Se full versjon : Oppdatering av kart i Garmin GPS.
Reisende Mac
25-03-2008, 21:52
Jeg kjøpte en Garmin StreePilot i fjor sommer. Knallgod bil-gps, men ubrukelig til alt annet da den for eksempel ikke kan vise UTM eller koordinater på annen form. Nuvel, som sagt: den er fenomenal til bilbruk så lenge man holder seg på vei. Men, det som er saken er at det nå ikke er helt oppdatert kart i den. Jeg ønsker altså å få oppdatert veikartet i enheten, og tenkte at det sikkert er en smal sak. Men... Det er ikke så lett å finne frem i nettsidene til hverken Belanor, Kartbutikken eller Garmin når det gjelder å gjøre dette. Ut ifra det jeg kan se av slikt som pris (Belanor virker til totalt å ha gått bort ifra konseptet om å oppgi priser) virker det når for meg slik at jeg må betale ca 30% MER for å oppdatere kartet i den GPS'en som jeg har enn hva det koster å kjøpe en ny Garmin med oppdatert kart. Er dette virkelig riktig?
Harald Hansen
26-03-2008, 06:47
Sist gang jeg sjekket kostet Europakartet rundt 1500,-, så du får nok en enklere Nüvi eller noe for lavere pris... :roll:
Reisende Mac
26-03-2008, 10:22
Nettop, En Nüvi 200 (med norden-kart, siste versjon) får man for 999,- hos Spaceworld. Litt kjipt da å måtte punge ut med 1500,- kun for kartoppdateringen til min streetpilot.
Skrotsnokelaget
26-03-2008, 11:12
Det er som blekkskrivermafiaen.Billig skriver og svinedyrt blekk :( Hvis du kjøpte ifjor er det vel en gratis oppdatrering med? Det var ihvertfall på quest´en jeg handlet.
Er det citynavigator som brukes i denne?
Reisende Mac
26-03-2008, 19:03
Det er visst City Navigator i den ja.
Hvilken versjon har du? Jeg har noe liggendes, men er usikker på om det kan brukes. Har også Metroguide Europa V9 hvis den kan brukes.
Reisende Mac
26-03-2008, 19:17
Det er versjon9 (NT V8) som ligger i enheten min i dag. Ser at det finnes en V9 og en NT V9 tilgjengelig, men jeg vet ikke helt hva osm er forskjellene. Eller hvor mye som er oppdatert for Norge. Jeg har opplevd flere ganger at adressene jeg skal route til ikke finnes i enheten min, og endel veier er heller ikke med...
[edit]: Enheten er forøvrig en StreetPilot c550.
Harald Hansen
26-03-2008, 19:45
Må ikke disse kartene låses opp med en kode som passer til serienummeret på enheten den skal brukes med?
Reisende Mac
26-03-2008, 20:20
Yep, og koden har jeg jo (for en oppdatering). Men, det står noe på Garmin.no (Belanor) om at en CD kun kan brukes mot en enhet. Jeg tviler på at det er slik at serienummeret på DC'en er låst mot serienummeret på enheten, så derfor regner jeg med at det er unlock-koden som er unik fra gang til gang. Siden jeg har en slik kode burde det jo være mulig å bruke en hvilken som helst CD?
De versjonene jeg har "fått rimelig" er ikke låst eller "nøkkel" følger med... (ikke meningen og oppfordre til noe...)
freshmaker
29-03-2008, 00:34
v10 kommer i mai til disse.. Da kan jeg mest sannsynlig skaffe rimelige kart..
Reisende Mac
29-03-2008, 09:10
Så rimelig at det nesten lønner seg fremfor å kjøpe ny GPS? :wink:
Vel, jeg kjøper da uansett ikke noe før V10 kommer, nå som jeg er informert om at denne skal dukke opp.
mvh
HC
freshmaker
30-03-2008, 00:54
Så rimelig at det nesten lønner seg fremfor å kjøpe ny GPS? :wink:
Vel, jeg kjøper da uansett ikke noe før V10 kommer, nå som jeg er informert om at denne skal dukke opp.
mvh
HC
Vel, hørte noe om i underkant av 500 kr, men kan ikke bekrefte noe ennå..
Reisende Mac
17-06-2008, 12:34
Har du noe ny info om denne oppdateringen, pris og tilgjengelighet?
freshmaker
17-06-2008, 14:41
Har du noe ny info om denne oppdateringen, pris og tilgjengelighet?
Har ikke sett mer på det, men må sjekke til min garmin nå så da skal jeg oppdatere dere her også..
Reisende Mac
07-01-2009, 22:58
Nå er visst City Navigator 2009 å få kjøpt, men ærlig talt! -Prisen!!!
Det er greit at det koster penger for en kartoppdatering, men jeg synes det er drøyt at det skal være like dyrt som å kjøpe en ny enhet med de ferskeste kartene i.
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=30385&pvID=31750#versionTab
Harald Hansen
08-01-2009, 07:43
Prisen!!!
Å, du hildrande du!
