PDA

Se full versjon : Jørn - Land Rover Defender 300Tdi

Dappe
16-11-2007, 18:57
Bilen er en 1997 mod Land Rover Defender 9 seter. Følgende er i grove trekk gjort med bilen:

Hevet 2" med Old Man Emu fjører med Procomp dempere.
Full protection under inklusive tank bak.
ARB sperre på begge aksler
Warn Vinsj og Vinsjfanger
Ombygd fra tannreim til Zeus timing kit
Snorkel og fullt vadekit
5kW Eberspächer varmer (på motorens kjølesystem)
4,5 kW bussvarmer bak
255/85-16 BF Mud
Spesiallaget takgrind på Thule base.
Oppvarmet frontrute
2x100A batterier med splitcharge og hovedstrømsbryter.
Swingaway reservehjulsholder på bakdør
Pluss en masse annet småtteri..

Planen med bilen er egentlig bare å fullføre den for turbruk.. (skal 3 uker til Island til sommeren)

Bakerste langsgående seter skal ut til fordel for et eller annet oppbevaringssystem med kasser og skuffer.500W Inverter skal settes inn. Mulig bytte av alle seter til noe mere komfortabelt.. :wink: Dog guard bak bakseter. Mulig jeg prøver å få inn fastmontert ferskvannstank. Motor skal tunes litt med Allisport Intercooler og justert turbotrykk og Dieselpumpe med overvåkning av eksostemp.

Er ellers åpen for forslag om hva mer jeg trenger til bilen for å få en bra turbil ut av den.

http://www.lrforum.com/forum/uploads/1193942805/gallery_1495_94_22597.jpg

http://www.lrforum.com/forum/uploads/1193942805/gallery_1495_94_35706.jpg

http://www.lrforum.com/forum/uploads/1193942805/gallery_1495_94_2682.jpg

skjohans
18-11-2007, 12:22
Nyyyyydelig bil!!!!! Gratulerer! :safari:

Apropos Islandstur - Planlegger du å ligge i telt eller satser du på skikkelig tak over hodet?

Dappe
18-11-2007, 12:47
Satser på å bo i Lavvo under mesteparten av turen. Har kjøpt en Helsport Varanger 8-10 som skal fungere som bolig.. :D

ruffsen
27-08-2009, 08:11
Hvordan står det til med bilen? Feks, trengte du i hele tatt sperrene på Island?

Dappe
27-08-2009, 08:28
Hvordan står det til med bilen? Feks, trengte du i hele tatt sperrene på Island?

Bilen har det fint om dagen.. Blir mye tid til å pusle med bilen nå...

Jeg hadde behov for sperrer ved et par annledninger på Island. Måtte over et snødekt område og en lei grøft, men forøvrig gikk det greit uten.

Ser vel ikke så ille ut, men det var bløtt der.

http://www.lrforum.com/forum/uploads/1215792458/med_gallery_1495_204_485618.jpg

Her var turens mest spennende utfordring.

http://www.lrforum.com/forum/uploads/1215792458/med_gallery_1495_204_811328.jpg

Forøvrig så er det flere bilder her http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=24267&st=60

ruffsen
27-08-2009, 08:35
Den grøfta måtte jeg nok tatt i litt for å brekt bussræva på lc'n over. Vurderer sperre bak på min, ARB. Innbiller meg at jeg ikke trenger foran. Med sperre bak vil jeg jo til en hver tid ha tre hjuls trekk, trenger jeg egentlig det 4 hjulet?? Er dyrt med ARB, så sparer jo 6000 kr på å bare sperre en aksel. Er 3/4 dekk sett det!
Med det oppsettet på Blåtann er det vel vanskelig å få satt den fast. Flere dumme spørsmål: Det sto dere ville bruke Lavo, fungerte det? Greit å slå opp med tanke på jordsmonnet/grunnen?

Dappe
27-08-2009, 08:45
Med det oppsettet på Blåtann er det vel vanskelig å få satt den fast. Flere dumme spørsmål: Det sto dere ville bruke Lavo, fungerte det? Greit å slå opp med tanke på jordsmonnet/grunnen?

