Se full versjon : shoorthy`s volvo c303 "dorris"
shoorthy
03-06-2008, 19:54
etter å ha gått å siklet på en volvo c303 i mange år så fikk jeg endelig rotet meg til å handle en bil fra sverige, denne er en sivil "vattenfallere" med tilhørende sivil støydemping og 12 volts elektronik, sitter også et ekstra STOORT varmeapparat og orginal mekanisk vinsj på den .
planen er å bygge meg en finfin tur/ekspedisjonsbil, kommer til bla å satse på taktelt, da jeg synes det blir litt dårlig med plass inne i bilen til å campe 2 voksne der inne:) skal prøve å ta bilder av byggeprossesen og legge ut etterhvert!
bilen blei vist på biltilsynet i hønefoss den 23.5 og godkjent uten mangler og etter noen timer i kø på biltilsynet drammen ( som dessuten hadde hatt svært godt av et lite smilekurs) så hadde jeg skiltene i handa :D
et lite bilde fra turen hjem fra mariestad i sverige:
http://i35.photobucket.com/albums/d173/shoorthy/DSC00143.jpg
Tøff bil! Gratulerer! 8)
Hvordan er den egentlig å kjøre på vanlig vei? Følger du trafikken? Hva med forbruk?
Kunne gjerne tenkt meg en slik selv, men tror ikke helt at ØIH er like enig... :?
Harald Hansen
03-06-2008, 22:24
Oooh, tøft! Velkommen hit til forumet! Ta gjerne og legg ut noen flere bilder. Hva er det som er på taket, forresten?
shoorthy
03-06-2008, 23:31
bilen er forbausende god å kjøre langs vanlig vei, eneste jeg kan klage over er at støynivået på 25 år gamle trelleborg crosscontry dekk er noe over gjennomsnittet for å si det mildt:) det er jo ikke akkurat noen rakett, men det er ikke noe problem å holde 90km uten at det blir ubehaglig, planen er å få tak i noe større hjul ( 38" går jo rett på uten noen modifikasjon) i følge de postene jeg har lest på andre forum så senker det både støy og turtall til et levelig nivå.
forbruket er jo noe ingen 303 eiere er noe særlig glad i å prate om, etter å ha byttet alt av tenningsdeler og justert forgassere så tror jeg det ligger på ca 1,5l pr mil.. driver å lurer litt på å bygge om til gass, veit det er noen biler som dette er gjort på med suksess.
det "fugleburet" foran på taket er et ekstra varmeapparat ( er ikke mindre enn 3 stk varmere i den bilen)
det satt også et stort takstativ/arbeidsplattform på den, dette er nå revet ned for å modifiseres til taktelt osv osv, tror det orginale stativet veide tett innpå 70 kg tomt....
sånn foreløpig så er det noen vage planer om en polentur med den, og på sikt så er det også noen ønsker om å romle litt rundt i romania med den også, kommer nok til å stå på julekortlista til alle de store oljeselvskapene etterhvert :lol:
freshmaker
04-06-2008, 11:07
Ser ut som en artig bil dette. Men forbruket er vel ingenting å snakke om på denne i forhold til noen av de andre bilene som har vært innom dette forumet.. Er jo nesten det jeg bruker på 1998 modell saab..
Skrotsnokelaget
04-06-2008, 13:08
Ser ut som en artig bil dette. Men forbruket er vel ingenting å snakke om på denne i forhold til noen av de andre bilene som har vært innom dette forumet.. Er jo nesten det jeg bruker på 1998 modell saab..
Forbruk??? Skjønner ikke hva du sikter til :lol:
shoorthy
04-06-2008, 13:51
he he folk kjører verden rundt med alt fra gamle unimoger til tatra 8x8, tror noe av kunsten er å ha nok jerrykanner :D
har vel egentlig blitt enig med meg selv at hvis jeg klarer å holde bilen under 2l mila med full oppakning så skal jeg være fornøyd.
Harald Hansen
04-06-2008, 14:37
Ellers går det jo an å bytte til dieselmotor (http://www.c303.de/c303-en/d-om603-smt.htm), i dette tilfellet en MB OM603 tre-liters diesel.
shoorthy
04-06-2008, 16:18
joda, har vurdert det, men har vel kommet til at vinninga går omtrent opp i spinninga..
mener å ha lest pris på ombyggingssettet på rundt 10-15000, og den diselen går jo dårligere enn b30!
vil også tippe at man må ut med MINST 5000 for en ok motor..
så hvis hele ombugginga kommer på 20000 +++ så tror jeg heller at jeg legger de kronene i reisebudskjettet:)
veit det er noen finner som har bygd om med patrol 3,3, det hadde nok kansje vært veien å gå:)
og den eneste grunnen til evt å bygge om til diesel ville vært for meg at det er lettere å finne diesel enn bensin i enkelte land.
