PDA

Se full versjon : Haralds 2000 Land Rover Discovery

Harald Hansen
04-12-2007, 08:58
2000-modell Land Rover Discovery Td5 syv-seter. Den har stoffseter og manuelt gir, og er litt enklere utstyrt enn de fleste. Men den har AC, ABS, TC og HDC, som er de viktigste bokstavene for meg. Og så har den to takluker, noe som ikke er solgt på de dyrere utgavene i Norge(!).

Bilder fra salgsannonsen:

http://turpaahjul.com/images/2000_Discovery_2_1.jpg

http://turpaahjul.com/images/2000_Discovery_2_2.jpg

http://turpaahjul.com/images/2000_Discovery_2_3.jpg

http://turpaahjul.com/images/2000_Discovery_2_4.jpg

Den har ikke noen spesielle turtilpasninger ennå. Først skal et airbag-lys og en kranglete sentrallås fikses.

taigagreen
04-12-2007, 12:41
Da er det vel gratulerer :D Flott bil. MEN, hva skjer nå med syncroen? Blir den hensatt og nedprioritert?

Skrotsnokelaget
04-12-2007, 14:17
Gratulerer med Disco :D

Harald Hansen
04-12-2007, 15:33
Både Discoen og Syncroen skal være i daglig drift! Nå skal hu mor være hjemme et år med barselpermisjon snart, så da er det greit med to biler.

taigagreen
05-12-2007, 20:19
Meget glædeligt 8)

Harald Hansen
12-12-2007, 08:27
Da har jeg fått ordnet et sett med felger: 8J16 ET57. Får se om det blir sommer- eller vinterdekk på de.

Harald Hansen
19-12-2007, 10:59
Jeg har ikke fått ordnet noen dekk ennå, men jeg har i alle fall fått fikset SRS-lampa. Det var ledningsbrudd i rattstammen, i følge verkstedet.

I mellomtiden har jeg gjort litt research på støtfangere, og funnet ut at jeg ønsker meg en slik:

http://www.expeditionexchange.com/tjm/DSC03876340.jpg

Jeg skal ha med vinsjmontasje. En kar på LRForum kunne visst skaffe utpå nyåret, så da får vi se. Den er forresten fra australske TJM (http://www.tjm.com.au/) og heter T17.

Harald Hansen
29-12-2007, 16:18
Julefreden har senket seg over forumet, men jeg har vært i leiegarasje og byttet litt oljer. Jeg fikk meg desverre en litt ubehagelig overraskelse da jeg tappet olja på bakdiffen; den var nemlig av farge som litt lys caffe latte... :shock: Jeg byttet til ny olje, og skal bytte en gang til en av dagene. Bortsett fra det er det vel ikke stort jeg kan gjøre, annet enn å vente og se?

Teorien min er at lufteslangen har hoppet av en gang, og så har noen vært under bilen og montert den på igjen uten å sjekke videre. Ellers ser nemlig alt greit ut.

SRS-lampa er forresten tilbake. Jeg har allikevel en verkstedtime i januar, så de får kikke på den igjen da.

TJM-fanger er bestilt, men kommer ikke før februar/mars.

Reisende Mac
29-12-2007, 16:57
...og så må du stramme håndbrekket på bilen din. ;)

Harald Hansen
23-01-2008, 21:14
Da må jeg tenke litt på stuing baki. Jeg har jo 7-seter, så bagasjerommet ser omtrent slik ut med de foldet sammen:

http://turpaahjul.com/images/disco_2_bak.jpg

Jeg lurer på å lage en hylle omtrent i flukt med toppen av klappsetene, og evt. et par skillevegger under. Der skal jeg stue inn eurokassene mine. Foreløpig har jeg bare tre, men jeg skal skaffe et antall som utfyller plassen ganske bra.

Harald Hansen
23-01-2008, 21:16
Foreløpig skal jeg finmyse på den gode, gamle innredningstråden vår (http://turpaahjul.com/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=176&hilit=innredning).

Harald Hansen
04-02-2008, 15:42
Hundegitter er bestilt. Det er originalutstyr, med relativt finmasket gitter. Fint å feste ting i...

