Se full versjon : Negerbussen. Skrotsnokelagets siste byttestunt.
Skrotsnokelaget
14-05-2008, 19:03
Da var Dodgen i gården med skilter på. 1985 Dodge Royal SE Maxivan 4x4 9 seter buss. Totalvekt 3880 kilo.Egenvekt 2440 kilo. 5.2 L V8 bensin på et sted mellom 150 og 200 hk. 3 trinns automat og NOK dreiemoment.
Kapteinstoler foran. 3 og 4 seter bak som står mot hverandre. Mulig det blir litt flytting av seter bak for å få alle i kjøreretningen og for å få mere bagasjeplass. Bilen er 5.67 lang,2.03 bred og ca 2.20 høy. Innvendig er den ca 1.70 bred så det går til nød an å ligge på tvers.
Foreløpig har det blitt litt vasking inni da jeg kunne strikket en genser av alle bikkjehåra.
Planer nå er å lage til soveplass for to-tre pers. Det er enklest hvis jeg lar setene stå som de gjør nå. Alt av turutstyr skal være i kasser som er enkle å ta ut og inn av bilen da det kan bli endel kjøring til festligheter og til skrotsnoking på diverse markeder.
http://i141.photobucket.com/albums/r70/Skrotsnokelaget/HPIM2315.jpg
http://i141.photobucket.com/albums/r70/Skrotsnokelaget/HPIM2318.jpg
http://i141.photobucket.com/albums/r70/Skrotsnokelaget/HPIM2319.jpg
http://i141.photobucket.com/albums/r70/Skrotsnokelaget/HPIM2320.jpg
http://i141.photobucket.com/albums/r70/Skrotsnokelaget/HPIM2321.jpg
http://i141.photobucket.com/albums/r70/Skrotsnokelaget/HPIM2322.jpg
http://i141.photobucket.com/albums/r70/Skrotsnokelaget/HPIM2323.jpg
http://i141.photobucket.com/albums/r70/Skrotsnokelaget/HPIM2324.jpg
Harald Hansen
14-05-2008, 19:53
Gratulerer, da. Den var veldig ... rød ...
Skrotsnokelaget
14-05-2008, 19:56
Veldig 80 talls amerikansk. Hvis det er noen som har lyst til å lære seg maskinpolering kan de få prøve seg på doningen. Matt i lakken er mildt sagt. Er nesten så jeg vurdere å ta den østover for en hellakkering.
Litt historikk om bilen. Den er bygget om til 4x4 av Quigley i USA på bestilling av Chrysler. De har satt på en Ford foraksel :oops: også jeg som er allergisk mot Ford. Bilen gikk hos Hertz bilutleie og ble brukt som VIP bil på Kongsberg våpenfabrikk med fast sjåfør.Kilometerstand er usikker. Tipper den har gått 247000 km. Den har nok endel turer til Oslo bak seg. De eide den frem til 1998. Radiatorservice på Kongsberg har hatt bilen fra 1998 til jeg overtok den. Bilen bærer preg av å ha vært godt vedlikeholdt. Det ble funnet to små rusthull som siste eier har sveist. Det er satt inn ny fireporters Edelbrock forgasser. Bensinforbruk. Se signatur. Neida ,går på 1.6 og oppover. Er sikkert ikke noe problem å få den til å bruke 3-5 liter på mila med aktiv bruk av høyrebeinet.. Hvis jeg finner ut at bilen er så bra som det ser ut til er det mulig jeg konverterer til propan.
Skrotsnokelaget
18-05-2008, 20:56
Har nå fått snudd det fremre av baksetene og flyttet fireseteren et hakk fremover.det ble stooor bagasjeplass. 2 meter langt, 1.7 meter bredt og 1.4 meter høyt. Tror det blir bodel i bagasjerommet.Er nok plass til to soveplasser,kjøleboks og kokeutstyr. Første bensinmåling kom ut på to l/mil. Helt greit kjøringa tatt i betrakning. Mye småkjøring og testing av draget i motoren. Tror nok det går greit å komme ned på en og en halv liter/mil med pen kjøring.Får vel en indikasjon uti uka da en tur til Horten og en til Tønsberg er unnagjort. Er fortsatt mye billigere enn Magda å kjøre med.Faren er vel at en kjører mye mer og lengre med bilen da jeg sitter utrolig godt i den. Ryggen bruker å streike etter noen få mil.Det merker jeg ikke noe til her.