Hvordan er prisene til Tomtom, Mio og de andre?
Litt gammel tråd dette, men ... Jeg har oppdatert kart en del ganger. Det gjøres fra Garmin sin web http://www.garmin.com og hele Europa koster 70 dollar. Dvs det har det gjort de siste årene. Har ikke sjekket nylig. Så det er jo ikke så ille. Men det finnes et gratis alternativ som kommer fra miljøene som jobber med fri programvare. OpenStreetMap er et stor internasjonalt prosjekt som samler inn frie kartdata. Disse kan jo f.eks. brukes til GPS. Ta en titt her og se på dekningen: http://www.openstreetmap.org. Det varierer mye, men er bra mange steder. Gratis kart til GPS laget fra disse dataene kan du gratis laste ned på http://www.frikart.no. Her oppdateres kartene omtrent en gang pr uke. Hvis noen skulle falle for fristelsen til å bidra litt med å legge inn veier eller annet så er mulighetene mange.
Reisende Mac
20-02-2009, 09:20
Nå har visst oppdateringene dukka opp i litt forskjellige 'formater'.
Man kan kjøpe en engangsoppdatering til 570,- ( i Norge). Evt laste den ned fra Garmin for $70,-
Men, så finnes det også en livstidsoppdatering til $140,-. Med denne skal man kunne oppdatere enheten 'resten av livet' , og inntil fire ganger per år.
"To use nüMaps Lifetime, all you need is your Garmin device, your computer and a USB cable. There are no monthly fees or continuing maintenance costs; you pay only once. When you want to update your maps, connect your device to your computer and log into your myGarmin account, where the latest map data is ready to load to your device. We’re constantly gathering new map data, and a new update is available up to four times per year. Sign up for our email notification, and we’ll email you when the newest data is available."
edit:
Og her er linken:
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=33380&pvID=34693
Harald Hansen
20-02-2009, 09:27
Livstidsabbonement hørtes mer fornuftig ut.
Reisende Mac
20-02-2009, 13:40
Spørs om ikke visa-kortet må benyttes i kveld ja. ;)
Reisende Mac
21-02-2009, 00:10
Da er oppdateringa (nesten) i boks. Jeg kjøpte en livstidsopdatering i dag kl 1810. Nå er klokka 0004 og den er fremdeles ikke ferdig med å oppdatere...
Det å kjøpe oppdateringa, og å få betalt den går veldig lett... Dernest, når programmvaren skal lastes ned, og det viser seg at det er litt snaut med plass på harddisken. Ja da er det litt værre. Det nytta ikke bare å slette filer for å gjøre plass nei. Og når jeg gikk tilbake for å starte nedlastinga på nytt, så fikk jeg bare melding om at det alerede var oppdatert. Løsningen jeg valgte var å flytte meg over til en annen PC. Da gikk det greit å laste ned softwaren på nytt. Dette tok litt tid (et par timer). Deretter tok det endel til å installere på PC'n. Neste steg er at innhold på GPS'en slettes. Dette tar også litt tid, og så til slutt (håper jeg) skal nytt innhold lastes over fra PC til GPS. Dette tar sykt lang tid!!!!!
Foråpentligvis er det ferdig innen jeg står opp i morgen, slik at jeg kan får prøvd GPS'en på dagen.
Harald Hansen
21-02-2009, 07:19
Dette tar sykt lang tid!!!!!
Det er derfor det heter livstidsoppdatering... :D
Reisende Mac
07-06-2009, 11:55
To ganger på rad, når jeg har kjørt nordover på E6 gjennom Oslo, har jeg opplevd at StreetPilot'en fryser. Dette har skjedd på akkurat samme sted begge ganger, og det er da ikke mulig å slå av enheten. Den eneste måten å få liv i den igjen på, er å la den gå tom for batteri. Dette tar jo fort 6-7 timer.
I går sjekka jeg litt på Garmin.com, go da viste det seg at det var en ny oppdatering klar. Fint! Da var det jo bare å laste ned denne da.
Joda, nå er GPS'en oppdatert, men det tok jammen meg over 7 timer denne gangen også! :evil:
Harald Hansen
07-06-2009, 13:33
Jeg vet ikke hvor mye pris du setter på din egen tid, men det skal ikke være så mye før det lønner seg å kaste GPSen og kjøpe ny i stedet for... :/
Reisende Mac
07-06-2009, 15:52
Vel, til nå i år har jeg altså brukt noe slikt som 14 timer på å oppdatere kartene i denne enheten. Siden dette har blitt gjort på kvledstid kan jeg jo anse det som overtid.
Det er jo heldigvis slik at jeg ikke trenger å sitte ved PC'en absolutt hele tiden mens dette pågår, men man jo jo følge opp for å trykke 'OK' og 'Netse' og slikt tull en gang i blandt. Den største feilen jeg har gjort begge gangene er jo at jeg har satt meg til å gjøre denne oppdateringen på den PC'en som jeg normalt bruker, istedenfor å starte opp en annen maskin og la dette stå der og pusle for seg selv.
vBulletin v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.