Nå venter jeg på hele tre pakker... :|

Harald Hansen
07-04-2008, 20:16
Da har det vært en relativt produktiv helg. Jeg byttet olje og installerte min mer avanserte tappeplugg fra Difflock.com (http://www.difflock.com) (som demonstrert på YouTube her (http://www.youtube.com/watch?v=j0r4oa0jp8o&NR=1)). Neste oljeskift bør bli en fornøyelse... :)

Jeg fikk også (med hjelp fra Reisende Mac) montert støtfangeren. Jeg skal ordne noen bilder etter hvert...

Harald Hansen
05-05-2008, 09:15
På onsdagen brant starteren opp! :shock: Det kom en masse hvit røyk og luktet veldig svidd. Selve starterbyttet var fort unnagjort når jeg først fant mutteren som satt på baksida, så ny starter ble montert i går morges. Det ble en "piratdel" til rundt 2000,-. Den var veldig lik originaldelen.

Harald Hansen
20-05-2008, 22:09
Jeg fant ut hva som drepte starteren. Nøkkelen henger seg en gang i blant opp i startmodus...

Her er de siste ukenes nyanskaffelser:

TJM T17:

http://i140.photobucket.com/albums/r23/harald74/disco_tjm_fanger.jpg

(Ja, jeg vet blinklyset er knust...)

Yokohama Geolandar M/T 265/75R16:

http://i140.photobucket.com/albums/r23/harald74/disco_yokohama.jpg

Dappe
21-05-2008, 11:09
Hvordan er det med støyen på de hjulene?

Harald Hansen
21-05-2008, 14:52
Hvordan er det med støyen på de hjulene?

Det er merkbar støy ved lave hastigheter på fast dekke. Ved høyere hastigheter er det ikke sjenerende.

Reisende Mac
21-05-2008, 20:05
Det er merkbar støy ved lave hastigheter på fast dekke
Det tror jeg bare er når dekkene er helt nye. Jeg merker ihvertfall ikke så mye til dette nå lengre.

Harald Hansen
21-05-2008, 23:17
Det tror jeg bare er når dekkene er helt nye. Jeg merker ihvertfall ikke så mye til dette nå lengre.

Døv allerede? :mrgreen:

Reisende Mac
22-05-2008, 08:43
hæ?... hva?

Harald Hansen
14-07-2008, 10:38
Jeg har tenkt å heve bilen moderat, og har anskaffet OME 777 framfjærer og OME N107 og N108 dempere. Siden jeg har luftfjæring bak så skal den "lures" til å legge på omtrent to tommer selv. I gården til svigerfar byttet jeg bakdemperene fort og greit, men det viste seg å være litt verre å få ut framfjærene. Lurer på om jeg tar den jobben etter jeg har kommet hjem og kan leie meg en bukk.

Andre ting som venter på tur er låseaktuatoren i bakdøra, trekket på ene sidedøra bak og nye foringer. Jeg har bestilt 120.000-service hos LR-forhandleren i Riga (til omtrent halv pris), og får de til å ta foringene i samme slengen. Det er mye dårlige veier her borte (og hjemme også, i og for seg), så jeg merker at foringene har sett sine beste dager.

Harald Hansen
17-07-2008, 20:41
Da er jeg i Riga og har hentet bilen paa verkstedet. Prisen ble noe saann som 4.500,- inkludert moms, minus bytte av olje paa girkasse og aksler, men med bytte av drivreim og justering av venstre fordoer. Baltic Motors, som er LR-forhandler, var baade imoetekommende og profesjonelle. Kan anbefales saa fremt ingen ting ramler av bilen paa veien hjem.

Kan nevne at jeg trodde noen foringer var paa tur, saa jeg ba de sjekke og evt bytte, men de endte med aa feste beskyttelsesplata under motoren... :oops:

Reisende Mac
18-07-2008, 13:30
Du kunne jo ha fått de til å bytte framfjærer og dempere for deg i samme slengen :)

Harald Hansen
19-07-2008, 09:41
Noe må jeg jo gjøre selv. Det ser forresten ut som de stilte riktig diagnose på klonkelydene, da bilen har blitt mye stillere.