det virker også som at bensin/dieselpriser er rimelig likt i de fleste europeiske land, så jeg tror ikke det er så mange kronene å spare på dette
Harald Hansen
04-06-2008, 16:55
så hvis hele ombugginga kommer på 20000 +++ så tror jeg heller at jeg legger de kronene i reisebudskjettet:)
Det er jo alltid lurt! :safari:
shoorthy
05-06-2008, 23:20
et lite stemmningbilde fra kveldens lille luftetur:)
http://i35.photobucket.com/albums/d173/shoorthy/DSC00174.jpg
Harald Hansen
06-06-2008, 10:18
et lite stemmningbilde fra kveldens lille luftetur:)
Se her, ja. Hvor er dette hen i verden?
shoorthy
18-06-2008, 18:00
he he litt seint svar men.. bildet er tatt i nærheten av noe som heter snaukollen.. du ser den kollen godt på høyre side når du kjører oppover fra knivedalen på r35 rettning åmot, på toppen av kniveddalen tar du av på en vei som heter fjerdingstadveien, kjøre så noen 100m før du tar inn på en skogsbilvei. tror dette er den fineste pølseplassen jeg veit om i "nærmiljøet" annbefales sterkt!! ligger foresten et knallfint fiskevann rett i nærheten som også kan kjøres helt frem til.bare å si fra så tar fikser vi et "minitreff" der:)
nå om dagen har det blitt snekret litt i 303`en, i morgen går ferden inn i vassfaret via viddalen for den første overnattinga og testing av nylagd "seng". tenker at ca 10 mil på varierende grus/skogsbilveier avslører evt feil ganske fort.
vi bevæpner oss med fiskestenger, godt humør, noen liter med myggolje og enda flere liter øl så får man se hvordan det ender:)
"dorris" får tanken full av 98 octan ( og tar selvførgelig med litt racefuel på flaske til far sånn for sikkerhets skyld:)
skal prøve å knipse noen bilder på veien.
Vært uheldig? :cry:
http://gfx.api.no/image-versions/www.bygdeposten.no/m/02147/1221400535796_nettversjon_2147070m.jpg
LInk til artikkel i bygdeposten.no (http://www.bygdeposten.no/modum/article3785271.ece)
shoorthy
15-09-2008, 15:30
stemmer det gitt:(
skulle ut på en liten "søndagstur"i går da det tok fyr i bilen ca en kilometer hjemmefra, merket først at den fusket litt, trillet inn på et buss stopp og da velvet røyken frem... absolutt alt jeg hadde av turutstyr,klær,fiskeutstur osv osv brant opp.
var å så på bilen i dag, og det var et heller trist syn..
så nå begynner vel "kampen" mot forsikringsselvskapet.. prøver å få oversikt over alt som var i bilen men det er vist ikke lett. dessuten, hvem sparer på alle kvitteringer??
vel, får håpe der går forholdsvis greit, så jeg kan komme sterkere tilbake med en ny turbil:)
Harald Hansen
15-09-2008, 16:06
Det var nedtur! Godt at ingen ble skadet, i alle fall. Du får holde oss oppdatert i jakten på ny turbil!
freshmaker
15-09-2008, 16:17
Dette var trist, var jo kanonbil også dette.. Synd med alt utstyret, maks man får igjen er vel uansett 10000 kr.. Men håper det løser seg til det beste..
Skrotsnokelaget
15-09-2008, 16:29
Er bare å kondolere. Kjedelige greier med fyr i bilen. Håper forsikringen dekker brukbart så du får deg "ny" bil.
Reisende Mac
15-09-2008, 19:54
Traurig! :(
Men, som de andre her har påkekt; godt at ingen av dere ble skadet!
Det må jo bli en ny turbil, så da følger vi spent med på hva som dukker opp....
shoorthy
15-09-2008, 21:49
at det bli ny turbil er det ingen tvil om!! og det er MYE å velge i:) men det er vanskelig å finn en bil som oppfyller alle kriteriene: god å kjøre, kapabel offroad, deletilgang verden over, god holdbarhet OG drivstoffgjerrig:) he he kansje like greit å kjøpe seg sykkel :P
Reisende Mac
15-09-2008, 21:57
Jeg tror jeg har funnet nettopp den bilen. VW T3 Syncro :D
Kjørekomforten overgår det meste i denne klassen. For min del, så liker jeg sittestilling etc mye bedre i T3 enn i de nyere T4 og T5. Bilen er lett å skru på. Deletilgangen er god. Terrengegenskapene er urovekkende bra! Jeg har 1,9tdk i min, og dermed er svak motor også en saga blott...
Billig bil er det også.