Harald Hansen
18-05-2008, 21:32
Da fikk jeg sett vidunderet i levende live i sted. Som sagt er det god plass. Den er både lang og bred. Brumlet godt gjorde den også. :)
I denne tråden (http://www.lrforum.com/forum/lofiversion/index.php/t10359.html) på LRForum nevnes det en kar som har fått godkjent dieselmotor i Maxivan. Kanskje et alternativ til gass?
Skrotsnokelaget
18-05-2008, 23:51
Yackkk. Fiat diesel i en Van :!: Det måtte blitt 5.9L cummins turbodiesel. Tror det blir både dyrt og mye jobb. Kjører ikke van uten automat. Foreløpig fyller jeg bensin og ser forholdsvis glad ut. Fikk tilbud på propananlegg idag. Det ble veldig nærme 30 høvdinger.Tror jeg skal sjekke hos flere forhandlere. Har mest lyst til å beholde 5.2 literen med automat. Med propandrift er det ikke så nøye om det bruker 1.5-2 L på mila. Det blir omtrent som å kjøre Volvo 740 i pris. I forhold til Magda har jeg vel halvert liter pr. mil forholdet som det er.
Skrotsnokelaget
19-05-2008, 15:16
Her er det øvre røde feltet polert med lakkrens og polish.Brukte oscillerende maskin. Ble litt blankere gitt :P Nå er det baaare resten igjen. Biltemas lakkrens virket veldig bra. Hardvoksen er jeg ikke like imponert over. Selv helt nypolert ble vannet liggende på panseret. Får nok hente meg noe dyrere stoff og gå over en gang til.
http://i141.photobucket.com/albums/r70/Skrotsnokelaget/HPIM2327.jpg
http://i141.photobucket.com/albums/r70/Skrotsnokelaget/HPIM2328.jpg
Fikk litt info av folk som har greie på disse bilene. Det skal være 180 hk i denne motoren med 4 ports forgasser.
Skrotsnokelaget
20-05-2008, 20:29
Nå har jeg fått et inntrykk av forbruket. 1.75 L pr mil ved blandet kjøring. Vart ikke så vældig skræmt :lol: Er nok ikke bilen jeg skal bruke mest til å kjøre på butikken med. Tror nok 1.5 L er oppnåelig på langkjøring med fin vei.
Harald Hansen
20-05-2008, 22:07
Forbruket er rimeligere enn Unimogen, antar jeg, men kanskje ikke rimeligere enn LRen?
Skrotsnokelaget
21-05-2008, 07:19
Målte ex-milen til 1.6 L/Mil. Det var veldig pen kjøring. Må nok ha sivil girkasse for å få ned forbruket på den.
Harald Hansen
21-05-2008, 09:20
Målte ex-milen til 1.6 L/Mil. Det var veldig pen kjøring. Må nok ha sivil girkasse for å få ned forbruket på den.
Jeg har en sivil girkasse i deler liggende, hvis du har lyst på byggesett...
Skrotsnokelaget
21-06-2008, 11:23
Da blir det gassdrift om kort tid. 15 000.- på Kongsvinger er spart inn på ett års kjøring for meg. Må vente med innredning baki til gasstank er montert. Når det er gjort er det sengeplass for to og litt lagringsplass som må tenkes ut. Må også finne en fornuftig plass til kjøleboksen. Naboen har skrytt på seg at hu skal sy gardiner så det er vel bare å handle inn materialer til det. Er det noen som har bruk for en Nissan Serena varebil 2.3 Diesel blir den tilsalgs etterhvert.
Skrotsnokelaget
29-06-2008, 10:12
Var en tur til Magnor og kom ned i 1.6l/mil. Det betyr at forbruk med gass vil ligge under 2l/mil. Da blir kostnaden omtrent den samme som å kjøre Nissan Serena. Diesel opp mot 14.- LPG 6.- +- noen øre.Trivselsfaktoren kommer til å femdoble seg :) Tror nok det blir Hollandstur til høsten eller til jul. Fikk forresten gjort om vognkortet. BT hadde gjort en feil en gang i verden så den sto oppført som buss med 9 sitteplasser. Nå står det personbil over 3.5 tonn,9 sitteplasser. Kan være greit da det er flere som har C1 enn minibussførerkort.