Harald Hansen
10-08-2008, 20:24
Jeg fikk byttet fjærene hjemme i gården, forresten. 3 timer på én side og en halv time på den andre når jeg skjønte hvordan det burde gjøres. Det er nemlig mulig å bytte framfjærene uten å bruke fjærklemmer. Bare ta løs stabstaget og brekk akselen nedover, så går det an å dra fjæra løs med håndmakt. Jeg måtte bruke fjærklemmene litt for å få inn de lengre OME-fjærene, men det gikk fort.

Harald Hansen
16-11-2008, 19:03
Nå har jeg vært og smurt inn hele understellet med Owatrol. Får se om det holder rusta litt defensiven. Skulle egentlig tatt en runde med Caravellen også, men uten kjølesystem så blir den stående i gården.

Harald Hansen
27-04-2009, 12:50
Da har jeg fått på sommerdekka. Jeg friserte innerskjermene litt også, slik at dekkene ikke tar inni ved full sving.

Og så har jeg oppdaget at bilen lekker girolje, ikke diesel som jeg først trodde. Spørs om ikke dette må kikkes nærmere etter i sømmene en dag. :/

Harald Hansen
25-05-2009, 07:57
Bilen lekker girolje og trøstelageret kviner. Nå må noe gjøres, men jeg har hendene fulle med husrelaterte prosjekter og andre ting. Må jeg bite i det sure eplet og sette bilen på verksted? Fortsettelse følger.

Harald Hansen
29-06-2009, 13:32
Jeg hadde bilen på verksted og da hadde lyden gjemt seg... :evil: Giroljelekkasjen er ganske minimal, så mest er det til irritasjon. Blir nok et stunt til høsten med å få fikset det.

I mellomtiden har jeg montert cruise control (fartsholder på norsk). Siden motoren er elektronisk styrt så er det bare å montere inn de to manglende knappene, som kom på under åtte hundre til sammen som originaldeler. Dette tok meg en times tid, da man må sage et hull i dekselet bak på rattet der den nye knappen skal inn. Jeg har bestilt en brakett til denne knappen fra en kar på eBay, da dette visstnok ikke er bestillingsvare. Den har ikke kommet ennå, men jeg lånte braketten til volumkontrollen, da den er lik. Så for øyeblikket har jeg cruise control, men ikke volumkontroll, på rattet. Spørs om ikke det blir kjekt på de lange transportetappene.

Reisende Mac
29-06-2009, 23:48
Jeg lurer på hvor mye ekstra man måtte betale for cruise control som 'ekstrautsyr' på denne bilen da den var ny... :roll:

Harald Hansen
05-08-2009, 10:16
Da har bilen vært på langtur i sommer (reisebeskrivelse kommer, jeg må bare få sortert bildene). På rundt 6000 km var det ikke andre plager enn de jeg lagde selv, bortsett fra at klimaanlegget ga opp på veien sørover... Den skal på verksted for service på det i morgen.

Oppdaget på hjemveien at det har begynt å lekke olje av hjulnavet bak på venstre side. Har nok blitt ristet godt på over 500 km på grusveier og stier. Får ta tak i det til uka. Og så så det ut som om jeg hadde fått en lekkasje i taket framme et sted, men etter demontering av taktrekket har jeg ikke funnet fukt noe sted. Spørs om ikke vannet kom "nedenfra" på et vis. Uansett så fikk jeg lagt antennekabelen til GPSen under taktrekket, så da fikk jeg gjort noe fornuftig da jeg demonterte taktrekket.

Før vinteren må jeg ha vinterdekk. Jeg må først avgjøre om jeg skal bruke 18" felgene mine eller få tak i et sett med 16".

