-2008, 06:46
Her er et bilde til av vogna di:

http://i140.photobucket.com/albums/r23/harald74/syncro_DSC_6744-1.jpg

Reisende Mac
06-10-2008, 22:20
I dag kom brev fra Statens Vegvesen. Det er visst på tide å få bilen inn for PKK igjen (duverden som tiden flyr). Men, denne gangen tror jeg nok at vogna er litt bedre rustet (nei, ikke FeO2)for å møte inspektøren :)

Reisende Mac
22-01-2009, 18:42
oppdatering...
Har ennå ikke fått vist bilen. Det dukket opp noen småting som jeg måtte ta meg av først. Det ene var at det plutselig hadde begynt å lekke bremsevæske. Jeg tok av tromlene bak, men de var tørre og fine. Benyttet samtidig anledningen til å bytte bremsebånd. Så tok jeg av caliperene, men det var ingen lekasje der heller. Etter litt grubling fant jeg ut at det var slavesylinderen på clutchen som lakk. Jeg har nå byttet pakninger i denne, og den er tett og fin.
Da jeg så over bremsene oppdaget jeg at en drivakselmansjett på framakslingen var gåen. Jeg har nå hatt ut akslingen og byttet denne mansjetten.
Over lengre tid har jeg prøvd å finne ut hvorfor det ikke blir skikkelig varme på varmeapparatet. Varmeregisteret har vært ute for sjekk, vannpumpe og termostat har blitt byttet... i dag fant jeg det ut! Forrige eier har tredd reima til dynamo og vannpumpe feil, slik at vannpumpa har gått feil vei hele tiden. Dette har medført for svak væskestrøm gjennom systemet.
I går kveld, da jeg hadde bilen på bukk, oppdaget jeg også et lite rusthull i dunnen av b-stolpen :(
Dette må jeg nok få gjort noe med før PKK vil jeg tro.
-og så må jeg bytte en lyspære til skiltlyset.

Jeg får trøste meg med at i går måtte jeg trekke ut en Audi Allroad som hadde kjørt seg fast i innkjørslen sin. Den lå bukflat på snøen... :elg:

Harald Hansen
22-01-2009, 18:53
Jeg er imponert over at den i det hele tatt fungerte med vannpumpa feil vei. Hvor mye gjennomstrømning kan du egentlig ha hatt, tro?

Reisende Mac
22-01-2009, 19:00
Altså, motortemperaturen holdt seg i grunnen innenfor hva jeg er vant med fra 1,6td men det ble dårlig med varme på varmeapparatet. Kanskje jeg hadde gjennomstrømning omtrent som det ville ha vært med en nesten utslitt pumpe? Nå gleder jeg meg egentlig til det blir litt kuldegrader igjen, slik at jeg virkelig får prøvd om alt er som det skal nå. :)

Reisende Mac
04-02-2009, 13:06
Og nå har jeg vel oppdaget at vifta i varmeapparatet bak kun går på full fart (altså pos.3).
Denne er heldigvis ikke så vanskelig å komme til, så jeg får se på det til uka.
Forøvrig er bilen tungstartet når det er kaldt (under -10c), så det spørs om ikke jeg skal bytte glødeplugger på den også. I tillegg til at den trenger nye gassdempere på bakluka.

Reisende Mac
08-04-2009, 10:56
I går bytta jeg bakhjulslagrene på bilen (eneste anmerkning på PKK), og fiksa eksosanlegget igjenn (som datt av etter PKK).
I dag stakk jeg innom den lokale V.A.G.-forhandleren og fikk tatt etterkontroll. Nå er den godkjent for nye to år :)

ruffsen
08-04-2009, 11:58
er alltid godt når allt er i orden og er klar for to nye år.

Reisende Mac
10-04-2009, 20:41
Yepp! Godt at alt er på stell. :)
-og i dag la jeg om til sommerdekk også, så nå er det jo bare stas :safari:

Reisende Mac
18-08-2009, 12:21
I dag har jeg vært en tur innom biltilsynet (og slit tar tid da jeg må kjøre til Tønsberg for å få vist bilen). Nå er den definert om fra 'kombinert bil' til 'personbil'. I tillegg er dekdimmensjonen ført inn i vognkortet.
Biltilsynmennene spurte hvorfor i all verden jeg skulle føre inn de hjulene, for de mente at det så da ganske så riktig ut med de. :) Nå er det uansett gjort.