Skrotsnokelaget
07-07-2008, 21:59
Nå var propananlegget på plass. Nå må jeg få justert forgasseren ordentlig på bensindrift før gassdriften blir optimalisert. Sliter litt med å kjøre på full gass akkurat nå,men nå skjer nok ikke det så plagsomt ofte at jeg kjører med fjøla i bånn. Merket ikke noe særlig forskjell i effekt med propan kontra gass. Fikk et ca forbruk på 2,4 l/mil men det var med justering og masse testing med aksellerasjon på noen hundre meter. Blir spennende å se forbruket på normal kjøring.
Skrotsnokelaget
08-07-2008, 17:26
Da har det vært en dag med justering og forskning. Tror det er nummeret før jeg får jobb hos Autogas. Jeg har finni ut mere enn de klarte.
Bilen får for lite luft på bensindrift på grunn av mixeranlegget.Har nok 70 istedenfor 200 hester på bensindrift. Ved gassdrift har bilen maks 120 hester fordi den får for lite gass og sannsynligvis også for lite luft. Tror de har en utfordring for å få ting til å fungere. Min løsning er variabelt luftinnsug på gass og samtidig må anlegget gi mere gass. På bensin må luftrestriksjonen kobles helt ut. Dette blir nok ikke helt lett for dem å fikse. Alternativt sette på en tbi forgasser med et annet gassanlegg på bilen. Det køster pææng så jeg tviler på at han vil gjøre det. I verste fall får han rive ut anlegget igjen. Jeg gidder ikke å kjøre rundt i en bil som går med strikkmotor. Det er ikke mulig å dra tung henger sånn som den er nå.
Harald Hansen
08-07-2008, 21:16
Skulle jo ikke tro dette var så vanskelig for dem? Kurant motor og alt det der...
Skrotsnokelaget
09-07-2008, 00:20
Tror helst de har prøvd å gjøre det raskt uten å teste nok. Regner nok med å være dere hele fredagen og følge med på hva som blir gjort. Kan jo være nyttig. Regner med å lære mere om lpg og justering av anlegg. Det er i utgangspunktet et veldig enkelt anlegg så det burde ikke være noe heksekunst å få det til å virke. Er litt spent på om de er enig i gjetningene på at den gir for lite gass/luft. Bensindelen er det ihvertfall ikke noe tvil om at lider av åndenød.
Skrotsnokelaget
11-07-2008, 20:01
Nok en tur til Kongsvinger er unnagjort. Det fungerer bedre for hver gang.Og ja. Jeg hadde rett.Doningen fikk for lite luft og for lite gass. Fikk øket gassmengden noe idag og nå begynner den å nærme seg.Bilen skal opp igjen om en ukes tid for montering av en fordamper til.Da må den få nok gass.Samtidig skal de finne en løsning på å få inn nok luft til bensindrift. Heldigvis kommer de nedover og henter bilen.Da skal den få være der til ting er iorden.Det kreves at man kjører endel for å finjustere. Tror det har gått prestisje i å få den til å fungere. Var nok et skudd for baugen at to hobbymekanikere hadde rett og proffene tok feil.
Skrotsnokelaget
22-07-2008, 10:12
Da var PKK unnagjort.Morsomt å få kommentar på at bilen er i veldig bra stand fra mekaniker.En mangel. Urunde bremsetromler/skjeve bremser.Dette visste jeg om så jeg får plukke opp og se om jeg finner noen som kan dreie tromlene for meg. Merker at det er litt knepping ved full sving til venstre så det er nok en drivknute på gang på høyre side.Dvs. Det er visst åpne kryss på F#¤d akselen. Får ta med bilen til 4X4 supply på Lierstranda så tenker jeg Tor finner ut av hva jeg trenger.Må også pakke om takluka.Den er langt fra tett.Bør samtidig prøve å jekke opp taket og få laget avstivere da luringene hos importør har kappet avstiving i taket når luken ble montert :x
Skrotsnokelaget
22-07-2008, 14:30
Fikk telefon fra Kongsvinger nå. Ser ut til at de får sortert ut problemet ved å øke avstand til luftrestriktor og borre hull i den i tillegg.De slapp å montere ekstra fordamper.Spørs om jeg må ta en snaromvei over fjellet for å teste ut om effekten er tilstede når det blir tynnere luft.Sleit skikkelig i 8-900 meters høyde som den var. Er og spent på gassforbruket nå som ting skal være optimalisert.Håper på et forbruk ned mot to l/mil.