Harald Hansen
14-08-2009, 09:05
Noen nyere bilder av bilen:

Innredningen bak (beskrevet i denne tråden (http://turpaahjul.com/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=1157)):

http://i140.photobucket.com/albums/r23/harald74/lastet_bak_disco.jpg

I Pyreneene. Sekken oppå takteltet inneholder en barnevogn, så den veier altså ikke så mye. Som dere ser er antenna til PR-radioen (27 MHz, "CB-radio") festet på framfangeren, noe som gir ganske ubrukelig rekkevidde rett bakover. Holder til kolonnekjøring, da.

http://i140.photobucket.com/albums/r23/harald74/DSC_9699.jpg

sig
16-08-2009, 23:58
J

http://i140.photobucket.com/albums/r23/harald74/disco_yokohama.jpg

Hvordan synes du disse dekkene har vært? Dekkstøy, fremkommelighet?

Harald Hansen
17-08-2009, 07:02
J

Hvordan synes du disse dekkene har vært? Dekkstøy, fremkommelighet?

Fremkommeligheten er svært bra, langt på utsiden av det jeg egentlig trenger til turbruk. Dekkstøyen er vel sammenlignbar med andre M/T-dekk.

Reisende Mac
17-08-2009, 09:23
Liten kommentar fra sidelinjen her... :elg:
Jeg synes Yokhamadekkene støyer bittelitt mer enn BFG MT (det kan også skyldes at jeg ikke har hatt helt identisk dimmensjon. 265/75 yokohama, mot 235/85 BFG). Og så virker det på meg som de slites noe fortere enn BFG. Det kan tenkes at de har en anelse bedre grep på våt vei. I terrenget tror jeg ikke forskjellen er så veldig stor mellom de.

edit: rettet opp noen skrivefeil.

Harald Hansen
25-08-2009, 09:31
Nå har jeg montert ut EGR-ventilen, som har hengt seg i åpen stilling i følge diagnoseboksen. Får se om det får ned dieselforbruket litt, for det er nemlig litt høyt. Jeg har også fikset litt på vindusheisen på førerdøra, da den ristet løs i sommer.

Harald Hansen
31-08-2009, 08:59
Da har jeg byttet hjulnavet på venstre side bak. Hjulnavet er ett delenummer, med nav, ABS-sensor, lager og pakninger ferdig montert. Det går jo kjempefort å bytte, men det er en dyr del. Nå trengte jeg kjapt det meste av deler uansett, for det viste seg at sentermutteren hadde jobbet seg løs (var stuket for dårlig), og alle lagere, simmringer og pakninger hadde fått medfart på grunn av det. ABS-sensoren var også druknet i olje, så spørs om den var helt frisk heller.

Harald Hansen
22-09-2009, 10:24
Dieselforbruket gikk ikke ned etter å ha byttet EGR-ventilen. Siden det ikke er noen andre symptomer a la røyk, slapp ytelse eller lignende, så lurer jeg på om jeg kanskje har en lekkasje i dieseltrykkregulatoren. Jeg har uansett en liggende, så jeg bytter og ser hva som skjer.

OneTen
22-09-2009, 18:58
Hva er forbruket ?

Harald Hansen
22-09-2009, 20:10
Hva er forbruket ?

1,2-1,4 alt etter kjøremønster. Det ligner mer på V8...

OneTen
22-09-2009, 20:15
Enig , Jeg har et forbruk på 0.9-1,1 på en 300Tdi som er skrudd opp og blir brukt godt .
Luftfilter dieselfilter luftslanger intercooler og sånt er i orden ?

Harald Hansen
19-10-2009, 11:35
Da er det vinteren, så Discoen har fått på seg nye vinterdekk. Det ble Cooper Discoverer M+S, samme som jeg har på Caravellen, men i 245/75R16. Jeg ville han noe mindre hjul enn det som står på til sommerbruk.

En liten førvintersjekk ble det også tid til. Hadde også tenkt å bytte dieseltrykkregulatoren, som lekker, men jeg hadde tydeligvis lagt den nye delen et "lurt" sted... :|

Jeg monterte også ut turinnredningen og satte inn klappsetene bak, så nå er den syvseter igjen.

Harald Hansen
08-01-2010, 08:35
Etter det ble -27C her om morgenene har jo Discoveryen vært ganske vond og starte. Nytt startbatteri ble handlet inn, da det gamle hanglet, men det hjalp ikke så mye. Så i forigårs byttet jeg glødepluggene. På morgenen i dag var det igjen en -27C, men nå startet den på første!