Reisende Mac
18-08-2009, 20:10
Og nå har jeg byttet glødeplugger. To av de gamle var deffekte, så nå tror jeg nok at bilen er litt bedre forberedt på vinteren

Reisende Mac
17-10-2009, 15:15
Så ble det litt mekking i dag også. Heldigvis er det trivelig vær å stå ute i om dagen.
Da jeg skulle parkere utenfor butikken i går merket jeg at det røsket og slo i rattet. Da jeg kom hjem fikk jeg bekreftet mine antagelser: servopumpa var løs. :sad:
I dag kledde jeg på meg arbeidstøy og gikk ut for å fikse dette. Regnet med at det var en festeskrue som hadde løsnet og falt ut (dette har jeg opplevd en gang før), men nei da. Skruen var brukket helt innerst slik at hele gjengepartiet stod igjen inne i hølet i motorblokka. Da ble det straks noe timer mer med skruing enn jeg hadde regnet med. Først ut med servopumpa, så ut med dynamoen, deretter braketten til dynamoen, og helt til slutt vannpumpa. Fikk samlet opp mesteparten av kjølevæska som rant ut i ei bøtte.
Skruehullet som skruen hadde brukket i er i et øre som stikke ut fra støpen i motorblokka ved kanten mot bunnpanna. Når alt av ting og tang var skrudd ut kunne jeg komme til fra begge sider. Det var ca 2mm med skrue som stakk ut på baksiden av hullet. Ved bruddet filte jeg skruen helt flat, for at det ikke skulle være noen grader på den. Deretter fikk jeg såvit tak i de 2mm som stakk ut med en wisegrip. Jeg fikk nå skrudd ut skruen gjennom hullet, og kunne tilpasse en ny en. Så var det bare å montere det hele sammen, og være fornøyd med at jeg sikkert sparte noen tusenlapper fremfor å la et verksted gjøre dette for meg :)

ruffsen
30-11-2009, 18:37
Måtte bare få det ut, jeg må nok bekjenne mine synder og innrømme at denne er nok en bede turbil en disco1, hj60 og GD for den saks skyld. Da tenker jeg det var litt intresangt hva som kommer videre? Jeg har nå hatt T3 selv for en tid tilbake og var jo fornøyd da og, men nå som jeg tenker tur bil når jeg kjører T3 så funker den SÅ mye bedre. Riktig nok hadde jeg bare en tur - retur Kongsberg - Notodden med bilen men den greide å få frem tur opplevelsen selv da, og i mørket. Det er dette med å henge over rattet og hvile sittende helt i hjørnet av bilen. Bokser motor'n jobber langt nede selv om den ikke kan sies å være en diger sak. I 70 km/t er ting ganske så riktig med den bilen. Og HC sin er merkelig thight og fin, ingenting som rakler eller er slakk i ( utenom skiltet da HC :-) )
Kan hende gir overføringene er ment bygd bedre engang i -91 men det gjør egentlig ingen ting. Er ikke aktuelt med speed skift her ombord uansett.
Nei, jeg tror nok den har få over seg i tur perspektiv ,slik loffende avgårde. Kanskje T2? men i hvertfall ikke T4 den syntes jeg har fått litt mye personbil stuk til å fikse oppgaven.

Og for de som ikke kjenner meg særs godt, jeg har selv Disco og hj 60, den med GD var ett sleiv spark til Espen. :-)

Reisende Mac
21-12-2009, 13:38
Akk ja....
Da kan jeg kontatere turbohavari på den nye turboen (som ble satt inn i april 2008 ). Etter oppstart hjem fra jobb i dag fikk jeg ikke ladetrykk på bilen, men jeg kunne høre turboen spinne. Kjørte rolig hjem for ikke å belaste noe mer enn nødvendig, og plukka av innsugsslange etc. Mankan til slark! Jeg har aldri kjent så mye slark i et turbolager noen sinne. Begynner å lure litt på om hele akslingen har flytta seg inni der. Jaja, så får jeg demontere, og ta den med til GIK en dag da :(

edit: Nå er turboen tatt ut av bilen, og den ser ikke bra ut. Det er ekstrem slark, både aksialt og radialt i lageret. Turbinen i kompressoren har tatt borti kompressorhuset, så her er det vel i grunnen ikke mye håp for reparasjon. Turboen har vel ikke gått mer enn ca 5000km.
Triptelleren i bilen sier nå 313.000km (noterer det her, slik at jeg husker det til neste gang det skjer noe)