Skrotsnokelaget
24-07-2008, 20:23
Hentet bilen idag. Nesten fornøyd. Nå skal jeg finjustere litt med konsultasjon pr.telefon. Det som står igjen er å bli kvitt tjuvstopp når jeg triller inn mot kryss og ned lange bakker. Justerte litt på veien hjem da jeg ikke likte tomgangshastigheten som var satt for høyt for at den ikke skal stoppe i drive. Det er kun snakk om småjusteringer nå for at ting fungerer 100%. Fikk et brukbart avslag i prisen for plunderet og beskjed om å ringe når som helst. Har og justert litt på forgasser da den var litt rik. Utrolig hva 10% E85 gjør for co måling på PKK. 2.1 med for rikt justert forgasser. Er sikker på at måling uten E85 hadde vært 5. Fikk med meg billig Stakoflaske til propan også Kjekt med flaske som jeg kan fylle selv til halve prisen av bytteflaske hos billigste forhandler.
Skrotsnokelaget
25-07-2008, 15:34
Litt småjusteringer er foretatt.Er 98% fornøyd. Skal finjustere litt til så tenker jeg det blir bra.Stopper ikke inn mot kryss nå så det er veldig nære. Vil ha ned tomgangen litt til før jeg er helt fornøyd.Det er der tålmodigheten blir satt på prøve.Det er en fin balansegang mellom tomgang og gassmengdejustering.
Edit:tyrkleif
Skrotsnokelaget
28-07-2008, 15:00
En liten måling på småkjøring er foretatt.Krøp såvidt under 2.3 l/mil. Ganske fornøyd med det. Blir spennende å se forbruket på en tur til Rena og en Harrytur i løpet av uka. Kommer jeg under 2 l/mil på langkjøring er jeg veldig fornøyd. Gassen koster 6.-/l her på Kongsberg.Når jeg får Shellkortet med gassavtale kan jeg passe på å fylle i Mjøndalen for 5.15/l. Er det noen som vet om en plass å få dreid bremsetromler til en vettug pris? Det er den eneste mangelen jeg fikk på PKK.
Skrotsnokelaget
29-09-2008, 14:46
Da var doningen godkjent for et år. Har puslet litt med innredning. Laget en dobbeltseng bak,tok ut fireseteren og flyttet treseteren til bakre feste.Nå kan jeg krabbe bak i senga uten å måtte gå ut av bilen. Fikk også spent fast et bord så det er mulig å sitte i treseteren for å få seg en matbit. Litt prøving med noen kasser nå så tenker jeg bilen kan erklæres turklar. Forresten turklar har den vel vært. Var på Presteseter i helga med den og det var veldig mye bedre enn Longfellow temperaturmessig og ikke minst plassen inni.
Harald Hansen
29-09-2008, 14:50
Vi trenger et interiørbilde! :)
Da var Dodgen i gården med skilter på. 1985 Dodge Royal SE Maxivan 4x4 9 seter buss. Totalvekt 3880 kilo.Egenvekt 2440 kilo. 5.2 L V8 bensin på et sted mellom 150 og 200 hk. 3 trinns automat og NOK dreiemoment.
Kapteinstoler foran. 3 og 4 seter bak som står mot hverandre. Mulig det blir litt flytting av seter bak for å få alle i kjøreretningen og for å få mere bagasjeplass. Bilen er 5.67 lang,2.03 bred og ca 2.20 høy. Innvendig er den ca 1.70 bred så det går til nød an å ligge på tvers.
Foreløpig har det blitt litt vasking inni da jeg kunne strikket en genser av alle bikkjehåra.