I tillegg har jeg handlet inn ny termostat, da den gamle virker som den blir stående åpen i ny og ne. Jeg har også kjøpt et par viskerarmer fra Disco I, da fjæra i de på bilen har blitt ganske slapp, pluss at de har en sær innfesting som gjør at jeg bare får kjøpt viskerblader hos LR. Nå har jeg nye Bosch-blader fra opphørssalget til Torshov liggende, så i helga skal jeg prøve å få lånt en hall og skrudd litt.

radovan
08-01-2010, 16:19
Jeg har også kjøpt et par viskerarmer fra Disco I, da fjæra i de på bilen har blitt ganske slapp, pluss at de har en sær innfesting som gjør at jeg bare får kjøpt viskerblader hos LR.
Smart. Det gjorde eg for eit par år sidan. Viskarane vart mykje betre, heilt slutt på ising og drit.

Harald Hansen
09-01-2010, 08:58
Da er viskerarmer montert, og termostat byttet. Får satse på en prøvetur i dag (-28C ute...)

GD300
07-02-2010, 17:27
http://i140.photobucket.com/albums/r23/harald74/lastet_bak_disco.jpg

seriøst, det der må være et illustrasjonsfoto ?

For oss som knapt kan reise på hytta uten å kjøre Volvo FH12, er dette ganske drøy kost. Er det bare du som er på tur alene, eller hur ?

GD300

Adventurer
07-02-2010, 17:54
Ditto!!

Hemlig medlem av FH12 klubben ;-)

Harald Hansen
07-02-2010, 19:21
I tillegg så var det stroppet fast en bag og et par små ryggsekker på gulvet i baksetet.

qcnr
08-02-2010, 15:15
Vi var på en lignende tur som Harald i sommer og fikk alt i bagasjerommet på
Range Roveren med bagasjeromslokk på. Eneste som måtte oppå var teltet.
(6 mans tunnel telt). Hadde heller ingenting på taket. 2 voksne+ 2 småunger (5+ 3).
Dette inkluderte reservedeler, Pelicase til PC/ diagnose utstyr, oljer, 12V kompressor
(fylle dekk) og mye annet.

Rudeboy
08-02-2010, 18:45
-Kan jeg være petimeter ?

Vannkanna står bak kassene, ikke omvendt. Billedteksten hevder at kassene står bak vannkanna, mens bildet viser det motsatte. At kassene står foran vannkanna ;-D

Samma det, bra preppa feriebil ! Med rette produksjonsadressen, også.

GD300
08-02-2010, 19:12
Vi var på en lignende tur som Harald i sommer og fikk alt i bagasjerommet på Range Roveren med bagasjeromslokk på.

Speedoen i en bærepose i hanskerommet ?:D

Seriøst - bare de steina unga INSISTERER på å ha med, tar mer plass enn jeg klarer begripe. De siste 3-4 feriene har jeg " befridd " lassevis av stein fra ungenes fangenskap hver eneste kveld...

Tror en Defender 130 eller Schultz Mercedes er tingen for meg..

GD300

Harald Hansen
13-03-2010, 18:31
Da har jeg pelt ut luftmengdemåleren og rengjort den, og verdiene den sendte ut etter rengjøring var mye høyere enn før. Spørs om ikke dette kan påvirke både drag og drivstofføkonomi.

Brukte forresten bremserens og elektrorens til vaskeprosessen.

Harald Hansen
12-04-2010, 16:13
Da har jeg gått ned en 0,1 l/mil i forbruk, kan det virke som. På den annen side er det varmere i været, så det kan også ha noe å si. Jeg skal også kikke litt på de andre sensorene og se hva verdiene er.

Harald Hansen
19-04-2010, 12:51
MAP/IAT-sensoren (trykk og temperatur i innsugsmanifolden) var full av svart guffe, så jeg gjorde den rent, men verdiene holdt seg på det samme. Skal se om jeg finner referanseverdier et sted å sammenligne med, men det var i alle fall atmostfærisk trykk ved stillstand på motoren, og temperaturen virket også sannsynlig.

Men jeg har kanskje fått ned forbruket en del uansett. En ren langtur til Skien og tilbake på lørdag med standarddekk viste et forbruk på et hår over 1 l/mil. Skal få målt mer og se om det holder seg.

Eirik
19-04-2010, 13:21
Hva måler du med? Nanocom?

Harald Hansen
19-04-2010, 14:24
Hawkeye, som markedsføres gjennom Bearmach.

Eirik
19-04-2010, 15:22
Riktig. Skal ha en sånn vårrengjøring her også, du får si fra hvis du finner en oversikt over idealverdier.

Harald Hansen
26-07-2010, 12:56
Nå begynner det å tårne seg litt opp med ting som må gjøres på bilen. Et oljeskift er rett rundt hjørnet, og så har jeg en stabel med bremsedeler liggende. I tillegg klarte jeg å røske av høyre sidespeil på landstreffet, så det må skaffes et nytt (brukt...) Vindusheisen på passasjersiden løsnet også igjen, så døra må åpnes. Og så alt annet småplukk, da... Godt det snart er høst...

Reisende Mac
26-07-2010, 19:19
Har du kjøpt originale bremsedeler, eller ettermarkedsdeler? Hva er handlet inn, og hvor mye kostet det?
Jeg har nettopp demontert den ene calliperen bak på bilen min, fordi bremsen lå på. Den samme calliperen overhalte jeg for to-tre år siden, og da har jeg tydligvis satt inn et uoriginalt stempel. På dette har forniklingen løsnet, og stemplet rustet og satt seg i calliperen :(
Nå står bilen uten hjul og brems på en side bak, og delepusheren viser seg å ha ferie ut uka. Kjiper'n...

Harald Hansen
03-08-2010, 23:04
I det siste har kupévifta oftere og oftere hatt startproblemer. Den starter ikke når bilen startes, men kommer først i gang etter vi ha kjørt litt. Jeg lurte litt på om det kanskje var brent en vikling, og at motoren noen ganger sto i akkurat feil posisjon ved start. Teorien var da at fartsvinden gjennom lufteanlegget dyttet vifta rundt litt, slikt at motoren fikk tak igjen og begynte å snurre. Uansett grudde jeg meg til å grave fram viftemotoren fra et eller annet sted inne i dashen.

I dag var ettermiddagen satt av til viftefiks. Jeg ble veldig positivt overrasket da jeg fant ut at vifta sitter bak hanskerommet, tilgjengelig etter å nappet ut fire plastpropper og flyttet på et panel! Tre skruer så var vifta løs, og etter litt feilsøking - hvor jeg ikke fant noen feil - fikk den en dusj med elektrorens og snurret fint som bare det. Så vi får se hva det blir til i lengden.

Reisende Mac
03-08-2010, 23:33
Kanskje børstene begynner å bli litt tynnslitte? det kan vel også gi omtrent samme symptom som en brent vikling. Det kan jo tenkes at kommutatoren får dårlig kontakt mot børstene for en av viklingene.

Harald Hansen
31-08-2010, 11:17
Siden renseaksjonen har vifta stoppet bare én gang - og kom da i gang igjen etter jeg knipset på viftehuset.

I øyeblikket driver jeg og venter på ny vindusheis til førerdøra. Jeg klarte å bøye den andre... :/ Dette var en billig del å bestille fra England, men den kommer jo aldri, så...

Ellers har jeg byttet frambremser og skal ta bakbremsene en dag det er fint vær og jeg har tid. Greit å ha dette på stell på tur- og dagligbilen.

Høyre sidespeil er byttet til et med høyere spesifikasjon, men det synes heldigvis ikke utenpå.

Harald Hansen
06-09-2010, 14:16
Rakk å bytte én bakbremse i helga, så får ta den andre i dag. Greit å ha lik bremsevirkning... :)

Harald Hansen
07-09-2010, 20:29
Da er det nye bremser rundt baut! Da er det bare å bestille EU-kontroll.

Reisende Mac
07-09-2010, 20:55
Da er det nye bremser rundt baut!

Tar du min også? Jeg har komplett sett med skiver, stempler, pakninger og klosser liggende klart :mrgreen:

Eirik
08-09-2010, 09:01
Tar du min også? Jeg har komplett sett med skiver, stempler, pakninger og klosser liggende klart :mrgreen:

Ditto! 8-)

Harald Hansen
20-10-2010, 08:25
Jeg hadde EU-kontroll forrige fredag, med to 2-ere. Det ene er rustne bremserør bak, og den andre er slark i "Watt's linkage (http://en.wikipedia.org/wiki/Watt's_linkage)". To ganske kurante ting, med andre ord. Nå er det bare å skaffe deler. Noen som vet dimensjonen på bremserør og nipler på D2?

Og så har jeg fått på vinterdekkene. Det er kaldt på Kongsberg om nettene, og nå seiler det opp noe nedbør også...

Reisende Mac
20-10-2010, 10:24
Jeg brukte kobberrør fra Biltema, og dette passet ihvertfall alle veger. Er ikke helt sikker på dimmensjonen på dette, men kan det være 3/16"?
Ellers byttet jeg noen muffer, og gjenbrukte noen.

Harald Hansen
05-11-2010, 15:18
Det var forresten ikke billige foringer til opphenget bak! Grunnen er nok at de inneholder et lager i tillegg til vanlig gummiforing. Håper jeg får byttet i helga.

Harald Hansen
23-11-2010, 09:58
Da har jeg forsøkt å bytte foringer. De foringene ytterst mot ramma var greie å få ut, men slitsomme å få inn, grunnet at ytterhylsa er av plastikk...

De kombinerte foringene og lager som sitter på diffklokka rikket seg ikke. Jeg ga opp til slutt og monterte sammen bilen igjen. Klokka var over 23 før jeg var ferdig... :evil:

Dette var første gang 5-tonns-pressa mi måtte gi opp. Argument for å kjøpe en 20-tonner? :)

Jeg lurer på om jeg kanskje kjøper et nytt slikt "åttetall" hvor de tre lagrene skal sitte, og bytter det, framfor å bruke timesvis samt risikere å ødelegge dyre lagre ved å slåss med det gamle.

Harald Hansen
06-12-2010, 09:27
Da har jeg fått byttet ondskapens lager. Det ente med at jeg klemte ut senteret på lagrene med pressa, og så satt gjennom ei baufil og sagde gjennom den ytre hylsa og lagerbanen. Da løsnet de. Før dette hadde jeg selvsagt brukt timesvis på andre forsøk. Å få inn senterlageret var også litt kilent, da jeg hadde problemer å få støttet opp den noe uvanlig formen på denne bruka til Watts linkage i pressa. Det endte opp med å presse den inn halvveis, og så banke den inn resten av veien.

Så et stalltips til andre som skal gjøre samme jobben: Kjøp hele Watts linkage som én del! Det er dyrere enn å kjøpe lager og foringer, men tar en halv time å bytte i stedet for maaange timer med banking og banning.

Et annet tips: Det er lettest å skru i senterbolten sist, fant jeg ut.

Harald Hansen
13-12-2010, 09:36
Jeg har en liten lekkasje i kjølevæskesystemet - varmeapparatet sluttet å fungere i forrige uke, og etterfylling og lufting bøtet på det. Saken er at jeg ikke er i stand til å se hvor det forsvinner hen... Det er ikke vann i olja heller, og den ryker ikke noe unormalt mye. Hmm...

Ellers har det vært en god helg for Discoen. Sliten blinklyshendel ble byttet i ny, Webasto ble feilsøkt og forhåpentligvis fikset, en sikringsboks for ekstrautstyr ble montert og det ble en liten vask i kulda, da jeg holdt på noen timer i en oppvarmet hall på søndag. Litt annet småelektrisk ble også godt over.

Reisende Mac
13-12-2010, 10:24
Kjølevannet forsvinner vel ikke inni kupèen? Jeg tenker bare på det siden feilen viser seg ved at varmeapparatet blir dårlig...
Ta også en titt på venstre side av motorblokka, under vannpumpe og servopumpe. Hvis det er et rosa krystallaktig belegg der, så tyder det på lekkasje fra vannpumpa.