GD300
21-12-2009, 16:58
denne er nok en bede turbil en disco1, hj60 for den saks skyld.

Javisst.....
og GD

HVA !!

Det er det frekkeste.....:lol::safari:

GD300

Reisende Mac
26-01-2010, 18:37
Oppdatering angående turboen.
Den hadde tydligvis mistet smøringen og dermed skar lagrene. Resultatet var akselbrudd, og ikke noe å reparere på. Ny turbo ble bestillt for tre uker siden (lovet til dagen etter). Den har ennå ikke kommet, og på grunn av mye rot hos leverandøren har de nå lovet meg en svært god pris.
Siden turboen i utgangspunktet var relativt ny, så sa de at jeg skulle få ny enhet til innkjøpspris. Når de da lover en svært god pris etter dette, så forventer jeg å betale en lavere pris enn innkjøpspris, og det er jo et aldri så lite plaster på såret da...

Terje K.
27-01-2010, 09:07
... pussig det, at jeg fortsatt ikke kan se en T3 syncro uten å få lyst på ...

Men det jeg egentlig skulle spørre om, er hva slags motor som sitter in dem Sturmwagen?

Mvh Terje K.

Vidar S
27-01-2010, 11:47
... pussig det, at jeg fortsatt ikke kan se en T3 syncro uten å få lyst på ...

FORMLOFF? :D

Er forøvrig enig i at de er tøffe

Reisende Mac
06-03-2010, 19:20
I dag har jeg benyttet meg av det fine været til å stå ute og montere turbo i vogna igjen. Jeg tok ut oljetilførselsrøret og gjorde dette rent innvendig (WD-40 og trykkluft) før montering. Det kan ha vært en 'propp' med oljegørr der, men vet vites ikke 100% sikkert. Nå er alt på plass igjen, men prøvestarting har det ikke blitt ennå. Siden bilen har stått siden før jul, så har batteriet klappa sammen. Nå står det på lading, så får jeg håpe at det er mulig å få liv i den i morgen. :)

Reisende Mac
08-03-2010, 18:21
Da har det blitt prøvestart, og sjekk av oljetilførselen til turboen. Alles in ordnung :D .
Men, jeg føler på meg at oljetrykksvarslinga ikke fungerer som den skal, så det er noe jeg må se litt nermere på. I tillegg, så spytta det noe diesel fra pumpa da jeg startet bilen. Det lekker altså litt et sted, og dette går inn i en sånn liten dreneringsting av gummi. Siden denne gummitingen er her, så kan det jo nesten virke som om det er natulig at det skal lekke litt. Eller, så er denne gummisaken der fordi det som er bak skal kunne puste... Jeg vet ikke. kanskje noen av dere vet?
Det er altså på toppen av den gummistussen her det spytter litt diesel:
http://i146.photobucket.com/albums/r241/ReisendeMac/VW%20T3%20Syncro/dieselpumpe.jpg?t=1268065488

OneTen
08-03-2010, 20:44
Er det en Bosch VE injector pump du har ?
Det er nok luftenippel for regulering av dieselmengde . På ene siden trykket fra turboen og den andre siden vanlig atmosfære trykk . Se litt ned på denne siden der er det en liten tegning om dette .
http://dodgeram.org/tech/dsl/more_power/Power_ve.htm

Reisende Mac
10-03-2010, 19:07
Da spørs det nok om ikke det er noen pakninger i denne pumpa som ikke er helt friske lengre.
I dag er bilen blitt startet og prøvekjørt, og alt ser ut til å fungere. Det neste blir nok da å få sjekka pumpa, og evt overhalt denne. Er det noen som har kjennskap til Vestfold Elektrodiesel? Evt, finnes det noen firmaer som driver med slikt i nærheten av Kongsberg?

ole_jacob
10-03-2010, 20:01
Vestfold Elektrodiesel har i mange år vært et velrennomert verksted. Litt usikker på om det har vært et eierskifte der i seinere tid, men har uansett ikke hørt noe negativt om dem.
Og så skriver de faktiske timer på faktura, de runder ikke oppover......