Planer nå er å lage til soveplass for to-tre pers. Det er enklest hvis jeg lar setene stå som de gjør nå. Alt av turutstyr skal være i kasser som er enkle å ta ut og inn av bilen da det kan bli endel kjøring til festligheter og til skrotsnoking på diverse markeder.
Uffda!! Trodde det var forbudt å bruke ordet "neger" i det norske språket jeg? :lol:
Reisende Mac
05-10-2008, 12:58
Uten å fyre oppunder noen språkdebatt her på forumet, så vet jeg egentlig ikke om ordet faktisk er forbudt å bruke, eller om det bare er noe som media har prøvd å få oss til å tro i et øyeblikk med lite nyheter.
Ordet finnes ihvertfall i både bokmåls- og nynorskordboka: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=neger&begge=S%F8k+i+begge+ordb%F8kene&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j
sitat: "neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som neds)"
og: " neger -en, -grar (gj ty. og fr frå sp el. port. *negro 'svart') person som høyrer til el. opphavleg kjem frå den ueinsarta folkesetnaden med svart el. mørkebrun hudfarge som bur i Afrika sør for Sahara (kan bli oppfatta som neds)"
Det interressante er jo hvorfor dette nå oppfattes så veldig som nedsettende og må forbys. Tilsvarende har skjedd i norsk språk før. Eksempelvis ble "finn" og "lapp" ansett som nedsettende, og disse gikk over til å bli "same". I dagligtale i dag ( i enkelte deler av landet) blir nå ordet "same" brukt med negativ betydning.
og for å trekke den litt len gre når jeg først er i gang:
Egennavnet Quisling var ikke noe negativt ladd før i løpet av andre verdenskig. Nå er det et internasjonalt synonym på forræder. I dette tilfellet er det faktisk mannen selv som har gjort at navnet bar blitt slik negativt(ordet) ladet. (uten at jeg mener å trekke noen direkte parallellet til hverken neger eller same)
Nei, nok om det.... Detter er ikke noe ønske om å dra igang en språkdiskusjon her, så jeg håper moderator sletter dette innlegget hvis det føles upassende.
Det var heller ikke meningen å kuppe Skrotsnokern's turbiltråd, men det var jo i denne tråden ordet ble tatt opp ;)
Tilbake til topic!
Jeg synes (etter å ha sett bilen) at den har fått et meget riktig navn! :D Dersom jeg kun hadde hørt navnet, så er det vel akkurat en slik bil jeg ville ha sett for meg i mitt indre øye.
Håper vi får flere oppdateringer om bilen i denne tråden snart!
Nå skal jeg slutte å bruke tid spå språk, og heller gjøre hva jeg gikk inn på forumet for -nemlig å lete litt etter info til sommerens Pyrinee-tur :safari: ...
Skrotsnokelaget
05-10-2008, 15:58
Og etter nok et kraftig regnvær fosser vannet inn takluka så nå ble det drastiske tiltak. Takluka forsvant av og tilstanden på den var heller dårlig. Jobber litt med å få tak i et tak jeg kan kutte en bit ut av for å sveise igjen hele hullet. Blir det fint vær imorgen får jeg gjøre en provisorisk tetting med noe finerplate og masse tettemasse til deler dukker opp.
Reisende Mac
05-10-2008, 16:59
Uffda!
Og med det regnet som har vært her i går og i dag, så kan det fort bli litt vann i bilen ja...
Tette igjen luka? Hva med å lage en litt spesiell løsning, slik som på Jeep Scrambler? Kult med de små vinduene i siden av forhøyningen.
se på http://www.allpar.com/images/jeep/scram ... pickup.jpg (http://www.allpar.com/images/jeep/scrambler/wrangler-pickup.jpg)
Skrotsnokelaget
05-10-2008, 18:25
Da ser det ut til at jeg har kommet over et vrak jeg får skjære ut takplata av. Satser på å få det gjort i løpet av uka. Har jeg flaks får jeg sveiset på plass biten til helga.
Uten å fyre oppunder noen språkdebatt her på forumet, så vet jeg egentlig ikke om ordet faktisk er forbudt å bruke, eller om det bare er noe som media har prøvd å få oss til å tro i et øyeblikk med lite nyheter.
