PDA

Se full versjon : lunch-thermos.

Reisende Mac
27-11-2007, 15:35
I dag har jeg gått til innkjøp av en Thermos JBA 1800. Jeg skjønner ikke et kvekk av hva som står på hverken emallasje eller i bruksanvisningen, men jeg tror det er en thermos til å ha lunchen sin i :wink: . Det fulgte ihvertfall med et sett med sisepinner...
Dette er et ganske vanlig produkt her borte, men jeg ahr ikke sett så mye til det i Europa. Jeg antar at det i grunnen kan være en ganske fiffig løsnig. Spesiellt hvis man en dag jobber et annet sted enn akkurat på kontoret, og har lyst på litt annet enn bare brødskiver til lunch.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41C1JNACS5L.jpg

Edit: Linken var død, men her er dagens versjon av thermosen: http://www.thermos.jp/product/lunchbox/hotlunch/jba-1801.html

Harald Hansen
27-11-2007, 15:55
Som god nordmann spiser jeg bare brødskiver til lunsj, men denne så jo lur ut. Thermos er et tysk selskap, men jeg kan ikke huske å ha sett denne varianten før.

Harald Hansen
11-05-2010, 11:20
Hva er erfaringene med denne, forresten?

Skrotsnokelaget
11-05-2010, 12:50
Har sikkert kommet i kategorien kjekt å ha,men vet ikke helt hva jeg skal bruke den til. :D

Reisende Mac
11-05-2010, 12:51
Erfaringen med den er at den står og tar opp plass i skapet :lol:
Det er nok mest fordi jeg aldri har med lunch på jobb, men spiser i kantina.
Jeg har brukt den noen ganger, og da har jeg laget tradisjonell asiatisk mat (slik som den er beregnet for). Det har fungert helt ypperlig!
Det var slett ikke ille å sette seg til ved bordet baki VW'n, finne frem thermosen, og ha varm lunch som smakte som om den kom rett ifra gryta da jeg var på jegerprøvekurs. Spesiellt ikke når alle andre satt rundt omkring og spiste tørre brødskiver eller baggis fra Shell.
Alt i alt; et veldig bra produkt!
Spesiellt godt egnet for folk som jobber 'ute'. Altså, for eksempel snekkere, anleggsarbeidere eller mekanikere som leies ut og jobber noen få dager på hvert sted. Da har man mulighet til å ha varm mat hver dag, selv om det ikke nødvendigvis er kantine eller lignende der hvor man jobber.

JCP
11-05-2010, 16:17
Drar begrepet pølsetermos litt lenger mao ;-) Har tenkt litt på at jeg har et virtuelt behov for sånn...

Solan_G
11-05-2010, 23:24
Observerte en gang et par som hadde hatt pølser i en vanlig termos. De holdt nok både varmen og aromaen, men underholdningsverdien nådde først høydepunktet når pølsene skulle ut igjen!

Eieren løftet termosen over hodet, og kikket opp i hullet for å pirke tak i pølsene. Uten å helle av vannet først :lol:
.
.

Stig
11-05-2010, 23:34
Har vært borti noen som hadde pølsene inni en pose inni termosen. Dermed hadde de rent tevann i tillegg til varme pølser! ;-)

Reisende Mac
11-05-2010, 23:37
Et annet triks er å bruke buljong istedenfor vann på pølsene.Det spiller jo liten rolle om det har vært pølser i kjøttbuljongen når man skal spise (drikke) den. Derimot er det dritkjipt å ha pølsesmak på vannet som man skal lage te eller kaffe av.

Ronny S
12-05-2010, 20:00
Det kan da ikke være så mye bedre med buljongsmak på vannet du skal lage te eller kaffe av?

Ronny S

(som bare måtte) ;-)

sv1 erik
12-05-2010, 22:15
Vi stappet ned alle de pølsene vi fikk plass til i en slik mattermos, for så å helle kokvarmt vann over og så lukke igjen lokket. Det var en gjeng med pølser som satt godt fast inni termosen når det var spisedags gitt. Nautet meg tenkte jo ikke på at pølsene sveller når de trekker en stund. Det har jeg lært nå.

Jeg pleier også å putte litt bulljong i vannet.

JCP
12-05-2010, 23:48
Buljong må det være,- og litt rå løk gjør underverker :-D

GS_GWagen
13-05-2010, 08:28
Har aldri brukt termos til mat, men det høres fristende ut med pølser oppbevart i varm buljong og løk under kalde jaktøkter på høsten. Primus har også både lunch- og mattermos som bl.a. har vært testet sammen med andre merker og blitt "best i test" Se link her: http://www.primus.se/Templates/Pages/Product.aspx?Itemid=38026. Jeg så XXL hadde Termos sine mattermoser i butikken på Alnabru.

JCP
13-05-2010, 09:58
Primus-utstyr (altså varemerket Primus) får du til hyggelige priser på Jula ;-) Mattermosen funker dårlig til kaffe, har jeg hørt...

Stig
13-05-2010, 10:09
"Thermos" sine termoser synes jeg er sterkt oppskrytt!

Jeg har i mange år nå benyttet "Hammar Plast" sin "Sarek" termos. Den har vunnet "best-i-test" mange ganger, og er den termosen jeg har vært desidert mest fornøyd med.

Skrotsnokelaget
13-05-2010, 10:14
Ett tips når det gjelder pølser Varm pølsene før du har de på termosen.Hvis ikke ender du opp med lunkne pølser.Er glad jeg hadde grill med når jeg så trynet på kompisen som stolt skulle vise fram mattermosen. :D