Har ikke sitti fast med bilen enda, men neste gang jeg skal over skal jeg nok ha en smule bredere dekker men for all del, det funket veldig greit med 255/85 med lite luft. Når jeg skulle over snøen hadde jeg ca 6punds trykk. Lavvo fungerte helt perfekt. Måtte gå til innkjøp av lange rustfrie stålplugger. de orginale korte i aluminium ble fort krokete i den stinrike grunnen det var enkelte steder. Men en får jo bra trening med å sette opp, så det var ikke mange minuttene som gikk med på slutten.

ruffsen
27-08-2009, 08:50
var det der med pluggene jeg lurte på. ikke alltid det enkleste teltet å få til å stå pga grunnforholdene. Breiere dekker? pga snø/bre kjøring?
Jeg er jo kjerringa mot strømmen på mye, har vært på snø kjøring et par ganger. Prøvd å flyte opppå med 12,5 bredde og lite luft. Det fungerer ikke for en med svakt hjerte i side helling. Også prøvd 10,5 bredde og stein harde for å gå på bunnen og brøyte. det fungerte veldig bra i snø som tillot det. Vurderer 10,5 og kjetting i bakhånd jeg. Det er vel gammeldags men men.
Passer fint inn på Island Blåtann ser jeg på bildene!

GD300
27-08-2009, 09:37
Sperrer ?
Skikkelige biler har vel det som standard foran og bak ? :D

Seriøst; med locker bak, skal det jammen mye til sette seg fast, iaf i tursammenheng. Jeg har aldri brukt min foran, utover å teste at den virker i grøftekanter osv.

Sperrer er vel mest for HELT spesiell kjøring, offroadløyper osv.

GD300

Dappe
27-08-2009, 10:24
var det der med pluggene jeg lurte på. ikke alltid det enkleste teltet å få til å stå pga grunnforholdene. Breiere dekker? pga snø/bre kjøring?
Jeg er jo kjerringa mot strømmen på mye, har vært på snø kjøring et par ganger. Prøvd å flyte opppå med 12,5 bredde og lite luft. Det fungerer ikke for en med svakt hjerte i side helling. Også prøvd 10,5 bredde og stein harde for å gå på bunnen og brøyte. det fungerte veldig bra i snø som tillot det. Vurderer 10,5 og kjetting i bakhånd jeg. Det er vel gammeldags men men.
Passer fint inn på Island Blåtann ser jeg på bildene!

Skal ta noen bilder av orginalpluggene ved siden av de jeg kjøpte på Island. Grunnforholdene var litt variable fra ganske fast med mye stein til bløtt og lite hold for pluggene. Grunnen til at jeg kunne tenke meg litt bredere dekker er vel en kombinasjon av at jeg liker store hjul, men også at jeg kjente på bilen i den bløte vannfylte sanda som var noen plasser at underlaget suger skikkelig, men det var aldri noe problem. En velger rute og hvor en skal kjøre ut i fra bilens og utstyrets egenskaper. Fornuft er vel egentlig mye bedre enn brede dekker.. :lol:

Å ja, Blåtann passer så utmerket godt på Island og derfor så MÅ jeg opp igjen. Jeg er helt solgt til det fantastiske landet. Det hjelper jo også litt på lysten at jeg har daglig kontakt med en tre-fire av de i IslandRover klubben og det mangler ikke på diverse invitasjoner fra de på både turer og arrangementer.. Herlige folk og et fantastisk land.

Sperrer ?
Skikkelige biler har vel det som standard foran og bak ? :D

Seriøst; med locker bak, skal det jammen mye til sette seg fast, iaf i tursammenheng. Jeg har aldri brukt min foran, utover å teste at den virker i grøftekanter osv.

Sperrer er vel mest for HELT spesiell kjøring, offroadløyper osv.

GD300

Helt enig. Fornuft og valg av hvor en kjører er like mye verd som sperrene.. :)

Skrotsnokelaget
27-08-2009, 11:06
Armeringsjern er fint til teltplugger. Jeg skulle hatt laget ett sett selv til Lavvoen min. Kanskje vi skulle tatt en kappe og bøyedag ilag.

ruffsen
27-08-2009, 11:16
Anng det med sperrer, det blir jo litt snakk om de i tøffere offroad kjøring. Jeg har en påstand om at man trenger de mere på en turbil som noen ganger havner utenfor allfar vei. Offroad kjøring gjør en jo ofte med dekker for det formålet, slipper luft før kjøring osv. flere tilstede som kan berge om man ikke vil ha sperre også. På tur er en ofte på et dekke som har flere egenskaper, feks ikke bråker så jæ... :D etter veien. mye luft for drivstoff forbruk og man kjører mere aleine. Vil heller ha mulighet for sperre i de situasjonene jeg.
Liker egentlig LR på mere safari look dekker enn ballong hjul jeg da :D

qcnr
27-08-2009, 11:22
Jeg har klart meg uten sperrer med diverse LR siden jeg begynnte å kjøre med de
når jeg fortsatt var i militæret.
Dette gjelder alt fra sandtak, øvelser, Island, Europa, Midtøsten, etc.

Men skal du langt ut i bushen som enslig bil der sannsynligheten for at du blir
funnet som lik før du kan finne andre turfolk så er winch og sperrer bra til selvhjelp.

Men husk
'All the gear and no idea' :wink: