PDA

Se full versjon : ÅpneSpis

Harald Hansen
17-03-2008, 13:16
Noen som har erfaringer med denne turmaten fra ÅpneSpis (http://www.aapnespis.no/index.html)? Den er selvvarmende. Noen poser er bestilt for testing.

Reisende Mac
14-04-2008, 18:06
Vel, nå kan jeg påberope meg erfaring med denne.
Fruen og jeg tok oss en tur oppover i åsen i dag, bevæpnet med to slike pakker mat og feltflasker med vann. Maten som vi hadde med var "Oksesmåsteik med rødvinsaus" og "Ravioli bolognese".
Pakkene er 'ompakket' i Norge, og dermed følger det med en engangssje. Ganske praktisk i grunn, i de tilfeller der man ikke har med seg turbestikket sitt. Pakken inneholder dermed alt man trenger (bortsett fra en serviett som vi begge savnet i dag).
Første først... Maten, som er pakket i en slags plastboks med folielokk, plsseres i en medfølgende pose der varmeelementer er. Dernest fylles det på med saltvann som følger med i en egen liten pose (ca en halv desiliter). Posen som inneholder det hele skal så lukkes med en tapebit. Dette står så og godgjør seg i 12-15min. Det bobler og koker riktig så trivelig i posene. :D
Så kommer det store momentet (Jetzt kommt das grosse moment wenn der Affe ins Wasser springt...) :
Maten tas ut av varmeposen, og åpnes. Første utfordring! :o Folien som skal rives av boksen er forbausende solid. Etterhvert får jeg løsnet aluminiumsfolien, men underfolien av plast sitter fremdeles. Vi velger å finne frem en skarp kniv og sjære løs folien isteden. Det lukter mat så fort folien er løs :sikle: . Vi blir positivt overrasket av utseendet på maten. I biffretten er det skikkelige kjøttstykker uten slintrer, og hele poteter, samt erter og gulrøtter. Alt har fin konsistens. Kjøttet er mørt, men med riktig tyggemotstand. Potetene er faste og fine (og hele), og like så grønnsakene. Sausen er rik på smak, men jeg hadde dog ikke gjettet at det var rødvinsaus hvis jeg hadde blitt utsatt for en blindtest. Uansett vil jeg konkludere med at dette måltidet er fullt på høyde med (om ikke bedre enn) et tilsvarende måltid til samme pris servert på en cafeteria. Prosjonen er nok mindre enn på cafeene, men smak og kosistens er veldig bra!
Fruen hadde Ravioli, og også her var det flott konsistens på pastaputer og det hele. Smaken på denne var også riktig.
Når det gjelder emballasjen, så er jeg litt betenkt over hvordan dette kan gå når man er stivfrossen på fingrene. Det er litt fikling og fomling både å få mat og saltvann ned i kokeposen, samt å få åpnet maten når den er ferdig. Sannsynligvis har man klart å tine frossne fingre på selve kokeposen i løpet av de 15minuttene det kan ta å varme maten, så da er nok ikke åpning og spising noe problem lengre.
Så hva blir konklusjonen?
På en skala fra 2 til 3/4pi så vil jeg nok gi følgende (gjelder for Biff som jeg spiste):
Utseende 2,33
Smak 2,31
Mengde 2,23
Altså, alt i alt veldig bra. Sluttkarakteren jeg gir blir derfor: to stolben, en knikkers og en spaserstokk vridd over et terningkast og en samelue.

Harald Hansen
22-04-2008, 20:45
På lørdag var vi ute en liten tur og testet dette. Vi prøvde Chunky Chili Chicken og hjortegryte. Hjortegryta var i slikt brett, men kyllingen var i en pose. Vi hadde samme erfaring med at brettet var et slit å åpne med bare fingrene. Når vi først hadde fått det opp hadde vi samme erfaring som Reisende Mac. Både smak og konsistens var svært god.

Hvis man sammenligner med Real Turmat er det en del mindre energi i en porsjon: 1700 kJ mot 2500 kJ, omtrent. Hvis man skal på en lengre tur eller gjøre noe fysisk krevende er det også verdt å ta med seg.

Noe som kan være en fordel eller ulempe alt etter som hvor man skal er at maten ikke er frysetørret - man slipper altså å blande den ut med vann. Ved reiser hvor man ikke har tilgang på vann lokalt er det kanskje like greit, men f.eks. i Norge så finner man jo vann overalt.

Sammendrag:
+ Smak
+ Konsistens
+ Lettvint

- Pris
- Næringsinnhold

Her ligger de og varmer seg:

http://i140.photobucket.com/albums/r23/harald74/aapnespis_3.jpg

Hjortegryte:

http://i140.photobucket.com/albums/r23/harald74/aapnespis_1.jpg

Kylling:

http://i140.photobucket.com/albums/r23/harald74/aapnespis_2.jpg

Vi er absolutt fornøyd, med de forbeholdene jeg beskriver i teksten over. Jeg tror disse kan være svært nyttige som kriseproviant i bilen, f.eks. Hvis man er litt sliten eller litt stresset er det lettvint og greit å få seg et varmt måltid, og det løfter jo alltid stemningen.

Stig
11-10-2009, 18:36
Jeg har prøvd tre-fire forskjellige retter av denne typen. Jeg er meget godt fornøyd. I dag spiste jeg et måltid som heter bacon, omelett og bønner.

Jeg synes maten har god smak og meget bra konsistens. Det virker som om råvarene er førsteklasses.

Som nevnt over er maten ikke frysetørret, hvilket betyr at maten ser ut som den skal, altså akkurat slik den blir tilberedt før den puttes i posen.

Det er et ektepar som startet opp denne virksomheten nordpå, og jeg snakket med mannen som startet dette da han var på en demonstrasjonstur i området her. De henter selv råvarene blant annet fra lokale gårder og slakterier de har god kjennskap til selv. Dette føles betryggende med hensyn til kvalitet på råvarene.

Ved biltur, så spiller jo ikke vekt og tilbredningsmåte så stor rolle som om man skulle bært alt i en ryggsekk i en uke, så slikt sett er enkel tilbredning ikke tema. Uansett så er det enkelt å tilberede og spise denne maten. Eneste minus er at det blir en del avfall av emballasjoen og "kokeposen".

Jeg synes det smaker bedre enn Real turmat, og ville valgt "ÅpneSpis" først. Skulle jeg derimot bært maten selv på en ukestur i fjellet, så tror jeg frysetørret mat hadde vært å foretrekke pga vekt.

Jeg kan godt anbefale dette produktet.

sv1 erik
11-10-2009, 19:14
Bestyrerinnen og jeg har hatt med dette produktet på kajakturer i sommer og ble svært fornøyd. Veldig enkel og meget god mat. Den får 7,5 av 9 mulige av oss.

Desverre litt dyr.

Harald Hansen
11-10-2009, 21:50
Jeg har også testet det bacon-og-egg-måltidet Stig skriver om og synes det var bra.

Harald Hansen
11-10-2009, 21:51
Det er et ektepar som startet opp denne virksomheten nordpå, og jeg snakket med mannen som startet dette da han var på en demonstrasjonstur i området her. De henter selv råvarene blant annet fra lokale gårder og slakterier de har god kjennskap til selv. Dette føles betryggende med hensyn til kvalitet på råvarene.

De jeg kjøpte hadde engelsk tekst på på posen, og et norsk omslag rundt. Var det samme greia, eller tidligere import før egenproduksjon?

Stig
19-10-2009, 14:03
De jeg kjøpte hadde engelsk tekst på på posen, og et norsk omslag rundt. Var det samme greia, eller tidligere import før egenproduksjon?

Jeg innbiller meg at de betaler for å bruke merkenavnet, og putter egen mat inni.

4springar
19-10-2009, 14:26
jeg vil også si meg svært fornøyd med maten, men kunne vært noe mer pr persjon... godt å ha brød til.
Prisen er vel ikke noe å utsette på heller. Kjøpte vel 8 stk av denne på forrige biltur, og gjør det igjen neste gang!

radovan
19-10-2009, 17:40
Sikkert heilt greitt produkt, men dei burde verkeleg lese korrektur på nettsida si.