Eirik
10-03-2010, 20:54
Vestfold Elektrodiesel har i mange år vært et velrennomert verksted. Litt usikker på om det har vært et eierskifte der i seinere tid, men har uansett ikke hørt noe negativt om dem.
Og så skriver de faktiske timer på faktura, de runder ikke oppover......

Kan anbefale Vestfold Elektrodiesel v/verksmester Heljar Sørensen. Veldig imøtekommende både på telefon og mail, kjapp og effektiv utførelse av arbeidet.

Reisende Mac
15-04-2010, 10:21
Nå har det vært litt hurramegrundt med vogna i det siste. Jeg trodde den var på randen av havari, men det kan se ut til å bare ha vært en sprukken innsugsslange. Det var rar lyd og dårlig drag i motoren av det.... Ikke så galt at det ikke er godt for noe: jeg har gjort en grundig sjekk av oljesystemet, og det ser bra ut.
Jeg er ikke sikker på hvor mye diesel det egentlig lekker fra pumpa. Jeg har satt på en liten skalne og ei tomflaske for å samle det opp, men det har ennå ikke blitt noe i flaska. bare littegranne i slangen.
Hadde en prøvetur i går, og det gikk 100% feilfritt. I dag blir det å få på sommerhjulene, og prøve oss på en lengre tur.

Reisende Mac
16-04-2010, 00:14
Da har jeg vært ute på en lengre tur, inkludert motorveikjøring og Lierbakkene. Total kjørelengde cc 16 mil. Ingen problemer eller ulyder i det hele tatt :-D .
Det virkelig store dillemmaet nå er: Skal jeg bygge turbil av denne, eller skal jeg selge den og invistere i et annet prosjekt som jeg har sett meg ut?

GD300
16-04-2010, 00:30
Disco II går det 19 av på dusinet, mens prosjekter er mer min greie.....:mrgreen:

Terje K.
16-04-2010, 01:46
...Skal jeg bygge turbil av denne, eller skal jeg selge den og invistere i et annet prosjekt som jeg har sett meg ut?

Hvis du med den formuleringen mener å invitere til drøfting, vil du kanskje lettere få noen synspunkter om du røper hva slags annet prosjekt du har sett deg ut? :-)
(ja, jeg er naturligvis nysgjerrig ;-) )

Mvh terje K.

Reisende Mac
16-04-2010, 08:25
Jeg har sett litt på en MB 300GDN (Maken til Bernhard sin). Dette er jo en fin vogn å bygge turbil av, men den koster ganske mye i innkjøp. VW'n er jo nok en smidigere bil, med litt andre kvaliteter. Begge bilene egner seg fint til turbruk, men jeg har inntrykk av at 300GDN nok er hakket mer robust.

Reisende Mac
19-04-2010, 14:51
Da er det bestemt. Stormvogna må selges...

GD300
19-04-2010, 14:52
Betyr det at du har handla GDN ?

Reisende Mac
19-04-2010, 15:44
Yepp! Mye kan tyde på det ihvertfall... 8-)

Reisende Mac
19-04-2010, 20:48
Og da har jeg gjort rent litt i motoren, og byttet olje og filter. Kjørte en liten prøvetur, og vogna maler som en katt med flott turbo-sus oppå. Det er egentlig veldig godt drag i denne motoren.... og jeg har absolutt ingen som helst lyst til å kvitte meg med denne bilen !:-(
O'store Lotto-gud, La meg vinne noen spenn så jeg slipper å selge!