Ordet finnes ihvertfall i både bokmåls- og nynorskordboka: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=neger&begge=S%F8k+i+begge+ordb%F8kene&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j
sitat: "neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som neds)"
og: " neger -en, -grar (gj ty. og fr frå sp el. port. *negro 'svart') person som høyrer til el. opphavleg kjem frå den ueinsarta folkesetnaden med svart el. mørkebrun hudfarge som bur i Afrika sør for Sahara (kan bli oppfatta som neds)"
Det interressante er jo hvorfor dette nå oppfattes så veldig som nedsettende og må forbys. Tilsvarende har skjedd i norsk språk før. Eksempelvis ble "finn" og "lapp" ansett som nedsettende, og disse gikk over til å bli "same". I dagligtale i dag ( i enkelte deler av landet) blir nå ordet "same" brukt med negativ betydning.
og for å trekke den litt len gre når jeg først er i gang:
Egennavnet Quisling var ikke noe negativt ladd før i løpet av andre verdenskig. Nå er det et internasjonalt synonym på forræder. I dette tilfellet er det faktisk mannen selv som har gjort at navnet bar blitt slik negativt(ordet) ladet. (uten at jeg mener å trekke noen direkte parallellet til hverken neger eller same)
Nei, nok om det.... Detter er ikke noe ønske om å dra igang en språkdiskusjon her, så jeg håper moderator sletter dette innlegget hvis det føles upassende.
Det var heller ikke meningen å kuppe Skrotsnokern's turbiltråd, men det var jo i denne tråden ordet ble tatt opp ;)
Tilbake til topic!
Jeg synes (etter å ha sett bilen) at den har fått et meget riktig navn! :D Dersom jeg kun hadde hørt navnet, så er det vel akkurat en slik bil jeg ville ha sett for meg i mitt indre øye.
Håper vi får flere oppdateringer om bilen i denne tråden snart!
Nå skal jeg slutte å bruke tid spå språk, og heller gjøre hva jeg gikk inn på forumet for -nemlig å lete litt etter info til sommerens Pyrinee-tur :safari: ...
Faktisk opprinnelig fra latin, "niger" betyr mørk eller sort. Mange insekter o.l. har "niger" som artsnavn for å antyde at den er mørk i fargen. Tror det er innvandremiljøet som er mye skyld i diskusjonen, så mye at nytrykket av Torbjørn Egners barnesang bok blir (ble?) trykket uten den negerguttsangen jeg ikke husker navnet på. Og har noe av dere sett "negerboller" i butikken i det siste. Altså de kokosbollene uten kokos med navnet "negerboller?
Siste om temaet fra meg. FIN BIL!! :D
Skrotsnokelaget
31-10-2008, 10:20
I dag blir taklukehullet tettet igjen og forhåpentligvis blir vannlekkasjeproblemet borte. Må også få på vinterdekk og legge inn kjettinger i bilen da jeg skal vise bilen hos BT for godkjenning av gassombygging. Autogas på Kongsvinger som virket så lovende har rotet seg bort noe seriøst og svarer ikke på henvendelser lenger så jeg må ordne godkjenningen sjøl :x ekstra utgifter og plunder.
Skrotsnokelaget
06-11-2008, 16:45
Var hos Biltilsynet på Notodden i dag for å få godkjent LPG anlegget.Det gikk nesten :( Han var veldig hyggelig og hjelpsom.Brukte faktisk 1 1/2 time på å prøve å sortere ut ting. Masse telefoner og fakser frem og tilbake.Det endte med mangel på grunn av for dårlig dokumentasjon og at han ikke fikk lest av nummeret på gasstanken.
Så skjedde under over alle under. Jeg fikk endelig kontakt med Autogas på Kongsvinger og jeg fikk forklart i ganske klare ord hva som var gjort og hvilke instanser jeg hadde vært i kontakt med,inkludert biltilsynet på Kongsvinger. Han var meget spak og skjønte at jeg var en smule forbanna. Jeg skal komme oppover på mandag morgen og han skulle sørge for at ting går i orden inklusive utlegg og kompensasjon for plunder jeg har hatt.Gjett hvem som skal være med på biltilsynet og fysisk se at ting blir ordnet. Jeg tar nok med sovepose og varmeovn.For jeg reiser ikke hjem uten at bilen er godkjent eller jeg står med hele kjøpesummen for anlegget i handa.
Harald Hansen
06-11-2008, 17:14
Vi får håpe det ordner seg etter hvert, da.
Og sånn angående gassanlegg; hvordan er det å fylle gass nedover i Europa? Har du satset på adaptere til de forskjellige europeiske standardene, eller kjører du bensin (eller Nissan!) på langtur?
Skrotsnokelaget
06-11-2008, 17:47
Har ett adapter for Norge da det er to system i bruk her.Tyskland har jeg adapter for.Resten av europa har stort sett italiensk kobling som er den vanligste også i Norge. Er usikker på om det blir noe tur nedover da det egentlig er krav til skriver i bilen på grunn av totalvekt over 3.5 tonn. Får se.Det er jo lov til å være dum utlending og prate dårlig utenlandsk :twisted:
Skrotsnokelaget
09-11-2008, 12:23
Da var taket testet ut og erklært tett. Snøen som kom smeltet når jeg var en tur i Østfold.Det lå sikkert 20 liter vann på taket og det kom ikke noe inn :D Da gjenstår det å få laget en løsning for å dekke hullet i innertaket så det ser brukbart ut. En skikkelig innvendig vask etter jobbinga og begynne å plassere ting og tang i bilen. Jada.Vet dere vil ha bilder. Skal prøve å få ut fingeren en dag :oops:
Harald Hansen
09-11-2008, 17:48
Er hele innertaket i én del? Er det dyrt som reservedel? For det stikker ikke noen ting under den opprinnelige takprofiilen?
Skrotsnokelaget
09-11-2008, 19:51
Innertaket er delt.Problemet er nok å få tak i ett i riktig farge.Tenker på å modifisere innerramma til takluka med ei pleksiplate og lysdiodelys.
Skrotsnokelaget
10-11-2008, 17:24
Ahhh.Endelig godkjent LPG anlegg i bilen.Da kommer kanskje lysten til å gjøre noe mere med innredning etterhvert. Det verste er at jeg kunne spart meg for turen til Kongsvinger hvis BT på Notodden hadde kunnet regelverket.Kom med krav til dokumentasjon på deler som ikke finnes på et mixeranlegg.Han har vel kun vært borti moderne biler som er ombygd :?
Harald Hansen
10-11-2008, 19:54
Gratulerer!
Skrotsnokelaget
27-01-2009, 22:43
Neste prosjekt nå trur jeg blir en tur til rørleggersjappa for å kjøpe x antal meter armaflex rørisolering for å isolerere gass og vannslanger.Kanskje det blir varmere i bilen og gassanlegget fungerer bedre i kuldegrader.Bytte til varmere termostat er sikkert ikke dumt det heller.Frister bare så lite å stå i snøhaugen og skru.
Det har ikke vært den store responsen på salgsannonsen som har stått på finn så jeg kommer vel til å gå i tenkeboksen for å lage en turinnredning på vårparten. Tenker på å få til en dobbeltseng baki som kan slåes sammen til enkeltseng oppå gasskassa. Da har jeg fortsatt plass til en eller begge sofaene mellom senga og førerplassen. Hadde vært greit å fått en fast kjøkkenmodul med kjøleboksen og kokeapparat mm. Får prøvemåle litt og se om det er mulig å ligge på tvers i bilen.Det ville spart mye plass. Jeg har en mistanke om at det kan bli endel døgn i bilen til våren/sommeren. Tursuget begynner å bli ganske stort. Jeg har mange snaromveier som skulle vært sjekket ut.
Skrotsnokelaget
10-02-2009, 13:33
Har studert vannslange opplegget i bilen og tenkt litt.Får se om noen er enig i tankegangen. Vann til fordamper på LPG anlegg er koblet med t-rør på varmeapparatslanger. Jeg har veldig dårlig varme fra varmeapparat. Min mistanke er at t-rør kobling vil gi dårlig sirkulasjon både til varmeapparat og fordamper til LPG. Tenker nå på å koble om til seriekobling der jeg først tar vann om fordamper og videre til varmeapparat. Noen som er enig eller uenig i konklusjonen min?
freshmaker
10-02-2009, 15:26
Har studert vannslange opplegget i bilen og tenkt litt.Får se om noen er enig i tankegangen. Vann til fordamper på LPG anlegg er koblet med t-rør på varmeapparatslanger. Jeg har veldig dårlig varme fra varmeapparat. Min mistanke er at t-rør kobling vil gi dårlig sirkulasjon både til varmeapparat og fordamper til LPG. Tenker nå på å koble om til seriekobling der jeg først tar vann om fordamper og videre til varmeapparat. Noen som er enig eller uenig i konklusjonen min?
Jeg er veldig enig med tankegang og konklusjon..
Skrotsnokelaget
14-02-2009, 16:59
Da er vannslange innkjøpt.Er det noe arbeidslyst å få kjøpt der ute.De hadde ikke på Biltema :lol: Kjøpte så mye at jeg har til å koble til ekstra vannvarmer på Longfellow om arbeidslysta virkelig slår til. Får håpe på mildvær med sol utover.
Skrotsnokelaget
17-02-2009, 14:53
Da var det gjort litt omkoblinger av slanger. Det ga ikke den effekten jeg håpet på :? Det virker som det uansett ikke kommer nok gass til motoren. Varmeapparat ble heller ikke bedre. Koblet ut gassanlegg og kjørte vann kun til varmeapparat.Da fikk jeg litt mere varme,men på langt nær det som var forventet. Får ta en rens av registeret når sommeren kommer. Det ser ut til at jeg må leve med at gassanlegget kun er brukbart i plussgrader. Skal koble det inn igjen når arbeidslysta kommer tilbake. I mellomtiden kan jeg kose meg og kjøre exmil LR.
Skrotsnokelaget
14-03-2009, 20:59
Har fått ett seriøst bytteforslag som nok blir overveid. 81 Dodge Ramcharger i samme stand når det gjelder rust og teknisk som Negerbussen. Ikke like turvennlig,men det finnes noen fine baktelt som er frittstående til rundt 2-2500.- Har igrunnen behov for en litt mindre bil så det blir nok en tur avgårde for å se på den om 14 dager. Har egentlig vært på let etter en RRC,men det har vært lite respons på rent salg av vanen så da kan Ramchargeren være ett greit alternativ. Driftskostnadene blir vel lavere enn med Negerbussen og garantert lavere enn RRC med automat. Har blitt litt skremt av mye feil med innsprøytingsanlegg på RRC.Er litt tryggere med forgasser. At Ramen er veteran om to år er også en fordel. Eu annethvert år istedenfor hvert år som Vanen må inn på.Billigere på ferge til utlandet og billigere bompenger er også et argument for meg. Må vel lage utbyttbart hengerfeste så jeg kan henge polynormen etter på skauturer.Jeg kommer ikke til å konvertere til gassdrift om det blir handel.Ser ikke noe poeng i å bruke så mye penger på noe som fungerer dårlig. 15-25000.- for gassanlegg blir noen liter bensin.
Skrotsnokelaget
06-04-2009, 22:39
Da var Negerbussen borte fra gården. Litt vemodig,men trur det er håp for å få til turbil av en Ramcharger også. Får vel neppe skilter til den nå.Må vel vente til påsken er ferdig. Litt tlc må nok til før jeg er fornøyd så nå blir det å kose seg med seriebil en ukes tid. Egen tråd for RC,en kommer.
Bernhard
07-04-2009, 07:09
Hei,
Gratulerer og kondolerer!!!
MEN verden forventer bilde umiddelbart........
Bernhard
gratulerer, bilder da? om du kjeder deg ligger jeg på sofan i løvåsveien 13. kan ta bildene jeg :D :D
ps alltid varm kaffe her, mellom 0700 og 2300
Skrotsnokelaget
07-04-2009, 18:44
Har rotet med Longfellow idag så Ramchargeren får vente litt.Får ikke skiltene før slutten av neste uke. Forøvrig så vurderer jeg å selge den om jeg får et anstendig bud. Ble tilbudt en ekstremt strøken Volvo 850 i dag som jeg kunne tenkt meg som hverdagsbil.Da må Ramchargeren vekk. Den er karosserihevet 3" og det er 31/10.50 15 dekk på denn.De er dårlige,men jeg har Mud terrain liggende som skal på.
vBulletin v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.