Harald Hansen
13-12-2010, 13:58
Da burde det vel være jamt vått der inne? På den annen side så lekker det tydeligvis ikke spesielt fort...

Adventurer
13-12-2010, 16:19
Vurder om det er på tide å bytte lokket til ekspansjonstanken. Kjent sak i følge Winther, så dette er bestilt til en Disco II som jeg har på utsiden.

Volkswagen og Audi har samme problem.

Harald Hansen
13-12-2010, 22:38
Jeg byttet det lokket i fjor vinter... :/

Rudeboy
13-12-2010, 22:56
Det lokket til ekspansjonstanken, eller som jeg pleier kalle den - gullfiskbollen - til VAGs T4 ble bytta to eller tre uker etter at jeg fikk tak i min nå solgte Tyskerbrakka, ja.

Kosta skjit og ingenting så jeg anbefaler bytte, og er du i tvil om du har rett så svipper du innom delepusher'n og spør. Kan du bytte til de som fungerer med ekspansjonstanken, så gjør du det.

Gruff spart og du trenger ikke engang true med Ali Kaffe ;-)

Harald Hansen
23-05-2011, 12:30
Nå er det nesten sommer og hyggelig å kjøre Discovery - spesielt med A/C og slikt. Mindre hyggelig er det med klunkelyder bakfra, men jeg har foringer liggende. Bare å få tid til å bytte dem...

Ellers ligger vel trofaste Discoen tynt an i disse bilbyttetider.

Harald Hansen
26-05-2011, 10:07
Da driver jeg og pusser på Discoven mens jeg vurderer bilselgestrategien. DII utgår til fordel for Berlingo i daglig drift...

Jeg skal bytte foringene bak, noen lyspærer, en vindusheis og sikkert litt annet småtteri jeg har glemt i farta. Og så må den få en god vask.

Siden den har gått så langt, og har litt kosmetiske feil, så kommer jeg vel til å legge den som billigste 2000 DII på Finn. Rundt 100k, med andre ord. På plussiden er det nye (1 sesong) vinterdekk og sprett nye (4 uker gamle) sommerdekk.

Lurer på om noen vil ha med innredningen jeg snekret baki? :D

Vidar S
26-05-2011, 21:40
Ikke Land Rover mer, Harald? :???:

Terje K.
26-05-2011, 22:44
Ikke Land Rover mer, Harald? :???:

Det er nok i verste fall forbigående. Kfr. dette forhold til LR-miljøet/-klubben:
http://www.nlrk.no/index_numedal.asp?ID=83&segment=6&session=

Jeg for min del ville ikke bli særlig overrasket om familien Hansen en vakker vårdag, kanskje ikke i år og kanskje ikke neste år, men kanskje litt senere, plutselig dukket opp i seriebil igjen :-)

Sånn, for eksempel:
http://www.series2club.co.uk/gallery/vehicles/images/DSC_0321_web.jpg

Mvh Terje K.

JCP
26-05-2011, 22:56
Det er litt skummelt når styremedlemmer i NLRK bytter sin eneste LR mot noe fransk :shock:
...men Harald er jo en grei kar lell, regner jeg med :-)

Harald Hansen
27-05-2011, 08:47
Jeg har sittet i styret uten å eie LR-produkt før, jeg... :mrgreen:

Det er nok forbigående. Men det er grenser for hvor mange biler vi kan ha på begrenset opplagsplass (og tid til å ta vare på de...)

Skambud kan gis via PM! :elg:

På lørdag skal det fikses vindusheis og vaskes og ordnes litt.

Reisende Mac
27-05-2011, 17:28
Du kommer helt sikkert til å trenge bil igjen en eller annen gang i fremtiden. Få leid deg en opplagsplass (innendørs) til DII'n, så har du bil i fremtiden også. Eller, hva med å tenke på barne? Kanskje Emil hadde satt pris på å få den til 18årsdagen sin? ;-)

Harald Hansen
12-12-2011, 09:01
Da har jeg byttet foringer på stabstaget bak. I morgen skal bilen på verksted for å bytte litt andre foringer, så da håper jeg det blir tyst bak der... :)