Litt begrenset plass, men vanvittig mye bedre enn i en like stor (utvendig) snutebil.
shoorthy
04-11-2008, 20:10
på tide å oppdatere litt her! sånn så det ut når jeg hentet vraket:
http://i35.photobucket.com/albums/d173/shoorthy/IMG_4460.jpg
valgte å beholde vraket og hugge det selv ( eneste måten jeg kunne klare å få igjen noen kroner for alt utstyret som brant opp)
ellers så gikk oppgjøret sånn nogunlunde greit med gjensidige, er klart man merker de er mer ivrige på å få inn penger enn å gi ut, men sånn alt i alt så var det greit.
dreiv å funderte endel på hva slags bil jeg skulle ende opp med, til syvende og sist blei det noe jeg kan endel om fra før, nemlig en 2001 toyota hilux, siste året med den "gamle" turbodieselen. helt grei bil som det har blitt lagt stoore planer for;) kan røpe såpass at 38" hjul allerede er handlet inn.
og at det sannsynligvis blir en "avtagbar" hybel på planet, skummer nettet for pickup campere om dagen så hvis noen kommer over en her hjemme eller i tyskland så si gjerne fra:)
http://i35.photobucket.com/albums/d173/shoorthy/DSC00447.jpg
Harald Hansen
04-11-2008, 20:52
Trist syn dette her, men bra at du har planene videre klare. Vi gleder oss til å se hvor det bærer!
skummer nettet for pickup campere om dagen så hvis noen kommer over en her hjemme eller i tyskland så si gjerne fra:)
Blom (http://turpaahjul.com/phpbb3/memberlist.php?mode=viewprofile&u=257) har jo bestilt en fra Formverk (http://www.formverk.is/) på Island. Eller var det brukt du tenkte på?
Her er den på Hiluxen min. Kan selges for ca. 70.000 så kan jeg hente meg en ny en. Fått god kontakt der oppe !!
[attachment=0:eda80]HiluxICEcamper.jpg[/attachment:eda80]
Den gamle camperen min er til salgs, får jeg 6.000 for den, så er den solgt.
Den nye er extramt lett, uisolert og 160 kg tom uten innredning...
Terje K.
09-04-2009, 20:13
Har du noen idé om brannårsaken?
Mvh Terje K.
Har du solgt den orginale mekaniske vinsjen? Om ikke er jeg inntressert.
Ring meg på 90159317 om du fortsatt har den.
Det kjipeste jeg har sett på lenge... Hvordan går det?
shoorthy
02-10-2009, 16:15
jammen meg lenge siden jeg har vært innom her, har skjedd altfor lite på tur fronten dette året da jobb har tatt opp mesteparten av tiden, men litt nytt har da skjedd: hiluxen ble stjålet for ca 3 mnd siden.. og vi venter fortsatt på oppgjør fra gjensidige!!!! makan til dårlig behandling har jeg aldri opplevd!!
har handlet meg nytt turkjøretøy, riktig nok ingen bil denne gangen men derimot en 07 model can-am 800 max xt atv som jeg håper og tror blir en trofast tur"traver" fremover. satser på å få hentet den til helga, skal se om det ikke blir knipset noen bilder da:)
ang brannårsak så ble det aldri funnet ut noe, men jeg er 99,9 % sikker på at den startet oppe ved forgasserne, er vist et velkjent problem at de lekker bensin fra bunnen av forgaser`n, og det er jo litt dumt når det da drypper rett ned på eksosmanifolden, kan fort bli litt varmt om øra da:)
Harald Hansen
02-10-2009, 18:47
Velkommen tilbake, da! Og svært så uflaks du skulle ha, da!
shoorthy
17-04-2011, 14:14
hehe blei en liten tur i minneverdenen når jeg fant igjen denne tråden gitt:) riktignok noen år siden volvoen brant opp, men av alle biler jeg har hatt, og det begynner jo å bli noen, så er det denne jeg savner mest...
men som det blir sagt; den som gir seg har tapt!
nå er nytt kjøretøy innhandlet! denne gangen blei det en 95 mod t4 syncro pickup med tilhørende beist av en pickup camper bakpå, det kommer egen tråd om "casa del turtle" så fort påskevakta med Røde Kors er over:) I`M BACK!!!!:)
Grattis med ny turdoning.
Synd den Volvo TGB11 / C303 gikk tapt. Fantastiske biler. Har også ønsket meg sånn i mange år, men min LT 4x4 er nok mer fornuftig...
Brann er en lurende fare som er større for eldre biler og biler med mye tilleggsutstyr. Jeg pønsker endel på hvordan det kan forebygges. Hovedstrømbryter skal jeg i hvert fall ha. Brannslukker har jeg. Alt det elektriske og hele drivstoffsystemet skal sees grundig over. LTen skal IKKE brenne om ikke noe dramatisk skjer først.
vBulletin v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.