Reisende Mac
26-04-2010, 10:38
Da har det blitt ca 100mil med denne bilen i løpet av de siste to ukene. Jeg tror jeg skal driste meg til å friskemelde den helt nå :)

Reisende Mac
26-05-2010, 14:25
Nå har jeg trukket stormvogna fra markedet. Jeg ser at det kan være lønnt å beholde den som backup inntil videre :wink: .
Den er forøvrig i daglig drift nå, og har ikke hatt noen som helst nykker. :D

GD300
26-05-2010, 14:54
Ja, turbilen du har kjøpt er vel en JÆVLA DRITTBIL så da må vel gode gamle, brødboksen til pers !

Innmari fete biler, en sånn 16" utgave med Subaru 2,5l motor hadde absolutt vært...... spennende..

Reisende Mac
26-05-2010, 15:02
Hehe. Noen drittbil trur jeg nok ikke at GD'n er, men det en litt lunefull ;-)
Og hvis jeg ikke finner ut av saker og ting med den, så må jeg jo ha en reserveplan. Det nermer seg jo avreise :safari:

Bernhard
26-05-2010, 16:57
Jeg vet ikke om RMs 300GDN er spesielt dårlig, men jeg hadde mye av de samme problemene med vib/varme i redkassa. Jeg kjørte ganske lenge med det, det var vel minst en islandstur om jeg ikke husker feil. Vib/varme kom mellom 50-70 km/t. Jeg byttet tilslutt redkasse. Kjøpte en overhalt en hos VTP. Nå er alt ok.
Mon tro om årsaken er tungbil/store hjul/akselutveksling, jeg vet ikke, bare hiver frem noen tanker.

Bernhard

Reisende Mac
18-02-2011, 13:36
Så får jeg vel skrive litt om Stormvogna igjen da...
Den har jo vært i gjevnlig drift i vinter også. I jula så ble det den om reddet meg da glødesikringen viste seg å ha tatt kvelden i Landroveren, og det var 25blå grader og termometeret rømte ned fra veggen og gjemte seg.
Men, siden i høst så har folkevogna blitt værre og værre å få i gir, og ut av gir. Til slutt så hadde jeg bare revers og 1. og 3.gir igjen -og en skjelden gang også nøytral (eller fri som man kaller det). Deler ble bestillt fra Tyskland, og i går skiftet jeg ut noen foringer og et ledd på overføringa fra girstanga til kassa. Nå er den like lett å gire som da den var ny! :D
I tillegg har jeg fått sydd sammen eksosanlegget igjen, og på toppen av det hele så tok jeg en runde med stålbørsten for å få av noe rust langs kanaler og skjermbuer, og så grunnet dette med Arcanol. Om et par uker skal den på PKK igjen, og da krysser jeg fingrene for at jeg har bil i to år til (minst).
Jeg har vel flere anledninger bestemt meg for å selge denne, men når jeg setter meg inn i den og kjører en tur så ombestemmer jeg meg hver gang. Det er i grunnen litt merkelig at man skal kunne bli så glad i en skarve kassebil....

Reisende Mac
21-03-2011, 21:11
Nå er bilen godkjent for to nye år. Det var en toer-feil som jeg måtte rette opp. Det var bremseskivene foran som hadde for mye rust og måtte byttes (slik som forrige gang). Da har jeg altså byttet ut et par skiver som har gått mellom fem og titusen kilometer i løpet av fire år! Det er vel kombinasjonen av dårlig stål og ekstremt mye veisalt som er årsaken vil jeg tro. Men, nå er det uansett gjort, og bilen er forskriftsmessig istand. :D
Litt tidligere i år benyttet jeg også anledningen til å ta den inn i hall og gå over rusten i kantene med stålbørste og arcanol. Så håper jeg at jeg ihvertfall har fått bremset stålmarken for en liten stund igjen.

Reisende Mac
09-08-2011, 19:35
Så har jeg sysslet litt mer med vogna (i tillegg til at den har blitt brukt endel, også litt på tur).
Jeg har så smått begynt å tilpasse rock and roll -baksete i den, slik at den skal bli litt mer turvennlig. Kanskje jeg s meller til å bytter det ut med noe Reimo-greier etterhvert.
I dag fikk bilen også nytt batteri (75Ah fra Biltema), så da får jeg tro at jeg også får start på den til vinteren. Det gamle Optima-batteriet ble donert til en av de andre bilene.:mrgreen: